abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60917047
Achter in de tuin hebben wij twee klimrozen staan welke omhoog aan het groeien zijn tussen enkele houten palen. De rozen doen het goed (bloemen zijn inmiddels al eruit gesnoeid), maar ik heb nog wel een vraag.

Er zijn enkele scheuten ontstaan met daaraan 7 blaadjes per takje. De meeste scheuten hebben 5 blaadjes per takje.

Ik heb ergens gelezen dat scheuten met 7 blaadjes 'wild' (?) zijn en zsm gesnoeid moeten worden. Maar ergens anders las ik weer dat er ook rozenstruiken zijn met 5 EN 7 blaadjes, dus dat het allebei zou kunnen. Voor ik begin met knippen wil ik hier wel eerst zekerheid over, dus als iemand mij kan helpen?

Moderator / FOK!Fotograaf maandag 18 augustus 2008 @ 10:17:53 #2
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_60917236
Komen die takken met 7 blaadjes toevallig helemaal onderuit? Dan zou het kunnen dat deze uit de onderstam komen waar de klimroos op ge-ent is en dan kun je ze inderdaad het beste afknippen.
pi_60917394
Dat moet ik vanavond eens nakijken, maar van 1tje weet ik dat deze ongeveer 5-10 cm boven de grond begint.

Is dat dan een 'wilde scheut'? Wat houdt dat dan precies in? Zijn die slecht voor de plant dan?
pi_60917851
Tvp
Dit is nieuw voor mij.
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 18 augustus 2008 @ 11:06:54 #5
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_60918363
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 10:27 schreef Yanze het volgende:
Dat moet ik vanavond eens nakijken, maar van 1tje weet ik dat deze ongeveer 5-10 cm boven de grond begint.

Is dat dan een 'wilde scheut'? Wat houdt dat dan precies in? Zijn die slecht voor de plant dan?
Enten wordt gedaan om een roos die slecht te vermeerderen is toch te vermeerderen. Je neemt een makkelijk wortelende roos en een mooie roos. De makkelijk wortelende roos (de onderstam) knip je vlak boven de grond af, van de mooie roos knip je een geschikte tak af, je maakt de mooie roos op de makkelijk wortelende roos (speciale manier van snijden en een touwtje) en je hebt een mooie roos met wortels. Dit is heel simplistisch wat het enten bij rozen inhoud.

Je wilt takken van die mooie roos. De onderstam is geen mooie roos, het is vaak een roos die heel slecht bloemen krijgt. Als er scheuten uit de onderstam komen dan zijn dat dus takken van die niet mooie roos. Ze nemen energie weg van de wel mooie roos en ze zijn waarschijnlijk ook niet mooi, ze zijn puur gekweekt voor de wortels en een klein stukje stam. Je moet ze dus ook niet hebben. En ze worden inderdaad wel wilde scheuten genoemd. Aangezien het een ander soort roos is, is de kans dat het blad anders is groot. Vandaar dus ook mijn idee dat ze uit de onderstam komen.

Overigens, ik weet niet hoe je roos gevormd is, maar aangezien het een klimroos is, zal de ent wel net boven of net in de grond liggen. Je hebt ook nog wel eens rozen op stam, daarbij heb je dus een stammetje en daarboven een soort kroon van rozentakken. Daarbij is het stammetje dus helemaal onderstam (en dus van een andere soort). Vaak is de ent nog wel te herkennen trouwens. Zit er ergens een touwtje of een stukje raffia om de stam? Of wellicht een kleur of dikteverschil? Dan zit daar de ent.
pi_60920327
Kijk, dat is pas een uitleg, tnx!!!

Voor zover ik weet is er geen zichtbare ent-plek in de vorm van een touwtje/elastiekje/bobbel, dus misschien zit die wel onder grond? Ik zal vanavond (als het weer weer 's droog is ... ) een paar foto's maken om e.e.a. te verduidelijken, misschien dat je dan nog meer nuttigs kunt vertellen
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 18 augustus 2008 @ 12:28:47 #7
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_60920617
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 12:17 schreef Yanze het volgende:
Voor zover ik weet is er geen zichtbare ent-plek in de vorm van een touwtje/elastiekje/bobbel, dus misschien zit die wel onder grond? Ik zal vanavond (als het weer weer 's droog is ... ) een paar foto's maken om e.e.a. te verduidelijken, misschien dat je dan nog meer nuttigs kunt vertellen
Overigens, het hoeft ook niet zichtbaar te zijn. Als de ent heel mooi op elkaar past zie je het bijna niet. En het touwtje kan er na een tijdje vanaf.
pi_60952315
Vanmorgen toch nog wat foto's kunnen maken en je had gelijk, er zat inderdaad een touwtje om! Niet dat dat touwtje nu zoveel deed, het hing een beetje los, maar het zat er wel. Zo te zien hebben de onderste twee scheuten 7 blaadjes en dan zouden deze wil moeten zijn en dan zou ik ze moeten snoeien?

Kan ik nog iets anders testen alvorens te knippen ( ) Mocht je meer/andere foto's willen > ask!

Mijn dank is alvast weer groot
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 19 augustus 2008 @ 15:49:41 #9
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_60955321
Ik heb wat moeite om te zien waar de ent-plek eventueel zou zitten..

Maar zoals ik het nu zie, is het blad van foto 2 & 3 heel anders dan dat van foto 4 t/m 6. Dat zou dus betekenen dat die scheuten van foto 2 & 3 wilde scheuten zijn. En zo te zien zijn dat op foto 1 die vrij lange scheuten onderaan.

Heb je enig idee waar de ent-plek zou kunnen zitten? (dat witte touwtje wat op foto 2 & 3 te zien is is sowieso geen ent-touwtje) Hij lijkt namelijk wel (als ik die scheuten zo zie) wel vrij hoog te zitten, nog boven dat stukje waar die 2 scheuten naast dat afgeknipte stuk zitten van foto 2.

En als dat zo is, zou dat betekenen dat die beide onderste scheuten eraf moeten, op die scheut na die recht omhoog gaat. Maar ik vind het moeilijk om er echt iets concreets van te zeggen. Het is me namelijk niet duidelijk waar de ent zit.
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 19 augustus 2008 @ 15:56:28 #10
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_60955513
Overigens, wees niet bang om je roos te snoeien. Een kweker die ik ken zei me ooit "je kunt een roos beter slecht snoeien, dan niet snoeien". En hoe staat hier mooi uitgelegd.
pi_60955867
De entplek is niet dat grijze stukje op foto 3, net boven het touwtje?
Kan ik misschien wat aarde weggraven om te zien of daar de entplek zit?
Is het uberhaupt zeker dat de roos geent is?
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 20 augustus 2008 @ 08:16:34 #12
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_60972818
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 16:07 schreef Yanze het volgende:
De entplek is niet dat grijze stukje op foto 3, net boven het touwtje?
Kan ik misschien wat aarde weggraven om te zien of daar de entplek zit?
Is het uberhaupt zeker dat de roos geent is?
Vrijwel alle rozen worden geënt. En aangezien jouw roos totaal verschillende bladeren aan 1 struik heeft is het zeker dat hij geënt is. En als ik het goed zie hebben de onderste 2 takken ander blad dan die bovenste. Dat zou dus kunnen betekenen dat de ent gemaakt is met die omhooggaande tak net onder dat afgeknipte stuk, aan de zijkant van dat afgeknipte stammetje (dat heet ook wel occuleren).
pi_60974141
Ik zal vanavond van alle takken een detail-foto van de bladeren posten, nogmaals dank voor alle hulp.

En tsja, als het echt zo is moeten die onderste twee erat en de bovenste flink teruggesnoeid worden.
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 20 augustus 2008 @ 09:52:01 #14
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_60974219
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 09:48 schreef Yanze het volgende:
Ik zal vanavond van alle takken een detail-foto van de bladeren posten, nogmaals dank voor alle hulp.

En tsja, als het echt zo is moeten die onderste twee erat en de bovenste flink teruggesnoeid worden.
Flink terugsnoeien is toch niet erg. Rozen bloeien vooral op jong hout, door flink terug te snoeien krijg je weer veel jong hout. De beste tijd voor dat terugsnoeien is overigens na de winter.
pi_61005336
Hierbij vier foto's van de desbetreffende struik.
De bovenste twee zijn dan de wilde scheuten, de onderste twee gewone scheuten ... toch?

fout1

fout2

goed1

goed2

Met dat snoeien van die twee gezonde scheuten kan ik dus het beste wachten tot de winter, check!
Maar wat nu met die wilde scheuten? Kan ik die er nu al af halen?
Ik las wel ergens dat je die niet moet knippen, maar scheuren. Maak ik dan niet het onderste stammetje waar ze uitgroeien kapot?
pi_61062941
Leuk, een rozen-snoeitopic! Ik weet er ook maar weinig van en doe ook maar wat, heb in het voorjaar de roos moeten verplaatsen en meteen gesnoeid, hij loopt lekker uit en heeft 5 bloemen uit 1 knop lijkt het wel Groeit echt heel apart, het is een perkroos, maar kan ik hem ook lekker tegen de (nieuwe-) schutting laten lopen denken jullie? Dus een jaar snoeien overslaan? Of anders snoeien?
En waarom die lelijke bladeren? Slakken?

@ Yanze, ik ga je roos volgen, maar heb geen tips dus

Foto's :

[ Bericht 25% gewijzigd door Blues op 23-08-2008 13:42:22 ]
pi_61093302
Hier een YouTube filmpje over het snoeien van rozen:

Ik zag ook een lavendel-snoei-filpmpje, maar da's offtopic
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 25 augustus 2008 @ 17:56:48 #18
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_61115924
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 12:09 schreef Yanze het volgende:
Hierbij vier foto's van de desbetreffende struik.
De bovenste twee zijn dan de wilde scheuten, de onderste twee gewone scheuten ... toch?

[...]

Met dat snoeien van die twee gezonde scheuten kan ik dus het beste wachten tot de winter, check!
Maar wat nu met die wilde scheuten? Kan ik die er nu al af halen?
Ik las wel ergens dat je die niet moet knippen, maar scheuren. Maak ik dan niet het onderste stammetje waar ze uitgroeien kapot?
Als de foute onderaan en de goede bovenaan het stammetje zaten, dan lijkt die kans me aanwezig. Het lijken me verschillende soorten rozen, als ik ze zo zie, dus goede kans dat de foute inderdaad uitgroei van de onderstam is.

Je kunt ze er het beste zo kort mogelijk afhalen, anders is de kans groot dat ze wederom uitgroeien. Als je ze afscheurt is de kans op uitgroeien het minste. Maar inderdaad, je moet wel oppassen dat je de stam niet al te erg beschadigd. Anders kun je ze beter gewoon knippen.

De wilde scheuten kun je er nu rustig afhalen.
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 25 augustus 2008 @ 18:10:41 #19
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_61116308
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 13:37 schreef Bluezz het volgende:
Leuk, een rozen-snoeitopic! Ik weet er ook maar weinig van en doe ook maar wat, heb in het voorjaar de roos moeten verplaatsen en meteen gesnoeid, hij loopt lekker uit en heeft 5 bloemen uit 1 knop lijkt het wel Groeit echt heel apart, het is een perkroos, maar kan ik hem ook lekker tegen de (nieuwe-) schutting laten lopen denken jullie? Dus een jaar snoeien overslaan? Of anders snoeien?
En waarom die lelijke bladeren? Slakken?
Gaten in het blad komt vaak door rupsen.

Ik zou 'm toch snoeien. Als je 'm door laat groeien krijg je waarschijnlijk een lange steel met alleen bovenaan bloemen. Bloemen van rozen komen op nieuw hout. Als je niet snoeit heb je vooral oud hout en dus weinig bloemen.
pi_61131467
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 17:56 schreef qltel het volgende:

[..]

Als de foute onderaan en de goede bovenaan het stammetje zaten, dan lijkt die kans me aanwezig. Het lijken me verschillende soorten rozen, als ik ze zo zie, dus goede kans dat de foute inderdaad uitgroei van de onderstam is.

Je kunt ze er het beste zo kort mogelijk afhalen, anders is de kans groot dat ze wederom uitgroeien. Als je ze afscheurt is de kans op uitgroeien het minste. Maar inderdaad, je moet wel oppassen dat je de stam niet al te erg beschadigd. Anders kun je ze beter gewoon knippen.

De wilde scheuten kun je er nu rustig afhalen.
Eergisteren heb ik de stoute (hand)schoenen aangetrokken en heb de onderste scheut verwijderd. Ik heb hem voorzichtig eraf gescheurd en het leek wel alsof de scheut een soort van wortel had die nu ook uit de stam is verdwenen. Ik zal vanavond proberen een fotootje te plaatsen, maar het ziet er op zich best netjes uit. Moet ik het 'wondje' in de stam nog afplakken of komt dat vanzelf wel goed?
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 26 augustus 2008 @ 09:52:25 #21
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_61132171
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 09:20 schreef Yanze het volgende:

[..]

Eergisteren heb ik de stoute (hand)schoenen aangetrokken en heb de onderste scheut verwijderd. Ik heb hem voorzichtig eraf gescheurd en het leek wel alsof de scheut een soort van wortel had die nu ook uit de stam is verdwenen. Ik zal vanavond proberen een fotootje te plaatsen, maar het ziet er op zich best netjes uit. Moet ik het 'wondje' in de stam nog afplakken of komt dat vanzelf wel goed?
Zeker niet afplakken. Gewoon zo laten is het beste. Komt vanzelf goed.
pi_61137283
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 18:10 schreef qltel het volgende:

Gaten in het blad komt vaak door rupsen.

Ik zou 'm toch snoeien. Als je 'm door laat groeien krijg je waarschijnlijk een lange steel met alleen bovenaan bloemen. Bloemen van rozen komen op nieuw hout. Als je niet snoeit heb je vooral oud hout en dus weinig bloemen.
Ok, tnxx
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')