abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61240594
Ik heb nou een simpele Apacer van 2GB die beweert 60speed te zijn en fotografeer in RAW+Fine. Per shot moet er dus iets van 14MB opgeslagen worden en de buffercounter geeft nu r02 aan ten teken dat hij 2 foto's kan bufferen in de camera. Bij burst foto's merk ik gewoon dat de camera langzamer wordt na 3 foto's.
Welke geheugenkaart kan ik nu het beste nemen? Ik wil graag 8GB, maar die extremeIII van Sandisk vind ik iets te duur als bijvoorbeeld een UltraII ook voldoende zal zijn. Ik hoef geen 10 foto's achter elkaar te maken, 5-6 is ruim voldoende. Het juiste moment inschatten lukt me altijd vrij goed.
Dus: wie weet welke geheugenkaart onder de ¤50,- aan mijn eisen gaat voldoen?
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 30 augustus 2008 @ 12:05:18 #2
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_61242079
Hoe groot is je buffer als je alleen RAW maakt

In de meeste gevallen is die interne buffer maatgevend voor wat je achter elkaar kunt opnemen. Je kaart kan wel een hogere snelheid hebben, alleen schiet je daar weinig mee op wanneer je camera niet sneller schrijft.
Volgens de specs zou een D80 6 RAW's moeten kunnen bufferen. Hier staat van alles over de opname- en schrijfsnelheden van de D80
De eerste capaciteitswinst kun je boeken door alleen RAW te laten schrijven, scheelt 4MB per opname.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_61243913
Volgens mij kun je aardig terecht bij de website van Nikon m.b.t dit soort informatie en anders even langslopen bij de Media Markt waar alles goedkoper is en ze je keuze zeker op voorraad hebben.
  FOK!fotograaf zaterdag 30 augustus 2008 @ 15:53:53 #4
89055 CompuMess
Bzzz ?!?
pi_61246271
Ik heb altijd gebruik gemaakt van 2GB Sandisk Extreme III kaartjes, nooit problemen gehad met trage/volle buffers bij het wegschrijven, ook niet bij gecombineerde RAW/JPG acties.
Bijkomend voordeel van een kleinere kaart, als zo'n ding het in z'n chip krijgt om kapot te gaan, dan ben je verhoudingsgewijs niet al te veel foto's kwijt... (da's bij een 8GB effe erger!)
Ja, ik heb ook een zooi spullen om ploaties mee te maken...
Fotooz
- Fotowerk Indian Summer Festivals -
pi_61246395
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 13:50 schreef spy08 het volgende:
Volgens mij kun je aardig terecht bij de website van Nikon m.b.t dit soort informatie en anders even langslopen bij de Media Markt waar alles goedkoper is en ze je keuze zeker op voorraad hebben.
Mediamarkt (althans de vestiging bij ons in de stad) is best duur met uitgerekend geheugenkaartjes. Dus daar ga ik niet shoppen.
pi_61246437
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 15:53 schreef CompuMess het volgende:
Bijkomend voordeel van een kleinere kaart, als zo'n ding het in z'n chip krijgt om kapot te gaan, dan ben je verhoudingsgewijs niet al te veel foto's kwijt... (da's bij een 8GB effe erger!)
Ik heb van de week getest met een ExtremeIII en dat gaat idd prima. Ik vraag me alleen af of de goedkopere UltraII misschien ook voldoende is.
Wel een goeie tip om geen al te grote kaart te nemen. Prijsverschil is toch nihil of je er 4van 2GB pakt of 1 van 8GB.
  zondag 31 augustus 2008 @ 14:51:02 #7
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_61265464
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 16:03 schreef Osramp het volgende:

[..]

Ik heb van de week getest met een ExtremeIII en dat gaat idd prima. Ik vraag me alleen af of de goedkopere UltraII misschien ook voldoende is.
Leg de schrijfsnelheid van je camera en het kaartje naast elkaar. De rest kan je wel raden denk ik.
  woensdag 3 september 2008 @ 23:22:38 #8
20189 Milanees
Hijo del Mundo!
pi_61363712
Ik heb hier een sandisk 4 GB high speed kaartje. Het gekke is dat ik eerst in Raw + fine (D80 trouwens) een buffer had van 5 foto's in burst mode en nu sinds een week met hetzelfde kaartje nog maar 2 foto's. Iemand ervaring met deze situatie?

Hijo
Sin Fronteras!
  donderdag 4 september 2008 @ 07:38:15 #9
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_61367332
Heb je laatst wat veranderd?
  donderdag 4 september 2008 @ 22:38:41 #10
20189 Milanees
Hijo del Mundo!
pi_61388018
Niets veranderd in de algemene instellingen. laatst wel in een Jazz club mijn externe flitser gebruikt... Dat hij dan wat moeite heeft begrijp ik zo'n flitser moet laden maar dat daarna het probleem zich blijft voordoen is vreemd...
Althans ik vind het vreemd...
Ik heb gister nog een ander vergelijkbaar kaartje geprobeerd (zelfde parameters ander merk) zelfde probleem...

Anyway,

Hijo
Sin Fronteras!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')