Visual kei is geen muziekstijl, slechts een verzamelnaam voor bands die (vroeger of nu) er excentrieke looks op nahouden. Perfect voorbeeld is Versailles.
Het heeft op zich niet zoveel met de muziekstijl te maken. Bands die een visual kei stijl aanhouden maken inderdaad vooral rock en metal, maar echt heel erg breed. Van zoetsappige pop-rock tot keiharde death metal. En er zijn er ook bij die jazz maken of elektronische muziek, alleen die zijn minder populair.
De meeste bands blijven inderdaad veranderen en dat is maar goed ook. Maar meestal gaat het geleidelijk. Als je maar een paar nummers gehoord hebt dan zit je met "Garnet" van D'espairsRay in een heel andere wereld dan "Love is Dead" natuurlijk. Maar daar zitten vele jaren, albums en singles tussen.
Dir en grey heeft met Uroboros een hele andere sound gecreëerd dan op voorgaande albums. Maar een sound is niet gelijk aan een stijl. Op hun debuutalbum Gauze staan zowel poppy rock- als metalnummers. En op het veel latere Uroboros ook. Het is meer het sfeertje van de muziek dat verandert, maar ze hebben altijd al rock/metal gemaakt. Ik weet niet hoe ik het anders uit moet leggen, maar vergelijk "Zan" van Gauze eens met "Reiketsu Nariseba" van Uroboros. Beide te omschrijven als heavy, chaotisch en een redelijk mindfuck, maar met een compleet andere atmosfeer.
En ook D'espairsRay trekt geen rechte lijn in hun muziek. Death Point klinkt alsof ze een beetje het Coll:set achtige sfeertje opzoeken van een tijd terug terwijl Final Call op hetzelfde album er absoluut niet mee te vergelijken is.
Maar goed, toffe nummers van D'espairsRay zijn o.a (vind ik):
Death Point dus
Garnet
Reddish
Bullet
Damned
Paradox 5 (deze valt echt helemaal buiten de boot, een rustig nummer zonder gitaren met een heel gaaf mysterieus sfeertje en elektronische drumsamples)
En eigenlijk alles

ik vind maar een paar nummers van ze slecht, waaronder Yozora. Als je die luistert denk je helemaal "wtf komt dit van dezelfde band die Garnet gemaakt heeft?!"