abonnement Unibet Coolblue
  Moderator maandag 26 januari 2009 @ 15:43:48 #126
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_65422112
quote:
Op maandag 26 januari 2009 15:13 schreef Bastard het volgende:
geld dat overigs voor alle homemade pizzas, geen hete lucht maar gewone stand?
Is beter van wel en dan zo laag mogelijk in de oven, zo krijg je een zo lekker mogelijke bodem. Met hete lucht heb je sneller verbrande kaas en randen maar nog een slappe bodem in het midden en als er iets vies is...
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  maandag 26 januari 2009 @ 16:08:53 #127
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_65423079
quote:
Op maandag 26 januari 2009 15:42 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Hebben we het nu over de dame uit de OP?

Ik wil ook een pizzasteen
Had ik het daarover in de OP? Dé vriendin is inderdaad de date waar dit topic mee begon.

Dus je ziet het: pizza maken helpt je aan een vriendin.
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_65426022
Die pizzaoven ziet er wel heel erg leuk uit, moeten we het hier thuis maar eens over hebben. De laatste keer had ik het deeg iets aangepast en dat leverde een werkelijk prachtige bodem op, ondanks de lagere temperatuur. Volgende keer kijken of het weer lukt en opschrijven wat ik precies deed, want want dat ben ik nu kwijt.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
  Moderator maandag 26 januari 2009 @ 19:50:22 #129
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_65431022
Ik heb zelf 2 van die pizzaovens, die Bestron en een Elta, ik vind die van Elta ook erg fijn:


link

maar ik heb een erg kleine keuken dus uiteindelijk doe ik het toch weer gewoon in de normale oven, anders moet ik elke keer dat ding pakken, zo'n gedoe
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_65440669
quote:
Op maandag 26 januari 2009 19:50 schreef djkoelkast het volgende:
Ik heb zelf 2 van die pizzaovens, die Bestron en een Elta, ik vind die van Elta ook erg fijn:

[ afbeelding ]
link

maar ik heb een erg kleine keuken dus uiteindelijk doe ik het toch weer gewoon in de normale oven, anders moet ik elke keer dat ding pakken, zo'n gedoe
Worden broodjes daar ook goed gaar in btw? 260 graden is alleen niet super veel. Echte pizzaoven gaat tot 300 ofzo?
  Moderator dinsdag 27 januari 2009 @ 00:39:48 #131
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_65442539
Werkt iets anders dan een normale oven, er zitten 2 verwarmingselementen in, 1 boven 1 onder, die onder zit vlak onder de steen, die boven werkt zeg maar als grill.
Broodjes kun je er prima in maken maar dat vind ik eigenlijk zonde van de steen. Die eerder genoemde Bestron heeft hetzelfde idee en 2 platen: steen en een bakplaat, ideaal voor hamburgers, alleen ook weer met spiraalelementen die de hitte geven en dan moet je dus uitkijken dat je eten niet verbrandt.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_65469610
Dit weekend ook eens wat pizzarecepten proberen uit wat verschillende kookboeken.
pi_65481758
Gisteren toevallig weer gedaan. Het midden was deze keer alleen erg nattig/zacht. Dikker maken of minder nat deeg?
Sweet and innocent...
  woensdag 28 januari 2009 @ 09:48:58 #134
8372 Bastard
Persona non grata
pi_65482267
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 09:28 schreef Innocence het volgende:
Gisteren toevallig weer gedaan. Het midden was deze keer alleen erg nattig/zacht. Dikker maken of minder nat deeg?
Kheb het nog niet geprobeerd dus ik doe alleen maar een suggestie.. oven warmer zetten of deeg dunner rollen.

Wilde komende weekend gaan pizza bakken maar dan ben ik niet thuis blijkt
The truth was in here.
pi_65482565
Nog dunner juist?
Ik had juist het idee dat het vocht van de vulling de bodem minder zou doorweken als ie dikker zou zijn.

Oven stond op 250.
Sweet and innocent...
pi_65483317
Wat een mooi ding die Elta
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
  Moderator woensdag 28 januari 2009 @ 10:33:00 #137
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_65483549
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 09:59 schreef Innocence het volgende:
Nog dunner juist?
Ik had juist het idee dat het vocht van de vulling de bodem minder zou doorweken als ie dikker zou zijn.

Oven stond op 250.
Heb je de pizza op een plaat gebakken?
Heb je de oven wel op normaal gezet, niet op hete lucht?
Indien normaal: heb je de pizza helemaal onder in de oven gedaan?
Indien hete lucht: pizza in het midden van de oven doen waar de fan zit en als de bodem een beetje stevig is op het rooster doen anders krijg je hem nooit goed, niet met hete lucht.
Daarom eigen pizza's altijd conventioneel bakken, dus met warmte van onder uit de oven, niet met de hete lucht stand want dan komt het van achter of zijkant via een ventilator.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_65483642
Op crust-plaat in een combimagnetron met hete lucht, dat ging echter de vorige keer wel goed. Misschien had ik 'm toen op een hoger plateautje gezet.
Sweet and innocent...
  Moderator woensdag 28 januari 2009 @ 10:40:38 #139
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_65483786
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 10:36 schreef Innocence het volgende:
Op crust-plaat in een combimagnetron met hete lucht, dat ging echter de vorige keer wel goed. Misschien had ik 'm toen op een hoger plateautje gezet.
Mja dat gaat nooit ècht werken.
Ik denk dat je bodem dan te dik (belegd) was voor wat jij wil.
Wat je zou kunnen proberen is eerst de bodem met tomatensaus een paar minuutjes in de oven en daarna pas beleggen met kaas en eventueel de rest, dan heeft de bodem iets meer tijd om te settelen.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  woensdag 28 januari 2009 @ 11:01:21 #140
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_65484485
Ik doe zelf altijd de bodem eerst zonder beleg een paar minuten in de oven. En inderdaad: zo dun mogelijk. Dikke bodem is lastiger om "droog" te krijgen naar mijn ervaring.
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  woensdag 28 januari 2009 @ 11:06:45 #141
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_65484633
Maak nu al maanden zelf pizza van 450 gr bloem, 1 zakje gist, 3 eetlepes olijfolie, snufje zout, lauw water.
gewoon in de oven, de mijne wordt maar 220 helaas

Ik kan ook niet goed vormen, ik gebruik een deegroller, en bak ze op een stuk bakpapier op een siliconen bakplaat.

Dus ik zondig tegen een heleboel regels geloof ik
Toch vallen ze er thuis op aan als een troep uitgehongerde hyena's, zelfs de baby/peuter van bijna twee gaat door het lint
Ook qua topping klooi ik maar wat aan, gewoon een patje pastasaus van de Dirk, Picante van 1 euro. Mozarella erop, of groene paprika en courgette en belegen kaas. Maximaal 3 ingredienten anders wordt het teveel.

Zeworden anders dan bij een pizeria, m'n deeg krijgt niet van die gigantische luchtbubbels enzo...maar piza is helemaal niet moeilijk. Het is gewoon een manier om met wat bloem en olie de restjes vlees te gebruiken op vrijdag of donderdag, samen met wat groente uit de tuin. Omdat ze anders de dag voor dat het salariszakje kwam, niets warms te eten hadden in Zuid-Italie. Als je dat in gedachte houd, is pizza dus doodsimpel maar zo enorm lekker
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_65486913
Goed topic!

Waar halen jullie je meel type 0 of 00?
pi_65540517
Die doppio zero ben ik in een normale supermarkt nog niet tegengekomen. Wel bij webwinkels. Een goed alternatief is soezie-surprima-plus, alleen te koop bij de welkoop. 2.5kg voor nog geen 4 euro. Dit brooddeeg is zeer glutenrijk en dat wil je voor je pizzabodem. Een andere goede tip is om 25% tarwegriesmeel te gebruiken voor je deeg, dit is te koop bij de jumbo van het italiaanse merk dececco. Ik gebruik een keukenmachine met deeghaak, dan heb ik geen zooi in mijn te kleine keuken, meestal maak ik 4 tot 8 bodems in een keer, als het uitgerezen , bolletjes van draaien en in de vriezer. Zo heb je altijd pizzabodems op voorraad. Ook belangrijk: de koude rijs. Ik laat het deeg zeker 2 tot 3 dagen rijzen in de koelkast. Er treedt dan een soort verzuring op in het deeg en dat wil je dus ook. Verder gebruik ik ook de bestron pizza-oven. Daar hoor je me helemaal niet over klagen, is inclusief steen en wordt tot 470 graden warm, dat geeft toch een ander resultaat. Ook zeer korte bereidingstijd. Na een pizza of wat heb je het door met de hitteregeling en is het niet veel moeilijker als het maken van een tosti.
pi_65543264
Dit topic moet ik even onthouden tot het weekend, ik kreeg een pizzasteen bij mijn oven en die is nog nooit gebruikt.
  donderdag 29 januari 2009 @ 20:39:00 #145
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_65543502
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 20:32 schreef _Ophelia_ het volgende:
Dit topic moet ik even onthouden tot het weekend, ik kreeg een pizzasteen bij mijn oven en die is nog nooit gebruikt.
Oh ja, note to first user... Probeer achteraf niet met alle geweld die steen weer "mooi" of "schoon" te krijgen. Gewoon beetje grove korsten eraf raggen. Niet met zeep gaan klooien ofzo. (ik vond het ook moeilijk)
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_65544364
Nee, lekker inbranden die steen. Hij moet zwart worden uiteindelijk, vergelijk het met het inbranden van een wok.
Ik heb ook wel eens een te rijk belegde pizza gefabriceerd, waarbij de olieen overlopen, dan verbrandt de olie spontaan op de steen, dikke steekvlammen uit het pizza-oventje, het hele ding stond in de hens. Gewoon de vlammen een beetje temperen, als de steen afgekoeld is met een harde borstel de koolresten verwijderen and you're ready to go. Gelieve dit buiten te doen als je rookmelders hebt. Dit gebeurt me nu niet meer, houdt toch zeker 2cm rand van de pizza vrij, door de hitte vloeien de toppings toch wel uit, eenmaal over de rand, is het mis..
  Moderator donderdag 29 januari 2009 @ 21:37:28 #147
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_65545946
Heb ik 1x gedaan met Dreft limoen, hele pizza stonk er naar. Heeft me dagen gekost hem weer in orde te krijgen.
Pizzastenen alleen schoonkrabben (verkoolde stukken er af), verder niets, ook geen water, zeker geen water, ding is poreus.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_65549957
Ik ga binnenkort weer eens zelf pizza bakken. Ik wil een lekkere bodem die een beetje stevig is. Oven kan tot 250 graden, is hetelucht.
  Moderator vrijdag 30 januari 2009 @ 12:01:22 #149
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_65561767
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 23:07 schreef Flaccid het volgende:
Ik ga binnenkort weer eens zelf pizza bakken. Ik wil een lekkere bodem die een beetje stevig is. Oven kan tot 250 graden, is hetelucht.
Dan dus in het midden van de oven, op de plaat, een minuut of 5.
Als de bodem enigszins stevig is van de plaat af en op het rooster, nog 5 minuten of langer, tot hij helemaal klaar is.
Zo voorkom je een soppige bodem.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_65565387
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 12:01 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Dan dus in het midden van de oven, op de plaat, een minuut of 5.
Als de bodem enigszins stevig is van de plaat af en op het rooster, nog 5 minuten of langer, tot hij helemaal klaar is.
Zo voorkom je een soppige bodem.
Slim!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')