abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 14 oktober 2009 @ 12:30:25 #101
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_73677609
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 12:20 schreef Like-a-Bunny het volgende:
Ik heb voor de tweede keer sjalotten ingemaakt, die nu al twee maandjes heelijk staan de rijpen in het donker.
Iemand een idee hoelang je ze minimaal moet laten staan voordat ze echt lekker zijn?
Na 2 a 3 maanden zijn ze al lekker, ligt een beetje aan het recept, en na een half jaar worden ze pas echt lekker.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_73705942
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 12:30 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Na 2 a 3 maanden zijn ze al lekker, ligt een beetje aan het recept, en na een half jaar worden ze pas echt lekker.
Thanks! Mmm...dan bedwing ik me toch maar even tot februari (pfff).
Ik heb h vrij standaar gehouden, met blank azijn, zwarte peperkorrels, lepel suiker, en een paar kruidnagels.
Raoul Duke: "Quick, like a bunny!"
----------------------------------------
  donderdag 15 oktober 2009 @ 10:30:36 #103
45206 Pietverdriet
pi_73706134
Ik moet me ook altijd inhouden.
Het is echter wel leuk om te doen, droom is nog steeds een grote kelder en die helemaal volzetten met uitgelezen wijnen, zelfgemaakte conserven en inmaak.
Confits de canard/porc/Oie, jams, geconfijte vruchten, geweckte tomaten uit eigen tuin, zuurkool, etc etc
pi_73706796
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 12:09 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Goedkoopste jenever, en kruiden. En dan is het net wat je wilt. Ik had, als ik het goed herinner, 2 dingetjes kruidnagel, 2 blaadjes laurier, kaneelstokje, 4 stuks steranijs, wat speculaaskruiden, beetje zwarte peper, jeneverbessen (6 ofzo), heel klein beetje (!) sinasappelschil en lavendel, beetje citroenmelisse, dat 3 weken laten staan, en toen ook nog een week met zoethout er bij.

Exacte kruidencombi die ik gebruikt heb staat op mn thuis pc, ik zoek hem vanavond even voor je op
Deze bleek toch wat slapjes, toen heb ik hem nog een week of 6 langer laten staan met opnieuw een kaneelstok, wat meer zoethout, en een extra dingetje steranijs.

Hij is perfect op het moment
  zaterdag 31 oktober 2009 @ 18:04:10 #105
70867 Jackal_Omega
Boeiend.................
pi_74256919
Ik wil binnenkort weer Chutney gaan maken. Heb een aantal kleine weckpotjes gekocht waar ik het in wil gaan doen.
Ik heb alleen geen weckketel om alles in te koken. Kan dit ook in de oven. Ik bedoel dus niet om die potjes schoon te krijgen maar om ze (als ze gevuld zijn) weer luchtdicht te krijgen.

Bij gewone potjes vul ik hete potjes af en zet ik die op de kop. Dan trekt het ook vacuum maar dit lukt volgens mij niet met weckpotten
Het beste horlogeforum van Nederland
pi_74259362
Chutney weck ik niet, wecken in de oven ken ik niet, wecken zou ook moeten kunnen in een gewone grote pan.

Ik heb vandaag weer een portie appelschijfjes te drogen gelegd; eerder heb ik al twee porties gemaakt. Er blijft maar een klein papieren zakje gedroogde appeltjes over van een groot rek natte appelschijfjes..

En ik heb vandaag de laatste portie druiven klaargezet om te drogen in de oven; eerste droogbeurt vanmiddag gehad maar moet nog wel een paar maal, en nu moet de oven weer eerst wat afkoelen. na drogen doe ik de rozijnen in een pot waarna ik ze overgiet met drank. Vorige pot onverdunde rum, da's te straf. Eerst eens kijken hoe deze rozijnen eruit gaan zien - dit zijn witte druiven, de vorige waren blauw.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 31 oktober 2009 @ 21:47:22 #107
70867 Jackal_Omega
Boeiend.................
pi_74263106
En als je iets kokends heet in een weckpot doet en op de kop zet. Dan hoeft ie toch ook niet meer in de pan
  zaterdag 31 oktober 2009 @ 22:02:01 #108
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_74263481
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 21:47 schreef Jackal_Omega het volgende:
En als je iets kokends heet in een weckpot doet en op de kop zet. Dan hoeft ie toch ook niet meer in de pan
Misschien niet als de inhoud "stabiel" is (erg zuur, zoet of zout) en voor een paar maanden maar goed geweckte groenten of fruit kun je minimaal 20 jaar bewaren.
Wie dit leest is gek
pi_74264215
sigme wat doe je dan met die appelschijfjes?

ik krijg binnenkort kilo's appels.
nu wilde ik zelf appelmoes maken en inwecken. alleen maar appelmoes inwecken is ook niks natuurlijk. het word de eerste keer dus ben heel erg benieuwd hoe ik het er vanaf ga brengen.

ik heb laatst op de rommelmarkt een weckpan met thermometer voor 1.50 gekocht.
weckpan van de rommelmarkt is goed schoon geworden, met een paar flessen azijn.
mama van 3 kids!
pi_74269918
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 22:31 schreef Popples het volgende:
sigme wat doe je dan met die appelschijfjes?

ik krijg binnenkort kilo's appels.
nu wilde ik zelf appelmoes maken en inwecken. alleen maar appelmoes inwecken is ook niks natuurlijk. het word de eerste keer dus ben heel erg benieuwd hoe ik het er vanaf ga brengen.

ik heb laatst op de rommelmarkt een weckpan met thermometer voor 1.50 gekocht.
weckpan van de rommelmarkt is goed schoon geworden, met een paar flessen azijn.
Je kan ook appelpartjes inmaken. Recept zonder weck:
quote:
Schil de appels, verwijder het klokhuis en snij ze in kwarten. Breng een pan met ruim water aan de kook en blancheer de appels twee minuten. Neem brandschone, met hete soda afgewassen glazen potten en schep de appelen erin. Vul aan tot de rand met een scheutje kookvocht. Draai het deksel erop, zet de pot 5 minuten op zijn kop en laat afkoelen.
Voor het drogen van appels heb je een niet speciaal warme maar wel redelijk tochtende plaats nodig (boven een cv-ketel bijvoorbeeld), maar in een tochtige schuur kan ook heel goed.
Ik gebruik de gedroogde appeltjes voor door de yoghurt. Eventueel met een paar nootjes en wat honing.

Succes met de weck, ik ben reuze benieuwd (heb zelf nog nooit geweckd).
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 1 november 2009 @ 22:48:26 #111
70867 Jackal_Omega
Boeiend.................
pi_74298749
Vandaag drie potten mango chutney en tomaat rode uit chutney gemaakt. Weckpotten gesteriliseerd en tot aan de nok gevuld. Klemmen erop en klaar. Spul kwam er ook echt langs de randen eruit dus zat geen lucht meer in. Schoongemaakt van buiten en op zijn kop laten afkoelen. Rubbertje gaan mooi naar beneden staan dus mooi vacuum
vraag me alleen af of het niet erg is dat er wat chutney onder het rubber zit doordat ze zo vol zaten
pi_74572397
vraagje; als je knoflook inmaakt kan het gebeuren dat hij op plekjes verkleurt naar grijzig/blauw. Dat schijnt te maken te hebben met kopersulfides en schijnt ook de smaak niet aan te tasten. Het ziet er alleen wat vreemd uit maar je kan het eten zegt men.

nou weet ik dat niet zeker dus dat vroeg ik mij af en ik vroeg mij af; hoe voorkom je die verkleuring?
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_74693702
Vandaag gemaakt:
Russisches Kraut
quote:
Originalrezept aus dem Kaukasus

Kleine, feste Weißkrautköpfe,
Sellerieknollen + Sellerieblätter,
grüne Tomaten
Zwiebeln
Rote Paprikaschoten
Knoblauch
Pfefferkörner

Weißkohlköpfe vierteln, zusammen mit den grünen Tomaten, rohen Selleriestückchen, Zwiebelringe, Knoblauchzehen + in Streifen geschnittenen roten Paprikaschoten in den Gärtopf schichten.
Aus Sellerieblättern, einigen Pfefferkörner + Salz ( 25 g auf 1 l Wasser)
Sud kochen + handwarm über Gemüse gießen.
Beschwerungsstein muss gut bedeckt sein.
Het leek me nogal een losjes recept en ik heb de ingredienten dan ook aangepast naar wat ik zoal had. Eén klein (nogal los) wit kooltje in achten; een lading spruitjes in kwartjes, niet heel fijn gesneden Russische rode snijkool; een dikke ui in stukken, een teentje knoflook in plakjes, een rode paprika in stukken, twee koolrabi in fijne plakjes en een knolselderij ook in fijne plakjes. Allemaal eigen teelt. Ben heel benieuwd.

In de laatste zuurkoolpot die ik nog vrij had heb ik rode bieten ingemaakt. Geschild, in dunne plakken, twee eetlepels kwark erbij en onder water gezet met 25gr/liter zout.

In 2010 mag ik proeven of 't wat geworden is.
  zaterdag 14 november 2009 @ 14:01:21 #114
45206 Pietverdriet
pi_74694110
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 13:41 schreef sigme het volgende:
Vandaag gemaakt:
Russisches Kraut
[..]

Het leek me nogal een losjes recept en ik heb de ingredienten dan ook aangepast naar wat ik zoal had. Eén klein (nogal los) wit kooltje in achten; een lading spruitjes in kwartjes, niet heel fijn gesneden Russische rode snijkool; een dikke ui in stukken, een teentje knoflook in plakjes, een rode paprika in stukken, twee koolrabi in fijne plakjes en een knolselderij ook in fijne plakjes. Allemaal eigen teelt. Ben heel benieuwd.

In de laatste zuurkoolpot die ik nog vrij had heb ik rode bieten ingemaakt. Geschild, in dunne plakken, twee eetlepels kwark erbij en onder water gezet met 25gr/liter zout.

Waarom de kwark erbij?
pi_74696518
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 14:01 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waarom de kwark erbij?
Het recept schrijft 1/4 liter melk voor. Ik weet dat het ook yoghurt of karnemelk mag zijn: het is om de melkzuurbacterie een handje te helpen (melk, liefst zuur). Nu heb ik alleen houdbare melk in huis en die vertrouw ik zuur niet. Yoghurt en karnemelk heb ik toevallig niet staan, en kwark wel. Vandaar dus.

Nu je er toch bent Piet; het recept zei dat m'n bieten feingefafffelt (mét al die ff'en) moest zijn. Een digitale variant spreekt van feingeraffelt. Ik gok dat ze geraspt bedoelen, klopt dat?
pi_74697167
niemand die antwoorden heeft? dacht dat hier van die inmaak die hards zaten
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  zaterdag 14 november 2009 @ 16:28:02 #117
45206 Pietverdriet
pi_74697553
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 15:42 schreef sigme het volgende:

[..]

Het recept schrijft 1/4 liter melk voor. Ik weet dat het ook yoghurt of karnemelk mag zijn: het is om de melkzuurbacterie een handje te helpen (melk, liefst zuur). Nu heb ik alleen houdbare melk in huis en die vertrouw ik zuur niet. Yoghurt en karnemelk heb ik toevallig niet staan, en kwark wel. Vandaar dus.

Nu je er toch bent Piet; het recept zei dat m'n bieten feingefafffelt (mét al die ff'en) moest zijn. Een digitale variant spreekt van feingeraffelt. Ik gok dat ze geraspt bedoelen, klopt dat?
Ik gok hetzelfde
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 14 november 2009 @ 17:44:40 #118
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_74699582
http://www.uitmuntend.de/woordenboek/raspen/

Raspen is raspeln, dat zal hem wel zijn

Overigens een handige vertaalsite
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  zaterdag 14 november 2009 @ 18:28:55 #119
45206 Pietverdriet
pi_74700721
feingeraffelt of geraffelt is geen officieel duits, het is naar wat ik er van begrijp omgangsduits, informeel, maar kleingesneden/gemaakt/geraspt dekt de lading aardig
pi_75163740
wat ik in ieder geval weet van wecken is dat je die zooi in de schone potten zet en dan nog gloeiend heet gaat koken (met ringetjes enz.) dat moet op een bepaalde temperatuur en een bepaalde tijd. in ieder geval niet op zijn kop. glazen potjes met schroefdeksels maak je wel vacuum op zijn kop. ik ga binnen kort beginnen met wecken. denk dat ik maar begin met appelmoes en jam...
pi_76368293
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 13:41 schreef sigme het volgende:
Vandaag gemaakt:
Russisches Kraut
[..]

Lekker! Echt heel lekker !
  zondag 3 januari 2010 @ 19:10:18 #122
45206 Pietverdriet
pi_76368981
Ga het ook eens proberen
pi_76519220
De komkommer in het zuur uit dit topic is gelukt. Hij is echt lekker.
Ik heb hem afgelopen zomer gemaakt toen ik wat komkommer uit de tuin overhad.
pi_79179190
Klein schopje.

Heb recentelijk hete pepers in de azijn gezet (recept gevolgd) maar nu lees ik een recept dat zegt dat je ze met pot en al 10 minuten in kokend water moet laten staan, omdat er anders botulisme ontstaat. Nu heb ik de pot gesteriliseerd en het azijn-mengsel laten koken...wie moet ik geloven?
Eins, zwei, hoeplakai.
  maandag 15 maart 2010 @ 18:59:03 #125
45206 Pietverdriet
pi_79179550
quote:
Op maandag 15 maart 2010 18:50 schreef jakkop het volgende:
Klein schopje.

Heb recentelijk hete pepers in de azijn gezet (recept gevolgd) maar nu lees ik een recept dat zegt dat je ze met pot en al 10 minuten in kokend water moet laten staan, omdat er anders botulisme ontstaat. Nu heb ik de pot gesteriliseerd en het azijn-mengsel laten koken...wie moet ik geloven?
Botuline kan alleen in een zuurstofvrij milieu ontstaan, zoals in olie, en niet in een zuur milieu, daarom kan je aan dingen die je inlegt in olie wat azijn toevoegen om het te voorkomen.
In zaken die ingelegd zijn in azijn ontstaat zeker geen botuline.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')