abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61252899
Omdat het heen-en-weer reizen naar mijn werk in Amsterdam veel tijd kost (2,5 uur/dag) en omdat ik het hier wel gezien heb ben ik op zoek gegaan naar een huisje in onze mooie hoofdstad. En uiteindelijk gevonden, een jaren-30 appartementje op de begane grond aan een rustig straatje! Het is slechts 5 minuten fietsen naar m'n werk, net zo lang als naar het Vondelpark, en de supermarkt is 80 meter verderop. Voor de mensen die Oud-Zuid niet kennen, hierbij een kleine sfeerimpressie !!!

Goed, het huis in kwestie:

De entree:

De woonkamer, met originele inbouwkast en de mooie marmeren schouw :

De badkamer

Vanuit de achtertuin bekeken zie je links de keuken en rechts de slaapkamer:

En geheel traditiegetrouw, de stoppenkast:

Wat gaat er geklust worden:

• Op de foto van de woonkamer zie je een gaskachel (uit 1970), dit is een moederhaard. Door het appartement heen worden radiatoren verwarmd door de moederhaard. Ik wil dit vervangen door een moderne HR-ketel (Remeha Avanta CW4). Het warme water werd verzorgd door een huurboiler, die heb ik door de vorige bewoonster op laten zeggen dus die is ook al weg.
  • Er zal een nieuwe groepenkast geplaatst worden, en de hele installatie zal gaan voldoen aan NEN1010.
  • Wat nu de keuken is wordt de slaapkamer, en wat nu de slaapkamer is wordt de keuken. Dit omdat je nu geen eettafel kwijt kan, zowel de keuken als de woonkamer zijn daar eigenlijk niet groot genoeg voor. Het wordt dus een woonkeuken, en een klein slaapkamertje (maar ruim genoeg voor een bed en een flinke kast).
  • De badkamer. Zie de foto, verdere uitleg overbodig.
  • De plafonds vernieuwen. Het plafond in de woonkamer is slecht, in de (toekomstige) keuken moet ik leidingen over het plafond trekken dus dat kan er ook uit. Bovendien zijn het nog van die ouwe stuc-op-riet plafonds, geen hoogvliegers voor wat betreft warmte- en geluidsisolatie (houten vloeren, dus geen beton!)
  • Wanden en plafonds worden gestuct, en waarschijnlijk airless gespoten. Dit kost niet eens zo gek veel meer dan zelf sausen (en sausen is kl*tewerk!).

Vandaag dus voor het eerst wezen klussen in mijn eigen huis Eerst het laminaat verwijderd, dit ging vrij makkelijk. Daarna het behang in de keuken eraf gehaald. Ik dacht dat het glasweefselbehang was, maar het blijkt heel dik jute-behang te zijn. Het valt er nog net niet vanzelf af, soms inclusief stucwerk. Prima! Helaas ook wat tegenslagen, maar daar moet je ook rekening mee houden in zo'n oud huis. Gelijk maar de ergste:

Dit is een foto van de vloer onder de badkamer Zoals je ziet verkeert 'ie nog in goeie staat. Van ontbinding that is. De badkamer kan dus geheel worden gesloopt, inclusief de (niet-dragende) scheidingsmuur met de slaapkamer. In elk geval 2 vloerbalken zijn aangetast, dit wordt nog een hele klus.
    Nog een minpuntje:

Dit is was een koof, die precies loopt waar ik het werkblad van mijn nieuwe keuken wil. De leidingen die daar lopen zal ik dus moeten omleggen. De rechterbuis is denk ik een afvoer van boven. Zo aan de roest te zien is het metaal, maar bestaat dat eigenlijk wel, een metalen afvoerbuis? De buis lekt ook, dat zal dus ook opgelost moeten worden voordat het plafond erin gaat. De buis links is een loden waterleiding (ik heb een stukje schoongekrabt om te controleren). Ook mijn eigen waterleiding is hierop aangesloten. De hoofdafsluiter kan ik waarschijnlijk wel bij, aangezien die in de kruipruimte onder mijn vloer ligt. Eerst moet m'n broer nog even een full-body-overall voor me regelen Tips om de waterleiding te vernieuwen hoor ik graag. Wat is beter, tyleen of koper? Hoe maak ik de aansluiting met de loden leiding?

Kortom, genoeg te doen. Ik heb nu 2 weken vrij, maar verwacht niet dat het dan al af is
  •   zaterdag 30 augustus 2008 @ 21:51:44 #2
    25794 Detroit
    Per aspera ad astra
    pi_61253859
    Gaaf huus! In de hoofddorpplein-buurt ofzo? Hoeveel m2 is het?
    So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
    pi_61254095
    Leuk huis
    is het huur of koop?
    And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
    The wisdom that the old can't give away
    pi_61254305
    Leuk huis, flinke klus. Hoeveel m2 is het? En mag ik vragen wat je er voor betaald hebt? Zal wel niet weinig zijn in OZ.
    Ga je veel zelf doen of veel laten doen?
    pi_61254425
    quote:
    Op zaterdag 30 augustus 2008 21:51 schreef Detroit het volgende:
    Gaaf huus! In de hoofddorpplein-buurt ofzo? Hoeveel m2 is het?
    Goed gezien! Het is 55m2, de standaard-maat voor de jaren-30 sociale woningbouw.
    quote:
    Op zaterdag 30 augustus 2008 22:05 schreef miss_sly het volgende:
    Leuk huis
    is het huur of koop?
    Thanks!
    Het is mijn eerste koophuis
    quote:
    Op zaterdag 30 augustus 2008 22:15 schreef Syytön het volgende:
    Leuk huis, flinke klus. Hoeveel m2 is het? En mag ik vragen wat je er voor betaald hebt? Zal wel niet weinig zijn in OZ.
    Ga je veel zelf doen of veel laten doen?
    Ik heb het gekocht voor EUR 228.500, budget voor de verbouwing is zo'n 30.000. Dat wordt veel zelf doen dus, want er moet veel gebeuren
      zaterdag 30 augustus 2008 @ 22:40:37 #6
    25794 Detroit
    Per aspera ad astra
    pi_61254896
    Ik hoop dat je met 30.000 uitkomt, het ziet er naar uit dat er nog wel het een en ander moet gebeuren!

Ik houd dit topic in ieder geval in de gaten, leuk die Amsterdamse huizen.
    So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
    pi_61255202
    hoi,

de afvoer op de foto is een gietijzeren buis, die er behoorlijk slecht uitziet.
    waterleidingen kan je maken van koperbuis, wicubuis (zachtkoper op rol) of kunstofbuis rehau / unicor.
    veel klusplezier.

[ Bericht 0% gewijzigd door mies73 op 30-08-2008 23:32:26 ]
    pi_61257079
    Heel veel succes! Ziet er leuk uit, ben benieuwd naar het eindresultaat!
    pi_61259465
    Ziet er goed uit, leuk! En die badkamer valt me nog best mee -- voor Amsterdamse begrippen is het niet eens heel gek Heb je nu een gewone deur én openslaande deuren in je slaapkamer?
    Your mom is hot, your dad is crazy
    pi_61262568
    quote:
    Op zondag 31 augustus 2008 04:18 schreef Metus het volgende:
    Ziet er goed uit, leuk! En die badkamer valt me nog best mee -- voor Amsterdamse begrippen is het niet eens heel gek
    Nee, dat is ook zo, ik heb ze in Amsterdam ook zat slechter gezien. Die van mij heeft tenminste nog een inbouwtoilet! Okee, het is een gewoon toilet met het reservoir achter een voorzetwandje, en een gat in het wandje ter hoogte van de spoelknop
    quote:
    Heb je nu een gewone deur én openslaande deuren in je slaapkamer?
    Dat klopt. Vroeger hadden al die jaren-30 appartementencomplexen aan de achterkant 3 kamers. Eén "grote" slaapkamer (de kamer waar nu nog de keuken in staat), in het midden de keuken (de kamer met een gewone deur) en nog een slaapkamerje (de andere openslaande deuren). De muur tussen de kleine slaapkamer en de keuken is niet dragend, die wordt er dus meestal uit gesloopt. Zo kan je ook +/- 1M2 hal bij de vergrote kamer trekken.
    Dat is bij mij al gedaan, dus dat hoeft niet te worden veranderd.
      zondag 31 augustus 2008 @ 12:35:54 #11
    149959 SQ
    snelle trees
    pi_61262656
    volgtopic!
    disclaimer
    pi_61262741
    Als ik zo die afvoerbuizen zie, zakt me de moed al in de schoenen

Heel veel succes met de renovatie!
    pi_61263032
    Oh die deuren...
    De achter kant van je huis...
    Prachtig!
    Steeds als ik tegen de lamp loop,
    neem ik een stukje licht mee.
    Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
    pi_61265488
    Terugvind klustopic
      zondag 31 augustus 2008 @ 18:13:50 #15
    181764 -Robbedoes-
    Nee dit is geen banaan
    pi_61270589
    Loden waterleiding zou ik meteen vervangen.
    quote:
    Als u in een huis woont dat voor 1960 is gebouwd, zou het kunnen zijn dat uw kraanwater uit loden waterleidingen komt. Water dat uit loden leidingen komt is niet geschikt voor consumptie door kinderen jonger dan één jaar. De waterleidingbedrijven streven ernaar om de ondergrondse loden leidingen voor het jaar 2005 te vervangen. Het waterleidingbedrijf komt slechts tot voor de voordeur. De huiseigenaar is verantwoordelijk voor het vervangen van loden leidingen in de woning zelf. Wat voor een leidingen in de woning zitten weet de huiseigenaar. Bij twijfel kunnen de leidingen gecontroleerd worden door een loodgieter.
    Maar wat een leuk huis
    En Amsterdam is altijd goed.
      zondag 31 augustus 2008 @ 18:26:00 #16
    22273 Dizer
    Save the beard!
    pi_61270849
    Die deuren naar de tuin .
    Friends don't let friends remain beardless...
      maandag 1 september 2008 @ 01:44:09 #17
    190186 hierissieweer
    Ik val liever op, dan af!
    pi_61282509
    leuk hoor, ben benieuwd naar wat het resultaat wordt. Succes in elk geval met de verbouwing
    "Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
    Hierissiedan, hierissieweers huisje!
      † In Memoriam † maandag 1 september 2008 @ 07:02:48 #18
    37843 lady-wrb
    kortaf
    pi_61283461
    mijn tip voor de waterleiding: vraag of je bovenburen ook plannen voor vervanging hebben/of zelf al vervangen hebben.
    misschien wilden ze wel, maar lagen de onderburen dwars en doen ze meteen mee, of misschien hebben ze boven je al vervangen en loop jij je suf te piekeren hoe je die aansluiting met lood moet maken, terwijl als je even verder kijkt, je gewoon op koper door kan.
    pi_61284243
    Dank, allen
    quote:
    Op maandag 1 september 2008 07:02 schreef lady-wrb het volgende:
    mijn tip voor de waterleiding: vraag of je bovenburen ook plannen voor vervanging hebben/of zelf al vervangen hebben.
    misschien wilden ze wel, maar lagen de onderburen dwars en doen ze meteen mee, of misschien hebben ze boven je al vervangen en loop jij je suf te piekeren hoe je die aansluiting met lood moet maken, terwijl als je even verder kijkt, je gewoon op koper door kan.
    De loden waterleiding is een minpunt, maar niet direct gevaarlijk. Het is vooral schadelijk voor baby's, en die heb ik voor zover ik weet niet. De gietijzeren standleiding is denk ik een groter probleem, omdat ik sporen van lekkage zie. En dat roestige afvoerwater wil ik straks niet bovenop mijn strak gestuucte plafonnetje

Zo, nu weer aan de klus. Morgen weer een update
      maandag 1 september 2008 @ 10:53:02 #20
    159867 becky27
    Ik gooi een balletje op
    pi_61286261
    jeej DonJames aan de klus, ben heel benieuwd hoe dit topic gaat aflopen, ook weer een leuke klus om te volgen!
    pi_61328428
    Mijn vader is vroeger opgegroeid in de Piet Gijzenbrugstraat. Is het daar ergens?
    pi_61361385
    quote:
    Op dinsdag 2 september 2008 19:45 schreef dennisdotcom het volgende:
    Mijn vader is vroeger opgegroeid in de Piet Gijzenbrugstraat. Is het daar ergens?
    Ja, dat is hier heel dichtbij

En een kleine update:
    Gister en vandaag stonden in het teken van slopen, slopen en nog een slopen. Het is gewoon niet voor te stellen hoeveel zooi er uit zo'n huis komt. Laminaat, ondervloer, plafond, rachels, gaskachel, radiatoren, oude leidingen, het houdt niet op. Of wel eigenlijk, het is er nu bijna allemaal uit. De gehuurde 6-kuubs container zit ook bijna vol, dus dat komt precies goed uit.
    Nog even een paar fotootjes van de gestripte woning:

Zonder plafond en gaskachel:

Badkamer, alleen nog de overbodige leidingen en azuurblauwe tegels slopen:

De bovenbuurman heeft zijn centraaldoos maar onder zijn vloer gefrot. En bedankt, nu mag ik hem zeker netjes gaan vastmaken? (ik heb de zooi al met een paar tie-wraps aan zijn verwarmingsbuis vastgezet)

Verder blijkt na nadere inspectie mijn vloerbalk onder de badkamer niet rot De houten vloer die daar bovenop ligt wel, maar dat is niet zo'n probleem aangezien daar een dikke brede betonplaat op gestort is. Het enige wat ik nu moet doen is een paar wiggen slaan tussen vloerbalk en betonplaat, dan is alles weer net zo sterk als dat het geweest is. En de lekkage oplossen natuurlijk, maar dat gaat helemaal goedkomen met nieuw sanitair en waterdichte tegellijm+voeg. De roestige buis in de keuken komt een loodgieter voor, maar die maakt natuurlijk eerst een offerte, wat vervolgens weer door de VVE moet worden goedgekeurd etc. etc. Het zal dus nog wel even duren, en tot die tijd kan ik in elk geval geen keuken plaatsen
    pi_61368775
    Veel succes, DonJames! Lijkt me een mooi huis te worden.
    It ain't over 'till the fat lady sings
    La prudencia es la madre de la ciencia.
      donderdag 4 september 2008 @ 09:55:32 #24
    102865 One_conundrum
    zeg maar Conundrum
    pi_61369220
    Booooh, mooi die deuren van uit je slaapkamer naar buiten.

Succes
    "Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
    pi_61371599
    Mooi huis, leuk om te volgen, succes DonJames.
    Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')