abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61088048
Ik zoek advies voor een bevriend gezin over hoe te handelen. Zij krijgt sinds 2-3 maanden post uit Duitsland vanwege een bestelling die gedaan zou zijn in een Duitse webshop op haar adres.

Begin mei is er blijkens een factuur op haar adres een artikel besteld voor de XBOX op de site van een Duitse webwinkel trade4 less .com . Het betrof een bestelling van een artikel voor een XBOX360 met als betaalwijze vooruitbetaling.

Deze factuur is ontvangen, maar verder is er niets mee gedaan.

(half juni 2008) viel er een brief in de bus van een bedrijf genaamd MediaFinanz. Dat is een Duits inkassobureau dat de opdracht heeft gekregen de openstaande vordering te incasseren. Geen idee wat ze ermee aan moesten hebben ze hier niet op gereageerd.

Eind juliFactuur was nu geen 53 euro meer, maar 103 euro en rond eind juli nogmaals een aanmaning met de mededeling dat de mededeling dat er overgegaan zal worden tot een gang naar de rechter.

Nu heeft dat inkassobureau klaarblijkelijk een advocaat ingeschakeld omde vordering rechtens af te dwingen want er is inmiddels ook een brief binnen van een Duits advocatenkantoor. Gelukkig dit keer opgesteld in het Engels en inmiddels zou de vorderinge opgelopen zijn tot 150 euro voor een product dat niet eens geleverd is

Detail: De facturen en de brieven zijn gericht aan de zoon des huizes. En dat is dus een 14-jarige puber terwijl.

Wat nu te doen? Er rijzen bij mij diverse vragen:

Er is nimmer een product geleverd en bovendien is het te betwisten of het product wel besteld is door de zoon des huizes, ook al staat het wel op zijn naam. Daarnaast, hij is pas 14 en wat ik heb begrepen is dat je pas kunt bestellen als je aangeeft boven de 18 te zijn. Daarnaast hebben ze volgens mij niet eens een XBOX360, maar dat terzijde.

Iemand verstand van het Duitse recht die mij wat advies kan geven? Blijkens de AV van de winkel is het wel normaal om vooruit te betalen en als dat niet tijdig gebeurd dat je dan extra kosten krijgt.
Maar hoe zit het bijv. met het feit dat het joch dat besteld zou hebben 14 is?

En, wat kan een Duitse rechter? Veroordelen bij verstek? Ze hebben enkel een adres en een naam. That's all. Ze hebben geen rekeningnummer ofzo , want dat was niet reeds ingevuld op de factuur.

Als zoonlief voor de rechter wordt gedaagd en bijvoorbeeld tot betalen veroordeeld wordt. Wat dan? Is zn moeder dan de klos? Wordt er dan een Nederlandse deurwaarder ingeschakeld die op basis van het adres onderzoek gaat doen?

Ze weten niet wat ze ervan moetne denken en willen ook nu weer niet reageren, maar ik denk dat dat misschien niet de beste optie is. Advies is dus echt welkom want het gaat om geld at ze niet kunnen missen. Zo breed hebben ze het niet.
[quote]Op woensdag 26 november 2008 13:01 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Hier ben ik het echt volledig mee eens, TS is een weekdiertje ipb nachtdier. Echt een gebrek aan enige vorm van ruggengraat.[/quote]
pi_61088090
De zoon verwijt de mof dat hij eurotekens ziet? pot/ketel kastje muur, aap ring verhaal
  zondag 24 augustus 2008 @ 16:54:48 #3
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_61088148
Niet reageren op dat soort dingen is altijd slecht, dat hadden ze meteen bij de eerste keer al moeten doen. Verder kan die leverancier ook niet zien dat de bestelling gedaan wordt door iemand van 14, dus dat kun je niet aan hem verwijten.

Er is echter geen product geleverd, dus dat zou misschien iets zijn. Alhoewel ik begrijp dat de site eerst vooruit laat betalen en dan pas levert.

Ik heb onvoldoende verstand van (Duits) recht om je te helpen, dus ik wens je er succes mee.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  zondag 24 augustus 2008 @ 16:56:08 #4
152789 karr-1
pi_61088175
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 16:49 schreef nachtdier2 het volgende:

Ze weten niet wat ze ervan moetne denken en willen ook nu weer niet reageren, maar ik denk dat dat misschien niet de beste optie is. Advies is dus echt welkom want het gaat om geld at ze niet kunnen missen. Zo breed hebben ze het niet.
En dat ze het geld niet kunnen missen is natuurlijk al helemaal geen argument, hoe terecht misschien ook. Jij plaatst een bestelling en een leverancier levert, die kan niet zien of jij je dat wel of niet kunt veroorloven.
  zondag 24 augustus 2008 @ 16:56:14 #5
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_61088176
quote:
opgelopen zijn tot 150 euro voor een product dat niet eens geleverd is
quote:
Er is nimmer een product geleverd
quote:
Het betrof een bestelling van een artikel voor een XBOX360 met als betaalwijze vooruitbetaling.
Dus wat denk je zelf? Dat je dan het product wel krijgt terwijl er niet betaald is?

Zoonlief kan bij hoog en laag beweren dat 'ie niet besteld heeft maar ik kan je nu al vertellen dat 'ie dat wel gedaan heeft.

Verder succes met de zaak
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  zondag 24 augustus 2008 @ 16:57:57 #6
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_61088217
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 16:49 schreef nachtdier2 het volgende:
Als zoonlief voor de rechter wordt gedaagd en bijvoorbeeld tot betalen veroordeeld wordt. Wat dan? Is zn moeder dan de klos?
Ja. Je ouders zijn tot je 21 financieel verantwoordelijk voor je.
pi_61088237
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 16:56 schreef karr-1 het volgende:

[..]

En dat ze het geld niet kunnen missen is natuurlijk al helemaal geen argument, hoe terecht misschien ook. Jij plaatst een bestelling en een leverancier levert, die kan niet zien of jij je dat wel of niet kunt veroorloven.
Dat klopt. maar het geeft wel aan dat ze het niet zo 123 kunnen betalen.
En nogmaals, het joch ontkent wat te hebben besteld en zou van zn moeder ook geen toestemming krijgen ervoor.
[..]
Hier ben ik het echt volledig mee eens, TS is een weekdiertje ipb nachtdier. Echt een gebrek aan enige vorm van ruggengraat.[/quote]
  zondag 24 augustus 2008 @ 17:02:13 #8
58548 pisnicht
dead girls can`t say no
pi_61088294
Als iemand vooruitbetaling kiest en je betaald niet, heb je toch ook niets gekocht? Daarnaast heeft het bedrijf geen kosten gemaakt dus laat ze het lekker uitzoeken. Ik zou ene mail sturen dat je niets hebt besteld en dat ze anders maar met bewijs komen.
To most Christians, the Bible is like a software license. Nobody actually reads it. They just scroll down to the bottom and click "I agree."
#allmightygod
  zondag 24 augustus 2008 @ 17:02:39 #9
152789 karr-1
pi_61088305
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 16:59 schreef nachtdier2 het volgende:

[..]

En nogmaals, het joch ontkent wat te hebben besteld en zou van zn moeder ook geen toestemming krijgen ervoor.
Jongens van 14 die iets besteld hebben en ineens geconfronteerd worden met de gevolgen ontkennen altijd. Ik denk dat een pittig gesprek wel wat duidelijk maakt. Op internet heb je een bestelling nu eenmaal snel geplaatst en heb je er geen toestemming van je ouders voor nodig.
  zondag 24 augustus 2008 @ 17:03:02 #10
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_61088309
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 16:59 schreef nachtdier2 het volgende:

[..]

Kinderen liegen wel vaker. Vooral als ze in de problemen zitten.

Maar...het hoeft niet zo te zijn dat die knul het 100% bewust gedaan heeft.
Ik weet niet in welke taal de site is en hoe goed zijn Engels en/of Duits is maar het kan zomaar zijn dat zoonlief wat heeft ingevuld in de hoop wat informatie te krijgen en niet daadwerkelijk te bestellen.

Ik heb dat excuus echt zo vaak meegemaakt en zat van die mensen zie ik er nog voor aan ook. Die hebben zo weinig verstand af en toe. Dus tja, ik ben er van overtuigd dat die knul het gedaan heeft al dan niet bewust.

Of een pestvriendje op school heeft 'm een oor aangenaaid.
  zondag 24 augustus 2008 @ 17:03:41 #11
152789 karr-1
pi_61088321
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 17:02 schreef pisnicht het volgende:
Als iemand vooruitbetaling kiest en je betaald niet, heb je toch ook niets gekocht? Daarnaast heeft het bedrijf geen kosten gemaakt dus laat ze het lekker uitzoeken. Ik zou ene mail sturen dat je niets hebt besteld en dat ze anders maar met bewijs komen.
Ze hebben het product dan wel voor je gereserveerd en wachten alleen op het geld. Er is dus al wel administratie en dergelijke verricht en dat zal gewoon betaald moeten worden.
  zondag 24 augustus 2008 @ 17:05:04 #12
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_61088349
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 17:03 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Ze hebben het product dan wel voor je gereserveerd en wachten alleen op het geld. Er is dus al wel administratie en dergelijke verricht en dat zal gewoon betaald moeten worden.
De enige administratie die gedaan is is een database updateje. Ten eerste heb je altijd enkele dagen de bedenktijd. Een koop is echt niet altijd bindend hoor

Het bedrijf had dus ook gewoon na 2 weken de order kunnen annuleren. Kosten: 10 cent voor het aanklikken van de annuleerknop. Dat product verkopen ze wel weer.
  zondag 24 augustus 2008 @ 17:05:17 #13
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_61088351
quote:
Lekker makkelijk. Je hebt gewoon een overeenkomst, die dien je na te komen. Daarnaast is het onzin dat het bedrijf geen kosten (of misgelopen omzet) heeft.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
  zondag 24 augustus 2008 @ 17:06:20 #14
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_61088368
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 17:05 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

De enige administratie die gedaan is is een database updateje. Ten eerste heb je altijd enkele dagen de bedenktijd. Een koop is echt niet altijd bindend hoor
Bedenktijd? Vertel. En vergeet niet: Duits recht in dit geval.
  zondag 24 augustus 2008 @ 17:10:14 #15
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_61088455
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 17:06 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Bedenktijd? Vertel. En vergeet niet: Duits recht in dit geval.
Tja, daar heb je gelijk in, Duits recht is waarschijnlijk anders.

Verder: http://www.apporte.nl/informatie_online_kopen.html
En hier: http://www.iusmentis.com/(...)nktijdenopzegtermijn
  zondag 24 augustus 2008 @ 17:19:28 #16
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_61088631
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 17:10 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Tja, daar heb je gelijk in, Duits recht is waarschijnlijk anders.

Verder: http://www.apporte.nl/informatie_online_kopen.html
En hier: http://www.iusmentis.com/(...)nktijdenopzegtermijn
In de praktijk heb je gelijk, in theorie geldt de bedenktijd die volgt uit de Wet koop op afstand pas na ontvangst van de goederen.

En of Duits recht zoveel anders is, dat valt te betwijfelen. Veel komt toch van Europese richtlijnen, dus het is allerminst ondenkbaar dat in Duitsland eenzelfde wet bestaat.
  Redactie Frontpage zondag 24 augustus 2008 @ 17:24:05 #17
38148 crew  Innisdemon
pi_61088743
Dit is niet zo moeilijk.
Als er een koop is, kan de ouder dit ongedaan maken (niet eens met bestelling kind <18)
Laat die Duitser maar eens aantonen dat er uberhaupt een bestelling is geplaatst.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_61088806
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 16:57 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

In Nederland ja. Maar hoe zit het met het Duitse recht? Het Duitse recht is hier van toepassing.
[..]
  zondag 24 augustus 2008 @ 17:27:58 #19
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_61088824
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 17:24 schreef Innisdemon het volgende:
Dit is niet zo moeilijk.
Als er een koop is, kan de ouder dit ongedaan maken (niet eens met bestelling kind <18)
Laat die Duitser maar eens aantonen dat er uberhaupt een bestelling is geplaatst.
In welke Duitse wet staat dat? In Nederland is het overigens ook al niet per definitie zo; art. 1:234 lid 3.
  zondag 24 augustus 2008 @ 17:29:24 #20
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_61088860
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 16:57 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Nee, je ouders moeten tot je 21e zorgen dat je te vreten hebt en onderdak hebt, dat is wat anders. Met aansprakelijkheid bij geschillen heeft dat in principe niks te maken.
pi_61088922
quote:
Dat is ook wat ik dacht, maar in Duitsland werkt het recht toch iets anders. Zover ben ik inmiddels al.
Er wordt verwezen naar vele wetsartikeltjes en ik heb in AV van Duitse webwinkels wel vaker dingen gelezen die zo totaal anders zijn dan in Nederland dat ik zoiets had van 'dat is mogelijk snel geld verdienen'.

Juridisch gezien is er een overeenkomst gesloten, die voor beide kanten af te dwingen is. Alleen is het in Nederland niet echt normaal dat een verkoper via de rechter afdwingt de koop af te ronden als de betaling uitblijft en er ook nogniet geleverd is.
[..]
  zondag 24 augustus 2008 @ 18:06:51 #22
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_61089604
In hoeverre het Duitse recht verschilt van het Nederlandse recht weet ik niet. Je kunt echter voor een Duitse rechtbank gedagvaard worden. Laat je dan verstek gaan, dan is het verstekvonnis relatief eenvoudig door de Nederlandse gerechtsdeurwaarder te executeren, die eventueel beslag kan leggen op loon, uitkering, bankrekeningen of inboedel.

Of de overeenkomst vernietigbaar is omdat het een 14-jarige betreft, is ook een vraag die mede zal afhangen van hoe het in het Duitse recht geregeld is..
pi_61089931
Detail trouwens:

Het adres op de brieven bevat geen huisnummer. Lijkt me dat een echte besteller toch wel graag een bestelling afgeleverd ziet hebben en het juiste nummer vermeld.
[..]
pi_61089983
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 18:06 schreef Alicey het volgende:
In hoeverre het Duitse recht verschilt van het Nederlandse recht weet ik niet. Je kunt echter voor een Duitse rechtbank gedagvaard worden. Laat je dan verstek gaan, dan is het verstekvonnis relatief eenvoudig door de Nederlandse gerechtsdeurwaarder te executeren, die eventueel beslag kan leggen op loon, uitkering, bankrekeningen of inboedel.

Of de overeenkomst vernietigbaar is omdat het een 14-jarige betreft, is ook een vraag die mede zal afhangen van hoe het in het Duitse recht geregeld is..
Goed, en dan gaan ze ;m dagvaarden. Tuurlijk gaat dat joch niet naar Duitsland om te verschijnen dus dan wordt het verstek. Kunnen ze iemand enkel op naam dagvaarden, zonder z;n echte identiteit te hebben, zonder volledig juist adres, zonder geboortedatum?

En dan is er dus een vonnis uitgevaardigt tegen het joch. Wat doet die Nederlandse deurwaarder dan? Kan ie automatisch bij mams aankloppen of moet dat ook weer omgezet worden?
[..]
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 24 augustus 2008 @ 18:52:06 #25
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_61090506
Ik zou eerst maar eens fatsoenlijk contact opnemen met die zaak/deurwaarder om uit te leggen dat de bestelling is gedaan door een knul van 14, die niet voldoende Duits beheerst om te begrijpen dat hij daadwerkelijk iets besteld heeft. Wellicht is dat voor hun al voldoende grond om de vordering te laten vervallen.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')