Jij beschouwt agnosten ook als atheïstenquote:Op vrijdag 29 augustus 2008 14:30 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Nee. Dat is het standpunt van sterke/positieve atheisten. Een van de subgroepen binnen het atheisme.
Ik vroeg je naar het ding waar atheisten in geloven.
Je beseft dan wel dat je miljoenen, dan niet miljarden levensovertuigingen hebt?quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 14:34 schreef Steeven het volgende:
[..]
Ik zie geloven als ergens de waarheid in zien, maar wat nog niet te bewijzen valt. Daar valt atheïsme prima tussen. Het is echter weer geen godsdienst, meer een levensovertuiging.
agnostisme is een epistemologische constructie wat op een compleet ander niveau werkt dan atheisme/theisme. Dus ja als agnost ben je of atheist of theist.quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 14:37 schreef Steeven het volgende:
[..]
Jij beschouwt agnosten ook als atheïstenSorry hoor maar ik weet niet beter dat je atheïsten hebt, en wellicht wat vertakkingen daarvan, maar dat zijn geen atheïsten meer.
Bwehehe tja als daar allemaal benamingen voor zijn gedacht dan zal dat bestquote:Op vrijdag 29 augustus 2008 14:38 schreef Semisane het volgende:
[..]
Je beseft dan wel dat je miljoenen, dan niet miljarden levensovertuigingen hebt?
Ik ga er toch even niet vanuit dat jij je dagelijks bezigheid met al die dingen waarin je niet gelooft, toch? Althans, ik mag hopen van niet.
Het is dus ook een beetje raar om het gebrek in geloof in allerlei zaken allemaal als geloof of levensbeschouwing te zien, toch?
De zelfgenoegzaamheidquote:Op vrijdag 29 augustus 2008 13:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ten derde illustreren jullie uitstekend mijn punt dat ik religie (en de oorzaken daarvan) heel objectief benader en dat daar door gelovigen (en door jou en Scaurus) uiterst vijandig op gereageerd word.
Ik geloof niet.quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 14:41 schreef SpecialK het volgende:
[..]
agnostisme is een epistemologische constructie wat op een compleet ander niveau werkt dan atheisme/theisme. Dus ja als agnost ben je of atheist of theist.
De zuivere definitie van een atheist is:
iemand die niet gelooft dat god bestaat
Dit in contrast met
iemand die gelooft dat god niet bestaat (sterk atheisme)
Ik snap je puntquote:Op vrijdag 29 augustus 2008 14:41 schreef SpecialK het volgende:
[..]
agnostisme is een epistemologische constructie wat op een compleet ander niveau werkt dan atheisme/theisme. Dus ja als agnost ben je of atheist of theist.
De zuivere definitie van een atheist is:
iemand die niet gelooft dat god bestaat
Dit in contrast met
iemand die gelooft dat god niet bestaat (sterk atheisme)
asperger?quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 14:47 schreef Agiath het volgende:
[..]
Ik geloof niet.
Ik weet dat god niet bestaat.
Hoe heet dat?
Realisme?quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 14:47 schreef Agiath het volgende:
[..]
Ik geloof niet.
Ik weet dat god niet bestaat.
Hoe heet dat?
In principe is een agnost ook een atheïst: bij de agnost is theïsme afwezig (a-theïsme). Maar in de praktijk wordt onder atheïsme meestal verstaan de harde stelling dat er geen God bestaat. Een dergelijke atheïst is geen agnost.quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 14:37 schreef Steeven het volgende:
[..]
Jij beschouwt agnosten ook als atheïstenSorry hoor maar ik weet niet beter dat je atheïsten hebt, en wellicht wat vertakkingen daarvan, maar dat zijn geen atheïsten meer.
Ik denk dat er weinig spannende verschillen zitten tussen onze 2 definities behalve dat jij het specifiek over "weten" hebt bij sterk atheisme. Wat ik ook een prima definitie vind.quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 14:51 schreef Scaurus het volgende:
Foute definitie van SpecialK. Betere definitie:
Zwakke/negatieve atheïst
Iemand die de stelling 'God bestaat' verwerpt vanwege gebrek aan bewijs/logische consistentie
Sterke/positieve atheïst
Iemand die weet dat er geen God is.
Zie het als onderlinge concurrentie. Hoeveel takken van geloof zijn er immers vanuit de bijbel ontstaan?quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 09:55 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Hoe zit dat volgens jou dan met de moslims en hun Koran? En hoe zit dat met al die andere gelovigen die niet de Bijbel als hun heilige boek erkennen?
Als sociaal dier praktiseert de mens zijn religie grotendeels in sociaal verband. Door de gehele geschiedenis heen is religie dan ook primair een gemeenschappelijk iets geweest. Nu is dat niet anders. Mensen ervaren hun geloof ook dieper in samenzijn. Op een dag als de EO Jongerendag ondergaan ze 'massa ervaringen' (zie massa psychologie) die anders zijn dan mystieke ervaringen ondergaan in contemplatie. Onze cultuur is natuurlijk sowieso gericht op ervaring en het zintuiglijke, niet op contemplatie.quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 15:28 schreef MdMa98 het volgende:
Overigens doet het mij pijn aan mijn ogen, wanneer ik op de televisie kijk naar bijvoorbeeld de E.O. jongerendag. Het zal best gezellig zijn, maar kom op zeg.. geloven doe je in jezelf. ik vind het zielig dat mensen liedjes staan te zingen voor iets wat er eigenlijk helemaal niet is. Het doet mij altijd denken aan Sinterklaas.
Het is een misvatting dat de kerk om het gebouw draait. De kerk is primair de gemeenschap der gelovigen. Die kerk kan dus ook een huiskamer zijn waarin enkele tientallen gelovigen (stiekem) samenkomen. Volgens mij is Paulus daar heel duidelijk over, zo van 'als drie mensen met elkaar tot de Heere komen, dan is het een gemeente'.quote:Overigens, een kerk is tegenwoordig ook geen kerk meer. een kerk bestond uit een grote zaal met een toren. Tegenwoordig zie je kerken, in moderne architectuur of in oude buurthuizen. Het is dan niet relevant dat het als "gods huis" wordt gezien.
ach zo hebben wij beide dus gewoon onze eigen meningquote:Op vrijdag 29 augustus 2008 15:36 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Als sociaal dier praktiseert de mens zijn religie grotendeels in sociaal verband. Door de gehele geschiedenis heen is religie dan ook primair een gemeenschappelijk iets geweest. Nu is dat niet anders. Mensen ervaren hun geloof ook dieper in samenzijn. Op een dag als de EO Jongerendag ondergaan ze 'massa ervaringen' (zie massa psychologie) die anders zijn dan mystieke ervaringen ondergaan in contemplatie. Onze cultuur is natuurlijk sowieso gericht op ervaring en het zintuiglijke, niet op contemplatie.
[..]
Het is een misvatting dat de kerk om het gebouw draait. De kerk is primair de gemeenschap der gelovigen. Die kerk kan dus ook een huiskamer zijn waarin enkele tientallen gelovigen (stiekem) samenkomen. Volgens mij is Paulus daar heel duidelijk over, zo van 'als drie mensen met elkaar tot de Heere komen, dan is het een gemeente'.
quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 16:51 schreef koningdavid het volgende:
Fundamentalistisch, orthodox, conservatief en gereformeerd ftw!
quote:Muziek die ik tof vind:
Rage Against The Machine, P.O.D., Arctic Monkeys, Opgezwolle, Kanye West, Supertones, Tunnel Rats, Anberlin, Jiggy Dje, Mars Ill, Bryan Adams, Green Day, Keane, Dilated Peoples, Pigeon John, Mr. J Medeiros, Da Truth, Blindside, etc, etc, etc.
Zeker, die quote is ook wel waar. Dawkins zegt wel vaker zinnige dingen, maar soms ook totaal niet.quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 14:25 schreef SicSicSics het volgende:
Welke toch waar is koningdavid? Je verwerpt toch ook de mogelijkheid dat Zeus bestaat?
quote:
Er staat P.O.D. tussen, dat is het werk van de duivel zeg ik je!quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 00:21 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Hehe, wat wil je daarmee zeggen?![]()
Ik ben redelijk conservatief en orthodox in mijn opvattingen maar ik draag geen zwarte kousen en ik sta wel gewoon met beide benen in de wereld enzo. In de wereld, maar niet van de wereld; je kent het wel.
Sowieso, muziek! God heeft ons psalmen gegeven, en daar moeten we tevreden mee zijn. Psalmen op hele noten zijn de enige toelaatbare vorm van muziek!quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 01:44 schreef McKillem het volgende:
[..]
Er staat P.O.D. tussen, dat is het werk van de duivel zeg ik je!![]()
Mwah, hun oudere stuff is goed hoor. The Fundamental Elements Of Southtown is een legendarisch album.quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 01:44 schreef McKillem het volgende:
[..]
Er staat P.O.D. tussen, dat is het werk van de duivel zeg ik je!![]()
Ik weet niet waar jij woont maar in Nederland is het zaterdag vandaag hoor?quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 10:27 schreef MdMa98 het volgende:
jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa hoor staat er ook nog eens een bijbelmuts voor mn deur.. op zondag.. mijn rustdag!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |