Enten wordt gedaan om een roos die slecht te vermeerderen is toch te vermeerderen. Je neemt een makkelijk wortelende roos en een mooie roos. De makkelijk wortelende roos (de onderstam) knip je vlak boven de grond af, van de mooie roos knip je een geschikte tak af, je maakt de mooie roos op de makkelijk wortelende roos (speciale manier van snijden en een touwtje) en je hebt een mooie roos met wortels. Dit is heel simplistisch wat het enten bij rozen inhoud.quote:Op maandag 18 augustus 2008 10:27 schreef Yanze het volgende:
Dat moet ik vanavond eens nakijken, maar van 1tje weet ik dat deze ongeveer 5-10 cm boven de grond begint.
Is dat dan een 'wilde scheut'? Wat houdt dat dan precies in? Zijn die slecht voor de plant dan?
Overigens, het hoeft ook niet zichtbaar te zijn. Als de ent heel mooi op elkaar past zie je het bijna niet. En het touwtje kan er na een tijdje vanaf.quote:Op maandag 18 augustus 2008 12:17 schreef Yanze het volgende:
Voor zover ik weet is er geen zichtbare ent-plek in de vorm van een touwtje/elastiekje/bobbel, dus misschien zit die wel onder grond? Ik zal vanavond (als het weer weer 's droog is ... ) een paar foto's maken om e.e.a. te verduidelijken, misschien dat je dan nog meer nuttigs kunt vertellen
Vrijwel alle rozen worden geënt. En aangezien jouw roos totaal verschillende bladeren aan 1 struik heeft is het zeker dat hij geënt is. En als ik het goed zie hebben de onderste 2 takken ander blad dan die bovenste. Dat zou dus kunnen betekenen dat de ent gemaakt is met die omhooggaande tak net onder dat afgeknipte stuk, aan de zijkant van dat afgeknipte stammetje (dat heet ook wel occuleren).quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 16:07 schreef Yanze het volgende:
De entplek is niet dat grijze stukje op foto 3, net boven het touwtje?
Kan ik misschien wat aarde weggraven om te zien of daar de entplek zit?
Is het uberhaupt zeker dat de roos geent is?
Flink terugsnoeien is toch niet erg. Rozen bloeien vooral op jong hout, door flink terug te snoeien krijg je weer veel jong hout. De beste tijd voor dat terugsnoeien is overigens na de winter.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 09:48 schreef Yanze het volgende:
Ik zal vanavond van alle takken een detail-foto van de bladeren posten, nogmaals dank voor alle hulp.
En tsja, als het echt zo is moeten die onderste twee erat en de bovenste flink teruggesnoeid worden.
Als de foute onderaan en de goede bovenaan het stammetje zaten, dan lijkt die kans me aanwezig. Het lijken me verschillende soorten rozen, als ik ze zo zie, dus goede kans dat de foute inderdaad uitgroei van de onderstam is.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 12:09 schreef Yanze het volgende:
Hierbij vier foto's van de desbetreffende struik.
De bovenste twee zijn dan de wilde scheuten, de onderste twee gewone scheuten ... toch?
[...]
Met dat snoeien van die twee gezonde scheuten kan ik dus het beste wachten tot de winter, check!
Maar wat nu met die wilde scheuten? Kan ik die er nu al af halen?
Ik las wel ergens dat je die niet moet knippen, maar scheuren. Maak ik dan niet het onderste stammetje waar ze uitgroeien kapot?
Gaten in het blad komt vaak door rupsen.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 13:37 schreef Bluezz het volgende:
Leuk, een rozen-snoeitopic! Ik weet er ook maar weinig van en doe ook maar wat, heb in het voorjaar de roos moeten verplaatsen en meteen gesnoeid, hij loopt lekker uit en heeft 5 bloemen uit 1 knop lijkt het welGroeit echt heel apart, het is een perkroos, maar kan ik hem ook lekker tegen de (nieuwe-) schutting laten lopen denken jullie? Dus een jaar snoeien overslaan? Of anders snoeien?
En waarom die lelijke bladeren? Slakken?![]()
Eergisteren heb ik de stoute (hand)schoenen aangetrokken en heb de onderste scheut verwijderd. Ik heb hem voorzichtig eraf gescheurd en het leek wel alsof de scheut een soort van wortel had die nu ook uit de stam is verdwenen. Ik zal vanavond proberen een fotootje te plaatsen, maar het ziet er op zich best netjes uit. Moet ik het 'wondje' in de stam nog afplakken of komt dat vanzelf wel goed?quote:Op maandag 25 augustus 2008 17:56 schreef qltel het volgende:
[..]
Als de foute onderaan en de goede bovenaan het stammetje zaten, dan lijkt die kans me aanwezig. Het lijken me verschillende soorten rozen, als ik ze zo zie, dus goede kans dat de foute inderdaad uitgroei van de onderstam is.
Je kunt ze er het beste zo kort mogelijk afhalen, anders is de kans groot dat ze wederom uitgroeien. Als je ze afscheurt is de kans op uitgroeien het minste. Maar inderdaad, je moet wel oppassen dat je de stam niet al te erg beschadigd. Anders kun je ze beter gewoon knippen.
De wilde scheuten kun je er nu rustig afhalen.
Zeker niet afplakken. Gewoon zo laten is het beste. Komt vanzelf goed.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 09:20 schreef Yanze het volgende:
[..]
Eergisteren heb ik de stoute (hand)schoenen aangetrokken en heb de onderste scheut verwijderd. Ik heb hem voorzichtig eraf gescheurd en het leek wel alsof de scheut een soort van wortel had die nu ook uit de stam is verdwenen. Ik zal vanavond proberen een fotootje te plaatsen, maar het ziet er op zich best netjes uit. Moet ik het 'wondje' in de stam nog afplakken of komt dat vanzelf wel goed?
Ok, tnxxquote:Op maandag 25 augustus 2008 18:10 schreef qltel het volgende:
Gaten in het blad komt vaak door rupsen.
Ik zou 'm toch snoeien. Als je 'm door laat groeien krijg je waarschijnlijk een lange steel met alleen bovenaan bloemen. Bloemen van rozen komen op nieuw hout. Als je niet snoeit heb je vooral oud hout en dus weinig bloemen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |