in navolging van
DEEL 1 nu na lange tijd dan toch deel 2!
mijn gehele verhaal is later terug te vinden op
J-SPEC.NLom te beginnen wat fotos en filmpjes van hoe het de vorige keer is geeindigd...
Engine removalEngine installationfirst fire-up![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Time-Attack:
![]()
![]()
![]()
na lange tijd van onzekerheid en tegenslagen is het dan uiteindelijk allemaal gelukt.
in februari was de motor klaar en kon ie afgesteld worden, waarvoor ik naar Beek AutoRacing in Den Haag was gegaan. maar de pret was al snel over toen we detonatie kregen zodra de turbodruk boven de 0,5bar kwam. toch zat ik toen op standaard druk al op een vermogen van 250pk tegenover de standaard 200pk
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
het heeft me een flinke tijd gekost om genoeg informatie te verzamelen over wat de oorzaak van dit probleem zou kunnen zijn, maar uiteindelijk resultaat geboekt. het bleek erg simpel opgelost te zijn door andere bougies te gaan gebruiken en de brandstofdruk te verhogen naar 4,5bar op vollast.
2e poging:
weer ging het allemaal niet vlekkeloos. gelukkig geen detonatie meer, maar nu kregen we andere problemen. op 15psi, bleek de motor voorbij 5000 toeren geen extra vermogen meer op te bouwen en trok dus niet verder door. daardoor bleven we steken op een max vermogen van 290pk.
![]()
toen kwam ook gelijk het volgende probleem, de leidingen voor de interne oliesmering konden de hoge temperatuur niet aan en kwamen los door uitzetting. aangezien die net voor de ventilator zit, ging er een grote olienevel dwars door het motorruim en over de gehele auto.
we zijn toen maar gestopt om schade aan de motor te voorkomen....
daarna nieuwe olieleidingen gemonteerd en besloten een hks twinpower ontstekings versterker aan te schaffen, omdat het toch wel erg veel erop leek dat de ontsteking het mengsel niet goed kon ontbranden.
poging 3...
alles ging dit keer redelijk vlot en soepel, na wat fijnafstelling hebben we het maximale uit deze setup weten te halen, want nu zit ik toch echt op het punt dat de standaard motor en turbo niet meer vermogen kunnen leveren.
uiteindelijke vermogen: 305pk en 420Nm
![]()
![]()
de lichte "deuk" rond de 4000 toeren, is afkomstig van de overgang van de primaire naar secundaire injectoren, dat wordt electronisch geschakeld zodra de motor boven de 3800 toeren komt.
nu dit allemaal achter de rug is, kan ik me weer gaan focussen op de toekomst en dus ook weer nieuwe modificaties
mijn gehele verhaal is later terug te vinden op
J-SPEC.NL
Project Rotary: Mazda RX-7 FC3S Turbo II 1991... finished @ 320hp & 440Nm