abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 23 augustus 2008 @ 16:38:22 #1
60383 Furb
Project Rotary
pi_61066333
in navolging van DEEL 1 nu na lange tijd dan toch deel 2!

mijn gehele verhaal is later terug te vinden op J-SPEC.NL

om te beginnen wat fotos en filmpjes van hoe het de vorige keer is geeindigd...
Engine removal
Engine installation
first fire-up










Time-Attack:





na lange tijd van onzekerheid en tegenslagen is het dan uiteindelijk allemaal gelukt.

in februari was de motor klaar en kon ie afgesteld worden, waarvoor ik naar Beek AutoRacing in Den Haag was gegaan. maar de pret was al snel over toen we detonatie kregen zodra de turbodruk boven de 0,5bar kwam. toch zat ik toen op standaard druk al op een vermogen van 250pk tegenover de standaard 200pk







het heeft me een flinke tijd gekost om genoeg informatie te verzamelen over wat de oorzaak van dit probleem zou kunnen zijn, maar uiteindelijk resultaat geboekt. het bleek erg simpel opgelost te zijn door andere bougies te gaan gebruiken en de brandstofdruk te verhogen naar 4,5bar op vollast.

2e poging:
weer ging het allemaal niet vlekkeloos. gelukkig geen detonatie meer, maar nu kregen we andere problemen. op 15psi, bleek de motor voorbij 5000 toeren geen extra vermogen meer op te bouwen en trok dus niet verder door. daardoor bleven we steken op een max vermogen van 290pk.



toen kwam ook gelijk het volgende probleem, de leidingen voor de interne oliesmering konden de hoge temperatuur niet aan en kwamen los door uitzetting. aangezien die net voor de ventilator zit, ging er een grote olienevel dwars door het motorruim en over de gehele auto.
we zijn toen maar gestopt om schade aan de motor te voorkomen....

daarna nieuwe olieleidingen gemonteerd en besloten een hks twinpower ontstekings versterker aan te schaffen, omdat het toch wel erg veel erop leek dat de ontsteking het mengsel niet goed kon ontbranden.

poging 3...
alles ging dit keer redelijk vlot en soepel, na wat fijnafstelling hebben we het maximale uit deze setup weten te halen, want nu zit ik toch echt op het punt dat de standaard motor en turbo niet meer vermogen kunnen leveren.
uiteindelijke vermogen: 305pk en 420Nm





de lichte "deuk" rond de 4000 toeren, is afkomstig van de overgang van de primaire naar secundaire injectoren, dat wordt electronisch geschakeld zodra de motor boven de 3800 toeren komt.


nu dit allemaal achter de rug is, kan ik me weer gaan focussen op de toekomst en dus ook weer nieuwe modificaties


mijn gehele verhaal is later terug te vinden op J-SPEC.NL
Project Rotary: Mazda RX-7 FC3S Turbo II 1991... finished @ 320hp & 440Nm
pi_61066402
pi_61066462
Strakke bak
pi_61067054
en nogmaals:: TVP!!!!!!!
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_61067082
Wat een bak! Ik zag je geloof ik nog rijden op automexx, daar zag het iig heel goed uit
  zaterdag 23 augustus 2008 @ 19:17:49 #6
182073 invine
blablabla etc.
pi_61069567
jaa wat een bak, was al bang dat er geen deel 2 meer zou komen, tvp bij deze en succes!
Ik drink nooit meer! maar ook niet minder.
  zaterdag 23 augustus 2008 @ 19:19:50 #7
60383 Furb
Project Rotary
pi_61069624
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 19:17 schreef invine het volgende:was al bang dat er geen deel 2 meer zou komen
daar was ik zelf op een gegeven moment ook bang voor...
maar nu gaat alles weer lekker en kunnen we weer volle bak er tegenaan!
Project Rotary: Mazda RX-7 FC3S Turbo II 1991... finished @ 320hp & 440Nm
pi_61071934
Heel mooi gedaan! De auto lekker mooi en strak gehouden alle uiterlijke veranderingen hebben een functioneel doel, in tegenstelling tot de meeste "tuners". Ga zo door, echt top!

PS. Reageer ook eens in de andere "tuning" topics...jij weet tenminste hoe het WEL moet
pi_61084490
Je hebt dus toch je blok weer helemaal terug opgebouwd!
Ik had via via al gehoord dat je je motor had opgeblazen vanwege het probleem dat je al eerder had.

Mooi dat hij nu wel goed loopt!

Extreem leuk speelgoed geworden die FC TII van je!
Driving:
Mazda 626 Coupe GT 2.0i 16v
Mazda MX-6 GT 4WS 2.2i 12v turbo intercooled
Mazda MX-5 1.6i 16v
  zondag 24 augustus 2008 @ 18:05:27 #10
60383 Furb
Project Rotary
pi_61089577
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 14:11 schreef casejunkie het volgende:
Je hebt dus toch je blok weer helemaal terug opgebouwd!
Ik had via via al gehoord dat je je motor had opgeblazen vanwege het probleem dat je al eerder had.

Mooi dat hij nu wel goed loopt!

Extreem leuk speelgoed geworden die FC TII van je!
huh? dan weet je meer als mij haha
mijn motor heeft t nooit begeven, wel wat probleempjes gehad en kort bij opblazen gezeten misschien, maar t loopt nog steeds perfect

maar leuk speelgoed is t nu zeker
Project Rotary: Mazda RX-7 FC3S Turbo II 1991... finished @ 320hp & 440Nm
pi_61096510
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 18:05 schreef Furb het volgende:

[..]

huh? dan weet je meer als mij haha
mijn motor heeft t nooit begeven, wel wat probleempjes gehad en kort bij opblazen gezeten misschien, maar t loopt nog steeds perfect

maar leuk speelgoed is t nu zeker
dat werd verteld in een ander topic door een vriend van je?
Vanwege verkeerde afstelling? enzoo

ik zou zeggen search het maare uit
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  donderdag 28 augustus 2008 @ 00:47:45 #13
52517 WhiteAssNigga
Can't Think Of Something
pi_61182144
Absoluut een dikke wagen. Ik had idd ook gelezen dat je je blok opgeblazen had. Ik geloof in het "Stratenmakers Ferrari's" topic. Gelukkig dat dat niet het geval was!!
Wij Bepalen Wel Wat Hip Is, En Zeker Wat Een Hit Is....
  zondag 14 september 2008 @ 18:27:00 #14
60383 Furb
Project Rotary
pi_61625531
en voor degenen die benieuwd zijn naar hoe dat nu eigenlijk klinkt...

dyno 1
dyno 2
dyno 3

laatste dyno resultaten: 280pk en 390Nm op de wielen
Project Rotary: Mazda RX-7 FC3S Turbo II 1991... finished @ 320hp & 440Nm
pi_61625626
quote:
Op zondag 14 september 2008 18:27 schreef Furb het volgende:
en voor degenen die benieuwd zijn naar hoe dat nu eigenlijk klinkt...

dyno 1
dyno 2
dyno 3

laatste dyno resultaten: 280pk en 390Nm op de wielen
waarom komt er af en toe rook uit de uitlaat ?
  zondag 14 september 2008 @ 18:47:05 #16
60383 Furb
Project Rotary
pi_61625998
quote:
Op zondag 14 september 2008 18:30 schreef wouter37 het volgende:

[..]

waarom komt er af en toe rook uit de uitlaat ?
als je van het gas afgaat, blaast de blow-off de overtollige druk weg.
die lucht is echter wel gemeten en aan de hand daarvan wordt een hoeveelheid brandstof ingespoten...

de lucht wordt weggehaald, maar de brandstof wordt wel ingespoten en het restant wat niet verbrand wordt, gaat rechtstreeks de uitlaat in. dat restant verdampt gelijk zodra het in de uitlaat komt, maar als de uitlaat heet genoeg is, veranderen die rookwolken in een vuurzee
Project Rotary: Mazda RX-7 FC3S Turbo II 1991... finished @ 320hp & 440Nm
pi_61629076
quote:
Op zondag 14 september 2008 18:47 schreef Furb het volgende:

[..]

als je van het gas afgaat, blaast de blow-off de overtollige druk weg.
die lucht is echter wel gemeten en aan de hand daarvan wordt een hoeveelheid brandstof ingespoten...

de lucht wordt weggehaald, maar de brandstof wordt wel ingespoten en het restant wat niet verbrand wordt, gaat rechtstreeks de uitlaat in. dat restant verdampt gelijk zodra het in de uitlaat komt, maar als de uitlaat heet genoeg is, veranderen die rookwolken in een vuurzee
Moet jij niet je Sig veranderen..??

En ehm.. heeft je auto niet standaart een fuel-cut als je de gas loslaat?
Anders zou dit toch bij elke auto doen of niet..??
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  zondag 14 september 2008 @ 21:05:49 #18
60383 Furb
Project Rotary
pi_61629849
quote:
Op zondag 14 september 2008 20:42 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Moet jij niet je Sig veranderen..??

En ehm.. heeft je auto niet standaart een fuel-cut als je de gas loslaat?
Anders zou dit toch bij elke auto doen of niet..??
de standaard fuel-cut is dat ie de toevoer afsluit bij hogere dan standaard turbodruk. dat staat hier los van...

er is niet echt iets tegen te doen.
reden dat dit nu zo duidelijk zichtbaar is, is gewoon dat de auto 60% meer vermogen heeft dan standaard, open uitlaatsysteem, rijke afstelling.

vooral het onbreken van alle emissiesystemen is een groot verschil. ik zit op stationair rond de 3% CO en dat loopt op tussen de 12 en 15% op vol gas.
Project Rotary: Mazda RX-7 FC3S Turbo II 1991... finished @ 320hp & 440Nm
pi_61631663
quote:
Op zondag 14 september 2008 21:05 schreef Furb het volgende:

[..]

de standaard fuel-cut is dat ie de toevoer afsluit bij hogere dan standaard turbodruk. dat staat hier los van...

er is niet echt iets tegen te doen.
reden dat dit nu zo duidelijk zichtbaar is, is gewoon dat de auto 60% meer vermogen heeft dan standaard, open uitlaatsysteem, rijke afstelling.

vooral het onbreken van alle emissiesystemen is een groot verschil. ik zit op stationair rond de 3% CO en dat loopt op tussen de 12 en 15% op vol gas.
En wat heeft een gemiddelde auto..??

En what about APK?
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  zondag 14 september 2008 @ 22:00:36 #20
60383 Furb
Project Rotary
pi_61631727
gemiddelde auto mag MAXIMAAL 0,5% hebben...

voor apk heeft een wankelmotor vrijstelling van alle emissie metingen
Project Rotary: Mazda RX-7 FC3S Turbo II 1991... finished @ 320hp & 440Nm
pi_61631988
quote:
Op zondag 14 september 2008 22:00 schreef Furb het volgende:
gemiddelde auto mag MAXIMAAL 0,5% hebben...

voor apk heeft een wankelmotor vrijstelling van alle emissie metingen
Serieus..??
Reden? Dat ze ook veel oliezuipen..? (serieuze vraag)
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  maandag 15 september 2008 @ 19:20:01 #22
60383 Furb
Project Rotary
pi_61653559
quote:
Op zondag 14 september 2008 22:07 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Serieus..??
Reden? Dat ze ook veel oliezuipen..? (serieuze vraag)
reden is dat deze motoren op leeftijd gewoon problemen krijgen om door de meting te komen, zelfs de RX8 heeft vrijstelling...

een goede wankelmotor (zoals de mijne) zuipt helemaal geen olie, das echt het grootste fabeltje wat er rondgaat! tuurlijk, de motor gebruikt wel wat, want de olie wordt rechtstreeks de motor in gedruppelt om de apex-seals te smeren. maar dat zijn slechts druppeltjes wat resulteert in misschien een halve liter op 10000km.
als de motor verslijt, komt er ruimte op de seals, waardoor er olie kan gaan lekken vanuit de krukas, zo de verbrandingskamers in. dan gaat hij idd wel meer verbruiken...
maar er zijn in NL al een aantal RX-en die de 2,5-3ton gehaald hebben zonder revisie
Project Rotary: Mazda RX-7 FC3S Turbo II 1991... finished @ 320hp & 440Nm
pi_61657337


Wat een prachtbak van voren.. Alleen vind ik de achterkant gewoon wat minder, jammer genoeg..
Geen enkel probleem, schroevendraaier koevoetflipper en een baksteen.
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 19:33:42 #24
60383 Furb
Project Rotary
pi_62650492
het seizoen zit er voor mij weer op, morgen gaat de RX weer geschorst worden en is het weer tijd voor de nodige aanpassingen...

ik heb inmiddels de nieuwe motorkap al even erop gehad en die gaat eraf om gespoten te worden.


dan gaat de motor in zn geheel er weer uit.
de versnellingsbak is toe aan revisie, dan ga ik gelijk een lichter vliegwiel plaatsen (5,5kg ipv de standaard 13kg)
tevens polyurethaan motor- en versnellingsbak steunen plaatsen.

ook wordt de inlaat weer onder handen genomen.
ik ga het inlaatspruitstuk van FD plaatsen en deze compleet portmatchen met de motor.
de runners zijn beter van lengte en de FD gasklep is ook wat groter, wat resulteert in een verwachtte winst van ongeveer 25-30Nm koppel in het gebied tussen 4 en 6000 toeren (volgens eerdere testbank resultaten...)

ik ga de motorkabelboom verkleinen en de olie en brandstofleidingen vervangen door RVS exemplaren. de rubber brandstofslangen hebben al haarscheurtjes door de hitte!

tevens zit ik t dubben om het gehele koelsysteem om te gooien en een v-mount intercooler setup te gaan maken, en de radiateur dus ook anders te plaatsen. tevens zou er dan een dubbele oliekoeler op komen ipv de standaard enkele
dit ga ik op mijn gemak bekijken van de winter of dit een beetje haalbaar is met de spullen die ik nu heb.

ook was ik al begonnen aan een nieuwe strutbar, die zal ik verder af gaan werken en ook de achterzijde zal voorzien gaan worden van een nieuw exemplaar en wellicht nog wat andere verstevigingen aan het onderstel.
ook zal ik het gewicht van de auto wat omlaag gaan brengen, of ik het overbodige interieur eruit zal halen, ben ik nog niet over uit...

achterbanden zijn eindelijk versleten na 23000km, dus ik ga nu gelijk rondom een set semi-slicks gooien en de auto goed uit laten lijnen, zodat ik op t circuit nog beter uit de voeten kan en de skylines t serieus moeilijk kan gaan maken!
als het financieel meezit miss ook gelijk een Race-Logic Traction control aanschaffen

als laatst nog even een nice pic van time-attack
Project Rotary: Mazda RX-7 FC3S Turbo II 1991... finished @ 320hp & 440Nm
pi_62651057
welke semi-slicks komen erop toyo's ?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')