De review van Kluupkluup:Sitecom Router 300N
Deze router kwam als geroepen. Ons studentenhuis (10 bewoners) moest het tot voor kort ‘doen’ met een oud bakbeest van SMC. Deze viel geregeld uit en de beveiligingsmaatregelen waren ondermaats.
De naan van de Sitecom 300N zegt het al, deze router ondersteunt de N-standaard. De N-standaard kan tot 300Mbps aan data verzenden. Echter, hiervoor heb je wel een ontvanger nodig op de laptop of computer die deze standaard ook ondersteunt. Sitecom heeft daarom een USB N-standaard adapter meegeleverd.
De USB-stick is voor mij echter geen optie. Ik wil graag mobiel zijn en de USB-stick is toch een behoorlijke unit, vooral in mijn 12” Powerbook.
De router zelf dan. Het moet gezegd worden, hij ziet er strak uit met z’n witte pianolak en strakke lijnen. Een beetje gejat van Apple, maar daar zal je mij niet over horen klagen.
Naast de router en de USB-adapter zitten in de doos de stroomadapter, een installatie CD-rom en de handleiding. De handleiding geeft een dermate simplistisch beeld van de installatie, d.m.v. afbeeldingen, dat het net zo eenvoudig lijkt als het in elkaar schroeven van een IKEA ‘Lack’-tafeltje. Voor mensen die géén idee hebben waar de (electra) kabels in moeten wel handig, voor mij niet nodig.
Het internet komt bij ons in huis binnen op de begane grond. Hier staat onze modem van Telfort ADSL (zie de foto hieronder).
![]()
De bovenste witte kabel is een ‘telefoonkabel’ (hier komt het internet binnen). De kabel eronder is een netwerkkabel, deze is verbonden met de Sitecom Router 300N die op de eerste verdieping staat. De laatste, zwarte kabel, is de stroomkabel.
Op de eerste (middelste) verdieping staat dus de Sitecom Router 300N. Dit leek mij de meest tactische plek omdat dit midden in het huis is.
Het linker kabeltje is de stroomkabel. Daarnaast zitten twee netwerk-kabels. De één staat in verbinding met het modem, deze brengt dus internet met zich mee. De andere gaat naar een vaste (desktop) pc van een huisgenoot van me. Hij is de enige die (nog) geen laptop heeft.
Tot dusver heb/had ik nooit problemen met het installeren van een netwerk. De kabeltje en bijbehorende poorten spreken voor zich. Gewoon een kwestie van lezen welke poort waarvoor bedoeld is. Nu het software gedeelte van de installatie.
Tijdens de installatie zat ik naast de router. Met het bijgeleverde netwerkkabeltje kon ik mijn Powerbook aansluiten op de router. Door vervolgens ‘192.168.0.1’ in te voeren in mijn internetbrowser (in mijn geval firefox) kwam ik in de setup (inloggen doe je door bij de gebruikersnaam en bij het wachtwoord ‘admin’ in te voeren).
Het beginscherm in de setup is niet zo interessant, ik wil draadloos internet en ik wil het SNEL! Dus.. Ik klik meteen door naar het tabblad ‘Wireless Settings’.
![]()
Aha, dit wil ik zien. Een lekker overzichtelijke setup met de simpele vraag WEL of GÉÉN draadloos internet. Ik kies dus voor ‘Enable’ en druk op ‘Apply’.
Het eerste wat ik doe is de kabel eruit trekken en tot mijn stomme verbazing zie ik dat het werkt. Ik kan de router ‘Sitecom’ vinden en ik kan het internet al op!
Ik had niet verwacht dat het zo makkelijk zou gaan.
Maar nu.. Nu wil ik natuurlijk niet dat de halve binnenstad van Utrecht van ons internet gebruik kan maken. Ik moet de router dus voorzien van een beveiliging. Nou hadden we op onze oude SMC-router een zogeheten ‘MAC-adres beveiliging’. Hierbij geef je in de setup van de router aan welke computers er op jou netwerk mogen komen. Maar deze manier van ‘beveiligen’ wordt o.a. op het Fok!-forum afgedaan als ‘kinderslot’. Geen goede beveiliging dus.
In de setup van de Sitecom Router 300N kan ik via het tabblad ‘Security’ (onder ‘Wireless Settings’) kiezen welke beveiliging ik wil. Na even op Google en Wikipedia gezocht te hebben, heb ik gekozen voor WPA2(AES).
Dit is misschien niet de aller veiligste manier, maar ik wil het wachtwoord redelijk simpel houden. Bij complexere beveiligingsmethoden moet je hele lange cijfer en lettercombinaties gebruiken. Dat is voor ons huis geen optie. Het is hier een komen en gaan van studiegenoten met een laptop die makkelijk moeten kunnen inloggen.
Bij het tabblad ‘Basic’ (onder ‘Wireless Settings’), kan je kiezen hoe je router moet heten.
![]()
Bij ESSID heb ik ingevoerd ‘Huize Die Lange’, de naam van ons studentenhuis. Verder heb ik eigenlijk niks veranderd aan de settings.
Nu begint het aftasten van wat de juiste stand is voor de router. Ik kwam erachter dan de eerste en tweede verdieping vol bereik hadden. Ook in de kamer onder de kamer waar de router staat vol bereik. Het bereik werd minder naarmate ik verder het huis in liep. Ons huis bestaat eigenlijk uit twee huizen. Een voorhuis en een achterhuis, deze zijn verbonden met een lange gang.
![]()
Op de foto is de gang te zien die het voorhuis (op de voorgrond) verbind met het achterhuis. Het bereik van de router reikt niet verder tot de lamp.
De antennes op de router kunnen alleen niet naar beneden gericht worden. Dus heb ik de router omgedraaid.
![]()
Het bereik is nu tot helemaal achterin de gang en zelfs in de tuin goed (30 meter door een aantal dikke muren).
Alleen waar ik geen bereik heb is op mijn eigen kamer. Ik zit helemaal achterin het achterhuis met uitzicht op de tuin. Wat mijn kamer echter ‘bijzonder’ maakt ten opzichte van de tuin is dat er tussen mijn kamer en de router een badkamer zit. Ik denk dat de leidingen en het isolatiemateriaal mijn ontvangst beïnvloeden.
Gelukkig had ik al een Sitecom Range Extender gekocht toen we nog de SMC-router hadden. Maar deze moest ik zó dicht bij de SMC-router zetten dat ik de badkamer niet kon omzeilen.
Nu kon ik echter de Sitecom Extender een stuk verder in de lange gang plaatsen (ter hoogte van de lamp).
![]()
Zoals jullie zien heb ik dit zeer professioneel aangepakt met een flink stuk verlengsnoer, ‘vuilniszak-afbind-dingetjes’ en een paar verwarmingsbuizen.
Het resultaat is hieronder te zien. Volledige signaalsterkte tot voor mijn kamer. In mijn kamer heb ik nog 2 van de 4 streepjes over. Dit is voldoende om ‘gewoon’ te internetten.
![]()
Het hele huis is dus inmiddels voorzien van internet.
Ik kan écht zeggen dat het een flinke verbetering is met onze oude SMC-router. Het installeren viel me 100% mee. Met een beetje gezond verstand en eventueel Google moet het iedereen lukken om deze router aan de praat te krijgen.
Na het schrijven van deze review was ik toch benieuwd of het internet sneller zou gaan met de USB-adapter met N-standaard. De CD-rom is echter enkel geschikt voor Windows. Jammer. Op de valreep dus toch een klein minpuntje voor deze router.