abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221444
quote:
Dit is het weer maagdelijke vervolg van een discussie die al vanaf het begin van BB loopt.
Iedereen die serieus in wil gaan op vragen als:
-wie zijn die mensen en what makes them tick
-hoe liggen de verhoudingen in de groep
-overleven ze BB of zijn ze definitief gebroken
-overleeft Nederland BB of is het eind nu zoek
is hier weer net zo welkom als in alle voorgaande topics "Voer voor psychologen x"
Dit is het langstlopende topic in het BB forum en dat is zowel te danken aan de kwaliteit van de bijdrages als de discipline van alle posters hier.
De spelregels: domme, platte, ongenuanceerde en onbedaarlijk leuke bijdrages: graag maar plaats ze niet hier.
Rond de 50 posts sluiten we en starten een vervolg. Wie dat doet: citeer deze inleiding als eerste tekst en kondig de overgang aan in het oude topic. Als het net heel druk is: citeer de laatste post ook weer even hier. Zo hebben we de beste kans dat het een min of meer coherent verhaal blijft.
Er wordt door iedereen veel werk gestopt in dit topic: laten we dat samen in ere houden. Voyeur is watching you !
Wees gewaarschuwd: pittige teksten op komst

--------------------------------------------------------------------------------

mooi he, alles
pi_221445
omdat de draad van de lopende discussie te lang is om helemaal over te nemen hier de laatste post. Voor wie meer wil weten verwijs ik naar de laatste posts in http://209.163.248.153/forum/NonCGI/Forum21/HTML/002174.html

quote van Moor:

quote:
Sorry, Drolage, mijn redenatie (beetje taalkundig) gaat nog 1 stap verder: "Ze doet maar" verwijst naar: Gigi heeft zélf besloten, alléén te gaan (mede onder druk van VOO die haar naar de studio roept). En het is NIET een conclusie van: "als ik er niet ben, zal ze wel alleen moeten".
Ik weet, het is haarkloverij, maar vlgs. mij toch duidelijk weergevend dat A., terugkomend uit de DBK, bericht geeft van voldongen feiten, niet van een door haarzelf geuitte conclusie als gevolg van haar beslissing om te blijven.
En voldongen feiten kunnen de bewoners niet anders weten dan door mededeling in de DBK.

En waarom nou die fanatieke 'sherlock holmes' -houding, zul je zeggen ?
Omdat, beste Drolage, we hier allemaal massaal verneukt worden door een organisatie die oneindig meer middelen heeft om ons 'op het verkeerde been te zetten' dan we ook maar vermoeden. Daarom.
En omdat deze zelfde organisatie een hoog spel speelt, om zich op Internet (summier) in de kaart te laten kijken. Daarom.
En omdat diezelfde organisatie ook HIER meeleest, zeg ik nogmaals: we are on to you, VOO en BB-Regie ! Al teveel uit jouw midden hebben hun kennis naar buiten toe laten uitlekken - your defeat is only a matter of time.... Ik bluf niet. Maar hoef ook niets te bewijzen: de media-machine zal uit zichzelf vastlopen in haar eigen topzware raderwerk.

[Dit bericht is gewijzigd door phileine (Datum 20 November 1999).]

mooi he, alles
pi_221446
Het is mischien een ander onderwerp,aan de hand van de vorige posten,maar toch.

Willem, in de volgende nominatieronde?

Ik zag dat .....(sorry voor het niet achterhalen van je naam,maar was een van de oudgedienden hier,maar 'typte', een nachtgesprek uit,wat niet op de streams stond).

Iedereen is
misbaar, zelfs Willem.(vlg mij Ruud,die dit zei)
Natuurlijk omdat hij kookt.
Maar deze uitspraak geeft volgens mij weer,en het idee van 'Willem leader of the pack',waar de andere maar niets van moeten hebben, dat Willem er uitgestemd kan gaan worden.
Don't kill the chef?

Maurice,had het,toen Karin het over het verkleden als oudtjes, over drop aan zijn tanden,al zijnde als tandgebrek, wat is hier,
'het verliezen van je tanden ook al weer een verklaring voor'(vaak in dromen)?

Verder,wat Stephan Sander,schreef in zijn column in volskrant schreef,eerder keek hij met de intentie,van "Wat interesant dit allemaal,in de zin van hoe de mensen met elkaar omgaan en ,hoe zal dit zich ontwikkelen.
(zoals hij overkwam in Het blauwe licht)
Nu schrijft hij dus waarvoor hij er is mee gestopt.Hij dacht,door middel,van de uitzendingen van BB.meer te kunnen converseren met de bouwvakkers, de sportschool gaanders,maar sinds het vertrek van Sabine,kijkt hij niet meer.
Wel erg Pasolini,al houdt ik daar erg van.

Er zijn'hoog en laag staande'behoeften,om naar BB te kijken,en naar mijn mening geven de'zgn'intellectuelen,een van hun lagere behoeften toe.
Stephan, als je dit leest,ik ben 33,maar zie er uit als 21,mischien?.

klein foutje gemaakt
------------------
Well,we all shine on...

[Dit bericht is gewijzigd door imagine (Datum 22 November 1999).]

Well,we all shine on...

pi_221447
Maar waarom kreeg Willem dan 0 stemmen in de vorige ronde?
Loose all time, Love your mind, Free your soul
pi_221448
Willem kreeg in de vorige nominatieronde nul stemmen omdat het voor de overige bewoners nog te vroeg was voor een clash. De kans dat hij eruit zou gaan was nl. óók nul (het zou of Anouk zijn, of Cyrille - dat snapte zelfs Maurice), dus waarom zouden ze Willem, met wie ze nog een tijdje vooruit moesten, onnodig stangen?

Ook de komende nominatieronde gaat deze theorie op: Anouk zit op de wip. Voor de groep is dat reden temeer om (naast Anouk) geen gezamenlijke stem uit te brengen op één bewoner (lees: Willem).

Pas als Anouk is afgetaaid, kunnen er serieuze zaken worden gedaan in het huis. Pas DAN zal de harmonie worden verstoord en wordt Willem gewipt.

Een schizofreen is nooit alleen
pi_221449
Imagine, even over dat dromen over tanden verliezen: tanden staan voor kracht. Als je droomt dat je tanden uitvallen betekent dit volgens de dromenbookjes dat je ergens je grip op verliest. Gebrek aan daadkracht ook vaak, het niet op kunnen brengen ergens verandering in te brengen. Tanden staan ook vaak voor agressie. Het kan kortom ook betekenen dat je ergens woedend over bent maar de kracht (lees:het lef) niet hebt er iets over te zeggen. Tot slot staat er letterlijk in de boekjes dat tanden uitvallerij staat voor 'een frustratie over masturbatie'. Dat is alles, dus de vraag is of dat betekent dat je teveel nmasturbeert, juist te weinig of dat je op een verkeerde manier bezig bent.

Two Sisters:

Helemaal met jullie eens. Willem wordt binnenkort gewipt. Hij heeft last van sterallures!

pi_221450

Moor,

Bij het natafelen werd er op voorspaak van Ruud over de tweede wereld oorlog gepraat. Het viel mij op dat Bart zich niet in deze conversatie heeft gemengd. Zou zijn legerverleden soms heftiger zijn dan we denken. Wat heeft hij in Bosnië allemaal meegemaakt. We horen hem daar zelden of nooit over. Wat is jouw gedachte hier over??

pi_221451
De volgende nominaties worden, denk ik, deels een verassing. Natuurlijk wordt Anouk genomineerd. Maar als tweede denk ik Willem. De bewoners zijn zeker niet gek. Maurice zal worden gewaardeerd voor zijn scherpe tussenopmerkingen; Karin vanwege haar Godinne-status; Bart vanwege zijn 'er is leven na Sabine' houding, en zijn humor; Ruud vanwege zijn tranen - zelfs in de herhaling - bij het zien van Bibi.

Willem denkt God te zijn in het BB huis, het schuim der aarde, de lijm in de groep: NOT!

Hij wordt samen met Anouk genomineerd, en Anouk gaat eruit!

pi_221452
quote:
op 11-20-1999 om 07:11 PM schreef PINOK het volgende:

Moor,

Bij het natafelen werd er op voorspaak van Ruud over de tweede wereld oorlog gepraat. Het viel mij op dat Bart zich niet in deze conversatie heeft gemengd. Zou zijn legerverleden soms heftiger zijn dan we denken. Wat heeft hij in Bosnië allemaal meegemaakt. We horen hem daar zelden of nooit over. Wat is jouw gedachte hier over??

Ik denk inderdaad Pinok, dat het thema oorlog bij Bart heel gevoelig ligt sowieso. En Bart heeft zichzelf getraind om bij alle shockerende dingen/verrassende gebeurtenissen als eerste instinctieve reactie zich in te houden. "Effe wachten" noemt hij dat zelf - vaak terug te vinden op de streams.
Hij kijkt dan vervolgens rustig hoe het verloopt, en besluit of hij nog meedoet, ingrijpt, kan helpen, enz.
Als het ooit ook voor hem te emotioneel wordt, staat de Regie wel weer met drank klaar om hem erin te houden. Hij heeft, i.t.t. Ruud, Maurice en Willem, een 'goeie dronk', blijft helder, wordt relaxed.

maandag 22 november 1999 @ 04:41:00 #10
1843 breekijzer
inside/outside
pi_221453
al wekenlang hier lezend wil ik de posters van dit topic toch even een compliment maken . ga zo door .

pas heden de kabel aansluiting functionerend , zal het wellicht ook met de beelden beter gaan .

dit forum maakt velen wijzer .

breekijzer , snel en wijzer

maandag 22 november 1999 @ 12:05:00 #11
433 Alkyone
Uitgesproken als: alkíejoonee
pi_221454
Hallo allemaal. Ben weer terug van mijn met BB-tussenpozen doorspekte vakantie. Ik ben twee weken weggeweest, kon af en toe het forum volgen, maar heb de tv-uitzendingen moeten missen. Zaterdagavond voor het eerst weer gekeken.

Mijn observaties:
1) Wat is Bart vreselijk aan het katten op Anouk. Ik vind hem echt een verwende kleuter.

2) Ook Maurice valt uit tegen Anouk tijdens de midgetgolf-opdracht. How come? Irriteert Maurice zich aan haar omdat zij zich aan Bart irriteert?

3) Anouk speelt haar rol van buitenstaander zeer overtuigend. Walgelijk hoe zij over haar 'haai' zit te praten en vervolgens zegt: ik wacht wel tot je klaar bent, willem.
Nu ben ik zelf een beetje allergisch voor mensen die zich uit zichzelf bij een jaarclubje voegen en het leuk vinden ook nog, dus misschien ligt het daaraan.

4) Willem blijkt ook een kort lontje te hebben waar het Anouk betreft. Is de kok zijn beheerste masker aan het verliezen of is Anouk zo onuitstaanbaar?

5) Maurice en Karin zijn niet meer zo klef als in het begin. Reageren zij op het probleem dat Mona werd aangepraat? Is Karin bang dat haar huwelijk schade kan ondervinden? Ze zegt in de uitzending van zaterdag dat haar man heel zelfverzekerd is, bijna nooit zenuwachtig en dat ze dat heel irritant vindt. Geeft ook te denken.

Verder valt het me op dat Willem niet de alfarol heeft overgenomen die we verwacht hadden (althans niet helemaal) en dat Karin absoluut het stabiele middelpunt is waarom het kleine bb-wereldje draait. Als zij wegvalt, vallen er klappen. Ruud is een schaduw van wie hij eerder was. Maurice geeft toe dat hij soms 'nergens aan denkt' en bevestigt dus alleen het beeld dat we allang van hem gevormd hadden.

Ik kan me iets herinneren wat Moor in het begin geschreven heeft over Maurice. Over dat hij net uit het ei was, zich niet bewust van eigen kleur en geur. Je gaf er de waarschuwing 'handle with care' bij. Sta je nog steeds achter die uitspraak, Moor, of is je mening over Maurice inmiddels gewijzigd?

'We learn more by looking for the answer to a question and not finding it than we do from learning the answer itself' - Lloyd Alexander

maandag 22 november 1999 @ 12:48:00 #12
1033 Dr.Love
Newbie sinds 1991
pi_221455
Beste Alkyone,

Leuk dat je terug bent! Je observaties kloppen grotendeels, maar Barts gekat op Anouk heeft denk ik meer met zijn sociale intelligentie en gevoel van plaatsvervangende schaamte te maken dan met het feit dat 't een verwende kleuter is. Bart is de enige in de groep die mensen zoals Anouk kent. Je zag dat het verhaal over het WK-hockey en haar ontmoeting met Erica Terpstra tot enorm onbegrip bij Willem, Ruud en Maurice leidde. Bart begreep het wèl, maar je zag hem denken: Meisje, weet wel wat je zegt tegen wie!

quote:

Willem blijkt ook een kort lontje te hebben waar het Anouk betreft. Is de kok zijn beheerste masker aan het verliezen of is Anouk zo onuitstaanbaar?

Willem heeft een ongelofelijke hekel aan Anouk. De basis ervan ligt in hun verschil in achtergrond, maar Anouk vindt Willem ook niks, voornamelijk vanwege zijn bazigheid - bijvoorbeeld tijdens het koken. Wat deed hij belachelijk zeg!

Over Maurice:
Maurice is de rustigste en daardoor volgens sommigen de saaiste van het huis. Zijn eventuele onontdekte homoseksualiteit en fysieke onsportiviteit dragen bij aan een nogal negatieve beeldvorming over hem.

Ik denk dat Maurice extreem lang de kat uit de boom heeft gekeken en - zeker voor de gemiddelde tv-kijker - nooit een opiniemaker zal worden. Maar let 'ns goed op!

Maurice was degene die Willems zelfgenoegzame monoloog vertelde dat 'natuurlijk leiderschap' (interpretatie Willem) iets anders is dan 'dominant zijn'. Ten eerste is dat goed gezien, ten tweede moedig van hem om te zeggen.

Maurice is in huis de knutselaar, de creatieve sudderlap, de luisteraar. Ik denk dat hij zich steeds bewuster wordt van de situatie om zich heen en de plek die hij er zelf in heeft. In stilte, onmerkbaar, maar er is iets met hem aan de hand!

quote:

Ik kan me iets herinneren wat Moor in het begin geschreven heeft over Maurice. Over dat hij net uit het ei was, zich niet bewust van eigen kleur en geur. Je gaf er de waarschuwing 'handle with care' bij.

Moor bedoelt waarschijnlijk met 'handle with care' dat je binnenvetters nooit moet onderschatten, want er komt een moment en dan barst de bom! Of bedoelt Moor dat Maurice moet uitkijken met zichzelf, dat hij misschien zelf in de knoop raakt? In beide gevallen is 'hande with care' een terechte kreet op de buitenkant van de doos.

Dr.Love

Bemint eer ge bezint
pi_221456
Roarke en imagine, nog even over het dromen dat je tanden uitvallen. Het toeval wil dat ik deze maand dit maar liefst drie keer heb gedroomd. Ik ben dus ook erg nieuwsgierig naar de uitleg hiervan. Heel toevallig staat er deze maand in de rails een artikel over dromen uitleggen en jawel zo ook deze. De rails legde tanden uitvallen als volgt uit: je bent bezig met iets en je moet er veel energie in stoppen om het op te lossen. Je moet doorzetten en 'je tanden in het probleem zetten' en nog even doorbijten. In de droom letten andere mensen er niet op dat je tanden uitvallen, dit betekend dat je het zelf moet oplossen. Ik vind het echt onvoorstelbaar dat ik nu dit onderwerp ook op het Fokforum lees!!!! Bedankt Roarke voor de andere uitleg.
pi_221457
Dr Love, maar waarom zou Anouk Willem nomineren als ze hem helemaal niks vindt?

Ik vergelijk het gekat op Anouk met een vakantie die ik ooit met wat vriendne beleefde. 1 van hun maakte een paar keer een verkeerde opmerking waarop gereageerd werd. Het begon met 1 persoon en na een tijdje deed de rest mee. Na een aantal dagen zat iedereen hem af te kraken om wat hij zei, puur doordat het daarvoor een paar keer verkeerd liep. Zijn opmerkingen werden daarvoor steeds gemisinterpreteerd, en je merkt dat dat heel makkelijk gaat als je dat wilt. Het werd zo bar dat we gezamenlijk besloten dat we er mee op moesten houden, maar dat bleek in praktijk moeilijker dan je zou denken. Blijkbaar is gedrag wat er eenmaal in is geslopen moeilijk te veranderen. Zoals ik het zie was Willem een beetje de aanstichter die Anouk begon af te katten en de rest volgt bewust of onbewust. Daar komt dan nog eens bij dat A er later bij kwam en vanuit een heel andere werled (het studentje) afkomstig is wat het alleen maar makkelijker maakt om je aan haar opmerkingen te irriteren.

Dan valt me op dat Willem 0 nominaties krijgt. Sommigen denken dat dit komt door zijn kok zijn, maar dat lijkt mij te gemakkelijk. Op dit moment telt meer wie zich het meest irriteert aan wie. Omdat Anouk al weg wil, tellen Willems opmerkingen richting Anouk niet zo mee, men gaat er eerder in mee. Dan lijkt het ook dat de discussie over Willems vermeende leiderschap op de groep niet al te veel indruk heeft gemaakt. In elk geval minder dan dat men op tv heeft laten overkomen. Wat me al niet beviel is hoe Willem waarschijnlijk bewerkt is in de DBK. Als je een type als W vertelt dat hij de leider is geworden, zeker gezien zijn zelf aangepraatte minderwaardige rol in het begin, dan geeft hem dat een geweldige kick. Volgens mij wisten ze wel dat Willem hierover moest praten met iemand. Ik vind dat ook een geval van pure uitlokking van de regie.

Wat dat betreft hebben ze het minste grip op Bart, die doet nu gewoon wat hem het liefste is. Ik hoop dat hij voet bij stuk houdt en aanstaande donderdag opstapt. Hij wilde psvr ook eerst met Sabine mee het huis uit en deed dat ook niet. Jammer als hij gaat want hij werd steeds leuker, maar ik ben benieuwd hoe V er op reageert als Hummies favorietje er uit stapt.

Je krijgt volgens mij een behoorlijk passief huis ervan uitgaande dat B en A op zullen stappen. Maurice gaat er dan wat meer buiten vallen en op het eind blijken we de oudjes K,R en W over te houden. Het zal dan wel heel gezapig worden maar gelukkig hoef ik het einde niet mee te maken ivm een vakantie

et qu'est ce que vous voulez faire avec cet information?
wel, rien ne faire pas avant le jour de gloire est arrive.

pi_221458
quote:
op 11-22-1999 om 12:48 PM schreef Dr.Love het volgende:
Moor bedoelt waarschijnlijk met 'handle with care' dat je binnenvetters nooit moet onderschatten, want er komt een moment en dan barst de bom! Of bedoelt Moor dat Maurice moet uitkijken met zichzelf, dat hij misschien zelf in de knoop raakt? In beide gevallen is 'hande with care' een terechte kreet op de buitenkant van de doos.
Dr.Love

Welcome back Alkyone !
Elders heb ik Maurice beschreven als 'nog geen echt ego-anker hebbend in zijn lijf'.
Ik denk dus ik ben. Maar dit gaat wel tenkoste van registratie van gevoelens: hij heeft ze wel, maar zijn bewustzijn registreert ze niet in zijn lichaam. Vandaar zijn onbewogen gelaatsuitdrukking. Hij was vanmiddag duidelijk spraakzamer toen bleek dat Bart genomineerd was. M.'s grootste bedreiging/onbekende is 'het man zijn' - sterk zichtbaar voor hem in oa. Bart, en toch niet peilbaar want zonder referenties in hemzelf (zijn lijf). Maurice is wat je noemt 'androgyn' in zijn rigide overgangs-struktuur. Dit dient ter maskering van de natuurlijke mannelijke agressie/competitie die hij naar zijn vader heeft.
In de groep maakt dit alles hem niet echt explosief, maar hij kan wel verbaal 'zegevieren': zijn opmerkingen kunnen zo 'boven alles' staan, dat ze zeer veel bijval krijgen in moeilijke situaties. Met 'handle with care' bedoelde ik, dat de BB-setting in feite zeer ongezond is voor M. Het verhardt zijn rigide struktuur, put hem uit door steeds maar onderdrukt houden van natuurlijke agressie, en hij vertoont dan ook al tekenen van depressieve inzinking: futloosheid, gebrek aan wilskracht om dat te doen waar hij eigenlijk behoefte aan heeft. Zijn 'knutsel-vlucht' is als die van een monnik die probeert 'zich te vergeestelijken' = negeren van het lijf en zijn behoeften.

pi_221459
Hoi Moor,

Ik wil je even bedanken voor je laatste analyse van Maurice. Nadat Maurice Bart weer blijkt te hebben genomineerd, wat ik wel verwacht had, maar wat ik nog steeds niet goed begrijp, heeft jouw stukje voor een flink deel licht geworpen op het antwoord op mijn vraag: 'Wat heeft Maurice met Bart?'. Mijn eigen gedachte hierover was dat het zeer goed mogelijk was dat Maurice Bart eruit wilde hebben omdat voor Maurice niet zozeer een directe bedreiging was, alswel zijn ideaal (danwel beminde). Als zodanig een is Bart een indirecte bedreiging; hij forceert door zijn aanwezigheid gevoelens bij Maurice waarmee hij niet overweg kan.Dat de 'echte-Maurice' en de 'façade-Maurice' nogal een eindje uitelkaar liggen was mij het meeste opgevallen op het moment dat Maurice het nodig vond om te zegen dat het mannelijk lijf ontzettend lelijk is. Uit de mond van de persoon in het huis die het meest bezig is met het vervolmaken van dat lijf, er een aandacht aan geeft (misschien moet ik al zeggen gaf) die zonder enige twijfel zeer groot is. Voorzover ik het kan beoordelen is dat lijf een mannenlijf en uit mijn ervaring met fitnessfanaten heb ik in ieder geval geleerd dat ze bijna verliefd te noemen zijn op het 'mannelijk' lijf. Alles wordt ondergeschikt gemaakt aan het lijf en trainingsmaatjes nemen alle tijd om elkaar te bewonderen (ongeacht de sexuele oriëntatie). Als Maurice nu in een depressie raakt, zoals al door diverse schrijvers in dit topic is gesuggereerd zou dat wel eens een blessing in disguise kunnen zijn. Het eerste wat er meestal uitgaat bij depressies is het masker dat mensen dragen. De energie die het 'schild' opslorpte wordt teruggeleid naar het basale overleven. Is de situatie in het huis slecht voor Maurice ? Op korte termijn zeker, op lange termijn zou het wel eens heel anders kunnen liggen.

maandag 22 november 1999 @ 17:14:00 #17
1749 drummergirl
nee, ik speel niet in een band
pi_221460
Blijkbaar wordt je na een tijd in dat BBhuis zo murw dat handhaving van het eigen individu niet door de groep wordt geaccepteerd. Dit is mijns inziens de enige verklaring voor het feit dat Bart alwéér bij de genomineerden zit. Hij is zo'n beetje de enige die op momenten blijk geeft van een eigen wil. Op belangrijkere momenten,als het nodig is, gaat hij mee in het groepsproces. Maar daarnaast toont alleen hij, vind ik, een beetje 'backbone'. Ondertussen klagen alle bewoners over hoe gezapig alles geworden is, terwijl ze zelf de eersten zijn om steeds willoos mee te gaan in alles wat Willem en Karin vinden dat de groep moet doen. Stél dat straks half nederland gek is geworden en op Bart stemt, dan gaan ze als hij weg is weer een potje lopen janken dat het nóg saaier is geworden. Net als toen met Cyrille: iedereen nomineert haar en dan lopen zeuren als ze eruit moet....!
Of zijn er misschien dingen die wij ondanks onze trouwe stream reporters (waarvoor dank!) tóch nog niet te zien krijgen en is Bart toch een echte groepssaboteur ipv iemand met een beetje karakter?
live life in beats per minute
  maandag 22 november 1999 @ 21:59:00 #18
433 Alkyone
pi_221461
Ik denk niet dat Bart zo opvalt vanwege het feit dat hij 'backbone' heeft. Juist niet, zou ik willen zeggen. Hij ligt alleen dwars om het dwarsliggen, gedraagt zich als een verwend kind dat zijn zin wil doordrijven, gecombineerd met een fysieke fitheid die hij aan anderen graag toont. Door zijn houding op de bank (altijd er boven op, nooit gewoon zittend) plaatst hij zich boven de rest. Dat geeft hem zijn vetorecht over bijv. de kat, en dat geeft hem ook het recht het 'gezag' van Big Brother over te brengen op de anderen, door steeds de opdrachten uit de DBK door te geven. Bart heeft geen backbone, Bart is gewoon eng bezig, die leeft zijn persoonlijke machtsfantasie uit in het huis en niemand die het doorheeft. Als Bart weg wil, mag hij van mij gaan. Het zou de verhouding tussen de anderen veel meer nuanceren.
'We learn more by looking for the answer to a question and not finding it than we do from learning the answer itself' - Lloyd Alexander

pi_221462
Ik vind juist niet dat Bart zo duidelijk een eigen wil toont. Z'n drive is tegen anderen zijn, altijd als reactie, zelden
als eigen initiatief, afgezien van pesterijtjes jegens Anouk.
Daarnaast is hij trouw en loyaal aan de "dagboekkamer" en zelden komt het initiatief van zijn kant om hier iets geregeld te krijgen.

Een ander onderwerp:
Weet een van jullie iets over het slaapgedrag van Anouk?
Ik bedoel hierbij het vele praten in haar slaap. Dit werd vanavond in de uitzending getoond. Persoonlijk vind ik dit in
de uitzending te tonen verder gaan dan wat op-en-neergaande lakens van Bart en Sabine.

maandag 22 november 1999 @ 23:17:00 #20
1795 Piechem
De nicht is weer op poten
pi_221463
Let op, nu gaat het gebeuren. Anouk gaat weg, positie indringster voorbij; Anouk wordt door de groep geaccepteerd. En we krijgen weer een hartelijk afscheid. "Goh meissie, we zullen je missen hoor!"(Karin) "Je was hier maar kort maar je bent toch een echt maatje van me geworden."(Ruud) En dan heeft Bart ook de zoveelste nominatie ronde overleeft. Wat zullen ze in de rats zitten de volgende keer. Want eigenlijk komt het er op neer dat degeen die samen met Bart wordt genomineerd, moet vertrekken. Het zwaard van Damocles. Houdt Karin de hand boven het hoofd van Maurice?
Irony is the essence of life.
Never ever under estimate the power of beauty.
pi_221464
quote:
op 11-22-1999 om 05:14 PM schreef drummergirl het volgende:
Stél dat straks half nederland gek is geworden en op Bart stemt, dan gaan ze als hij weg is weer een potje lopen janken dat het nóg saaier is geworden. Net als toen met Cyrille: iedereen nomineert haar en dan lopen zeuren als ze eruit moet....!

Wij denken dat de groep last heeft van het Verschrikkelijke Solarideitssyndroom: ze zullen elkaar hoe dan ook niet nomineren, omdat dat nu eenmaal de ongeschreven regel is, dit onder de motto's "samen staan we sterk" en "poeh-poeh, wat hebben we al veel meegemaakt met elkaar..." De enige uitzondering hierop is Bart, niet zozeer omdat hij de rest irriteert of in de weg zit, maar om de eenvoudige reden dat hij al EERDER (meerdere malen zelfs) genomineerd werd. Bart weet wat het is - dat is de grondgedachte. He's been there.

En wat belangrijker is: ze zijn hem al ontrouw geweest. Het kwaad is al geschied (met alle schuld- en schaamtegevoelens vandien), dus kiezen ze er liever voor hem nóg eens te nomineren (ze zijn er al eerder mee weggekomen, ze hebben al eerder geworsteld met hun ontrouw) in plaats van ècht kleur te bekennen en iemand anders ontrouw te zijn.

Wij denken dat de nominatie's absoluut geen afspiegeling zijn (in een aantal gevallen tenminste) van de werkelijke gevoelens van de bewoners. Het is kiezen voor de makkelijkste weg.

Zo ook de vorige nominatieronde, met Cyrille en Anouk. Reken maar dat er onder de "vaste" bewoners mensen zaten die dolgraag een ander hadden genomineerd, maar dat kunnen ze niet maken - daat heb je die ongeschreven regel weer.

Het is onvermijdelijk: de "oudjes" voelen zich met elkaar verbonden, puur en alleen omdat ze samen de "oudjes" vormen. Bart is van de "oudjes" het minst oud, hij lag er tenslotte al eens bijna uit.

Overigens vinden wij Bart óók de enige met wat ruggengraat: goed, hij kan irriteren en hij heeft zijn zwakke punten, maar voorop staat dat hij niet met alle winden meewaait (Ruud & Maurice), dat hij niet krampachtig probeert integer over te komen (Karin - toen ze laatst per ongeluk "zachte g" uitsprak als "zajte j", ZAG je haar schrikken, oeps! de camera's!, waarna ze zich onmiddellijk hernam en het "gewoon" uitsprak), en dat hij de rest niet aanziet voor een LOM-schoolklasje (Willem). Anouk is eigenlijk de enige die nog iets van een "eigen stempel" heeft behouden, maar die hoeft zich dan ook nergens druk om te maken, want Gigi staat haar allang buiten bij de poort op te wachten.

dinsdag 23 november 1999 @ 00:01:00 #22
835 Mars
Stilt stevige trek
pi_221465
Ik ben het wel eens met je, HiZ. Bart vormt echt een wezenlijke bedreiging voor Maurice, tenminste zo zal M. dat ervaren. Ik meen te merken dat Maurice Bart echt ontwijkt, kijkt hem eigenlijk nooit echt aan. Tenminste, niet zoals hij met Karin communiceert. Hij voelt zich duidelijk veiliger bij vrouwen en heeft af en toe moeite om zich onder de mannen te handhaven.
Verder valt me op dat hij zeer gefixeerd met allerlei werkjes bezig is. Dit duidt volgens mij op het jezelf niet willen profileren, veiligheid zoeken.
Psychologie van de kouwe grond, dat wel, maar ik denk toch dat je gelijk hebt.
pi_221466
quote:
op 11-22-1999 om 09:59 PM schreef Alkyone het volgende:
Ik denk niet dat Bart zo opvalt vanwege het feit dat hij 'backbone' heeft. Juist niet, zou ik willen zeggen. Hij ligt alleen dwars om het dwarsliggen, gedraagt zich als een verwend kind dat zijn zin wil doordrijven, gecombineerd met een fysieke fitheid die hij aan anderen graag toont. Door zijn houding op de bank (altijd er boven op, nooit gewoon zittend) plaatst hij zich boven de rest. Dat geeft hem zijn vetorecht over bijv. de kat, en dat geeft hem ook het recht het 'gezag' van Big Brother over te brengen op de anderen, door steeds de opdrachten uit de DBK door te geven. Bart heeft geen backbone, Bart is gewoon eng bezig, die leeft zijn persoonlijke machtsfantasie uit in het huis en niemand die het doorheeft. Als Bart weg wil, mag hij van mij gaan. Het zou de verhouding tussen de anderen veel meer nuanceren.

Met je eens, Alkyone, maar het zullen wel 2 visies blijven over Bart, die elk evenveel aanhangers hebben. De waarheid zal o.m. blijken naarmate de tijd vordert. Toch bedankt voor je heldere formulering.
Opvallend vond ik, dat niemand bij het 'molton-deken-incident' B.'s eigen motivatie aanhaalt: "ik heb al tijden lang op god weet wat geslapen, als het me maar geen rugpijn bezorgt" (vrij vertaald). Dit is typisch de 'soldaten-houding op oefening' waarover hij zo vaak en imponerend wil vertellen. Zo'n dekentje erover maakt hem al 'in de ogen van zijn maten' tot een watje... Maar 'dat zal hij de anderen eens lekker niet uitleggen', want ze zijn toch te 'dom/verwend/ongehard' om dat te begrijpen...
Jammer dat hij maar niet van dat stoere pantser af kan komen, maar met 'kracht' of 'sterk-zijn' heeft dat niets te maken.

Bart-de-soldaat is wat dat betreft net zo'n outcast in de groep als Anouk-de-studente.

[Dit bericht is gewijzigd door Moor (Datum 23 November 1999).]

dinsdag 23 november 1999 @ 00:56:00 #24
836 MrMurphy
Mostly harmless
pi_221467
quote:
op 11-23-1999 om 12:16 AM schreef Moor het volgende:
Met je eens, Alkyone, maar het zullen wel 2 visies blijven over Bart, die elk evenveel aanhangers hebben. De waarheid zal o.m. blijken naarmate de tijd vordert. Toch bedankt voor je heldere formulering.

Die twee visies over Bart lijken dan wel sexe-gebonden: de meeste aanhangers van Bart die ik tot nu toe gezien heb, zijn vrouwen.
Misschien speelt toch ook een ietsiepietsie z'n uiterlijk mee?

Bart heeft wel sterke punten, maar zeker niet zijn "individualiteit": hij zet zich enorm krampachtig af tegen de groep. Wat hij *wel* goed kan, valt bijna niemand op, omdat-ie dat niet kan of wil uitten. (helpen, ondersteunen, de spits afbijten ed.).

Verder heeft hij nog een sterk punt: hij heeft een heel innemende lach/grijns. Ik kan me echter voorstellen dat je daar, als bewoner, na twee maanden ook niet meer echt van onder de indruk bent

Murphy

dinsdag 23 november 1999 @ 01:04:00 #25
836 MrMurphy
Mostly harmless
pi_221468
quote:
op 11-23-1999 om 12:16 AM schreef Moor het volgende:
Opvallend vond ik, dat niemand bij het 'molton-deken-incident' B.'s eigen motivatie aanhaalt: "ik heb al tijden lang op god weet wat geslapen, als het me maar geen rugpijn bezorgt" (vrij vertaald). Dit is typisch de 'soldaten-houding op oefening' waarover hij zo vaak en imponerend wil vertellen. Zo'n dekentje erover maakt hem al 'in de ogen van zijn maten' tot een watje... Maar 'dat zal hij de anderen eens lekker niet uitleggen', want ze zijn toch te 'dom/verwend/ongehard' om dat te begrijpen...

Dat hele molton-incident had trouwens op een gegeven ogenblik niets meer met molton te maken. Alle partijen groeven zich in, en niemand wilde van wijken weten. Middels de molton zette Bart zich weer eens af tegen de groep ("jullie moeten mij niet? Dan moet ik jullie ook niet!"). Diezelfde groep laat, via het molton-incident heel duidelijk weten dat ze zich aan Bart's gedrag ergeren.

Karin vroeg aan Bart, waarom hij nu eigenlijk zoveel energie stopte in het tegenhouden van die molton. Daar kon Bart geen antwoord op geven, want de waarheid stond nl. niet stoer: "ik wil me verzetten tegen jullie, omdat jullie allemaal tegen mij zijn" . Daarom komen er drogredenen boven.

Kanttekening: Bart had natuurlijk net zo goed aan de groep kunnen vragen waarom ze zo doorzeurden over die molton. De simpelste actie was geweest om te zeggen: "dan niet Bart, doei". Maar ook de groep wil wat frustraties uitten, en ge/misbruikt daar de molton voor.

Murphy

pi_221469

quote:
op 11-23-1999 om 12:56 AM schreef MrMurphy het volgende:
Die twee visies over Bart lijken dan wel sexe-gebonden: de meeste aanhangers van Bart die ik tot nu toe gezien heb, zijn vrouwen.
Misschien speelt toch ook een ietsiepietsie z'n uiterlijk mee?

Dit is misschien niet helemaal de juist plaats, maar wij voelen ons geroepen even te reageren, MrMurphy! Ja, wij steunen Bart, maar nee, zijn uiterlijk is daarbij niet doorslaggevend. Eigenlijk lijkt hij nog het meest op een gedresseerde pony, qua haardracht. Niet wat je noemt een intrigerend gezicht. Ook zijn kleren stuiten ons nogal tegen de borst, eerlijk gezegd. Type paspop, zeg maar (ook wel te bewonderen in de etalages van herenkledingzaak "Hij", afdeling vlotte vrijetijds-tenues).

Maar. Het uiterlijk van alle bewoners is inmiddels verdrongen door hun innerlijk - ja echt waar! Voor Ruud waren wij aanvankelijk graag een blokje omgelopen, ook op klaarlichte dag, terwijl wij nu wel eens denken: ach, wel charmant eigenlijk met dat kruimelige haar. Ook Karin's nouveau riche-jassen (met bontkraag & tijgerprint) kunnen wij nu best hebben.

Hiermee bewijzen wij niets nieuws, namelijk dat je mensen in eerste instantie op hun uiterlijk beoordeelt & pas in tweede instantie op hun gouden hartje, maar het gaat wel degelijk op voor BB, en dus klopt jouw stelling niet. (Eerlijkheidshalve voegen we eraan toe dat de zaken er misschien heel anders voor zouden staan als er een werkelijk aantrekkelijke BB-bewoner rondliep, maar ja, je moet roeien met de riemen die je hebt en die zijn in dit geval helaas minder attractief.

dinsdag 23 november 1999 @ 02:10:00 #27
798 voyeur
bemoeit zich
pi_221470
Tsja, laat thuis en handiger met het programmeren van PC's dan van video's, dus net pas de uitzending in herhaling gezien.
Had me al even bijgelezen op Fok en ben nu toch verrast door de beelden. Ze wijken af van het idee dat ik uit alle beschrijvingen in diverse topics op Fok kreeg.
Dat Bart zowieso weggaat (danwel op publieks keuze, danwel uit zichzelf). Ik zag het hem niet zeggen in de live uitzending (waar overigens een aantal flinke montage knips in juist die beelden zaten) en ik haalde het na close reading ook niet uit de daystreams. Waar komt die grote zekerheid in het Forum vandaan? Heb ik vandaag iets gemist.

Wat ik wel heel opmerkelijk vond: Maurice hyperventileert als bij iedere nominatie uitzending, maar voor het eerst deed ook Willem dat. Spanning omdat hij (zoals hier vermoedt) een trucje probeerde te camoufleren met zijn papiertjes ? Ik keek geconcentreerd naar zijn handen en ogen en het is mogelijk, maar onwaarschijnlijk. Technisch was het geen punt om een van de propjes tussen zijn vingers te klemmen. Hij zou zich zelf echter verraden op het moment dat hij al Bart zei terwijl het strookje tekst op zijn kop lag. Dat kun je instuderen, maar dan zeg je pas B. na het omdraaien; hij wist het natuurlijk omdat er geen ander meer mogelijk was (en Bart inderdaad op zijn kop ook nog wel leesbaar is). Toch mensen die liegen zijn meestal hypercorrect en durven dat bruggetje niet te nemen. Bovendien amateurs krijgen last van erg onrustige pupillen op dát moment. Dus, hoe gek en toevallig het ook mij voorkomt dat hij juist Bart trok; ik denk dat het toch toeval was.
Waarom hyperventileerde W. dan wel ? Hij had in feite alle spanning al uitgebannen door zijn persoonlijke loterijspelletje. Spanning of de BB regie het zou toelaten ? Wat speelt er. Duidelijk is dat hij weet dat zijn low profile rol in het verleden de beste was en dat hij fout zat toen hij het leiderschap verbaal claimde. Hij moest dus wel de ultieme niet-kies strategie volgen om de aandacht van zijn persoon weer af te leiden. Hij is er niet; kookt alleen. Mij niet duidelijk waarom hij zo onder druk stond in de DBK.

Ruud's ademhaling kwam mij (niet voor het eerst)ook erg onzeker voor. Bij hem aarzel ik tussen astmatische neigingen of toch hyperventileren. Voor het laatste zou hij nou juist reden kunnen hebben. Zijn motivatie was immers verdomd inhoudelijk: met hem (M) wil ik niet de laatste cruciale week doorbrengen. Da's met de billen bloot en ik steek er dan ook gelijk een veer in. Dat was moedig en slagvaardiger dan ik van Ruud in zijn nadagen verwacht had. Misschien zit er toch nog een tweede leven in hem (jammer dat ie het aanvankelijk niet durfde te zeggen in de woonkamer; toch keek hij ook daarbij niet zo ontwijkend als gewoonlijk).

Tot slot Bart; tsja MrMurphy, ben een mannelijke hetero en toch vind ik Bart ook al vanaf dag één de potentiele winnaar. Niet om zijn blonde lokken (die zijn erg toe aan een kleurspoelingtje), noch om zijn tanden (dat is toch meer Maurice terrein).
Ik ben het met Two sisters eens dat het innerlijk domineert. Dag één vond ik het hele stel negen keer niks. Inmiddels heb ik compassie met Ruud (yes; ook de missing link dient een doel in de geschiedenis) en mag ik Bart graag.
De Grote Strijd Rond De Molton ging inderdaad, MrMurphy, om de macht in de groep, maar dan vooral om de vraag of dit BB spel gewonnen mag en kan worden door nietszeggendheid.
Bart vindt en vond dat het een survival moet zijn. Zo is hij er aan begonnen en zo wil hij eindigen. Hij heeft zijn ding met Sabine gedaan, hij heeft zich afzijdig gehouden van de groep, zijn best gedaan voor de weekopdrachten, zijn male-bonding onderhouden, maar vooral getracht zijn eigen koers te varen omdat in the end run het toch een survival zou zijn. Hij heeft het meest van allen de pest in dat de beloofde overlevingstocht niet te winnen lijkt met een solo-strijd, maar dat groepsconformering, sociaal acceptabel gedrag, camouflage als grijze muis en anderszins nietszeggende houdingen de winnende strategie (b)lijken te zijn.
Over die vraag ging de strijd die we later in de geschiedenisboeken het grote Molton Conflict van Nov99 zullen noemen.

P.S. Welkom terug Alkyone (en om een vraag van lang geleden te beantwoorden: het was domme gewoonte; niet het idee dat er ook Two versie van jouw postings kon zijn )

Here we are now, entertain us.
  dinsdag 23 november 1999 @ 02:28:00 #28
525 Roache
troika hier, troika daar
pi_221471
Hoi!
Een paar dagen geleden deelde ik grif mijn aanvankelijk negatieve gevoelens jegens Bart weer op dit forum, onderbouwd door middel van allerlei sprankelende metaforen en gevoelens van minderwaardigheid. Niets zo veranderlijk als de mens: mijn eerste "tsssk" 's zijn alweer gesignaleerd. Bah bah, als het kind zonodig wil vertrekken laat 'm dan niet Anouk als kapstok gebruiken maar genoeg ruggengraat tonen door gewoon over de schutting te klimmen, al dan niet met medeneming van een kaasschaaf en de overgebleven bewoners te jennen met het ultieme angstbeeld: een nieuwe bewoner. Ja, ja, ja, ik voel 'm aankomen: Mietje!!!
Ben te zaai voor een signature
  dinsdag 23 november 1999 @ 02:53:00 #29
836 MrMurphy
Mostly harmless
pi_221472
quote:
op 11-23-1999 om 02:10 AM schreef voyeur het volgende:
De Grote Strijd Rond De Molton ging inderdaad, MrMurphy, om de macht in de groep, maar dan vooral om de vraag of dit BB spel gewonnen mag en kan worden door nietszeggendheid.

Ho. Stop. Jij hebt het hier over "winnen door nietszeggendheid". Ik zie het toch anders: "winnen door teamgeest" oid.

quote:

Bart vindt en vond dat het een survival moet zijn. Zo is hij er aan begonnen en zo wil hij eindigen. Hij heeft zijn ding met Sabine gedaan, hij heeft zich afzijdig gehouden van de groep, zijn best gedaan voor de weekopdrachten, zijn male-bonding onderhouden, maar vooral getracht zijn eigen koers te varen omdat in the end run het toch een survival zou zijn. Hij heeft het meest van allen de pest in dat de beloofde overlevingstocht niet te winnen lijkt met een solo-strijd, maar dat groepsconformering, sociaal acceptabel gedrag, camouflage als grijze muis en anderszins nietszeggende houdingen de winnende strategie (b)lijken te zijn.

Dat ben ik met je eens, zei het dat ik "camouflage als grijze muis" niet vind passen bij de meeste bewoners. "conflict-ontwijkend", ja: men stelt de coherentie van de groep boven alles.

Kleine kanttekening: ik ken een aantal mensen die zich met "echte" survival bezighouden (overleven in de jungle met bijna niks, langer dan 3 weken). Het interessante is dat ze allemaal (alle 3 hoog opgeven van sociale vaardigheden: zonder een coherente groep kom je nergens, is hun ervaring. Rambo-figuren die op de solo-toer willen, knappen op een gegeven moment af: ze steken teveel energie in vechten met de groep, en kunnen niet terugvallen op andere specialisten.

Misschien ook wel interessant: ze geven qua overlevingskans de "ploeteraar" (doordouwer, maar motorisch minder vaardig) meer kans dan de "gazelle" (geboren atleet, maar niet gewend aan tegenslag)..
Wat dat betreft is de hoop voor Ruud nog niet verloren.

Murphy
(sorry voor deze kleine niet-psychologische zijsprong, it won't happen again )

dinsdag 23 november 1999 @ 03:04:00 #30
1843 breekijzer
inside/outside
pi_221473
quote:
op 11-22-1999 om 05:34 AM schreef breekijzer het volgende:
toch zal de bart het winnen , alleen niet op eigen kracht .

nog steeds van toepassing .

dinsdag 23 november 1999 @ 03:30:00 #31
798 voyeur
bemoeit zich
pi_221474
MrMurphy,
Heb de indruk dat inderdaad nietszeggendheid de sleutel is tot de overwinning. Niet volgens mij, maar wel degelijk volgens de bewoners. De ervaringen so far staven immers hun gelijk:
Martin lag dwars: beschuldigde Bart, zat achter S. aan en beschuldigde en passant alle anders getinte Nederlanders van ongewenst gedrag. Viel op dus. Bianca lag dwars, Mona in her own way ook, ook Tara lag dwars en was genomineerd als het kon. Was gewoon te vroeg weg en Sabine ... zij gaf de schuld van haar eigenheid aan een kutkip en mocht ook vertrekken.

Wat qua bewoners overgebleven is weet zélf óók dat low profile kennelijk slimmer is.

Over de echte survival zijn we het eens; daar oefenen de deelnemers overigens veel sterkere druk op elkaar uit om toch vooral door te gaan, danwel juist eruit te stappen.

BB is kinderspel vergeleken met de huidige gewoonte om eens 'n paar maandjes met een groep naar een verweggistan land te gaan. Daar ontstaan onvergelijkbare spanningen en wordt pas onmogelijke druk uitgeoefend. Overigens is iedereen achteraf dolenthousiast.

Here we are now, entertain us.
  dinsdag 23 november 1999 @ 04:02:00 #32
1843 breekijzer
inside/outside
pi_221475
de kinderen uit dit kinderspel lopen als zij het spielhuis verlaten hebben

wel nog dagelijks aan het handje (leibandje) van het produktie-team

zij moeten ook verplicht nog 10 dagen verder spelen en geen vragen stellen wanneer of hoe

Moderator dinsdag 23 november 1999 @ 10:08:00 #33
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_221476
quote:
op 11-23-1999 om 02:10 AM schreef voyeur het volgende:
Bart vindt en vond dat het een survival moet zijn. <..> Hij heeft het meest van allen de pest in dat de beloofde overlevingstocht niet te winnen lijkt met een solo-strijd, maar dat groepsconformering, sociaal acceptabel gedrag, camouflage als grijze muis en anderszins nietszeggende houdingen de winnende strategie (b)lijken te zijn.

Maar Bart moet toch aan een dergelijke strategie gewend zijn, als army-man? Alles wat je hier opnoemt gaat m.i. letterlijk op voor wat je in het leger leert: een solo-strijd valt niet te winnnen, je bent niets meer dan een grijze muis (iedereen is vervangbaar).
Het verschil met het leger is natuurlijk wel dat er daar altijd een direct leidinggevende is. Misschien dat Bart daarom zo 'doorslaat'? M.a.w. als iemand uit hoofde van zijn -hogere- functie tegen Bart zegt: doe die Molton om je matras, dan ligt dat ding er drie seconden later op.

Nog iets heel anders: vond iemand Willem ook zo griezelig toen de groep na de nominatie bij elkaar zat? Anouk zei dat zijzelf en bart topch genomineerd waren en dat men elkaar net zo goed eerlijk kon vertellen op wie men gestemd had.Willem: "Nee, en dat doe jij ook niet." Anouk, direct eroverheen: "Oh jawel hoor, ik heb op Bart en Maurice gestemd." Willem: "Pas je wel een beetje op?" Brrrr... Willem stelde zich zo schuchter op in het begin van het programma, maar wat een 'held' is het inmiddels geworden..

"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
pi_221477

Gert,

Zijn de productie mensen en de psych niet eigenlijk de leiding gevende bij Bart?? Zo ja, dan is juist hij de persoon die indien nodig precies uitvoert wat er door de productie en de psych gezegt of gevraagt wordt.

-

dinsdag 23 november 1999 @ 11:49:00 #35
1544 Tonto
King of the Piel
pi_221478
quote:
op 11-23-1999 om 03:30 AM schreef voyeur het volgende:
MrMurphy,
Heb de indruk dat inderdaad nietszeggendheid de sleutel is tot de overwinning. Niet volgens mij, maar wel degelijk volgens de bewoners. De ervaringen so far staven immers hun gelijk:
Martin lag dwars: beschuldigde Bart, zat achter S. aan en beschuldigde en passant alle anders getinte Nederlanders van ongewenst gedrag. Viel op dus. Bianca lag dwars, Mona in her own way ook, ook Tara lag dwars en was genomineerd als het kon. Was gewoon te vroeg weg en Sabine ... zij gaf de schuld van haar eigenheid aan een kutkip en mocht ook vertrekken.

Wat qua bewoners overgebleven is weet zélf óók dat low profile kennelijk slimmer is.

Beste gluurder, hier klopt toch het een en ander niet. De eerste keer werd door de bewoners Willem het meest genomineerd, niet Martin, die toen overigens over het algemeen, net als Willem, vrij low profile was. Bianca en Mona zijn door de bewoners helemaal niet weggestemd en dat van Tara is pure speculatie op niets gebaseerd. Sabine werd er wel degelijk uitgenomineerd, maar had op dat moment ook erg onsympathieke trekjes. Jouw onderbouwing van de stelling raakt kant noch wal.

Met andere woorden: Zeg dan nix !!!

De balleuh... en houw ze wèrrem

FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 23 november 1999 @ 12:44:00 #36
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_221479
De twee genoemde visies ten opzichte van Bart verdelen zich in twee kampen: Bart is een kinderachtige machtswellusteling versus Bart is een jongen met een ruggegraat en karakter.

Ik denk dat er een andere reden voor het gedrag van Bart aangevoerd kan worden die iets minder van een vastliggende karakterstructuur uitgaat. Ik denk dat Bart zich net als de rest zich te pletter verveeld, weinig (emotionele) prikkels krijgt en daar onrustig van wordt. Wat is dan vervolgens een manier om prikkels te krijgen: ruzie trappen en op die manier emoties te ontlokken.

Ik weet in ieder geval van mezelf dat als ik het ergens te gezapig vind worden en te saai, ik geneigd ben de knuppel in het hoender hok te gooien ("Put on your shitkickers and kick some shit!"). Dit is niet uit machtsvertoon of het resultaat van een sterke ruggegraat, maar eerder een manier om de verveling te verdrijven. Daarna kan het rustig weer heel gezellig worden, maar het is eerder knokken om het gevoel te krijgen dat je nog leeft (in ultimo, zie de film"The Fightclub"); iets wat ik me helemaal voor kan stellen in zo'n half dode omgeving als het BB huis.

OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
  dinsdag 23 november 1999 @ 12:59:00 #37
433 Alkyone
pi_221480
Nou moet je me niet kwalijk nemen, Tonto, maar ik spring nu toch even in de bres voor voyeur (met uw welnemen..?).
In de groep is steeds degene die zijn eigenheid teveel op de voorgrond plaatste met het gras gelijk gemaaid. De uitzondering hierop is Tara, die had geen eigenheid, alleen heimwee en koos eieren voor haar geld voordat haar karakter überhaupt zichtbaar was. Kijk eens naar Cyrille: toch echt een bijzonder mens. Afgezet tegen de studentikoze bakvis Anouk wist ik wel wie de meest interessante persoon was. Dus is Cyrille eruit. Martin was in het begin te teruggetrokken, dat was immers de reden voor zijn nominatie. Ook een karaktertrek waarop je kennelijk genadeloos wordt afgemaakt. Mona was te amsterdams, te uitbundig, ik kan me willem's reactie nog herinneren toen ze wegging: hij had er moeite mee gehad dat ze zo aanrakerig was in het begin. Dus ook tzt nominatievoer. Bianca was de tegendraadsheid zelve, en sabine pronkte teveel met haar ego.

Degenen die niet over zichzelf opscheppen: Ruud (eerlijk), Karin (conservatief), Maurice (Australië is nu eenmaal echt gebeurd). Ziehier de drie overblijvers.
Willem gedijdt niet in de leidersrol, bemoeit zich teveel met andermans zaken en zal ook het veld moeten ruimen bij een volgende nominatieronde.

Dan nog Bart. Hij is de dwarse militair, de teruggetrokken mokkende puber, vleesgeworden luddevuduh dat vecht voor erkenning van zijn geliefde. Hij is geen winnaar. Hij steekt boven de rest uit. Hij zal moeten vertrekken, als het niet nu is dan in een volgende ronde wel.

Hierbij dus de onderbouwing van Voyeur's visie. Als je tegenargumenten hebt, willen we die natuurlijk graag horen.

Ik heb gezegd (en voorspeld).

pi_221481
quote:
op 11-23-1999 om 11:49 AM schreef Tonto het volgende aan Voyeur:
De eerste keer werd door de bewoners Willem het meest genomineerd, niet Martin, die toen overigens over het algemeen, net als Willem, vrij low profile was. Jouw onderbouwing van de stelling raakt kant noch wal.

Met andere woorden: Zeg dan nix !!!

Ja maar Tonto, ook in het BB-huis gaat het om de "ontwikkeling". De eerste weken overheerste het Feestelijke Vakantiekamp-gevoel, en daarbij zijn nondescripte types nou juist níet populair. Pas toen het erom ging spannen en de dagelijkse routine de bewoners naar de strot vloog, werd duidelijk dat Overheersende Persoonlijkheden en Grote Ego's het veld moesten ruimen.
Die theorie klopt absoluut wel, hoor.

dinsdag 23 november 1999 @ 23:43:00 #39
1088 @nette
Liever eigenwijs
pi_221482
Ik ben geen aanhanger van Bart, en toch vrouw, maarrrrrr.... Bart moet voorlopig blijven, want als Bart verdwijnt komt er een kat. Ik heb niets tegen katten, maar het idee van Hmmie een zwangere kat in het huis te droppen staat me tegen. Dat ze zoiets van te voren al heeft bedacht, en dat Bart, zonder het te weten e.e.a. doorkruist heeft vind ik fantastisch. En, ik moet toegeven, Bart is intelligent en fysiek handig: als er weekopdrachten mislukken komt het nooit door hem, en hij moest bij de postcodes herkansen, ondanks de perikelen van het afscheid van Sabine kende hij ze het best.
  woensdag 24 november 1999 @ 01:24:00 #40
836 MrMurphy
Mostly harmless
pi_221483
quote:
op 11-23-1999 om 01:01 PM schreef The Two Sisters het volgende:
Ja maar Tonto, ook in het BB-huis gaat het om de "ontwikkeling". De eerste weken overheerste het Feestelijke Vakantiekamp-gevoel, en daarbij zijn nondescripte types nou juist níet populair. Pas toen het erom ging spannen en de dagelijkse routine de bewoners naar de strot vloog, werd duidelijk dat Overheersende Persoonlijkheden en Grote Ego's het veld moesten ruimen.
Die theorie klopt absoluut wel, hoor.

Twee zusters,
wat betreft die Grote Ego's: dat geeft gelijk aan waar wat mij betreft de schoen wringt bij Bart: hij weigert een niveau lager te gaan zitten dan een ander. Niet om die ander te plezieren, en niet om nieuwe indrukken op te doen. Het lijkt wel, alsof hij zich verheven voelt boven de andere bewoners. Tweede puntje is, dat ik 'm eigenlijk nog nooit heb horen praten over zijn gevoelens. Dat lijkt-ie angstvallig te vermijden. Vreemd eigenlijk, want sommige bewoners hoor je over niks anders (Ruud).
(of misschien luister ik selectief, ik sta open voor verbeteringen)

Maurice heb ik trouwens ook nog nooit over zijn gevoelens horen praten ("ik vind" of "ik voelde me" oid), maar die jongen treedt sowieso niet zo vaak op de voorgrond (hij uit zich trouwens wel, maar voor korte periodes).

Misschien wel leuk:
Een kennis van me is vechtkunst-leraar (nee, hij heeft geen spleetogen), en die vond Bart typisch iemand die de eerste les al anderen van alles uit staat te leggen, terwijl-ie zelf niks meer wil leren. Hij had trouwens ook al iets voor Maurice klaarliggen: het jongetje dat honderd keer per les vraagt "doe ik het zo goed?" aan de leraar, maar wel trouw iedere les blijft komen.

Hm. Nou ik toch bezig ben: Ruud was de jongen die naar de gevorderde groep mocht. Niet omdat-ie nou zoveel wist, maar omdat-ie al zo lang trainde, zo enthousiast was, en zo aardig.
Karin was de klas-clown, die niet zoveel kan, maar wel iedereen vermaakt, en Willem was de jongen die heel graag leraar wilde worden, maar zichzelf teveel serieus nam om door anderen serieus te worden genomen.
Over anouk wilde-ie niet zoveel kwijt: "valse bescheidenheid is de goedkoopste vorm van hoogmoed".
Ik weet het, geen wetenschappelijk verantwoorde bijdrage voor deze VvP, maar ik wilde jullie dit toch niet onthouden

Murphy

[Dit bericht is gewijzigd door MrMurphy (Datum 24 November 1999).]

pi_221484
Erg interessant, Murph, bedankt !

Vanavond heb ik weer veel geleerd over de bewoners, door de vele close-ups tijdens (voor hun) serieuze onderwerpen.
Vooral Maurice z'n gezichts-mimiek. Het valt mij op dat hij iets weergeeft van zijn orale structuur: heel vaak trekt hij zijn lippen naar achter over z'n tanden heen. Duidelijker is misschien: hij maakt nooit tuit-lippen zoals bij zoenen of zuigen. Dit is een klassiek kenmerk voor mensen die in het zuigeling-stadium op een gegeven moment 'de (borst-)voeding zijn gaan weigeren, cq. de orale behoefte in het algemeen. Dit ontstaat door een 'double bind' met de moeder, die zelf in strijd is met haar oer-instinct van voedster, problemen heeft met de borstvoeding, of anderszins niet de 'bonding' aan kan gaan met haar baby. Bij de volwassene wordt dit een 'ontkenning van basale behoeften en de uiting daarvan', hetgeen bij Maurice zich sterk in zijn 'cerebraliteit' uit. Hij heeft wel degelijk behoefte aan emotionele 'voeding' uit z'n omgeving net als ieder mens, maar is die behoefte bij zichzelf gaan haten/ontkennen, omdat het ooit afwijzing heeft opgeleverd. Het zegt heel veel over zijn - wat men hier vaak noemt - 'inhoudsloosheid', die erg gebaseerd is op 'angst om deel te nemen'. Eten staat nl. psychologisch ook equivalent met 'het leven tot je nemen'.

pi_221485
Ik begin langzamerhand te geloven dat Maurice en Bart de interessantste bewoners van het huis zijn. Met op een stevige afstand Willem en op een eindeloze afstand Ruud en Karin. Waarom zou dat toch zijn ? Komt het omdat Maurice en Bart nog zo heel erg bezig zijn een persoonlijkheid te vormen, Willem zich heeft vastgebeten in een model en dat voorlopig wel zal vasthouden en Karin en Ruud min of meer hunzelf zijn ?
Schrijvers in dit topic, ik ben erg nieuwsgierig naar jullie visie hierop.

Anouk als ex-bewoner laat ik maar even buiten beschouwing.

pi_221486

Nu Bart genomineerd is staat hij als eerste op. Het is maar een klein, klein dingetje tussen alles wat er plaats vindt. Wat ik me afvraag is, weet Bart instinctief wat hij moet doen om bij de kijkers hoog te scoren of heeft hij hierbij hulp vanuit de DBK, zonder dat hij dat zelf misschien door heeft. Zijn populariteit is alleen maar stijgende, en dat verbaast mij. Kijken we misschien naar de winnaar die weet dat hij een straatlengte voorligt op zijn tegenstanders.??

woensdag 24 november 1999 @ 11:02:00 #44
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_221487
Beste hiz en pinok, zo dat staat want ik ben dat toch zo vergeten.

eerst even voor hiz, Barts personlijkheid staat al zo goed als vast, maar wat hij is komt nu beter naar voren, ik denk dat wat sommige hier als "klein onwetend en ook etterig" zien eigenlijk meer Bart is, ik zeg ik denk omdat bart ook de afgelopen 4,5 jaar van huis is geweest. Of in Amerika of in dienst. Ik vindt het moeilijk om dingen te lezen over iemand die zo dicht bij me staat maar sommige mensen weten niet dat Bart ook goede kanten kan hebben, vraag maar aan zijn maatjes in dienst, en nou niet gelijk, ja dat zijn soldaten die weten niet beter, maar Bart werd echt wel gerespecteerd door zijn colegas. In dienst is de Bart gemaakt zoals we hem kennen op T.V.:
weet het beter
grote mond
en wil vooral niet aannemen van anderen.

Jullie weten dus niet wat er is gebeurd in dienst, maar ik zal het latste voorval uit zijn cariere opschrijven:
ze gingen dus een Berg beklimmen in de alpen, ze gingen te laat weg en Bart+consorten merkete op tegen hun ritmeester "geen goed idee we zijn te laat en en wordt zo donker, redden we nooit"
maar ze gingen toch en toen moesten ze in het donker van een spekgladde berg weer naar beneden stuiteren, ik geloof dat Bart op die Berg de dood echt in de ogen heeft gekeken alleen maar omdat de leiding het vertikte om op een andere manier tegen iets aan te kijken. Het klinkt misschien zieleg maar geloof mij nou maar in dientst geeft de leiding alleen leiding aan zich zelf en let niet op wat de gevlgen voor anderen kunnen zijn.

Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
pi_221488

Waar ik niemand over hoor is dat Bart nu ook Anouk bijna geen sigaretten meer heeft, al een paar dagen geleden is gestopt met roken. Het is mij, na vele pogingen nog nooit gelukt en ik weet dus een beetje hoe moeikijk dat is. In de toch al totaal andere omstandigheden waarin hij nu zit heb ik daar grote bewondering voor. Hoeveel invloed heeft dit eigenlijk op zijn gedrag. Mij kunnen ze wel doodschieten als ik zelf weer eens een poging waag om te stoppen.

.

pi_221489
Ik vind Bart niet echt overkomen als iemand die de dood in de ogen heeft gekeken.
Ik vind hem een eienwijs en irritant ventje. Waarschijnlijk is deze discussie al een keer gevoerd, maar ik trok het echt niet toen hij bij dat midgetgolfen zijn voet voor de club van A. zette. Mijn vriend vond dat echter heel terecht, omdat hij vond dat A. eigenwijs en irritant was.
Ik denk dat dit ook een beetje een man/vrouw discussie is.

woensdag 24 november 1999 @ 12:46:00 #47
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_221490
Sorry als je dat zo opvatte, maar wat het met Anouk is is dat ze alles wat ze doet op Bart projecteerd, en daar stoor ik me aan, het dus niet alleen dat golfballetje maar ook toen Anouk zat te zeggen Ik denk lekker nee enz. tegen bart.
dat was het eigelijk wel
Ecosia
pi_221491
Anouk flirt gewoon met Bart, Jumparound!
Arme Sabine...

pi_221492
Bart gebruikt Anouk als sparring partner en v.v. Hij kan veilig zij pesterijtjes op Anouk
loslaten, zonder dat het gevolgen heeft op zijn positie in de groep. Daarnaast parreert
Anouk goed (vind het ook niet erg), zodat het voor Bart het leuk blijft om er mee door te gaan. Wat wel opvalt is dat ze het steeds beter met elkaar kunnen vinden. Bart zal Anouk nog wel gaan missen als zij donderdag het huis verlaat, aangezien hij dan weer zijn lusten moet botvieren op de andere bewoners en dat is niet zonder risico.
  woensdag 24 november 1999 @ 15:28:00 #50
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_221493
kijk wijze woorden van wich
ik ben het er helemaal mee eens, zulke karaktertrekjes heeft ie wel, maar anouk of bart kan ook tever gaan natuurlijk, en anouk schijnt het niet zo in te zien dat het voornamelijk grapjes zijn, maar ik wacht echt op morgen om te zien hoe ze afscheid nemen van elkaar
Ecosia
pi_221494
quote:
op 11-24-1999 om 02:03 PM schreef wich het volgende: Bart zal Anouk nog wel gaan missen als zij donderdag het huis verlaat, aangezien hij dan weer zijn lusten moet botvieren op de andere bewoners en dat is niet zonder risico.

Mooie zaak, kan niet wachten tot Anouk vertrekt. En: wordt het niet een tijd een nieuwe VVP te openen?

pi_221495
Jumparound,
ik weet niet hoe lang je al meeleest op dit Forum, maar er is een analyse van Bart die misschien met de jouwe overeenkomt: B.'s buitenkant (vlgs. jou in 't leger aangekweekt) verbergt een Bart die onmiddellijk reageert op 'behoeften' van de ander (tot en met raadseltjes 'goed schrijven' en puzzeltjes 'goed oplossen') Deze hulpvaardige kant komt pas, als de ander hem erom vraagt. Bart zonder appèl op zijn hulp, wordt een Bart die rambo-achtig op solo gaat. Bart die gevrààgd wordt, is een heel zachtaardige, vriendelijke jongen. De achtergrond hiervan is ook besproken maar te lang om hier te quoten. Herken je dit ?
pi_221496
Er wordt wel heel veel gediscussieerd over Bart, enig charisma kan hem bepaald niet ontzegd worden m.b.t sommige posters ;-).
Dat zijn dominante gedrag niet door de overige mensen in de groep wordt getolereerd lijkt me een overwinning van het 'matriarchaat' onder Karin boven het 'patriarchaat' van 1 van de mannen. Het (voorlopige) resultaat is dat het harmonie model gericht op het behouden van de eenheid binnen de groep de boventoon voert. Maurice, Willem en in mindere mate Ruud lijken zich hierbij te hebben neergelegd.
Bart daarentegen staat meer voor het patriarchaat. Een leider accepteert hij alleen als hij die moet accepteren en dan alleen een mannelijke leider in een militaire commando structuur. Anders is hij het proto type van de 'oer'man, een nomade (met het geld ga ik een verre reis maken) die onrustig van plaats (USA) tot plaats trekt (het leger). Hij is geen leider omdat hij geen verantwoordelijheid over andere individuen wil dragen uit angst fouten te maken (zoals zijn ritmeester in de Alpen). Hij zal echter nooit en te nimmer enig gezag over hem in normale sociale relaties accepteren (zoals Willem). Als man etaleert hij steeds zijn mannelijke kwaliteiten : kracht, sexuele agressiviteit (Sabine, tot op zekere hoogte Anouk), kennis, emotionele ongevoeligheid (3 bianca's op de bank) en assertiviteit.
De groep (behalve Ruud) ervaart dit als een bedreiging en daarom (en niet door zoiets als wat wij Westerlingen toeval noemen) wordt Bart steeds genomineerd. Met Ruud ontwikkelt Bart een interessante relatie, waarbij niet zozeer een vader/zoon conflict speelt maar eerder een competitieve maar tergelijkertijd ook een affectieve relatie tussen twee lotgenoten een 'stoeipartij' zoals zij onlangs op de bank met elkaar hadden, en Bart's uitspraak dat hij zichzelf over 20 jaar als een soort Ruud ziet), waarbij Ruud probeert zijn verloren gewaande 'man' zijn (sinds zijn vaste relatie en zijn dochterje) weer terug te vinden. Hij slaagt hier echter maar niet in, omdat als hij zich echt moet bewijzen steeds een stapje terug doet. Hier doet de invloed van het 'matriarchaat' zich weer gelden. De aanwezigheid van 'moeder' Karin en van zijn vrouwtje en kind achter de buis thuis belemmeren hem gewoon (Ruud wil wel sex maar mag geen sex).
Als zoiets potentieel toch dreigt te kunnen gebeuren (bijv met Cyrille) dan stemmen alle huisvrouwen, moeders en moraalridders iemand gewoon weg. Zij tolereert zijn seksistische opmerkingen, scheten, vuilspuiterij en bloot gedrag die voortkomen uit zijn frustratie alsof hij een klein kind is en niet serieus genomen hoeft te worden.

Tot zover my insignificant opinion.

"The mark of immature man is that he wants to die nobly for a cause.
While the mark of mature man is that he wants to live humbly for one."
(uit : The catcher in the Rye ; J.D. Salinger)

pi_221497
Lees verder in Voer voor Psychologen XXI
http://209.163.248.153/forum/NonCGI/Forum21/HTML/002394.html
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')