abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60926190
Vele mensen zowel Fok!kers als mensen buiten FOK! vinden, ervaren, zien de Koran als een aftreksel van de Bijbel, of als een Arabische versie van de Bijbel, maar naarmate je je meer verdiept in de Koran zie je meer verschillen dan overeenkomsten.

Dit topic zal wel een aftreksel worden van de Bijbel trivia, maar of het een succes wordt hangt van de users af.

- Wat je van de Koran vindt dump je maar in een andere topic / opent er maar een.
- Geen tvp's of gare oneliners.
- Stel vragen of beantwoordt ze.
- Antwoorden moeten te vinden zijn in het Engels en Nederlands, bij voorkeur Nederlands.
- Gebruik van Arabische / Islamitische term dient vertaald te worden door de antwoorder / vrager.

TS begint :

Is de mens volgens de Koran naar het evenbeeld van God geschapen?
  maandag 18 augustus 2008 @ 15:55:20 #2
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_60926330
Is de Koran ook niet gebasseerd op het Oude Testament, net als de Bijbel dat is?...of iig dat ze het Oude Testament als uitgang positie nemen?

edit: Als dat zo is, dan is dat toch een fundamentele overeenkomst tussen beide geschriften, eentje die toch een behoorlijke impact zou moeten hebben, wellicht meer impact dan de individuele verschillen?

Dit een beetje nette vraag zo?
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_60926383
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 15:55 schreef Semisane het volgende:
Is de Koran ook niet gebasseerd op het Oude Testament, net als de Bijbel dat is?...of iig dat ze het Oude Testament als uitgang positie nemen?
Nee, de OT en Bijbel zijn gebaseerd op de Islam ( lees niet het geloof wat met Mohammed is gekomen, maar termkundig de 'overgave' aan God )en zijn de eerste 2 boeken van de Islam. De Koran is het laatste boek wat is gebaseerd op de Islam.
  maandag 18 augustus 2008 @ 16:02:25 #4
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_60926506
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 15:57 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Nee, de OT en Bijbel zijn gebaseerd op de Islam ( lees niet het geloof wat met Mohammed is gekomen, maar termkundig de 'overgave' aan God )en zijn de eerste 2 boeken van de Islam. De Koran is het laatste boek wat is gebaseerd op de Islam.
Ah, dus twee religies die eerder zijn ontstaan dan de islam zijn gebaseerd op de islam, en niet andersom.

Right.
Atheism isn't a religion. It's a personal relationship with reality.
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
pi_60926578
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 16:02 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Ah, dus twee religies die eerder zijn ontstaan dan de islam zijn gebaseerd op de islam, en niet andersom.

Right.
Nog een keer - nu begrijpend - lezen.

Het gaat namelijk hier om wat de Koran over de eerdere geloven leert.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 18-08-2008 16:05:48 ]
  maandag 18 augustus 2008 @ 16:09:43 #6
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_60926704
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 16:05 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Nog een keer - nu begrijpend - lezen.
Oh, ik begrijp het uitstekend. 't Is een leuke claim om de concurrentie van andere en eerdere geloven te ondergraven door te stellen dat de heilige boekjes van die religies eigenlijk ook bij de jouwe horen, maar een normaal denkend mens trapt natuurlijk niet in zo'n retorische truc.
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
pi_60926755
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 16:09 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Oh, ik begrijp het uitstekend. 't Is een leuke claim om de concurrentie van andere en eerdere geloven te ondergraven door te stellen dat de heilige boekjes van die religies eigenlijk ook bij de jouwe horen, maar een normaal denkend mens trapt natuurlijk niet in zo'n retorische truc.
Om even de OP te citeren, wat je vindt dat het is mag je dumpen in andere topics, het gaat hier om een trivia / vragen topic, geen inhoudelijke discussie, probeer
[Centraal] Vragen over de Islam #7
  maandag 18 augustus 2008 @ 16:13:20 #8
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_60926803
Ah, kritische discussie niet gewenst dus. OK. Bye.
  maandag 18 augustus 2008 @ 16:15:16 #9
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_60926860
quote:

[..]

Wat je dus bedoelt is dat Koran de laatste versie is van de religie die werd geintroduceerd met het OT, om het zo maar te zeggen en dat de Koran/Islam die twee eerdere boeken zo ook ziet, als Islam Mk 1 (OT)en Islam Mk 2 (Bijbel)?

Maar je snapt ook dat dat erg overkomt, althans op mij, als een soort van pr-stunt om de Islam authentiek over te laten komen/autoriteit mee te geven.

Maar om dan even terug te komen op mijn vraag, als het zo is dat de OT en de Bijbel dus eerdere versies zijn van de Koran, dan zouden de overeenkomsten natuurlijk behoorlijk groot moeten zijn of de Koran moet echt aangeven dat de twee eerdere versies er grandioos naast zaten, natuurlijk.

Sowieso is het grote overeenkomst natuurlijk dat er één God is en dat die de schepper van allerlei dingen is, dat alleen al lijkt me een overeenkomst, die qua impact toch wat significanter zou moeten zijn, dan de verschillen, niet?

Als ik het er nu toch even over heb, zijn er enorme verschillen in de verschillende scheppingsverhalen? Of gebruiken de Bijbel en de Koran wat dat betreft het Genesis verhaal?
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_60927234
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 16:15 schreef Semisane het volgende:

[..]

Wat je dus bedoelt is dat Koran de laatste versie is van de religie die werd geintroduceerd met het OT, om het zo maar te zeggen en dat de Koran/Islam die twee eerdere boeken zo ook ziet, als Islam Mk 1 (OT)en Islam Mk 2 (Bijbel)?
Bijna, nou ja.. niet wat 'ik' wil zeggen, maar beschreven zoals in de Koran.

De Islam is het geloof van de mens, originele zoals geïntroduceerd met Adam. Maar elke keer stuurde God een profeet en wenden zij zich af, toen besloot God profeten te sturen en naderhand boeken om nageleefd te worden na dood van de profeten. Je kent het lijstje wel David met de Psalmen, Mozes met de Thora, Jezus met de NT waren allemaal voorbeelden voor het joodse volk, maar de Arabieren hadden zich afgewend van zuiver monotheïsme zoals geopenbaard aan Abraham en waren polytheïstisch. Daarom zond God ook een profeet via het nageslacht van Abrahams eerste zoon Ismael. Alle boodschappen van de profeten waren in essentie hetzelfde, rituelen en wetten waren regionaal gebonden, maar essentie was zuiver monotheisme, dus een absolute overgave aan God, dus een geloof wat al bestond lang voor de Arabieren, Mohammed of de Koran.
quote:
Maar je snapt ook dat dat erg overkomt, althans op mij, als een soort van pr-stunt om de Islam authentiek over te laten komen/autoriteit mee te geven.
Uiteraard.
quote:
Maar om dan even terug te komen op mijn vraag, als het zo is dat de OT en de Bijbel dus eerdere versies zijn van de Koran, dan zouden de overeenkomsten natuurlijk behoorlijk groot moeten zijn of de Koran moet echt aangeven dat de twee eerdere versies er grandioos naast zaten, natuurlijk.
Zijn ook heel veel overeenkomsten, Maria wordt bijvoorbeeld gezuiverd van alle aantijgingen, Lot wordt ook gezuiverd van alle incest aantijgingen met zijn dochter, vermeende kruisiging van Jezus wordt gecorrigeerd en daarmee teruggekeerd naar Joods monotheisme. etc.
quote:
Sowieso is het grote overeenkomst natuurlijk dat er één God is en dat die de schepper van allerlei dingen is, dat alleen al lijkt me een overeenkomst, die qua impact toch wat significanter zou moeten zijn, dan de verschillen, niet?
Jep, je vraag is conform een vers in Al-Imram :
quote:
"Zeg: "O, mensen van het Boek, komt tot één woord, waarin wij met elkander overeenstemmen: dat wij niemand dan God aanbidden en dat wij niets met Hem vereenzelvigen en dat sommigen onzer geen anderen tot goden nemen, buiten God." Maar, als zij zich afwenden, zegt dan: "Getuigt, dat wij moslims zijn.""
*boek is de bijbel
*moslims zij die zich overgeven aan Allah dus niet perse Mohammedanen.
quote:
Als ik het er nu toch even over heb, zijn er enorme verschillen in de verschillende scheppingsverhalen? Of gebruiken de Bijbel en de Koran wat dat betreft het Genesis verhaal?
Alles is niet in 6 dagen, maar in 6 perioden geschapen.
Aarde is niet 6000 jaar oud, maar duizenden x 50.000 jaar oud.
Allah rust niet etc
  maandag 18 augustus 2008 @ 17:54:31 #11
219969 Ghazi
Ille qui nos omnes servabit
pi_60929310
Met de Koran is er ook een correctie gekomen op de Torah en de Bijbel. In deze geschriften staan namelijk bijv. de wildste verhalen over de 'joodse' en 'christelijke' profeten. Zo vermoordt Mozes zijn beste vriend uit jaloezie, krijgt hij het bevel om genocide te plegen, profeten die verkrachten en verkracht worden (Lot) etc. Nee, zegt de Koran. De profeten waren verheven boven deze dingen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ghazi op 18-08-2008 18:01:05 ]
What lies in the shadow of the statue?
  maandag 18 augustus 2008 @ 17:56:27 #12
219969 Ghazi
Ille qui nos omnes servabit
pi_60929348
In hoeverre verschillen de sjieten en de soennieten met betrekking tot de tradities?
What lies in the shadow of the statue?
pi_60929601
En nu weer richting de OP, naar een trivia topic aub.
pi_61003886
quote:
Interessante vraag. Heeft er iemand al een antwoord gevonden?
pi_61019457
Speelt de heilsgeschiedenis van de mensheid zich volgens de Koran werkelijk af in de schaduw van de grote beschavingen?
En zijn er Islamitische geleerden die zich hebben uitgelaten over Constantijn de Grote?
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
pi_61019486
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 17:54 schreef Ghazi het volgende:
Met de Koran is er ook een correctie gekomen op de Torah en de Bijbel. In deze geschriften staan namelijk bijv. de wildste verhalen over de 'joodse' en 'christelijke' profeten. Zo vermoordt Mozes zijn beste vriend uit jaloezie, krijgt hij het bevel om genocide te plegen, profeten die verkrachten en verkracht worden (Lot) etc. Nee, zegt de Koran. De profeten waren verheven boven deze dingen.
Waar zegt de Koran dit precies?
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 09:17:28 #17
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_61031031
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 15:49 schreef Triggershot het volgende:
TS begint :

Ik heb wel Google gebruik, mag dat?:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Interessant, ik weet weinig over de Koran... Ik ga dit topic wel volgen denk ik.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_61036342
Jup google mag, volgende vraag.

Beetje moeilijke
Is Jezus dood of niet?
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 13:17:35 #19
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_61037118
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 12:47 schreef Triggershot het volgende:
Jup google mag, volgende vraag.

Beetje moeilijke
Is Jezus dood of niet?
Ik gok dat hij gewoon dood is. Aangezien hij in de Islam een 'gewone' profeet was en niet 'De Zoon van God' zoals in het Christendom. In de Islam geloven ze wel in de wonderen die hij verricht heeft, maar dat God de wonderen deed via hem en niet Hijzelf. Ik denk dan ook dat Hij dan ook geen wederopstanding heeft in de Islam.

En was ik niet aan de beurt?

Moet ik het nog staven met boeken, dan gaan we weer even op de google toer!?!
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_61039691
tvp
Lawamena hitihala Lawamena haulala
pi_61045496
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 13:17 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Ik gok dat hij gewoon dood is. Aangezien hij in de Islam een 'gewone' profeet was en niet 'De Zoon van God' zoals in het Christendom. In de Islam geloven ze wel in de wonderen die hij verricht heeft, maar dat God de wonderen deed via hem en niet Hijzelf.
Sterker nog, ze doen er een sim salabim trucje bij dat kruisiging voorkomt!
pi_61046583
Beiden Geloven geloven dat Jezus weder zal keren, als is Jezus in de Islam niet gestorven aan het kruis. In het christendom is Jezus wel gestorven aan het kruis en daarna ten hemelen gekeerd (dus weer levend geworden zeg maar)
Lawamena hitihala Lawamena haulala
pi_61047520
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 20:42 schreef Apropos het volgende:
Speelt de heilsgeschiedenis van de mensheid zich volgens de Koran werkelijk af in de schaduw van de grote beschavingen?
En zijn er Islamitische geleerden die zich hebben uitgelaten over Constantijn de Grote?
Triggershot? Dit waren oprechte vragen, hoor.
  maandag 25 augustus 2008 @ 10:55:56 #24
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_61105252
quote:
"Maybe you're confused, but in this dimension cause comes before effect."
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_61110776
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 13:17 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Ik gok dat hij gewoon dood is. Aangezien hij in de Islam een 'gewone' profeet was en niet 'De Zoon van God' zoals in het Christendom. In de Islam geloven ze wel in de wonderen die hij verricht heeft, maar dat God de wonderen deed via hem en niet Hijzelf. Ik denk dan ook dat Hij dan ook geen wederopstanding heeft in de Islam.

En was ik niet aan de beurt?

Moet ik het nog staven met boeken, dan gaan we weer even op de google toer!?!
Nee, heersende opinie is dat hij niet dood is noch dood gegaan, God heeft hem tot zich genomen om hem te redden van zijn kruisiging en hij zal in de einde der tijden weer verschijnen als een profeet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')