Sam Peckinpah werd geboren als David Samuel Peckinpah op 21 februari 1925 in Fresno California. Op 28 december 1984 verliet hij deze wereld weer. Hij was zoon van een veehouder en groeide zodoende op als een echte cowboy. De jonge Sam hield zich in zijn liever jeugd bezig met jagen, paardrijden en trektochten naar Mexico dan naar school gaan. Wegens vele gevechten en andere problemen waarin hij verzeild raakte, werd hij naar de militaire academie gestuurd.
Tijdens de tweede wereldoorlog diende Peckinpah bij United States Marine Corps en hij werd gestationeerd in China. Hoewel Peckinpah zelf nooit gevochten heeft, mocht hij wel de gruwelijkheden van de oorlog aanschouwen zonder dat hij kon ingrijpen.
Na de oorlog ging Peckinpah Geschiedenis studeren op Fresno State College. Hij ambieerde toen ook een carrière als professioneel American Football speler. Maar toen hij een relatie met toneelregisseuse Marie Selland kreeg, kreeg Peckinpah een fascinatie voor theater. Peckinpah begon theaterwetenschappen te studeren en hij verhuisde naar Los Angeles.
In Los Angeles begon Peckinpah te werken als een spelregisseur bij de televisie. (in de jaren 50 hadden veel Amerikaanse televisieshows 2 regisseurs: 1 voor het technische en visuele gedeelte en 1 voor de spelregie).
Peckinpah deed het echter zo goed dat hij al snel zowel de technische regie als de spel regie op zich nam. Op deze manier regisseerde hij van 1957 tot 1960 een groot aantal afleveringen van Gunsmoke, The Horse Soldiers en The Riffleman. Later kwam hij in contact met regisseur en producent Don Siegel. Peckinpah werkte als hulpregisseur van Siegel aan speelfilms als Invasion of Body Snatchers en Riot in Block 66. Siegel was onder de indruk van het talent van Peckinpah en hij produceerde de eerste film voor Peckinpah: The Deadly Companions (1961). Dit low-budget speelfilmdebuut was nog geen succes, maar gelukkig werd Peckinpah's volgende film, Ride the High Country (1962), een internationale klassieker. Het was The Wild Bunch (1969), de film waarmee Peckinpah de western opnieuw uitvond, die voor zijn grote doorbraak zorgde.
Van alle Amerikaanse regisseurs heeft Peckinpah ongetwijfeld de meest turbulente carrière gehad. In de jaren 60 en 70 stond Peckinpah's naam synoniem voor ruzie, financiële problemen, drankmisbruik en censuuroverschrijdingen. Ontelbare malen kreeg Peckinpah ruzie met zijn producenten over artistieke meningsverschillen. Ontelbare malen werd Peckinpah ontslagen en het aantal onafgemaakte films waaraan Peckinpah heeft meegewerkt is ongekend.
Daarnaast werden veel films naderhand door de grote filmstudio's, buiten Peckinpah's weten om, hergemonteerd en totaal veranderd. Peckinpah distantieerde zich altijd van deze producties en vaak waren deze films geen succes. Ook werden talloze van zijn films het slachtoffer van censuur. Uit sommige films werden vele scènes geknipt, weer andere werden zelfs helemaal verboden.
Veel studio's begonnen de regisseur te boycotten en hij moest zijn toevlucht zoeken in het buitenland. Zo nam Peckinpah Straw Dogs op in Engeland, Cross of Iron in Duitsland en werden een aantal films in Mexico gemaakt. Waar hij ook een tijd gewoond heeft.
Peckinpah zelf was ook niet de makkelijkste persoon. Peckinpah raakte hevig verslaafd aan cocaïne, marihuana en alcohol. Zijn verslaving zou begonnen zijn tijdens de WO2. Volgens velen leed hij aan schizofrenie en aan borderline. De ene keer was hij een zachtaardige man, het andere moment baste hij in woede uit. Tijdens die woedeuitbarstingen mishandelde hij zichzelf en anderen. Het is bekend dat Peckinpah als die dronken was, de spiegels in zijn huis kapot schoot. Deze karaktertrekken hebben zijn carrière volgens vrienden onterecht overschaduwd.
Ondanks al deze problemen heeft Peckinpah een aantal wereldberoemde eigenzinnige films gemaakt die vooral door critici geprezen werden, deze films zijn allemaal uitgegroeid tot cultklassiekers.
Peckinpah heeft vooral op het technische vlak een enorme invloed op de filmgeschiedenis gehad. Zijn razendsnelle montage, dynamische camerabewegingen en zijn voorliefde voor slowmotion en close-ups waren destijds revolutionair. Vandaag de dag is er bijna geen actiefilm te bedenken die niet door het werk van Peckinpah is beïnvloed.
bio is grotendeels gecopy-pastet van wikiMaar nu is het tijd om te gaan bepalen wat wij de beste film van Bloody Sam vinden.
Regels:
De film moet geregiseerd zijn door Sam Peckinpah. Dat is de enige simpele regel om genomineerd te kunnen worden
Nominatie gaat, zoals bekend bij de meesten, door een film te noemen. Alleen films die 2 of meer keer genomineerd zijn doen uiteindelijk mee. Er zal genoeg tijd voor updates zijn, dus 2 nominaties lijkt me voldoende.
De films die (indien nodig) automatisch doorgaan naar de eerste ronde worden geselecteerd op imdb cijfer.
Bij gelijk spel beslist eerst het imdb cijfer, daarna het aantal votes op imdb, daarna het cijfer op Moviemeter, daarna het aantal votes op Moviemeter.
!STEM ALLEEN ALS JE BEIDE FILMS HEBT GEZIEN!
"The end of a picture is always an end of a life."
[ Bericht 2% gewijzigd door Lonewolf2003 op 18-08-2008 23:17:03 ]