Er waren ook auto's voordat men had besloten dat het gaspedaal altijd rechts moet zitten, het rempedaal in het midden en het koppelingspedaal links. Daar zijn een keer afspraken over gemaakt en iedereen houdt zich daar aan.quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 19:45 schreef HuHu het volgende:
[..]
Euhhh... volgens mij waren de browsers er eerder dan de "regels" van het W3C?
Soms vraag ik mij wel eens af of jij wel doet aan begrijpend lezen. De browsers die zolang w3c bestaat zich daar aan vast klamde dan, zo goed? Ipv vanaf het begin er tegenaan schoppen zoals IE al die jaren doet. Anders kunnen we alle standaarden wel overboord gooien natuurlijk. Maar een typische IE-fanboy opmerking hoor. Proficiat! En zoals in alle discussies zal je daar niet voor laten, of je daar nou mensen voor belachelijk moet maken of niet. Nou goed, speciaal voor jou. IE is echt goed en snel! Ik zou willen dat alle browsers zo waren. Weg standaarden, weg keuzes. Enkel Frontpage en IE. IE FTW!!quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 19:45 schreef HuHu het volgende:
[..]
Euhhh... volgens mij waren de browsers er eerder dan de "regels" van het W3C?
Ben dan ook blij dat MS geen auto's maakt. Dat je dan voor elk type auto een nieuw rijbewijs moet halen en dat je daar dan enkel MS benzine in kan gooien. Gas geven met je handen, remmen met je hoofd en sturen met je voeten. Dat zou echt handig zijn.quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 19:50 schreef Light het volgende:
[..]
Er waren ook auto's voordat men had besloten dat het gaspedaal altijd rechts moet zitten, het rempedaal in het midden en het koppelingspedaal links. Daar zijn een keer afspraken over gemaakt en iedereen houdt zich daar aan.
Niet iedereen, want in Engeland zit het stuur ook nog gewoon links. Er zijn altijd dingen die afwijken en zich niet aanpassen aan opgelegde regels.quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 19:50 schreef Light het volgende:
[..]
Er waren ook auto's voordat men had besloten dat het gaspedaal altijd rechts moet zitten, het rempedaal in het midden en het koppelingspedaal links. Daar zijn een keer afspraken over gemaakt en iedereen houdt zich daar aan.
Je had eerst IE, en daarna kwam het W3C met z'n regels. Dan is het geen vreemde reactie van een browser met meer dan 90% marktaandeel dat die zegt: flikker op met je regels, ik verzin het gewoon zelf wel. Net als dat Netscape ook gewoon z'n eigen ding deed.quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 19:57 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Soms vraag ik mij wel eens af of jij wel doet aan begrijpend lezen. De browsers die zolang w3c bestaat zich daar aan vast klamde dan, zo goed? Ipv vanaf het begin er tegenaan schoppen zoals IE al die jaren doet. Anders kunnen we alle standaarden wel overboord gooien natuurlijk.
Waarom noem je mij IE-fanboy? Omdat ik tegen je in ga? Volgens mij heb ik geen uitgesproken mening getoond en slechts wat feiten gegeven?quote:Maar een typische IE-fanboy opmerking hoor. Proficiat! En zoals in alle discussies zal je daar niet voor laten, of je daar nou mensen voor belachelijk moet maken of niet. Nou goed, speciaal voor jou. IE is echt goed en snel! Ik zou willen dat alle browsers zo waren. Weg standaarden, weg keuzes. Enkel Frontpage en IE. IE FTW!!
En daarom moet iedereen maar W3C compatible auto's maken, die rijden op W3C valide benzine op W3C goedgekeurde wegen?quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 20:02 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Ben dan ook blij dat MS geen auto's maakt. Dat je dan voor elk type auto een nieuw rijbewijs moet halen en dat je daar dan enkel MS benzine in kan gooien. Gas geven met je handen, remmen met je hoofd en sturen met je voeten. Dat zou echt handig zijn.
Ach... aan zo'n opmerking hecht ik geen waarde. Alle sites die ik aflever voldoen 100% aan de W3C standaarden en zien er in elke browser met meer dan 1% marktaandeel (ongeveer) hetzelfde uit.quote:Ach, voor een developer heeft hij een rare blik op standaarden. Is me al wel vaker opgevallen. Hij zal dan ook de enige zijn die FF-hacks gebruikt ben ik bang
alle 3, naar mijn eigen ervaring, langzamer dan IE6 + extra bloatware (denk aan feeds lezen e.d, ik gebruik een browser om te internetten, niet om feeds/mail/whatever te lezen/upto date te blijvenquote:Op zaterdag 30 augustus 2008 18:25 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Pak dan Opera of Safari. Of firefox, ook al sneller en doet beter wat'ie moet doen.
Onzin, en heb het gelijk even voor je erbij gepakt.quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 20:09 schreef HuHu het volgende:Je had eerst IE, en daarna kwam het W3C met z'n regels. Dan is het geen vreemde reactie van een browser met meer dan 90% marktaandeel dat die zegt: flikker op met je regels, ik verzin het gewoon zelf wel. Net als dat Netscape ook gewoon z'n eigen ding deed.
Die ballast hebben ze zelf opgebouwd en daar is met hun volle verstand voor gekozen. Dat daarbij 82% van de internetters met een onveilige browser opereerde maakte hen niet uit. En dat is juist de arrogantie die vele mensen stoort. En natuurlijk kunnen ze de boel zo omgooien. IE stand-alone maken moet makkelijk zijn, en de standaarden liggen er alquote:Pijnlijk voor IE, want ze zitten met een historie waarin ze marktleider waren en die positie is opeens niet meer zo zeker. Daarnaast hebben ze ook de ballast uit het verleden, je kunt niet zomaar alles ineens omgooien.
Jij noemt Firefox liefhebbers toch ook Fx-Fanboysquote:Waarom noem je mij IE-fanboy? Omdat ik tegen je in ga? Volgens mij heb ik geen uitgesproken mening getoond en slechts wat feiten gegeven?
Je zou eens voor de gein met frontpage moeten gaan werken. Dan begrijp je dat vanaf het begin de weg die MS bewandelde niet de juiste was. Veel baggercode, baggerbestanden en totaal niet crossbrowsed. En standaarden geven juist veel keuze. Keuze voor de gebruiker. Die waar het product uiteindelijk voor bedoeld is. Zonder gebruikers geen MS. En het zou het voor MS ook makkelijker maken, want op die manier hoef je niet zelf ook het wiel opnieuw uit te vinden. Daarbij snap ik niet dat je voor standaarden bent, maar ook er voor bent om er vanaf te mogen wijken. Wat heeft een standaard dan voor zin? Je kunt óf voor standaarden zijn, óf voor de vrije keuze van eigen handelen. Maar allebei kan toch gewoon niet?quote:Ik ben niet tegen standaarden, juist voor. Ik ben wél voor vrije keuzes, waaronder ook de keuze om af te wijken van standaarden indien nodig. Daarnaast heb ik nog nooit met Frontpage gewerkt, slecht met Dreamweaver, dus daar kan ik geen mening over geven. Verder gebruik ik afwisselend IE, Firefox en Safari, afhankelijk van achter welke pc ik zit (respectievelijk laptop, vaste pc of Mac).
Het stuur zit rechts in Engeland. En daarbij had ik het over de pedalen, niet het stuur. En de volgorde van de pedalen in hetzelfde in Engeland als in Nederland.quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 20:09 schreef HuHu het volgende:
[..]
Niet iedereen, want in Engeland zit het stuur ook nog gewoon links. Er zijn altijd dingen die afwijken en zich niet aanpassen aan opgelegde regels.
Toen W3C kwam had IE nog lang geen 90% marktaandeel. Eerder 50%, als ze dat al haalden.quote:Je had eerst IE, en daarna kwam het W3C met z'n regels. Dan is het geen vreemde reactie van een browser met meer dan 90% marktaandeel dat die zegt: flikker op met je regels, ik verzin het gewoon zelf wel. Net als dat Netscape ook gewoon z'n eigen ding deed.
Er zijn ook veranderde regels en inzichten. Geen tabellen in tabellen in tabellen in tabellen meer voor layout, bijvoorbeeld. En text-only browsers zijn al zo oud als de weg naar Rome.quote:Nu, jaren later, zijn de rollen anders. IE is niet meer alleenheerser, er zijn ook andere browsers. En naast andere browsers zijn er ook andere soorten browsers: gewone browsers, mobiele browsers, text-only, brailleregels, voorleesdingen, enz... Je moet je steeds meer aan de regels gaan houden.
Als iedereen W3C compatible auto's maakt en W3C compatible benzine gebruikt en op W3C compatible wegen kan rijden dan maakt het uiteindelijk niet uit door wie de auto is gebouwd of wie de benzine heeft gemaakt of wie de straat heeft aangelegd, het gaat allemaal wel samen. En de benzine van bedrijf A kan best een beetje anders zijn dan die van bedrijf B en toch aan de standaard voldoen. Er zijn namelijk wel marges.quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 20:13 schreef HuHu het volgende:
En daarom moet iedereen maar W3C compatible auto's maken, die rijden op W3C valide benzine op W3C goedgekeurde wegen?
Ze starten iets minder snel op. En gebruiken misschien iets meer resources omdat ze niet voor 3/4 al op de achtergrond meedraaien met windows.quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 @ 20:45 schreef mschol het volgende:
[..]
alle 3, naar mijn eigen ervaring, langzamer dan IE6 + extra bloatware (denk aan feeds lezen e.d, ik gebruik een browser om te internetten, niet om feeds/mail/whatever te lezen/upto date te blijven)
das dus niet mijn ervaringquote:Op zaterdag 30 augustus 2008 21:24 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Ze starten iets minder snel op. En gebruiken misschien iets meer resources omdat ze niet voor 3/4 al op de achtergrond meedraaien met windows.
Maar ze renderen stuk voor stuk stukken sneller dan IE.
Ik citeer van Wikipedia:quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 20:55 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Onzin, en heb het gelijk even voor je erbij gepakt.
IE 1.0 is uitgebracht in augustus 1995
W3C is in oktober 1994 gepresenteerd
Pas sinds 1996 is de HTML specificatie toebedeeld aan het W3C.quote:Since 1996, the HTML specifications have been maintained, with input from commercial software vendors, by the World Wide Web Consortium (W3C).
Wat maakt een browser onveilig? Het feit dat er lekken in zitten of het feit dat veel mensen hem gebruiken? Een lek in IE is 1000x zo erg als een lek in Konqueror, omdat veel meer mensen het gebruiken. Zegt nog helemaal niets over de aard van het lek, want zelfs het meest onschuldige lekje in IE doet meer kwaad dat het grootste lek dat ooit in Konqueror gevonden zal worden.quote:En als je die basisfeiten niet kent is het dus niet zo raar dat je er zo over denkt. Maar juist deze feiten laten zien dat vanaf het begin IE heeft gekozen voor een andere weg, en deze ook heeft opgedrongen door hem aan te bieden in Windows. Die weer gebaseerd was op code van IBM, waar vriend Bill stage liep. Dos was toen nog gewoon dos, niet ms-dos. Dit toont ook aan de IE niet zijn marktaandeel verdient heeft door gewoon een goeie en veilige browser te bouwen. Kijk maar in de tabel waarin het marktaandeel bij IE6 explosief groeide. Net zoals ze haar groei binnen de war van search-engines niet verdienen door een goeie searchengine te bouwen, maar hem gewoon 'verstoppen' in sites als MSDN.
[..]
Die ballast hebben ze zelf opgebouwd en daar is met hun volle verstand voor gekozen. Dat daarbij 82% van de internetters met een onveilige browser opereerde maakte hen niet uit. En dat is juist de arrogantie die vele mensen stoort. En natuurlijk kunnen ze de boel zo omgooien. IE stand-alone maken moet makkelijk zijn, en de standaarden liggen er al
Mensen met een uitgesproken mening vóór een bepaalde browser noem ik fanboy inderdaad. Volgens mij heb ik geen uitgesproken mening getoond, maar voer ik slechts een discussie.quote:[..]
Jij noemt Firefox liefhebbers toch ook Fx-Fanboys
Standaarden zijn niet heilig. Ook standaarden bevatten fouten, dus je mag er vanaf wijken. Mijn credo: zoveel mogelijk aan de standaard houden, maar als de standaard echt belachelijk is moet je dat gewoon niet doen. Dan is de standaard gewoon kut.quote:
[..]
Je zou eens voor de gein met frontpage moeten gaan werken. Dan begrijp je dat vanaf het begin de weg die MS bewandelde niet de juiste was. Veel baggercode, baggerbestanden en totaal niet crossbrowsed. En standaarden geven juist veel keuze. Keuze voor de gebruiker. Die waar het product uiteindelijk voor bedoeld is. Zonder gebruikers geen MS. En het zou het voor MS ook makkelijker maken, want op die manier hoef je niet zelf ook het wiel opnieuw uit te vinden. Daarbij snap ik niet dat je voor standaarden bent, maar ook er voor bent om er vanaf te mogen wijken. Wat heeft een standaard dan voor zin? Je kunt óf voor standaarden zijn, óf voor de vrije keuze van eigen handelen. Maar allebei kan toch gewoon niet?
Fuck... is het meteen duidelijk dat ik nog geen rijbewijs hebquote:Op zaterdag 30 augustus 2008 21:00 schreef Light het volgende:
[..]
Het stuur zit rechts in Engeland. En daarbij had ik het over de pedalen, niet het stuur. En de volgorde van de pedalen in hetzelfde in Engeland als in Nederland.
Jah... text-only wordt niet meer gebruikt, maar je zou het kunnen vervangen door "search-engines". Die zijn nog wel redelijk TO.quote:[..]
Toen W3C kwam had IE nog lang geen 90% marktaandeel. Eerder 50%, als ze dat al haalden.
[..]
Er zijn ook veranderde regels en inzichten. Geen tabellen in tabellen in tabellen in tabellen meer voor layout, bijvoorbeeld. En text-only browsers zijn al zo oud als de weg naar Rome.
Das gek, want uit zo'n beetje elke test blijkt dat Safari 3.x en FF 3.x vele malen sneller renderen dan welke browser dan ook.quote:
8% als ik mij niet vergisquote:Op zaterdag 30 augustus 2008 21:00 schreef Light het volgende:
[..]
Het stuur zit rechts in Engeland. En daarbij had ik het over de pedalen, niet het stuur. En de volgorde van de pedalen in hetzelfde in Engeland als in Nederland.
[..]
Toen W3C kwam had IE nog lang geen 90% marktaandeel. Eerder 50%, als ze dat al haalden.
[..]
Er zijn ook veranderde regels en inzichten. Geen tabellen in tabellen in tabellen in tabellen meer voor layout, bijvoorbeeld. En text-only browsers zijn al zo oud als de weg naar Rome.
Dat ligt er ook aan wat je als uitgangspunt neemt. In 1998 was het geloof ik zo'n 30-40% voor IE.quote:
Om nog even terug te komen op dit stukje, eigenlijk hebben we al standaardbenzine. Als je euro 95 tankt, maakt het niet uit of je dat bij Shell, Esso of Texaco doet. De brandstof is anders, maar de eigenschappen zijn goed vergelijkbaar. Vooral belangrijke dingen zoals hoe lastig het ontbrandt. En ook over de grens blijft dat werken. Niet alleen makkelijk voor ons, maar zeker ook voor de autofabrikanten.quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 20:13 schreef HuHu het volgende:
En daarom moet iedereen maar W3C compatible auto's maken, die rijden op W3C valide benzine op W3C goedgekeurde wegen?
Uitgangspunt was toen W3C kwam. Toen was het nog maar 8%. In 98 zal het zo'n dikke 80% zijn geweest.quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 22:23 schreef Light het volgende:
[..]
Dat ligt er ook aan wat je als uitgangspunt neemt. In 1998 was het geloof ik zo'n 30-40% voor IE.
Niet meer dan 50%, volgens wikipedia. 80% voor IE kwam in 2000, en ook nu weer.quote:Op zondag 31 augustus 2008 01:17 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Uitgangspunt was toen W3C kwam. Toen was het nog maar 8%. In 98 zal het zo'n dikke 80% zijn geweest.
Het was al laat. Je hebt helemaal gelijk. In 1994 was het namelijk 0% want Ie was er toen nog niet, toen W3C gepresenteerd werd. Rond 98 zo'n 50% en rond 2005 zo'n 90%. In 2007 nog maar 55%..quote:Op zondag 31 augustus 2008 01:24 schreef Light het volgende:
[..]
Niet meer dan 50%, volgens wikipedia. 80% voor IE kwam in 2000, en ook nu weer.
W3Cschoolsquote:Op zondag 31 augustus 2008 11:30 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
lies, damn lies and statistics
Ik vind het aandeel van FF nog best groot, ik had het kleiner verwacht.quote:Op zondag 31 augustus 2008 11:30 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
lies, damn lies and statistics
eh ja, dat was mijn punt. Op diezelfde wikipedia staat mijn pagina waarin ze meetgegevens van tientallen statistische sites neerzetten. Allemaal hoger. Kortom, je kan statistieken zo manipuleren als je wil. Van w3schools is trouwens bekend dat ze alleen hun -eigen- site meten. En daar komen in de regel meer 'techy' mensen die eerder een andere browser zullen gebruiken dan het doorsnee publiek.quote:
...Maar aan de andere kant, zitten die 'techy' mensen wel veel vaker op internet dan 'het doorsnee publiek'...quote:Op zondag 31 augustus 2008 @ 13:02 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
eh ja, dat was mijn punt. Op diezelfde wikipedia staat mijn pagina waarin ze meetgegevens van tientallen statistische sites neerzetten. Allemaal hoger. Kortom, je kan statistieken zo manipuleren als je wil. Van w3schools is trouwens bekend dat ze alleen hun -eigen- site meten. En daar komen in de regel meer 'techy' mensen die eerder een andere browser zullen gebruiken dan het doorsnee publiek.
quote:Kortom, je kan statistieken zo manipuleren als je wil.
Too little , Too late.quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 19:37 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Het punt is juist dat deze IE gewoon css 2.1 compatible is. Wat lul je nou met NOG een een extra incompatible versie?
Daar heb je helemaal gelijk aan. Tis maar net welke site je gebruikt voor je statistieken. Toch denk ik dat het lager is als dat jij doet vermoeden. Meer ook omdat MS op dit moment veel principes overboord gooit. Dat doen ze imo niet bij 80% of iets dergelijks. Ook zal het veel meer zijn als dat die wiki van mij doet vermoeden. Maar goed, we zullen het nooit weten.quote:Op zondag 31 augustus 2008 13:02 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
eh ja, dat was mijn punt. Op diezelfde wikipedia staat mijn pagina waarin ze meetgegevens van tientallen statistische sites neerzetten. Allemaal hoger. Kortom, je kan statistieken zo manipuleren als je wil. Van w3schools is trouwens bekend dat ze alleen hun -eigen- site meten. En daar komen in de regel meer 'techy' mensen die eerder een andere browser zullen gebruiken dan het doorsnee publiek.
snel geinstalleerd, alle instellingen van IE7 werden overgenomen en ik kon direct verder werken...quote:Op zondag 31 augustus 2008 13:14 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Daar heb je helemaal gelijk aan. Tis maar net welke site je gebruikt voor je statistieken. Toch denk ik dat het lager is als dat jij doet vermoeden. Meer ook omdat MS op dit moment veel principes overboord gooit. Dat doen ze imo niet bij 80% of iets dergelijks. Ook zal het veel meer zijn als dat die wiki van mij doet vermoeden. Maar goed, we zullen het nooit weten.
Heb gisteravond trouwens IE8 beta2 geïnstalleerd. De setup was 15mb, de uitgepakte setup was 7mb en ook was de setup wel zeker 10 minuten bezig updates te downloaden. Gek genoeg was er helemaal geen netwerkverkeer. Zeker 25 minuten later stond IE erop, zat ik in eerste instantie met meldingen over addons. Zo'n gare balk bovenaan. Dat is opgelost. En a die meldingen vooraf bij de eerste opstart. Alsof een gewone gebruiker weet wat hij moet doen. Op Internet zoeken gaat dan niet meer. Nouja, veel gebruiken doe ik hem toch niet. Ben wel benieuwd hoe hij mijn site's rendert natuurlijk.
bloatware?quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 17:42 schreef mschol het volgende:
[..]
ahhh het stukje bloatware van 2006,2007 en 2008
quote:Op zondag 31 augustus 2008 13:13 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Too little , Too late.
Nu moet je dus 4 versies maken IE6 (kompleet onbruikbaar), IE7 (brakke implementatie), IE8 (goede support voor antieke standaarden) en de rest.
IE8 mist nog veel te veel nieuwe features die andere browsers wel hebben of binnenkort krijgen in hun stable release (bedenk dat IE8 nog lang niet af is), b.v. het canvas element, het video element, etc. IE8 is op het punt waar andere browsers 3 jaar geleden zaten. Als je dus een beetje een fancy webapp zou willen maken moet je alsnog een kreupele versie bouwen voor antieke browsers zoals IE8.
quote:It is estimated by the editor that HTML5 will reach the W3C Candidate Recommendation stage during 2012.
bron
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |