zagevent | woensdag 27 augustus 2008 @ 18:08 |
Ik weet niet of er hier al een topic van is gemaakt, maar ik neem aan van niet. Volgens mij weten weinig mensen dit, en ik dacht wel dat sommigen dit interessant zouden vinden. Mensen die al in Antwerpen zijn geweest weten dat de Stad een premetro heeft. Misschien hebben jullie er al op gereden. Wat weinigen weten is dat de tunnels die in gebruik zijn in de premetro (vanaf nu gewoon voor het gemak metro genoemd ![]() Als je op lijn 3 zit, en tussen Sport en Opera rijdt, en als je goed oplet, kan je hier en daar al wat dingen zien van nooit voltooide aansluitingen. Als je vanuit Meir Groenplaats binnenrijdt zie je aan de rechterkant het begin van de keerlus onder de Groenplaats die nu door de Brabotunnel overbodig is geworden, en plaats heeft gemaakt voor de ondergrondse parking. quote:Ik heb op picasa fotos gevonden: ![]() ![]() ![]() ![]() Het volledige album met natuurlijk meer foto's is hier te vinden. Op deze thread kan je o.a. meer info vinden -oude folders en bouwplannen- aangaande de slapende metro in Antwerpen. | |
#ANONIEM | donderdag 28 augustus 2008 @ 17:36 |
Je foto's werken niet. ![]() Is het mogelijk de ongebruikte tunnels te betreden? | |
sander89 | donderdag 28 augustus 2008 @ 18:18 |
Is het niet het zelfde als Metro 2 in Moskou ![]() ![]() Best wel raar trouwens die Belgen, die rails roest eerst 15 jaar weg voordat ze het gaan gebruiken. | |
eleusis | donderdag 28 augustus 2008 @ 18:56 |
Ongebruikte metrotrajecten zijn altijd ![]() | |
DutchTrain | donderdag 28 augustus 2008 @ 21:17 |
In Charleroi liggen nog een aantal tunnels van een nooit gebouwde metro die je kunt bezoeken. In Brussel ligt een metrotunnel waar de bouw zo'n 2 km was gevorderd, waarna besloten werd dat de tunnel een ondergrondse snelweg zou moeten kruisen. Dat ging niet passen en dus is er nu een hele lange smalle ondergrondse parkeergarage in Brussel ![]() | |
zagevent | vrijdag 29 augustus 2008 @ 19:40 |
quote:Hmm, dan zal Picasa geen hotlinking toestaan. De ongebruikte tunnels kan je nu officieel niet betreden, maar de tunnel onder de Turnhoutsebaan (die groen is aangeduid op de tweede afbeelding- wordt rond 2010 in gebruik genomen, en om mensen toch de kans te geven de tunnels te bezichtigen, zullen ze in het voorjaar van 2009 te bezichtigen zijn. ![]() | |
Virus3000 | zaterdag 7 februari 2009 @ 22:46 |
Dit topic verdient een grote schop ![]() Ontopic: Vanaf 2015 moet er een tram gaan rijden tussen wommelgem en de Meir in antwerpen door 1 van deze tunnels ![]() | |
Djeez | zondag 8 februari 2009 @ 00:06 |
Vijf jaar terug een week in Antwerpen geweest. Echt heel erg vreemd daar. Het is geen metro, maar ook geen tram. Voor de gein een dagkaart gekocht, en alle trajecten afgereden met dat ding. We waren gauw klaar... | |
ProfielGeregistreerd | zondag 8 februari 2009 @ 11:40 |
Voor foto's: [showcase] Premetro Antwerpen | |
zagevent | vrijdag 3 april 2009 @ 19:39 |
quote:http://www.delijn.be/nieu(...)_en_5_april_2009.htm Ik ga er morgen denk ik toch eens naartoe. Ben heel benieuwd en zal proberen om foto's te nemen. | |
du_ke | zaterdag 4 april 2009 @ 15:11 |
Ben benieuwd ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 4 april 2009 @ 21:17 |
Ik ben vandaag ook naar het "tunnelevent" geweest. Best grappig.![]() Centraal Station van Antwerpen ![]() Er ging een gratis tram naar het begin van de tunnelwandeling. ![]() De ingang ![]() In de tunnel. Deze tunnel zal over een jaar of 5 eindelijk in gebruik worden genomen. ![]() Naar links takt hier de tunnel naar halte "Foorplein" af. Deze aftakking zal niet in gebruik worden genomen. ![]() Station Zegel. Dit is het enige station op de route dat in gebruik zal worden genomen. De overige stations erlangs (Drink, Carnot en Astrid) zullen spookstations blijven. Zoals je ziet waren de stations aangekleed met kleurige verlichting en met projectieschermen waarop allerlei filmpjes werden afgespeeld - in dit station historische beelden, maar aan het eind van de wandeling ook uitleg over de toekomstplannen. ![]() ![]() Wederom op weg in de tunnel ![]() De twee tunnelkokers liggen over bijna de hele route boven elkaar. Vooral bij dit station was te zien dat dat flink hoge constructies oplevert. ![]() ![]() Station Drink - of niet? Zo onder de grond moeilijk te zeggen. ![]() ![]() Van de stations is slechts de ruwbouw klaar. Op deze foto wordt de betekenis van dat woord erg duidelijk. ![]() ![]() Hier wisselen de tunnels van boven elkaar naar naast elkaar. ![]() Muur van metrostation Astrid ![]() Dit gedeelte van metrostation Astrid zal (volgens de Gazet van Antwerpen) niet in gebruik worden genomen. De nieuwe premetro-lijn zal dus in sneltramvaart het centraal station voorbij scheuren. Wie er heen wil gaan moet dan bij Opera overstappen ofzo. ![]() En daarna was de wandeling ten einde. Edit: Volgens Het Nieuwsblad wordt het station Astrid wel degelijk ook in gebruik genomen. Gelukkig maar. ![]() [ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 04-04-2009 22:14:25 ] | |
du_ke | zaterdag 4 april 2009 @ 21:31 |
Interessant ![]() | |
hierissieweer | dinsdag 7 april 2009 @ 15:38 |
Waarom is er in godsnaam zoveel geld in gestoken, om die dingen vervolgens nooit te gaan gebruiken? Is toch zonde? En wat is nou precies de premetro? | |
#ANONIEM | dinsdag 7 april 2009 @ 15:52 |
quote:Voor zover ik weet komt dat in Antwerpen en Charleroi door gedoe met bevoegdheden en verantwoordelijkheden. Dat de ene overheid met een project begint, vervolgens verschuiven de bevoegdheden en de nieuwe verantwoordelijke heeft geen zin meer om het af te maken. Antwerpen: verschuiving van metrobouw van federaal niveau naar het gewest Charleroi: gemeente bouwt premetrotunnels, gewest heft de aansluitende tramlijnen op quote:Tram-infrastructuur die erop is voorbereid om later tot echte metro omgebouwd te worden. In Nederland kennen we dat niet echt, alhoewel de RandstadRail in Den Haag aardig in de buurt komt. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-04-2009 15:52:50 ] | |
hierissieweer | dinsdag 7 april 2009 @ 16:17 |
quote:Misschien een hele domme vraag, maar in een metro rijd toch gewoon een tram, maar dan ondergronds? | |
#ANONIEM | dinsdag 7 april 2009 @ 16:48 |
quote:Nee. Een tram kan op straat rijden en voldoet daarom aan allerlei regels. Denk aan richtingaanwijzers, remlichten, achteruitkijkspiegels en een maximale breedte. Ook heeft een tram uiteraard een lage vloer of traptreden zodat je vanaf een tramhalte kan instappen. Een metro moet snel veel passagiers kunnen vervoeren. Traptreden zijn dus taboe, daarom heeft een metro hoge perrons. Ook is een metro vaak breder dan een tram. Daarom mag een metro niet over straat rijden, en dan kan je de richtingaanwijzers, remlichten en spiegels ook wel weglaten. En wat is nu premetro? Een premetro-tunnel is een tunnel die groot genoeg is dat er ook brede metro-voertuigen doorheen passen, en waarvan de perrons zo zijn gemaakt dat die kunnen worden opgehoogd als daadwerkelijk metro-voertuigen ingezet gaan worden. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-04-2009 16:49:34 ] | |
du_ke | dinsdag 7 april 2009 @ 21:40 |
Van de week was er bij 1Vandaag nog een heel stuk over deze premetro op. | |
zagevent | dinsdag 7 april 2009 @ 21:42 |
quote:Welkom in de wondere wereld van de Belgische wafelijzerpolitiek. ![]() quote: |