abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61128708
Mn moeder en oom waarschuwde net dat ik mijn knoflook en rozemarijn op olie alleen verhit mag gebruiken vanwege kans op listeria?

Wiki heeft het alleen over kaas?
pi_61128755
clostridium is het nu geworden

Weggooien mn zelfmaakolie dus?
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 01:07:13 #3
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_61128823
als je de knoflook er binnen 2 weken uit haalt dan zou het verder geen probleem op moeten leveren.
Alhoewel ik ook weleens een flesje knoflookolie heb gekocht met plakjes knoflook er in en daar ben ik ook nooit ziek van geworden.
Heb het wel gebruikt om mee te bakken/wokken, niet in koude gerechten.
pi_61129421
ik dacht dat je uit moest kijken voor botulisme, dit is nieuw voor me.
pi_61129503
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 01:50 schreef Byte_Me het volgende:
ik dacht dat je uit moest kijken voor botulisme, dit is nieuw voor me.
Ja, clostridium veroorzaakt botulisme.

Maar als ik nu (knoflook zit er nog geen week in) de knoflook er uit haal dan is er 0,0 risico?
pi_61129520
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 01:57 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Maar als ik nu (knoflook zit er nog geen week in) de knoflook er uit haal dan is er 0,0 risico?
oh dat wist ik dan ook weer niet
volgens mij is het sowieso geen probleem als je de olie altijd verhit voor gebruik. alleen kun je hem dus niet voor salades gebruiken. dat van die week, daar zou ik niet veel vertrouwen in hebben.
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 02:00:08 #7
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_61129525
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 01:57 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

\
Heb meer het idee dat dat nooit te garanderen valt uiteraard, maar dan neem je wel de regeltjes in acht
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_61143447
Oke, dus zometeen flesje leeg gooien in de pan, heet maken, knoflook dr uit (rozemarijn ook??), terug in de fles, klaar, veilig, geen enge ziekte?
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 17:25:37 #9
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_61143682
Je hoeft alleen de knoflook eruit te halen (volgens diverse kookboeken hier en een Olie- en azijnlexicon)

Overigens kan je ook knoflookolie maken door een bolletje knoflook een half uurtje in een pannetje olie te laten smoren op lage temperatuur, de olie doe je in een flesje en de knoflook maak je puree van (2-3 dagen houdbaar in de koelkast)
Puree is weer lekker op een (warm) stokbroodje of als een soort chutney bij het eten.
pi_61143838
Die chutney variant zal ik de volgende keer gebruiken

Gelukkig kan de (nu gefrituurde ) rozemarijn dr wel in blijven

Even afkoelen en dan zo de fles weer in
pi_61147514
Listeria Klok, klepel... Oh wacht, ik zie al wie het topic heeft geopend
kan trouwens naast kaas ook in voorverpakte vis en kip voorkomen. Vooral zwangere vrouwen moeten uitkijken, maar bij een gezonde volwassene kan het ook hard aankomen!
pi_61148411
Listeria was ook alleen wat tegen mij gezegd werd Als je even verder leest dan tot het punt waar je neus ophoudt.
pi_61148509
ZUCHT.... Dude, dat heb ik toch gedaan, ik geef je enkel wat info over Listeria, omdat over botulisme vrijwel alles al gezegd is
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 21:19:46 #14
3878 Vork
Manisch creatief
pi_61150079
Clostridium botulinum is een anaerobe microorganisme, dat dus alleen kan groeien in een zuurstofarme omgeving, zoals dingen op olie, en gevacumeerde verpakkingsvormen. Als er eenmaal groei optreedt kunnen er toxinen worden geproduceerd, die overigens wel hittelabiel zijn. Zo'n 10 minuten op minimaal 80 graden verhitten moet voldoende zijn. In het geval van Clostridium botulinum kan er dus botulisme ontstaan, wanneer er toxinen in het product aanwezig zijn en daar heb je maar heel erg weinig van nodig. Voorkomen is heel lastig, omdat sporen van Clostridium wel hittestabiel zijn. Maargoed als je geen Clostridium toxine binnen wil krijgen, zou ik het maar goed verhitten. En geen botox injecties nemen

Listeria lijkt me meer iets voor zuivel, vlees en viswaren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')