abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 10:31:02 #1
225735 Dr.Crane
I'm listening...
pi_61132912
quote:
'Je kunt niet verwachten dat iedereen al is ingeburgerd'
dinsdag 26 augustus 2008 | 09:11 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 26 augustus 2008 | 10:20

Tekstgrootte

DEN HAAG - Een Turkse vrouw beëindigt na drie jaar in Nederland haar huwelijk met haar Nederlands-Turkse partner. Op grond van de Vreemdelingenwet mag ze dan zelfstandig een verblijfsvergunning aanvragen. Maar vanaf 21 september krijgt ze die alleen nog maar als ze is ingeburgerd.

Hetzelfde geldt voor de Irakese asielzoeker die hier al vijf jaar een vluchtelingenstatus heeft. Op grond van de ene wet heeft hij het recht zich dan permanent in Nederland te vestigen, maar op grond van een andere wordt daaraan weer getornd. Pas als hij zijn inburgeringsexamen heeft gehaald, kan hij het felbegeerde papiertje daadwerkelijk krijgen.

De Turkse vrouw en de asielzoeker kregen beiden bij hun oproep voor de inburgeringsplicht nog van de gemeente te horen dat zij drie tot vijf jaar de tijd hadden om in te burgeren en het bijbehorende examen af te leggen. Vanaf 21 september gelden die termijnen niet meer en blijkt plotseling dat ze al ingeburgerd hadden moeten zijn om permanent in Nederland te mogen blijven.

Hoewel het ministerie van Justitie wijst op de mogelijkheid ontheffing aan te vragen voor het inburgeringsexamen, staan vluchtelingenorganisaties en advocaten op hun achterste benen. "Ik heb er zelfs nog nooit van gehoord, laat staan die vreemdelingen. Hoe moeten zij dit nou weten? Tienduizenden mensen worden hier de dupe van", reageert advocaat Pieter Bogaers verontwaardigd.

"Waar zijn ze nou weer mee bezig?", vraagt John van Tilborg van vluchtelingenorganisatie Inlia zich af. "Dit kan niet waar zijn", zegt Peter Abspoel van Vluchtelingen Organisaties Nederland.

De koppeling tussen het behalen van het inburgeringsexamen en het verkrijgen van een permanente verblijfsstatus werd in 2005 in het wetsvoorstel voor de Wet Inburgering opgenomen. Omdat iedereen het onredelijk vond om de koppeling direct in te laten gaan, werd de ingangsdatum drie jaar later gezet; 21 september 2008.

Als je het examen nog niet kunt doen, kun je het moeilijk als voorwaarde voor een verblijfsvergunning hanteren, oordeelde de Tweede Kamer toentertijd.

"De redenatie van de toenmalige minister Rita Verdonk was dat vreemdelingen zelf die datum maar in hun achterhoofd moesten houden. Er werd op dat moment aangekondigd dat het inburgeringsexamen een voorwaarde werd. Vreemdelingen moesten er maar voor zorgen dat ze op tijd hun examen haalden" , legt woordvoerder Annemiek Vermeulen van Vluchtelingenwerk Nederland uit. Deze organisatie kende de regeling wel.

Maar niemand had in 2005 verwacht dat de Wet Inburgering pas in 2007 werd ingevoerd, stelt Vermeulen. "Pas vorig jaar werd bekend hoe het examen eruit moest zien. Door de aanloopproblemen kwamen er vorig jaar nauwelijks cursussen van de grond. Nu pas kunnen vreemdelingen met een cursus beginnen. Dan kun je toch niet van hen verwachten dat ze nu allemaal hun examen al hebben gehaald."

De snelle invoering is één knelpunt. "Maar je mag dit ook om principiële redenen niet uitvoeren", zegt Peter Abspoel van Vluchtelingenorganisaties Nederland. "Dit is in strijd met het Vluchtelingenverdrag. Je mag dit soort drempels helemaal niet opwerpen tegen een vluchteling."

Volgens Kees Groenendijk, hoogleraar rechtssociologie aan de Radboud Universiteit, zijn de gevolgen ingrijpend. " Dit betekent dat een groot gedeelte van de vreemdelingen geen permanente status kan krijgen." Veel vreemdelingen hebben volgens Groenendijk zo'n laag opleidingsniveau dat het nieuwe inburgeringsexamen voor hen te hoog gegrepen is, iets dat hun verblijfsstatus voorheen niet in gevaar zou hebben gebracht. Op termijn gaat het volgens hem om grofweg een derde van de 700.000 mensen met een tijdelijke verblijfsvergunning in Nederland.

Daardoor zal de hele regeling eerder averechts werken. "Zonder een permanente status is het moeilijker een hypotheekgarantie te krijgen of een baan te vinden. Zaken die juist voor een goeie integratie van belang zijn."

Peter Abspoel van Vluchtelingen Organisaties Nederland vreest dat de gevolgen voor sommige vluchtelingen nog groter zijn. "Er wordt wel beweerd dat deze regel niet zal leiden tot een verblijfsbeëindiging, maar ik vraag me af hoe hard die bewering is. Zeker bij asielzoekers kunnen verblijfsvergunningen worden ingetrokken omdat het land van herkomst ineens weer veilig is. Dan worden ze weggestuurd, terwijl ze eigenlijk hadden mogen blijven."

Ook John van Tilborg voorziet ernstige problemen. " Dit gaat een hele hoop ellende en procedures op leveren. Dit kan echt niet."

Minister Ella Vogelaar geeft deze week uitsluitsel in een brief aan de Tweede Kamer.
Nee, maar je kunt wél verwachten dat iemand z'n best doet om in te burgeren en na 5(!) jaar al enige moeite heeft gedaan om Nederland te leren kennen. Als die dat niet heeft gedaan dan heeft diegene zelfs nog de mogelijkheid om uitstel aan te vragen! Hoe makkelijk wil je het hebben? Als je hier wilt wonen mag je er ook best wat voor doen...

Te gek voor woorden dat nu zelfs het nut en de noodzaak van inburgeren betwist worden. Vogelaar zal alle regels wel weer gaan versoepelen en de boel lekker pappen en nat houden.
pi_61132977
Die Trukse vrouw had al in moeten burgeren toen ze in Nederland aankwam en die asielzoeker heeft er ook alle tijd voor gehad.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 10:37:15 #3
225735 Dr.Crane
I'm listening...
pi_61133020
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 10:35 schreef DroogDok het volgende:
Die Trukse vrouw had al in moeten burgeren toen ze in Nederland aankwam en die asielzoeker heeft er ook alle tijd voor gehad.
Precies. En zelfs dan kunnen ze nog uitstel vragen. Maar je zult maar eens iets moeten doen en hard moeten leren, arme asielzoekers.
pi_61133133
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 10:31 schreef Dr.Crane het volgende:

[Dit kan echt niet]

Nee, maar je kunt wél verwachten dat iemand z'n best doet om in te burgeren en na 5(!) jaar al enige moeite heeft gedaan om Nederland te leren kennen. Als die dat niet heeft gedaan dan heeft diegene zelfs nog de mogelijkheid om uitstel aan te vragen! Hoe makkelijk wil je het hebben? Als je hier wilt wonen mag je er ook best wat voor doen...

Te gek voor woorden dat nu zelfs het nut en de noodzaak van inburgeren betwist worden. Vogelaar zal alle regels wel weer gaan versoepelen en de boel lekker pappen en nat houden.

Het valt me op dat er bijna alleen maar allochtonenknuffelaars zijn in de regering.
van mij mogen ze best hier komen wonen, maar je hoeft toch niet alles voor ze te doen?
pi_61133163
stelletje debielen

als je ergens naartoe verhuist, heb je de taal maar te leren en moet je je kunnen redden, klaar

zo niet, optyften
Doei.
pi_61133198
ik heb zin in bier
pi_61133424
quote:
Zeker bij asielzoekers kunnen verblijfsvergunningen worden ingetrokken omdat het land van herkomst ineens weer veilig is. Dan worden ze weggestuurd, terwijl ze eigenlijk hadden mogen blijven."
En waarom hadden die mogen blijven dan? Als je land van herkomst weer veilig is (en dan zullen we het maar niet hebben over dat de échte slachtoffers van geweld, oorlog en andere ellende géén geld hebben om naar Nederland te komen, alleen de rijke elite kan daaraan ontsnappen) dan moet je gewoon terug. Niks hier blijven op kosten van de Nederlandse belasting betaler (want het percentage van de asielzoekers die in Nederland blijft, inburgert en daadwerkelijk aan het werk gaat (om maar niet te spreken over een hypotheek afsluiten, laat me niet lachen, van dat schoonmaakbaantje?!) maar terug naar je land van herkomst. Ga daar maar een toekomst opbouwen op eigen kracht.

Maarja, ons slappe zwaar gesubsidueerde overheids-allochtonevriendjes-clubje zal wel weer moord en brand gillen (want die zien hun bron van inkomsten verdwijnen!) en dan zal onze fijne daadkrachtige regering weer alles in het werk stellen om die wet ongedaan te maken of aan te passen.
A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-
pi_61133538
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 10:48 schreef Heathen. het volgende:
ik heb zin in bier
Op dinsdag morgen om kwart voor 11?

Ik stiekem ook wel
pi_61133556
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 11:05 schreef B_ernd het volgende:

[..]

Op dinsdag morgen om kwart voor 11?

Ik stiekem ook wel
Ja, ik mag toch een beetje dromen?
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 11:07:14 #10
185261 Scaurus
Memento mori
pi_61133565
En weer dat kinderachtige toontje naar allochtonen toe. We zijn werkelijk niets opgeschoten.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_61133646
Ik bedacht me gisteren dat het zakelijk gezien juist verstandig is niet te veel in te burgeren als groep zijnde.

Immers, op den duur (nadat je je al hebt kunnen bedruipen door handel binnen de eigen groep) zal je ethnische groepering groot genoeg zijn om een interessante doelgroep te vormen voor de commercie, waardoor er vraag komt naar mensen die uit die groep komen om die markt te ontginnen.

Door elkaar daarnaast te ondersteunen en voor te trekken denk ik dat je veel meer economische zekerheid krijgt dan door te integreren met behoud van de eigen cultuur.

Want die wordt door de meeste mensen toch afgewezen, dus je moet maar zien waar je dan eindigt met je goeie gedrag.

Zomaar een onuitgewerkt ideetje dat kwam bovendrijven.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_61133654
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 10:45 schreef Faithy het volgende:
stelletje debielen

als je ergens naartoe verhuist, heb je de taal maar te leren en moet je je kunnen redden, klaar

zo niet, optyften
Ze hoeven de taal niet te spreken om zich te kunnen redden, dat is het juist.
pi_61133710
k-k-k-kankkerracist
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
pi_61133717
er waren toch ook nederlanders die dat inburgeringsexamen niet haalden toen ze dat probeerden? het lijkt me dan vrij redelijk dat iemand eerst een cursus mag doen, en als die nu pas gegeven worden kunnen mensen die nu pas doen.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_61133728
daarom het verbindingswoord én

ze moeten én de taal spreken én zich kunnen redden..

beetje á la Harry Jekkers werkt helaas ook..

"Als ik d'r kom Harry, dan wijs ik 't wel an!"
Doei.
pi_61133738
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 11:17 schreef simmu het volgende:
er waren toch ook nederlanders die dat inburgeringsexamen niet haalden toen ze dat probeerden? het lijkt me dan vrij redelijk dat iemand eerst een cursus mag doen, en als die nu pas gegeven worden kunnen mensen die nu pas doen.
Ach, de helft van die vragen sloeg/slaat nergens op.

Maar ja...
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 11:24:51 #17
185261 Scaurus
Memento mori
pi_61133864
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 11:17 schreef simmu het volgende:
er waren toch ook nederlanders die dat inburgeringsexamen niet haalden toen ze dat probeerden?
Dat zegt meer over de manier waarop Nederlanders met hun eigen historie en cultuur omgaan dan met het examen zelf, lijkt me. Het is nu eenmaal lange tijd not done geweest om trots te zijn op je land.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_61133882
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 11:24 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Dat zegt meer over de manier waarop Nederlanders met hun eigen historie en cultuur omgaan dan met het examen zelf, lijkt me. Het is nu eenmaal lange tijd not done geweest om trots te zijn op je land.
Je bent bekend met de inhoud van het examen dat destijds werd gepubliceerd?
pi_61134026
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 11:26 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Je bent bekend met de inhoud van het examen dat destijds werd gepubliceerd?
Welke voortuin is bij Nederlanders geaccepteerd?

A.Tuin met fiets en een afvalbak;
B.Tuin met koelkast, lege bierblikjes en nog wat andere troep;
C.Tuin met kinderspeelgoed, winkelwagentje en meerdere afvalbakken.

.
Schoenentellend ziekpubliek.
pi_61134097
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 11:33 schreef Petertje81 het volgende:

[..]

.
Wat was het goede antwoord?
pi_61134219
ik kies voor A!
pi_61134229
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 11:36 schreef rottweilersfromcameroon het volgende:

[..]

Wat was het goede antwoord?
Antwoord A is goed.

Nederlanders hebben zo hun voorkeur als het gaat om de voortuin van de buren of
andere straatgenoten. De meeste Nederlanders vinden het niet leuk om naar troep van
anderen te moeten kijken. Daarom moeten we onze voortuin of oprit schoon proberen te
houden. Troep in het straatbeeld hebben we liever niet.

De impliciete beschuldigingen vieren hoogtij, evenals het belerende toontje.
Schoenentellend ziekpubliek.
pi_61134257
!
Doei.
pi_61134287
Tsjah, je zit hier op FOK ook wel tussen de rechtse elite, dus dat kon je verwachten.
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 11:45:59 #25
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_61134313
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 11:41 schreef blessed19 het volgende:
ik kies voor A!
Niet echt verstandig want zowel je fiets als je afvalbak zijn in de voortuin niet veilig tegenwoordig.....
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_61134376
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 11:45 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Niet echt verstandig want zowel je fiets als je afvalbak zijn in de voortuin niet veilig tegenwoordig.....
ja, hallo! dadelijk wordt mijn winkelwagentje nog gejat!
pi_61134478
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 11:48 schreef blessed19 het volgende:

[..]

pi_61134577
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 11:48 schreef blessed19 het volgende:

[..]

Ik wil alleen de 50cent die erin zit, en branden doet zo'n sekreet toch nauwelijks.
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 12:47:31 #29
217128 Gummibeer79
Woordenbroekenlol
pi_61136151
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 10:48 schreef Heathen. het volgende:
ik heb zin in bier
's ogges al?
Ik ben een eckte rapnegert
pi_61136171
Bier in de ochtend is lekker man. Vooral op verkanzie bij een stevig ontbijt.
pi_61136193
Maar ik werk, direct ook een reden om je te bezatten.
pi_61136205
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 11:33 schreef Petertje81 het volgende:

[..]

.
Vind je t gek dat er zoveel fietsen worden gestolen. Bij binnenkomst meteen ff melden dat er in élke Nederlandse voortuin een fiets staat.
A man said to the universe: 'Sir, I exist.'
'However', replied the universe. 'This fact has not created in me a sense of obligation.'
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 12:50:12 #33
217128 Gummibeer79
Woordenbroekenlol
pi_61136223
Heb wel 's een mok met champagne achterover gekieperd...
Maar doe mij toch maar een lekkere bak koffie eigenlijk...

Maar eerlijk is eerlijk: ' s ogges beginnen met een koude heineken is 100% Hazes... dus perfect ingeburgerd...
Ik ben een eckte rapnegert
pi_61136356
Samenvatting?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')