abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61048680
Hey lieve topic ladies en gents,

ik had eigenlijk de vraag gesteld onder een andere topic, maar ik bedacht me dat ik het toch maar even in een nieuwe topic ging gooien.

Voor mijn ontspanning en voor werk kijk ik veel tv. de kast staat hier thuis van opstaan tot bed gaan te gloeien...
nu hebben we sinds kort een kleintje, nog te klein om te beseffen wat een tv is maar snel genoeg opgroeiend om zich snel genoeg te beseffen wat een tv is...

Nu viel ik bijna van verbasing van mijn stoel bij het bekijken van het 6 uur nieuws... hierin werd namelijk verkondigd dat Frankrijk het wil gaan verbieden dat kids onder de 3 jaar tv kijken.

http://www.telegraaf.nl/v(...)ijken_peuters__.html
http://www.telegraaf.nl/v(...)et_schadelijk__.html

nu vraag ik me toch ernstig het volgende af dames en heren van het fok forum: in hoeverre mag de overheid hier zich mee bemoeien? is dit de zoveelste zinloze bemoeienis van de overheid?

Hoe gaan jullie hier thuis met de kleintjes mee om?
Let op we zijn hier niet om elkaar te veroordelen, maar om meningen te delen.

Ik ben echt heel nieuwsgierig naar jullie meningen en opvattingen...

Let me know...
pi_61049059
Frankrijk wil het niet verbieden maar op de gewone zenders uizenden. Dus geen speciale kinderzenders die 24 uur per dag alleen kinderprogramma's uitzenden. Daar valt wel wat voor te zeggen, tv wordt nu vaak als alternatief voor de babysitter gebruikt.
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_61049063
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 20:15 schreef tigermickey het volgende:
is dit de zoveelste zinloze bemoeienis van de overheid?
Ja.

Erg jammer weer dat de overheid daar van mening is dat zij beter weten wat goed is voor de kinderen, dan hun eigen ouders. Nog veel erger; De rest van de EU zal waarschijnlijk wel volgen
pi_61049073
niks fijner dan een uurtje rust door ze ff voor de tv te zetten
teletubbies bumbla enz enz vind ie helemaal spannend.

hier staat de tv 24 uur per dag zowat ook aan maar het is niet dat ze ook elk vrij moment tv kijken.

heb er dus geen problemen mee.
do you have the guts to smell my nuts?
pi_61049865
De tv staat overdag eigenlijk bijna nooit aan hier en 's avonds vaak pas als ze in bed ligt. Maar als ze 's morgens naar de opvang gaat (ze gaat 2x per week) zet ik haar wel eens in haar kinderstoel voor de tv om sesamstraat te kijken. Dan kan ik me rustig aankleden, spullen voor mijn werk en voor de opvang pakken etc.

Lijkt me niet echt kwaad kunnen een half uurtje en het is ook nog educatief. Zelf keek ik vroeger ook altijd en mijn moeder vertelde dat ik al het hele alfabet kende toen ik 2,5 jaar oud was. Alleen van sesamstraat dus.

Kijk je kind 3 uur voor de tv parkeren omdat je zelf even op de bank wil liggen of werken is echt teveel van het goede, maar om je daar als overheid nou zo mee te bemoeien... Gaan ze dan straks ook bepalen wat kinderen eten, waarmee ze spelen en hoeveel ze slapen?
pi_61049989
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 20:15 schreef tigermickey het volgende:
Nu viel ik bijna van verbasing van mijn stoel bij het bekijken van het 6 uur nieuws... hierin werd namelijk verkondigd dat Frankrijk het wil gaan verbieden dat kids onder de 3 jaar tv kijken.
Ik was niet zo verbaasd.
De Amerikaanse (jawel uit het land waar de TV tot de eerste levensbehoefte behoort) instantie op dat gebied geeft een minimum van 2 jaar aan.
quote:
nu vraag ik me toch ernstig het volgende af dames en heren van het fok forum: in hoeverre mag de overheid hier zich mee bemoeien? is dit de zoveelste zinloze bemoeienis van de overheid?
Met 'bemoeienis van de overheid' bedoeld je: Boodschap die je niet uit komt.
Want wat is het lekker rustig, TV aan, kleintje stil.

En als het kleintje stil is, dan is het dus goed, ja toch?

De hersens van die kleine zijn nog lang niet klaar. Dat is speciaal zo bedoeld. De definitieve 'bedrading' kan zich zo vormen in de eerste twee jaar, zodat een kind zich aan zijn omgeving kan aanpassen.

In jouw geval betekent de omgeving dus: Passief zitten, kijken naar snel bewegende beelden en eindeloos getwitter.
De hersenen van die baby stellen zich dus daar op in.

Alles wat later niet snel beweegt, voortdurend afwisselend is of ietsje aandacht vraagt, is dus automatisch 'saai'. Gaat goed op school, boeken, vakantie (zonder TV??? Hoe KAN dat???)

Dus niet alles waar de overheid zich mee 'bemoeit' is een slecht idee. De overheid laat zich adviseren door deskundigen.
Jij kijkt alleen waar het kind rustig van wordt.
Wat denk je van een klein slokje alcohol?
pi_61050931
Als het alleen gaat om de 24-uurs zenders vind ik het niet eens zo gek. Het idee dat mensen hun kind zo vaak tv laten kijken en zelfs 's nachts de zender zouden gebruiken vind ik echt erg. Ik merk zelf dat de verleiding om ze nog eeeeeeven te laten zitten voor de tv soms wel heel groot is, maar dat komt omdat ze er zelf zo dol op zijn. Maar als ik 'm uitzet is het altijd goed en gaan ze gewoon lekker met iets anders spelen. Mijn jongste (18 maanden) zingt mee met de tv en is dan wel even boos als 'ie uit is maar de andere meiden vinden het niet erg, hoewel je natuurlijk wel even moet wachten tot het programma afgelopen is en het moet gewoon duidelijk zijn.

P.S. het is overigens ' Frankrijk verbiedt'
pi_61051139
Ja precies, 1 tv-programma kijken en dan gaat ie gewoon weer uit

24-uurszenders hoeven van mij ook niet echt nee. Maar als je die verbiedt, dan zetten mensen toch gewoon een dvd (of meerdere) aan voor hun kind?
pi_61051647
Ik vind het lastig. So wie so wil ik niet dat mijn dochter te veel tv kijkt. Maar zij denkt daar zelf anders over
Wat resulteert in zelf de tv aanzetten als ik even wegloop bijvoorbeeld. Ondanks dat er een beveilingsschakelaar en al tussenzit. Ze mag van mij elke dag wel even tv kijken, maar teveel vind ik niet nodig.

Ik ken mensen waarbij inderdaad heel de dag door de tv aanstaat en de kinderen ook heel de dag door voor de tv hangen. Vanuit dat oogpunt vind ik het idee van Frankrijk niet zo gek. Maar wat al gezgd wordt, dan worden het wel dvd's etc die aangezet worden.
-If I know I'm going crazy, I must not be insane-!
pi_61051951
oopsie: het is idd Frankrijk verbiedt

ik mocht toen ik klein was geen tv kijken. later mocht ik alleen educatieve tv kijken (animal planet, BCC) pas een eigen tv op de kamer toen ik 14 was...
allemaal goede dingen, maar de tijden zijn echt veranderd. want ik ben wel van mening dat tv voor kleine kinderen niet ideaal is maar hoe zit dit dan met laptops?

er zullen mensen zijn die deze vergelijking niet helemaal van mij begrijpen misschien dus laat ik het uitleggen.
naar mijn mening (en dat is dus mijn mening) is tv voor kleine kinderen niet ideaal. ik denk dat de kinderen enorm druk worden door al die beelden (de hersens worden overbelast). Het zou mij ook niet verbazen dat de digitalisering van de wereld ook veroorzaakt heeft dat er veel meer ADHD kinderen zijn dan vroeger. daar waar je vroeger veel buiten speelde en jezelf moest vermaken, worden kinderen nu bezig gehouden met tv, pc, spelcompu's, mobiele tels. etc.

ik zou me dus voor kunnen stellen dat tv tot een bepaalde leeftijd wordt afgeraden, maar hoe zit het dan met laptops, mobiele tels etc? waar is dan de grens? ik kan me namelijk niet voorstellen dat na 3 jaar je hersens het wel ineens aankunnen... maar ja hoe ver ga je dan?

overigens vind ik de stelling het moeilijk om te zeggen dat ouders kinderen voor de tv zetten omdat ze dan rustig worden. ik heb daar verder geen onderzoeken over gelezen. wel weet ik dat tv NA het kijken wel degelijk invloeden heeft die je hersens doorlaat werken tot lang nadat je de tv hebt uitgezet. uiteindelijk heb je er dus geen voordelen maar nadelen aan...

Is het wel zo dat tv een gemakshalve oplossing is voor kinderen? hoort het niet gewoon bij deze tijd? want kunnen wij nog zonder alle digitale snufjes en geven wij dit gewoon door op de volgende generatie? ik vind het te makkelijk om te zeggen dat het gemak is om je kinderen voor de tv te zetten zodat je kan werken of om andere redenen...
pi_61052306
Als je je kind echt de hele dag voor de tv wilt zetten kan je inderdaad ook een DVD ofzo opzetten...
Ik vind dat Frankrijk er wat ver in gaat, waarschijnlijk bedenken degenen die de tv als "alternatieve babysit" gebruiken, wel een andere manier om het kind die tijd aan de buis gekluisterd te houden...

Met mate kan je je kind best tv laten kijken vind ik, hier wordt soms een stukje sesamstraat gekeken of een filmpje van Elmo of Dribbel. Ze vind het wel interessant en het is leuk om te zien hoe ze heel enthousiast reageert op bepaalde dingen/poppen.
Fake it till you make it...
pi_61053495
Wij proberen om ons kind voordat ze 2 jaar is geen TV te laten kijken.
Dus ook geen TV aan als ze in dezelfde kamer is. Uit een ander onderzoek is gebleken dat kinderen dan veel sneller zijn afgeleid van hun eigen spelen.

Proberen. Tot op heden is het ons gelukt. Nog 23 maanden te gaan.
pi_61053771
Isa loopt nog niet echt warm voor een dvd of tv kijken, soms wel jammer want het is wel handig als ze eens niet tijdens het koken de keuken in kwam gekropen. Een kind om de 2 minuten bij een hete oven weg moeten trekken is lastig. (gaat verholpen worden er komt binnenkort een nieuwe kindveilige keuken)

Maar verder zie ik voor mijn dochter het nut van tv kijken nog niet in ze is net 1 jaar en bumba of sesamstraat daar begrijpt ze denk ik weinig van ze kijkt, maar is na 1 minuut al weer met haar speelgoed bezig, dat word pas leuk als ze echt gaan praten.
Ik ben nu nog meer van samen grote prentenboeken kijken liedjes zingen enz.
Maar als ze straks interesse krijgt voor tv dan mag ze van mij best af en toe even kijken, je moet ze niet de hele dag voor de tv planten maar TikTak, Sesamstraat, Elmo, Smurfen en Bumba zijn in mijn ogen prima programma's en als dat er niet op is liggen hier diverse DVD's klaar zodat ik wel weet wat Isa te zien krijgt.

Van Nickelodeon enz ben ik niet gecharmeerd er word voor zoveel leeftijden door elkaar heen uitgezonden dat
veel zaken niet geschikt zijn voor de allerkleinsten, en gruwelijk trubbelig al die stemmetjes.
Daar word ik al agressief van dus tja kan je het dan je kind kwalijk nemen dat het daar hetzelfde effect op heeft?

Maar hier hoeven ministers zich niet mee te bemoeien, wat ik als ouder doe als andere ouders hun kind daar wel de hele dag naar laten kijken...... tja wie ben ik om me daar mee te bemoeien.
Ik ben namelijk alleen voor mijn kind verantwoordelijk.

Waar ze zich wel mee mogen bemoeien in Nederland is wat Ned1,2 en 3 uitzend voor kinderen, dat moet niet agressief zijn en leerzaam, het word namelijk van onze belasting centen betaald dus daar mag best eens naar gekeken worden.
(geen idee wat ze op die zenders voor kinderen uitzenden tegenwoordig overigens)
Mama van Isa en Ties
pi_61053819
Ja, precies, proberen. Natuurlijk kun je het wel volhouden als je 't echt wil, zo moeilijk is het echt niet. Gewoon het ding niet aanzetten. Maar op een gegeven moment kan het wel een uitkomst zijn, ik zet bijvoorbeeld de tv echt even aan (en jongste in box vanwaaruit ze ook de tv kan zien) als ik boven ga stofzuigen of even moet douchen. Anders wordt het namelijk vechten.... dus ik ben op bepaalde momenten echt wel heel blij met het ding.
Nou heb ik ook drie kinderen, van 3,2 en 1, en ik kan me voorstellen dat het met 1 kind wat beter te doen is om ze geen tv te laten kijken.
pi_61053926
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 23:07 schreef marlieske het volgende:
Van Nickelodeon enz ben ik niet gecharmeerd er word voor zoveel leeftijden door elkaar heen uitgezonden dat
veel zaken niet geschikt zijn voor de allerkleinsten, en gruwelijk trubbelig al die stemmetjes.

(geen idee wat ze op die zenders voor kinderen uitzenden tegenwoordig overigens)
Bij Nickelodeon hebben ze tegenwoordig zo rond 5 uur 's ochtends Dora en daarna nog wat leuke programma's voor kinderen van 2/3 jaar, die neem ik weleens voor ze op. Vinden ze helemaal te gek. Verder zet ik de tv nooit op Nickelodeon maar alleen Nederland 3 voor ze, en dan ook nog eens alleen 's ochtends. Op NL 1 is er alleen net voor het eten Sesamstraat, verder niet geloof ik. NL 2 heeft nooit kinderprogramma's voor zover ik weet.
Overigens zijn de Smurfen (NL3) ook niet zo geschikt voor kleintjes hoor, terwijl ik boven was stond het een keertje op en kwam Noa naar me toe gerend dat het eng was. Dus dat laat ik ze ook niet meer kijken.
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 23:38:22 #16
156412 hestria
erg gastvrij
pi_61054580
hier staat de tv eigenlijk vaker aan als ik zou willen. S'ochtends na het ontbijt mag michelle(3,5 jaar) naar nickjunior kijken, en met het fruit van 10 uur gaat ie uit. S' avonds als ik eten ga koken mag ze dan in principe weer kijken, puur uit mijn gemak dat ik rustig kan koken.
Maar komt ook regelmatig voor dat als ze rond 15:00 een beetje moe word, ik dan lekker een filmpje voor haar opzet. Het leuke van dit verhaal is dat als ik die tv een keer vergeet ze er totaal niet naar vraagt. Het is zo'n automatisme om dat ding aan te zetten.

nickelodeon kijken we hier eigenlijk niet, we kijken digitaal dus vaak nickjunior zelfde als nickolodeon maar dan alleen maar peuter programma's (dora, diego, wonderteam, pieterpost, backyardians etc) dus wel echt programma's die ik geschikt acht voor een peuter. over de educatieve waarde valt te twijfelen, goed ze kan redelijk wat simpele engelse woordjes, heeft besef van welk getal het is etc, maar veel meer leert ze er niet van.
Liefde is het enige dat zich vermenigvuldigt als je het deelt!
Trotse mama van Michelle en Dennis
pi_61056702
Ts: "verbasing "

VerbaZing.

Eerst maar de Nederlandse taal onder de knie krijgen
pi_61056900
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 22:17 schreef Nijna het volgende:
Als je je kind echt de hele dag voor de tv wilt zetten kan je inderdaad ook een DVD ofzo opzetten
Is er niet veel leukers te doen met je kind dan hem/haar de godganse dag voor de tv te zetten? Ik ben het eens met de Fransozen. Weg met de tv! Ga wandelen, spelen, naar de dierentuin, koekjes bakken enz,!
pi_61059200
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 01:29 schreef kissa het volgende:

[..]

Is er niet veel leukers te doen met je kind dan hem/haar de godganse dag voor de tv te zetten? Ik ben het eens met de Fransozen. Weg met de tv! Ga wandelen, spelen, naar de dierentuin, koekjes bakken enz,!
Maar denk je echt dat mensen die nu de hele dag hun kind voor de tv zetten dat niet meer doen als er een 24-uurs kinderzender wordt opgeheven? Dat ze dan ineens gezellig een uurtje met hun kind aan tafel gaan zitten kleien of knutselen? Ik ben bang dat ze dan gewoon een dvd'tje aanzetten in plaats van de kinderzender
pi_61059227
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 23:07 schreef marlieske het volgende:
Maar verder zie ik voor mijn dochter het nut van tv kijken nog niet in ze is net 1 jaar en bumba of sesamstraat daar begrijpt ze denk ik weinig van ze kijkt, maar is na 1 minuut al weer met haar speelgoed bezig, dat word pas leuk als ze echt gaan praten.
Linde is nu 13 maanden maar die kan al echt Sesamstraat kijken hoor. Dan gaat ze wijzen naar de tv als er bijvoorbeeld een filmpje met een poes erin is of als ze Ernie ziet (ze heeft zelf een Ernie-pop waarmee ze vaak speelt). En ze redt het best om een half uurtje te blijven zitten

Overigens zet ik haar niet neer om dan zelf helemaal uit beeld te verdwijnen. Ik ga mij aankleden/spullen inpakken en loop dan steeds heen en weer en dan kijken we weer even samen en dan loop ik weer verder. Zo kan je dan vertellen wat er op tv is en dan probeert ze dat ook vaak na te zeggen.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 23 augustus 2008 @ 09:25:52 #21
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_61059289
Tja, met 3 kinderen varierend in leeftijd van 4 ½, 1 ½ en ½ jaar krijgen de jongste wel meer tv mee dan wij idealistisch voor ogen hadden met de eerste. En ook wij parkeren op een regenachtige dag de kinderen wel eens voor de TV, al dan niet met een dvd, zodat we 2 tellen rust hebben.

Dat betekent natuurlijk niet dat de kinderen nooit buitenkomen er geen koekjes gebakken worden en er niet naar de kinderboerderij gegaan wordt.
pi_61059386
Wij hebben Nick Jr op de digitale tv, en ik vind dat juist ideaal eigenlijk... Op gewoon Nickelodeon komen de peuter programma's op de meest onmogelijke tijden, en daarna komt er nog maar zelden iets wat Noah leuk vindt of wat ik geschikt voor hem vindt. Nick Jr komen de heeeeele dag door programma's voor zijn leeftijd die hij leuk vindt. Uiteraard betekent dat niet dat ik hem de hele dag tv laat kijken Maar als het mij uitkomt of Noah wil gewoon even tv kijken, dan kan dat dus. Vaak zet Noah zelf de tv ook weer uit. Doordeweek 's ochtends als we tv kijken is het meestal Ned 3. In het weekend vaker Nick Jr.

Ik laat Noah ook liever niet té veel tv kijken. Maar het is me ook nog nooit opgevallen dat Noah er druk of agressief van wordt. Met mate zal het allemaal heus wel meevallen.
Rest your head close to my heart
Never to part, baby of mine
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
pi_61059440
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 01:16 schreef kissa het volgende:

VerbaZing.

nou ik heb wel zitten slapen gister tijdens het tikken. verder geeft het niet hoor gelukkig ben ik dyslectisch en weet ik weet het vandaan komt.... jullie zullen dus wel vaker spelfouten van mij tegenkomen

gelukkig doet dat niks af aan de discussie. maar hou me vooral bezig taal puristen
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 23 augustus 2008 @ 09:49:26 #24
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_61059464
ow god weer een dyslect
  zaterdag 23 augustus 2008 @ 09:57:42 #25
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_61059517
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 01:16 schreef kissa het volgende:

VerbaZing.

SSSST! Dat heeft ze geleerd van die nieuwe wetenschapper: Pavlof!
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')