abonnement Unibet Coolblue
pi_61200571
Wij hebben een transparant geoliede grenen vloer en hebben genoeg van de kleur.
We willen de vloer wit maken zonder het houten uiterlijk te verliezen. Daarom dachten wij aan whitewash.
Weet iemand hoe we dit moeten aanpakken?
Is het noodzakelijk om de vloer eerst te schuren?

Alvast bedankt voor het advies.
pi_61200622
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 19:27 schreef klusdummie het volgende:
Wij hebben een transparant geoliede grenen vloer en hebben genoeg van de kleur.
We willen de vloer wit maken zonder het houten uiterlijk te verliezen. Daarom dachten wij aan whitewash.
Weet iemand hoe we dit moeten aanpakken?
Is het noodzakelijk om de vloer eerst te schuren?

Alvast bedankt voor het advies.
Heb je een lamelparket vloer of echte houten vloer
pi_61202199
Helemaal zeker ben ik niet, maar een geoliede vloer en dat schuren lijkt me niet echt makkelijk te gaan. Is er geen white-wash olie wat je op een geolied proefstukje kunt proberen?
pi_61215216
de grenen vloer zal eerst volledig geschuurt moeten worden om de white wash olie op te kunnen nemen.
ook de eventuele v groeven tussen de planken zullen kaa gemaaakt moeten worden om vlekken en kleur verschil te voorkomen.
de white wash olie vindt ik niet echt duidelijk op een grenen vloer het is alleen een witte waas wat je ziet en dat valt op een lichte vloer niet echt op


groeten peter
pi_61215263
En ontvetten... Ik heb eens een grenen kastje willen whitewashen... was idd niet meer dan een waas...
pi_61215433
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2008 11:07 schreef Jose1985 het volgende:
En ontvetten... Ik heb eens een grenen kastje willen whitewashen... was idd niet meer dan een waas...
Whitewash is ook alleen maar mooi met eiken
pi_61216461
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2008 11:14 schreef morpheus_at_work het volgende:

[..]

Whitewash is ook alleen maar mooi met eiken
Precies.. Maar ja, beter een kastje dan je complete houten vloer :-)
pi_61234580
Dank jullie wel voor het meedenken.
Vraag me nu wel af hoe we dan toch een mooie witte vloer kunnen krijgen. Een compleet nieuwe vloer leggen ligt niet binnen ons budget.
De vloer die nu ligt is echt hout.
Zou lakken een optie kunnen zijn? En moet je dan ook schuren? We hoopten op een schuurvrije mogelijkheid omdat we de complete vloer (ca 75m2) niet in een keer vrij kunnen maken.

Groetjes, Aline
pi_61240202
lakken is geen oplossing omdat er olie op en in de vloer zit.
en lak hecht nou eenmaal niet op olie en vet.
de grenen vloer wit maken kan je doen met gewone verf.
beetje verdunnen aanbrengen en met een oude doek een beetje verwijderen,
daarna kan je er met een blanke olie weer over heen gaan

groeten peter
pi_61240926
klinkt idd logisch.
dank je wel!

Aline
pi_61257698
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 09:32 schreef petertje74 het volgende:
lakken is geen oplossing omdat er olie op en in de vloer zit.
en lak hecht nou eenmaal niet op olie en vet.
de grenen vloer wit maken kan je doen met gewone verf.
beetje verdunnen aanbrengen en met een oude doek een beetje verwijderen,
daarna kan je er met een blanke olie weer over heen gaan

groeten peter
Waarom gaat lakken niet, en verfen wel? Wat doet de gewone verf besluiten toch wel op olie te gaan hechten, iets wat lak (zo eigenwijs als lak is) nooit zal doen?
  maandag 1 september 2008 @ 01:30:16 #12
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_61282356
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 01:10 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Waarom gaat lakken niet, en verfen wel? Wat doet de gewone verf besluiten toch wel op olie te gaan hechten, iets wat lak (zo eigenwijs als lak is) nooit zal doen?
Dat vroeg ik mij dus ook af...
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_61282392
is er geen witte olie in de handel?
pi_61282677
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2008 11:05 schreef petertje74 het volgende:
de grenen vloer zal eerst volledig geschuurt moeten worden om de white wash olie op te kunnen nemen.
ook de eventuele v groeven tussen de planken zullen kaa gemaaakt moeten worden om vlekken en kleur verschil te voorkomen.
de white wash olie vindt ik niet echt duidelijk op een grenen vloer het is alleen een witte waas wat je ziet en dat valt op een lichte vloer niet echt op


groeten peter
Ow wauw, das echt een goed idee! Onze boenwasvloer is ons zomerproject voor volgend jaar, aangezien boenwas echt onpraktisch is. Dan wordt er dus ook geschuurd en geolied hier. Maar...dan kunnen we dus ook een kleurtje kiezen? Ik vind het eiken namelijk te 'gelig' en zou zo'n wittige vloer helemaal geweldig vinden! Ik had geen idee dat dat zou kunnen...super!
pi_61296502
als je de vloer schuurt zal grotendeels de vloer geschikt zijn voor lak.
alleen die paar plekken waar het niet hecht zal het dus loskomen en erg l;elijk worden.
met een verdunde verf zal de verf grotendeels in het hout trekken en doordat je het er in wrijft zal ook de hechting op de plekken waar nog olie grotendeels hechten.
mocht de hechting slecht zijn op die plekken zal het niet opvallen omdat je de verf er in gewreven hebt,

groeten peter
pi_61296880
er is witte olie te krijgen maar de goede olieen is moeilijk op te brengen en dus wordt het alleen mooi als je het laat door doen een parketteur.
een erg goede olie is de osmo hardwax olie deze is in alle kleuren te krijgen maar moeilijk om goed aan te brengen.

groeten peter
pi_61297291
maar schuren is onvermijdelijk snap ik...?!
pi_61297958
Je zou (na schuren, onontkoombaar) de vloer met transparante beits kunnen behandelen. Wel een kleur (of wittig), en toch de houtstructuur duidelijk zichtbaar .
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_61297980
ja je komt idd niet onder het schuren uit.
niet alleen voor de hechting maar ook om een mooie egale vloer te krijgen.
gebruik voor het wit maken van de vloer met verf wel een terpentine verdunbare verf.
de basis van deze verf is nl ook olie.

groeten peter
pi_61297999
welke olie zit er nu op je vloer?

groeten peter
pi_61360877
duurde even maar ik weet het nu:
dumby master olie naturel
  woensdag 3 september 2008 @ 23:21:13 #22
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_61363665
Ik hoorde van een kennis dat zandstralen van een houten vloer een goede optie is voordat je hem een andere kleur o.i.d. geeft. Geldt dit zowel voor olie als voor lak???
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_61385636
waar wil je een zandstraal apparaat vandaan halen en hoe krijg je al dat zand weer uit je huis?
lijkt mij een heel gedoe.
gewoon een dag goed schuren en je vloer is weer als nieuw.
je hebt van dumby een intensief reiniger,
je kan proberen de vloer te reiniigen met de intensief reiniger en dan in een hoekje proberen en witte hardwaxolie van dumby op de vloer te poetsen.
misschien bevalt het resultaat je en hoef je niet te schuren.

groeten peter
  donderdag 4 september 2008 @ 23:46:11 #24
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_61389795
wij willen de grenen houten vloer die er ligt weer lakken, maar toch bedankt voor de tip
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_61395530
je hebt tegenwoordig hele mooie lakken waardoor de grenen vloer niet meer zo geel wordt maar de mooie lichte kleur behouden wordt.

groeten peter
  vrijdag 5 september 2008 @ 19:44:19 #26
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_61410831
Ow kijk, dat zijn goeie tips! Welke merken moet ik dan aan denken? Want we willen juist het gele van het grenen onderdrukken en meer de bruine houtkleur (de natuurlijke houtkleur, dus niet bruine lak ofzo) naar boven laten komen.
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_61411530
Als je geen glans op de vloer wil (dus ook geen stiekum toch glimmende ei-glans), dan ken ik maar 1 lak die dat goed doet: TRAE LYX. Sowieso heel fijn spul - waterverdund, zeer geurarm, en niet wanstaltig duur. Zit inmiddels een paar jaar op een veelbelopen vloer - ziet er nog prima uit.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_61413593
en om jullie te laten griezelen:

een jaar of twee geleden heb ik de 25 jaar oude grenen vloer opnieuw geschuurd en gelakt.

Vanwege het zg. schotelen van de planken - hol/bol staan - ging dat met de hand.
De planken waren bij het leggen behandeld met antivergeel.
Dat stelt uit, want vergelen doet het toch op den duur.

Daarmee ben ik vele dagen bezig geweest. Het moest kaal natuurlijk - duh
Door de profi schildersvakhandel werd ik gewaarschuwd dat het niet ging lukken, want de
voorgaande (3) laklagen waren (té) diep in het hout gezogen.

Dus eigenwijs en als een zombie dagen met een kleine schuurmachine en kilometers
40 - 80 - 120 en 180 schuurpapier aan de gang.
Resultaat: Ziet dat er kaal uit ?



Groot was mijn teleurstelling toen het er als een vloer met giraffevlekken uit kwam te zien na 3 lagen lak.
Want de man had gelijk: sommige plaatsen waren écht kaal en de andere plaatsen dus niet !
En het lag niet aan de prettig werkende lak.



Gelukkig is het bijgetrokken in de loop van 2 jaren óf ik zie het niet meer ???

Het idee om er wit doorheen te mengen, wat in het topic nu naar voren komt, lijkt mij wel aantrekkelijk.
Alhoewel ms zijn het dan weer wittige vlekken waar het beter/slechter pakt.
Ms. dat petertje aanvullend comment heeft...

pi_61421731
om een vloer goed te krijgen zal je alle oude lak lagen er af moeten halen.
ook een bol staande vloer krijg je in de meeste gevallen wel weer vlak.
eventueel met grof schuurpapier diagonaal schuren en eventueel de velling kanten weer opnieuw frezen.
de oudere laklagen bevatten vaak polyurethaan en deze stof maakt de lak op den duur geel.
de watergedragen lakken van tegen woordig bevatten deze stof niet meer.
er zijn meerdere lakken die een mooie lichte kleur behouden.
bv de mega van bona wel eerst een grond lak gebruiken.
er zijn ookj lakken die je er op smeert en die je na het drogen niet meer ziet.
dus net of je een vloer hebt van kaal geschuurt hout.
de naam van deze lak weet ik zo niet maar als je bij een parketzaak informeerd weten ze vast wat ik bedoel.
ik dacht iets van skun ofzo.
een vloer wit krijgen met lak is erg moelijk.
je krijgt nooit op elke plek gelijke dikte aan lak dus de dikkere plekken zullen witter worden dan de dunnere plekken.
pi_61561694
Peter bedankt.

We gaan het proberen met intensief reiniger.
Ik zag de foto van de geschuurde vloer en wat vind ik dat mooi zeg. Mocht het niks worden met de reiniger dan wordt het toch schuren en transparant lakken.

Het zal vast nog even duren maar als er weer nieuws is over ons vloerproject laat ik het weten.
In elk geval bedankt voor de reacties.

Groet, Aline
pi_61570827
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 21:17 schreef AnneX het volgende:
en om jullie te laten griezelen:

een jaar of twee geleden heb ik de 25 jaar oude grenen vloer opnieuw geschuurd en gelakt.

Groot was mijn teleurstelling toen het er als een vloer met giraffevlekken uit kwam te zien na 3 lagen lak.
Want de man had gelijk: sommige plaatsen waren écht kaal en de andere plaatsen dus niet !
En het lag niet aan de prettig werkende lak.

[ afbeelding ]
Hier laat je idd precies zien wat het gevaar is Annex van het kaal schuren van hout om het opnieuw te behandelen. Alleen als je álle oude verf weg hebt, en je dus 100% kaal hout hebt, kun je het behandelen zoals je het zelf wilt. Maar zolang er ergens nog oude lak / olie / beits / wax zit, zul je altijd verschil gaan zien met de plekken waar het wel kaal was.

Wat betreft ts: olie trekt in het hout, zeker in grenen wat relatief poreus is. Als je deze vloer wilt whitewashen, zou ik het doen met whitewash olie (verkrijgbaar bij diverse meubelzaken en soms zelf bij de bouwmarkt) Om de vloer te lakken moet je namelijk al het hout waar olie in zit weg schuren, en dat zal bij een grenen vloer niet meevallen, zo niet onmogelijk zijn (of je moet de delen op een vandiktebank 4 tot 6 mm indunnen) omdat de olie diep in het hout zit.
  vrijdag 19 september 2008 @ 22:17:40 #32
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_61770522
groeten peter


:p
ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
  vrijdag 19 september 2008 @ 22:18:48 #33
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_61770550
aux serieux: schuren met een parketschuurmachine en eerst roken met ammoniac ( kun je laten doen) of inderdaad transparant beitsen
ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')