abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61052558
Wie weet raad voor deze tuin-noob met goede wil?

Vorige week heb was er regen voorspeld (zou het werkelijk? ), dus heb ik alle planten en gras bestrooid met koemest van Intratuin.
Vond vanavond dat er aantal planten niet zo goed bijstonden en toen ik net eens wat beter keek zag ik door de hele tuin overal grijze beschimmelde vlokken.

Wat heb ik verkeerd gedaan en wat kan ik hier in vredesnaam aan doen? Ben er eerlijk gezegd wel een beetje ziek van als alles nu kapot schimmelt. .
pi_61052859
Als het echt schimmel is kun je het alleen beperken voor dit jaar, niet helemaal wegkrijgen vrees ik
Heb je foto's van hoe de bladeren er uit zien? Zijn nogal veel schimmels namelijk
pi_61053329
Niet weghalen. De schimmels breken de organische stoffen af tot oplosbare zouten.

Veel planten gedijen ook beter met sommige schimmels op de wortels zoals Mycorrhiza:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mycorrhiza

Overigens moet je schimmels op de bladeren enzo wel direct bestrijden.
pi_61053359
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 22:33 schreef Piles het volgende:
Als het echt schimmel is kun je het alleen beperken voor dit jaar, niet helemaal wegkrijgen vrees ik
Heb je foto's van hoe de bladeren er uit zien? Zijn nogal veel schimmels namelijk
Ik was er al bang voor. Wrs net als schimmel op een appel he? Dan kun je het wegscheppen maar zit het al door de hele appel heen.

Zal morgen even wat kiekjes plaatsen, nu regent het en is het donker. Ik zag het vanavond toevallig aan de vrouwenmantel, beetje verdroogd uiterlijk met nog kleine bruine randjes en aan de rozen, gele bladeren onderop en kleine bloemen. En het viel me op dat de eenjarigen hele kleine dagbloemetjes kregen. Aan dat soort planten zie je het wrs. ook meteen maar ik baal zo van de andere planten. Enfin, ineens zag ik overal die beschimmelde grijze harige vlokken. Het zijn duidelijk de koemestkorrels die zo schimmelen.

Baal er goed van iig. .
Als ik het dan toch niet kan laat ik volgend jaar de boel wel betegelen.
pi_61053385
Heb er trouwens nog nooit van gehoord dat het zo plotseling allemaal gaat schimmelen

Heb je de koemest op de bladeren gegooid, of echt op de grond?
pi_61053423
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 22:49 schreef rottweilersfromcameroon het volgende:
Niet weghalen. De schimmels breken de organische stoffen af tot oplosbare zouten.

Veel planten gedijen ook beter met sommige schimmels op de wortels zoals Mycorrhiza:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mycorrhiza

Overigens moet je schimmels op de bladeren enzo wel direct bestrijden.
Ook bedankt voor je reactie. Ga het linkje even lezen en dan slapen.
Zal morgen foto's posten en ik hoop op wat hulp.

Ps. op de bladeren heb ik het nog niet gezien, dus dat is hoopvol.
pi_61053452
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 22:52 schreef Piles het volgende:
Heb er trouwens nog nooit van gehoord dat het zo plotseling allemaal gaat schimmelen

Heb je de koemest op de bladeren gegooid, of echt op de grond?
Ik heb het overal in en op gestrooid omdat ik dacht dat het een goeie daad zou zijn. .

Maar echt, ik heb geen verstand van tuinieren he?
pi_61053520
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 22:55 schreef Stali het volgende:
Ik heb het overal in en op gestrooid omdat ik dacht dat het een goeie daad zou zijn. .
Als je het op de bladeren gooit kan het er in branden, maar dat is vooral met kunstmest volgens mij
quote:
Maar echt, ik heb geen verstand van tuinieren he?
Ah joh, dat valt wel mee toch
Plantjes gaan vanzelf weer groeien hoor
En verder gewoon veel vragen
pi_61053708
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 22:57 schreef Piles het volgende:

[..]

Als je het op de bladeren gooit kan het er in branden, maar dat is vooral met kunstmest volgens mij
Vooral met kunstmest ja. Het zijn volgens mij zink-ionen die voor verbranding zorgen. Organische mest op bladeren is echt zinloos.
pi_61054516
Ik had laatst precies hetzelfde, zag na een paar dagen ineens allemaal grijze harige dingen liggen. Volgens mij is dat een natuurlijke reactie en kan het geen kwaad voor de planten. Bij mij doen ze het in elk geval prima. Misschien doen ze het iets minder door het weer van de laatste tijd?
Zolang de schimmel niet op de stengels en bladeren gaat zitten is er niks aan de hand. Als je teveel gestrooid hebt kan een plant ook verbranden trouwens, misschien is dat het geval?
In de mythologie was Cassiopeia de koningin van Ethiopië en getrouwd met koning Cepheus. Ze hadden één dochter: Andromeda.
pi_61182446
Stali, hoe is het met je planten?
pi_61248515
Ik blijf je stalken
Heb het vandaag nog even gevraagd, maar de schimmel ontstaat gewoon door de regen die er op valt
Kun je gewoon doorharken, en voor de rest niks aan de hand
pi_61250453
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 17:54 schreef Piles het volgende:
Ik blijf je stalken
Heb het vandaag nog even gevraagd, maar de schimmel ontstaat gewoon door de regen die er op valt
Kun je gewoon doorharken, en voor de rest niks aan de hand
... net even foto's gemaakt.
Is niet denk ik niet veel van gelukt omdat ik maar een simpel klikklak-Fujifilm geval heb en daarmee gaan foto's van heel dichtbij vaak de mist in.

Wrs. hebben jij en Cassiopeia beiden gelijk en kan de schimmel niet zoveel kwaad (hoewel het ook op de rozen zit trouwens) maar ben ik veel te overdadig te werk gegaan. Hele baal koeiemest in 1 keer door de tuin heen gemieterd. . Had nl. wat spullen van iemand anders in de schuur staan en ik wilde niet dat het zou gaan stinken naar mest. Maar wrs. heb ik e.e.a. verbrand. Moet zeggen dat de zon vandaag al wonderen heeft gedaan.

Moment, even de meest gelukte foto's plaatsen....
pi_61250597
Dit voorjaar heb ik het gras helemaal opnieuw gezaaid en dat ziet er sinds die mest actie nu zo uit:

Onduidelijke foto maar elke plant in de tuin heeft een prachtig grijs gevlokt voetbed maar de planten zien er gelukkig niet meer zo akelig uit in de bladeren.

En dan hier even een impressie van het effect in potten...
De Yucca voor het bemesten:

En dan hier de Yucca na mijn liefdevolle verzorging:

pi_61250657
Schimmel op koemestkorrels is normaal. Waarom weet ik ook niet.

Overigens staat op mijn zak koemest uitdrukkelijk vermeld dat het GEEN meststof is. Van zo'n mededeling krijg ik allemaal errors in mijn hoofd maar soit.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_61250658
Zonde van je gras, hopen dat dat nog een beetje goedkomt
Je planten houden er denk ik niet zoveel schade aan over
pi_61250712
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 19:49 schreef sigme het volgende:
Overigens staat op mijn zak koemest uitdrukkelijk vermeld dat het GEEN meststof is. Van zo'n mededeling krijg ik allemaal errors in mijn hoofd maar soit.
Das best raar ja
Misschien omdat ze niet precies kunnen garanderen wat er in zit aan meststoffen, zoals wel met kunstmest kan
pi_61250888
Dat is wel heel typisch, Sigme. Die zak is al weg, dus kan het niet nakijken. Het spul was van de Intratuin.
Het gekke is dat ik voorheen als ze het weer eens hadden twee een keer emmer bij de Aldi heb meegenomen en dat heeft echt nog nooit geschimmeld.

Piles, je hebt wel gelijk, heb inmiddels maar 1 potplant weg hoeven gooien en ik heb die grijze vlokken voor het grootste deel eraf gehaald maar die staan er wel goed bij. Al zijn sommige bladeren een beetje raar in de zin van dat ze droog lijken. Dat gras komt wel een keer goed en die perkplanttjes zijn het ook niet. Het valt gelukkig mee inderdaad. Maar vreemd vind ik het wel.

Bedankt voor jullie reacties trouwens.
pi_61250953
Btw, mag ik van de gelegenheid gebruik maken om jullie te vragen wat voor plant dit is?

De bloemetjes zijn wit, bloeien 1 dag en lijken net van papier. Maar ik weet niet wat het voor plant is en of hij winterhard is.
pi_61251021
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 19:57 schreef Stali het volgende:
Dat is wel heel typisch, Sigme. Die zak is al weg, dus kan het niet nakijken. Het spul was van de Intratuin.
Het gekke is dat ik voorheen als ze het weer eens hadden twee een keer emmer bij de Aldi heb meegenomen en dat heeft echt nog nooit geschimmeld.
De schimmel ontstaat pas als het nat geworden is, dus door regen
Misschien dat dat het verschil was?
quote:
Piles, je hebt wel gelijk, heb inmiddels maar 1 potplant weg hoeven gooien en ik heb die grijze vlokken voor het grootste deel eraf gehaald maar die staan er wel goed bij. Al zijn sommige bladeren een beetje raar in de zin van dat ze droog lijken. Dat gras komt wel een keer goed en die perkplanttjes zijn het ook niet. Het valt gelukkig mee inderdaad. Maar vreemd vind ik het wel.
Gras gewoon een keer verticuteren (dode gras eruit) en bijzaaien, dan heb je volgend jaar een prachtig gazon
quote:
Bedankt voor jullie reacties trouwens.
Geen probleem, tuinieren is leuk
pi_61251062
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 19:59 schreef Stali het volgende:
Btw, mag ik van de gelegenheid gebruik maken om jullie te vragen wat voor plant dit is?

[ afbeelding ]

De bloemetjes zijn wit, bloeien 1 dag en lijken net van papier. Maar ik weet niet wat het voor plant is en of hij winterhard is.
Die heb ik hier in het paars staan volgens mij. Geen idee hoe ie heet, maar als het dezelfde is is het een orangerieplant, en dus niet winterhard. En zelfs al is ie winterhard, je pot kan goed sneuvelen als het vriest
pi_61251327
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 20:03 schreef Piles het volgende:

[..]

Die heb ik hier in het paars staan volgens mij. Geen idee hoe ie heet, maar als het dezelfde is is het een orangerieplant, en dus niet winterhard. En zelfs al is ie winterhard, je pot kan goed sneuvelen als het vriest
Maar kunnen dat soort planten in het donker in de schuur overwinteren dat jij weet?

Ik heb nl. nog een klein probleempje... .

Heb me afgelopen maanden mesjogge gekocht aan planten die ik wel mooi vond zonder er rekening mee te houden hoe ze de winter door moeten komen. Nu blijken uiteraard de meeste niet winterhard te zijn. Dus het komt er een beetje op neer dat de hele mikmak van de winter naar binnen moet.
Maar ik weet eik helemaal niet waar ik ze allemaal moet gaan laten. .

Zal alvast zoeken op Orangerieplant. .
pi_61251383
Gewoon, om te laten zien dat ik niet gek ben:
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_61251413
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 20:12 schreef Stali het volgende:
Zal alvast zoeken op Orangerieplant. .
Zul je niet veel op vinden denk ik, is zo'n beetje de verzamelnaam voor alle niet-winterharde planten
En zolang ze maar vorstvrij staan moeten ze het wel overleven volgens mij
Anders eerst je mooiste planten veiligstellen, en wat niet meer past, of niet perse bewaard hoeft te worden inpakken in bubbelplastic? Met die Nederlandse winters tegenwoordig overleeft het misschien wel
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 20:14 schreef sigme het volgende:
Gewoon, om te laten zien dat ik niet gek ben:
[ afbeelding ]
Ja, met koemestkorrels kan niet gegarandeerd worden dat er een bepaalde NPK-verhouding aanwezig is, dus vandaar denk ik
pi_61251627
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 20:15 schreef Piles het volgende:

[..]

Zul je niet veel op vinden denk ik, is zo'n beetje de verzamelnaam voor alle niet-winterharde planten
En zolang ze maar vorstvrij staan moeten ze het wel overleven volgens mij
Anders eerst je mooiste planten veiligstellen, en wat niet meer past, of niet perse bewaard hoeft te worden inpakken in bubbelplastic? Met die Nederlandse winters tegenwoordig overleeft het misschien wel
Belangrijkste bescherming: droge voeten! Knip een cikel uit landbouwplastic (desnoods een vuilniszak), snee erin tot het midden, rond de voet leggen. (Verzwaring erop tegen wegwaaien).
Veel planten die eigenlijk niet winterhard zijn redden het hiermee (het zwart-zijn van het plastic helpt ook nog mee.)
quote:
[..]

Ja, met koemestkorrels kan niet gegarandeerd worden dat er een bepaalde NPK-verhouding aanwezig is, dus vandaar denk ik
Ja, dat zal wel, maar het blijft onzin te zeggen dat mest geen meststof is .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')