FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Verbruik buitenboard en inboardmotoren.
zegveldjedinsdag 26 augustus 2008 @ 18:51
Hallo, wie kan mij de voor en nadelen vertellen van inboard of buitenboard motoren. Ik wil een bayliner boot kopen met een mercruiser 130pk inboard of evt een 90/120 pk 2 tact motor of een 70/90 pk 4 tact. wat is het verbruik ongeveer? grt erik
RemcoDelftdinsdag 26 augustus 2008 @ 19:27
Grofweg, bij volgas: ga maar uit van de helft van het aantal pk in liter per uur voor (tweetakt) buitenboordmotoren: 120 pk ==> 60 liter per uur. Viertakt is iets zuiniger.
Voor inboards: kijk eens op de Bayliner-website. Nieuw doet zo'n 130 pk iets van 55 liter/uur, een oudere zal iets meer verbruiken. Er zijn ook tabellen te vinden van het verbruik bij verschillende toerentallen.
In Venezuela is het leuk tanken met zo'n boot, hier moet je er serieus geld voor neertellen.
Richie_Richdinsdag 26 augustus 2008 @ 21:57
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 19:27 schreef RemcoDelft het volgende:
In Venezuela is het leuk tanken met zo'n boot, hier moet je er serieus geld voor neertellen.
Helaas maar al te waar

Als de boot droog gevaren wordt dan kan TS nog overwegen gas in te bouwen. Dat zag ik laatst bij een skiboot, vond ik wel slim. Halveert toch zo'n beetje de brandstof rekening
Fugiedinsdag 26 augustus 2008 @ 21:59
veel liter benzine op weinig mijlen in ieder geval
DroogDokdinsdag 26 augustus 2008 @ 22:13
Kan je op een speedboot niet beter een mobiel tankstation instaleren?
Fugiedinsdag 26 augustus 2008 @ 22:15
dat is nog het ergste, ben je volgas aan het blazen is opeens je tank leeg Zit je dan midden op zon plas water

Bootje van mijn broertje doet in ieder geval max 1 op 5 gemiddeld (120pk 4takt yamaha)
T42zaterdag 30 augustus 2008 @ 01:41
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 21:57 schreef Richie_Rich het volgende:

[..]

Helaas maar al te waar

Als de boot droog gevaren wordt dan kan TS nog overwegen gas in te bouwen. Dat zag ik laatst bij een skiboot, vond ik wel slim. Halveert toch zo'n beetje de brandstof rekening
tanken beetje moeilijk
Richie_Richzaterdag 30 augustus 2008 @ 03:26
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 01:41 schreef T42 het volgende:

[..]

tanken beetje moeilijk
want?
T42zaterdag 30 augustus 2008 @ 11:22
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 03:26 schreef Richie_Rich het volgende:

[..]

want?
heb nog geen lpg stations langs water gezien
RemcoDelftzaterdag 30 augustus 2008 @ 16:30
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 11:22 schreef T42 het volgende:

[..]

heb nog geen lpg stations langs water gezien
LPG tanks zijn daarom vaak demontabel. 2 losse tanks kom je een heel eind mee.
Of als de boot toch op een trailer staat, rijd je zo langs de pomp.
Arclight-Szaterdag 30 augustus 2008 @ 16:34
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 16:30 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

LPG tanks zijn daarom vaak demontabel. 2 losse tanks kom je een heel eind mee.
Of als de boot toch op een trailer staat, rijd je zo langs de pomp.
Het is verboden om losse tanks te vullen bij benzine stations.
Hyperdudezaterdag 30 augustus 2008 @ 16:38
Benzine is toch niet echt geschikt voor boten. Tenminste bij een in-board.
Duur en gevaarlijk; is een diesel te zwaar, te zwak, of te duur in aanschaf ofzo bij een speedboot?

NB. Ik weet wel iets van zeiljachten en saildrives, maar niets van speedboten.
T42zaterdag 30 augustus 2008 @ 16:51
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 16:34 schreef Arclight-S het volgende:

[..]

Het is verboden om losse tanks te vullen bij benzine stations.
dat d8 ik ook jah
moet je naar speciale vulpunten waar ze ook tanks van heftruck vullen
Richie_Richzaterdag 30 augustus 2008 @ 17:33
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 11:22 schreef T42 het volgende:

[..]

heb nog geen lpg stations langs water gezien
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 21:57 schreef Richie_Rich het volgende:

[..]

Helaas maar al te waar

Als de boot droog gevaren wordt dan kan TS nog overwegen gas in te bouwen. Dat zag ik laatst bij een skiboot, vond ik wel slim. Halveert toch zo'n beetje de brandstof rekening
droog varen = trailer
T42zaterdag 30 augustus 2008 @ 18:58
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 17:33 schreef Richie_Rich het volgende:

[..]


[..]

droog varen = trailer
jah mag je nog geen losse tanks vullen of hij moet goedgekeurd ingebouwd worden
Richie_Richzaterdag 30 augustus 2008 @ 19:22
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 18:58 schreef T42 het volgende:

[..]

jah mag je nog geen losse tanks vullen of hij moet goedgekeurd ingebouwd worden
Dat laatste http://www.midlandwatersports.nl/lpg
ACT-Fzaterdag 30 augustus 2008 @ 19:30
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 16:38 schreef Hyperdude het volgende:
is een diesel te zwaar, te zwak, of te duur in aanschaf ofzo bij een speedboot?
Het zal wel zwaarder en langzamer zijn, maar het scheelt een hoop per liter. Zeker als je rode diesel tankt.

http://www.yanmar.com.au/marine/d_series/dseries.htm
Richie_Richzaterdag 30 augustus 2008 @ 19:43
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 19:30 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Het zal wel zwaarder en langzamer zijn, maar het scheelt een hoop per liter. Zeker als je rode diesel tankt.

http://www.yanmar.com.au/marine/d_series/dseries.htm
Volgens mij is het voornamelijk qua acceleratie, zeker bij skiboten heb je snel de power nodig. Maar goed, kan het ook fout hebben.

Rode diesel mag niet in Nederland, in de EU mag het alleen in Engeland (is veel gezeik met boten die daar tijdens een reis getankt hebben en het hier in NL dan sporen heeft)
Arclight-Szaterdag 30 augustus 2008 @ 19:52
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 16:51 schreef T42 het volgende:

[..]

dat d8 ik ook jah
moet je naar speciale vulpunten waar ze ook tanks van heftruck vullen
Waar ik heb gewerkt liepen heftrucks op diesel?
RemcoDelftzaterdag 30 augustus 2008 @ 20:26
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 19:30 schreef ACT-F het volgende:

[..]

... Zeker als je rode diesel tankt.
Als je de diesel steelt is het nog goedkoper! Maar dit gaat natuurlijk nergens over...
ACT-Fzaterdag 30 augustus 2008 @ 20:35
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 19:43 schreef Richie_Rich het volgende:
Rode diesel mag niet in Nederland, in de EU mag het alleen in Engeland (is veel gezeik met boten die daar tijdens een reis getankt hebben en het hier in NL dan sporen heeft)
Ik heb van een booteigenaar begrepen dat je in België ook rode diesel mag tanken en daarmee naar Nederland varen. Schijnt zo'n handige maas in de wet te zijn Maar goed, ik ben niet zo goed thuis qua wetgeving op het gebied van boten.
Richie_Richzaterdag 30 augustus 2008 @ 23:03
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 20:35 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Ik heb van een booteigenaar begrepen dat je in België ook rode diesel mag tanken en daarmee naar Nederland varen. Schijnt zo'n handige maas in de wet te zijn Maar goed, ik ben niet zo goed thuis qua wetgeving op het gebied van boten.
Ik ben er ook niet zo in thuis maar hier een bericht van de watersportalmanak
quote:
Rode diesel geeft problemen voor de watersport
Het blijft een probleem voor de watersport: Rode diesel. Officieel is het verboden in Nederland en omringende landen. Rode diesel is 25 procent voordeliger en bedoeld voor vakmatige gebruikers, niet voor de watersport. Tot 1 januari kon in België nog de goedkopere rode diesel getankt worden en uit een bericht van de website zeilen.com schijnt het in Engeland vrijwel onmogelijk zijn om witte diesel te tanken. In de havens wordt alleen maar rode diesel verkocht. Mensen die vanuit Engeland terugvaren naar Nederland kunnen daardoor in problemen raken als ze weer in de Nederlandse territoriale wateren terugkeren.

Paniek alom voor de watersport.
Reden voor de WatersportAlmanak.nl om de Douane maar een te bellen met de vraag hoe het nu eigenlijk zit. Na een lange tijd “in de wacht” te hebben gestaan komen we in contact met de douanetelefoon. Op onze vraag hoe het nu zit met rode diesel antwoordt de man in een vrijwel onverstaanbaar dialect dat rode diesel gewoon verboden is voor de pleziervaart. Op onze vraag hoe het dan gaat als je vanuit Engeland komt varen antwoordt de man doodleuk: “Daar hebben we niets mee te maken, rood is rood en betekent een fikse boete. Met een dergelijk antwoord komen we niet verder.

Bekeuringen zijn niet mals, praktijkvoorbeeld.
Ondertussen hebben we een gesprek met een man die fiks bekeurd is terwijl hij in Duitsland voer met zijn motorjacht met een tankinhoud van 4000 liter. De boot had hij in het najaar gekocht van de originele werf, maar met rode diesel aanboord, getankt in België. De vorige eigenaar woonde in de buurt van Antwerpen en met 4000 liter aan boord maakt dat een behoorlijk verschil. Vanaf 1 januari mag ook in België geen rode diesel meer geschonken worden aan de pleziervaart.
De boot is gekocht in oktober 2006 en werd voor de winterberging afgetankt, 2000 liter witte diesel in Nederland getankt, met bon aan boord. Een beetje gevaren in het voorjaar en voor een grote reis werd het schip afgetankt in mei: 800 liter bijgevuld, wit en met bon.
Begin mei begon de schipper aan een tocht naar Denemarken en werd in de Duitse territoriale wateren bij Warnermunde aangehouden en gecontroleerd. Uiteraard ook op rode diesel. Sporen van rode diesel zijn niet te verbergen, ook niet na 2800 liter te hebben bijgetankt in Nederland. De Duitse douane was in eerste instantie soepel en de man kreeg een waarschuwing. De volgende dag had de Duitse douane zich bedacht en kwam alsnog een rekening presenteren. 1800 Euro boete en een proces-verbaal voor het ontduiken van belastingen.
Het proces-verbaal voor belastingontduiking is inmiddels na protest geseponeerd, maar tegen de overige 1800 Euro is protest aangetekend. We zullen u van het verdere verloop op de hoogte houden.

Opheldering gevraagd bij het ministerie.
Hoor en wederhoor toepassend hebben we na de Douane het ministerie gebeld met onze vragen. De persvoorlichter kent het probleem, maar volgens hem is er in Nederland nog niemand bekeurd voor belastingontduiking. Volgens de voorlichter van het ministerie gonst het van de geruchten en maken mensen elkaar een beetje gek. Binnenkort ontvangen we van het ministerie de uiteindelijke richtlijn, we houden u op de hoogte.
http://www.watersportalma(...)l-geeft-problemen-vo

Het wordt in ieder geval aangeraden om het Engelse bonnetje te bewaren.
RemcoDelftzaterdag 30 augustus 2008 @ 23:37
Rode diesel mag toch nog steeds wel gebruikt worden voor de kachel aan boord?
Richie_Richzaterdag 30 augustus 2008 @ 23:55
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 23:37 schreef RemcoDelft het volgende:
Rode diesel mag toch nog steeds wel gebruikt worden voor de kachel aan boord?
Ik kan me niet echt voorstellen dat ze het kacheltje gaan controleren
ACT-Fzondag 31 augustus 2008 @ 01:54
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 23:37 schreef RemcoDelft het volgende:
Rode diesel mag toch nog steeds wel gebruikt worden voor de kachel aan boord?
Ja dat mag. Het wordt immers niet gebruikt als motorbrandstof.