abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61244633
quote:
Sevensheaven cartoon voortaan wekelijks
Uitgegeven: 28 augustus 2008 14:04
Laatst gewijzigd: 28 augustus 2008 15:26

AMSTERDAM - De afgelopen twee jaar verzorgde illustrator en ontwerper Metin Seven onder zijn pseudoniem Sevensheaven elke werkdag een visuele knipoog bij een nieuwsitem. De frequentie van zijn cartoons zal met ingang van september overgaan naar wekelijks. Metin Seven blikt terug op de afgelopen twee - bewogen - jaren.

Toen de hoofdredacteur van NU.nl me in 2006 vroeg of ik een dagelijkse cartoon voor NU.nl wilde maken, voelde ik zowel opwinding als huiver. NU.nl is met miljoenen bezoekers per dag een megapodium en een dagelijkse cartoon daarvoor verzorgen vormde nogal een uitdaging. Tot dan toe had ik alleen nog een wekelijkse cartoon vervaardigd voor het NRC.next dagblad, wat meer tijd bood voor zaken zoals de keuze van een nieuwsitem, het bedenken van een scenario en de visuele uitvoering.

Met name de visuele uitvoering vormde een belangrijk deel van de NU.nl uitdaging, aangezien de hoofdredacteur zijn voorkeur uitsprak voor mijn driedimensionale werk. Desalniettemin besloot ik ervoor te gaan. In de aanloop naar de eerste cartoon creëerde ik een stijl en twee figuren die de hoofdrol moesten spelen in de cartoons, en op 9 oktober 2006 werd de eerste cartoon op NU.nl gepubliceerd, in een speciaal ervoor ingerichte cartoonsectie. Mijn trots was groot.

Reacties

Gedurende de weken die volgden druppelden de eerste reacties binnen bij de redactie en ook in mijn eigen mailbox. Zoals dat gaat bij cartoons, columns enzovoorts vormden zich uitgesproken voor- en tegenstanders van de uitingen. Lezersreacties varieerden van zeer positief tot ongezouten negatief. Er werden uitgebreide discussies over de cartoons gestart op populaire forums, ik werd beticht van plagiaat, enzovoorts. De publieke carrousel draaide al snel op volle toeren.

De kritiek in de wind slaan zou hooghartig zijn, en ik besloot de forumdiscussies door te lezen. Het was even doorbijten, maar ik leerde uit de reacties dat ik te veel tekst gebruikte en dat de figuurtjes niet aansloegen. Ik besloot om de figuren geheel opnieuw vorm te geven en om de teksten zo kort en krachtig mogelijk te houden. Verder was het nog zoeken naar een geschikte humorvorm voor het brede publiek van NU.nl. Alleen maar harde, cynische grappen maken zou een te verzuurde cartoonrubriek tot gevolg hebben, en alleen maar onschuldige grapjes zouden de cartoons weer te braaf en zouteloos maken.

Routine

Gaandeweg vond ik mijn draai en begonnen de cartoonfiguren een persoonlijkheid te krijgen. Ik ontwikkelde een zekere routine in het dagelijks vinden van een geschikt nieuwsitem, in het bedenken van een toepasselijk scenario en in het uitvoeren van het beeldwerk, ook al blijft er altijd een bepaalde onzekerheid bestaan of een cartoon wel leuk genoeg is. Sommige cartoons die ik bijna niet in durfde te leveren trokken onverwachte lof en sommige cartoons die ik juist wel leuk vond werden genadeloos afgebrand. Het werd me duidelijk dat over humor echt niet te twisten valt en dat je niet iedereen kunt bekoren met je werk.

Eén van de leukste kanten aan werken voor NU.nl bleek de bekendheid van je werk. Vrienden en bekenden vertelden me regelmatig dat ze één van mijn cartoons gemaild kregen van een collega, en nieuwe opdrachtgevers bleken je al te kennen van de NU.nl cartoon.

Tekstloos

Omdat ik van huis uit beeldmaker ben en een stuk minder ervaren als scenarist, wisselde ik de gangbare cartoons met de figuurtjes af met een tekstloze cartoonvariant die doorgaans een wat serieuzere inhoud heeft, zoals politiek commentaar in beeldvorm. Dergelijke spotprenten zal ik bij de wekelijkse frequentie vaker hanteren.

Met de wekelijkse frequentie hoop ik beter uitgebalanceerde cartoons te kunnen brengen, zowel qua inhoud als qua uitvoering. Tot slot wil ik graag iedereen bedanken die de moeite heeft genomen en zal nemen om te reageren op mijn werk, zeer gewaardeerd.

Voor een indruk van wat ik nog meer maak naast cartoons is iedereen van harte welkom op http://sevensheaven.nl
(c) NU.nl
pi_61244663
?
.
  Moderator zaterdag 30 augustus 2008 @ 14:36:18 #3
145080 crew  SwJ
Het boegbeeld van FOK!
pi_61244671
en nu?
F.K.A. SuperwormJim
  Moderator zaterdag 30 augustus 2008 @ 14:36:29 #4
145080 crew  SwJ
Het boegbeeld van FOK!
pi_61244675
wat moeten wij hier mee?
F.K.A. SuperwormJim
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 14:36:55 #5
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_61244678
BETER!!! EINDELIJK DIE KUTCARTOON WEG
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 14:38:12 #6
184568 elilim
videre nec videri
pi_61244709
klacht?
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 14:40:52 #7
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_61244775
Kutcartoons
Tics van je petten.
pi_61244836
For great justice!
pi_61244875
quote:
Er werden uitgebreide discussies over de cartoons gestart op populaire forums
Applausje voor ons!
Van een dooie koe een paard figuurzagen!
fucking vetste topic ooit bitch
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 15:03:46 #10
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_61245221
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 14:38 schreef elilim het volgende:
klacht?
Dat je denkt er vanaf te zijn en dan blijkt dat ze nog steeds één keer per week verschijnen
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_61245368
Wat een verschrikkelijk nieuws. Die enorm grappige cartoons zullen minder vaak verschijnen.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 15:11:51 #12
199522 xalo
Internetheld op sokken.
pi_61245372
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 15:03 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Dat je denkt er vanaf te zijn en dan blijkt dat ze nog steeds één keer per week verschijnen
Het is opzich wel een verbetering. Toch?
Op woensdag 15 juli 2009 22:20 schreef moonmovies het volgende:
[..]
En door figuren zoals jij wordt PUB gezellig :7
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 15:21:29 #13
140267 Thealexfiles
Completely Useless
pi_61245586
HULDE

Nu helemaal oppleuren gerne.
It takes a red headed woman
To get a dirty job done
pi_61245990
Ik vond die cartoons nooit grappig..
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 15:41:45 #15
199787 Schatgraver
The Ice Cream Man
pi_61246016
YES YES YES YES YES YESYES YES YES YES YES YESYES YES YES YES YES YESYES YES YES YES YES YESYES YES YES YES YES YESYES YES YES YES YES YESYES YES YES YES YES YESYES YES YES YES YES YESYES YES YES YES YES YESYES YES YES YES YES YESYES YES YES YES YES YESYES YES YES YES YES YESYES YES YES YES YES YESYES YES YES YES YES YESYES YES YES YES YES YESYES YES YES YES YES YESYES YES YES YES YES YESYES YES YES YES YES YESYES YES YES YES YES YESYES YES YES YES YES YESYES YES YES YES YES YESYES YES YES YES YES YESYES YES YES YES YES YESYES YES YES YES YES YESYES YES YES YES YES YESYES YES YES YES YES YESYES YES YES YES YES YESYES YES YES YES YES YESYES YES YES YES YES YESYES YES YES YES YES YESYES YES YES YES YES YESslotjeYES YES YES YES YES YESYES YES YES YES YES YESYES YES YES YES YES YESYES YES YES YES YES YESYES YES YES YES YES YESYES YES YES YES YES YESYES YES YES YES YES YES
I'm down for you so ride with me
My enemies your enemies
Cause you ain't never had a friend like me
pi_61246060
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 15:41 schreef Schatgraver het volgende:
slotje
  Trouwste user 2022 zaterdag 30 augustus 2008 @ 15:44:38 #17
7889 tong80
Spleenheup
pi_61246084
Effe poepen

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_61246111
Leuk zo'n OP met een nieuwsbericht, echter zonder enige vorm van een eigen mening hebben we er natuurlijk erg weinig aan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')