Na 2 a 3 maanden zijn ze al lekker, ligt een beetje aan het recept, en na een half jaar worden ze pas echt lekker.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 12:20 schreef Like-a-Bunny het volgende:
Ik heb voor de tweede keer sjalotten ingemaakt, die nu al twee maandjes heelijk staan de rijpen in het donker.
Iemand een idee hoelang je ze minimaal moet laten staan voordat ze echt lekker zijn?
Thanks! Mmm...dan bedwing ik me toch maar even tot februari (pfff).quote:Op woensdag 14 oktober 2009 12:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Na 2 a 3 maanden zijn ze al lekker, ligt een beetje aan het recept, en na een half jaar worden ze pas echt lekker.
Deze bleek toch wat slapjes, toen heb ik hem nog een week of 6 langer laten staan met opnieuw een kaneelstok, wat meer zoethout, en een extra dingetje steranijs.quote:Op vrijdag 10 april 2009 12:09 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Goedkoopste jenever, en kruiden. En dan is het net wat je wilt. Ik had, als ik het goed herinner, 2 dingetjes kruidnagel, 2 blaadjes laurier, kaneelstokje, 4 stuks steranijs, wat speculaaskruiden, beetje zwarte peper, jeneverbessen (6 ofzo), heel klein beetje (!) sinasappelschil en lavendel, beetje citroenmelisse, dat 3 weken laten staan, en toen ook nog een week met zoethout er bij.
Exacte kruidencombi die ik gebruikt heb staat op mn thuis pc, ik zoek hem vanavond even voor je op
Misschien niet als de inhoud "stabiel" is (erg zuur, zoet of zout) en voor een paar maanden maar goed geweckte groenten of fruit kun je minimaal 20 jaar bewaren.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 21:47 schreef Jackal_Omega het volgende:
En als je iets kokends heet in een weckpot doet en op de kop zet. Dan hoeft ie toch ook niet meer in de pan
Je kan ook appelpartjes inmaken. Recept zonder weck:quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 22:31 schreef Popples het volgende:
sigme wat doe je dan met die appelschijfjes?
ik krijg binnenkort kilo's appels.
nu wilde ik zelf appelmoes maken en inwecken. alleen maar appelmoes inwecken is ook niks natuurlijk. het word de eerste keer dus ben heel erg benieuwd hoe ik het er vanaf ga brengen.
ik heb laatst op de rommelmarkt een weckpan met thermometer voor 1.50 gekocht.
weckpan van de rommelmarkt is goed schoon geworden, met een paar flessen azijn.
Voor het drogen van appels heb je een niet speciaal warme maar wel redelijk tochtende plaats nodig (boven een cv-ketel bijvoorbeeld), maar in een tochtige schuur kan ook heel goed.quote:Schil de appels, verwijder het klokhuis en snij ze in kwarten. Breng een pan met ruim water aan de kook en blancheer de appels twee minuten. Neem brandschone, met hete soda afgewassen glazen potten en schep de appelen erin. Vul aan tot de rand met een scheutje kookvocht. Draai het deksel erop, zet de pot 5 minuten op zijn kop en laat afkoelen.
Het leek me nogal een losjes recept en ik heb de ingredienten dan ook aangepast naar wat ik zoal had. Eén klein (nogal los) wit kooltje in achten; een lading spruitjes in kwartjes, niet heel fijn gesneden Russische rode snijkool; een dikke ui in stukken, een teentje knoflook in plakjes, een rode paprika in stukken, twee koolrabi in fijne plakjes en een knolselderij ook in fijne plakjes. Allemaal eigen teelt. Ben heel benieuwd.quote:Originalrezept aus dem Kaukasus
Kleine, feste Weißkrautköpfe,
Sellerieknollen + Sellerieblätter,
grüne Tomaten
Zwiebeln
Rote Paprikaschoten
Knoblauch
Pfefferkörner
Weißkohlköpfe vierteln, zusammen mit den grünen Tomaten, rohen Selleriestückchen, Zwiebelringe, Knoblauchzehen + in Streifen geschnittenen roten Paprikaschoten in den Gärtopf schichten.
Aus Sellerieblättern, einigen Pfefferkörner + Salz ( 25 g auf 1 l Wasser)
Sud kochen + handwarm über Gemüse gießen.
Beschwerungsstein muss gut bedeckt sein.
Waarom de kwark erbij?quote:Op zaterdag 14 november 2009 13:41 schreef sigme het volgende:
Vandaag gemaakt:
Russisches Kraut
[..]
Het leek me nogal een losjes recept en ik heb de ingredienten dan ook aangepast naar wat ik zoal had. Eén klein (nogal los) wit kooltje in achten; een lading spruitjes in kwartjes, niet heel fijn gesneden Russische rode snijkool; een dikke ui in stukken, een teentje knoflook in plakjes, een rode paprika in stukken, twee koolrabi in fijne plakjes en een knolselderij ook in fijne plakjes. Allemaal eigen teelt. Ben heel benieuwd.
In de laatste zuurkoolpot die ik nog vrij had heb ik rode bieten ingemaakt. Geschild, in dunne plakken, twee eetlepels kwark erbij en onder water gezet met 25gr/liter zout.
In 2010 mag ik proeven of 't wat geworden is.
Het recept schrijft 1/4 liter melk voor. Ik weet dat het ook yoghurt of karnemelk mag zijn: het is om de melkzuurbacterie een handje te helpen (melk, liefst zuur). Nu heb ik alleen houdbare melk in huis en die vertrouw ik zuur niet. Yoghurt en karnemelk heb ik toevallig niet staan, en kwark wel. Vandaar dus.quote:
Ik gok hetzelfdequote:Op zaterdag 14 november 2009 15:42 schreef sigme het volgende:
[..]
Het recept schrijft 1/4 liter melk voor. Ik weet dat het ook yoghurt of karnemelk mag zijn: het is om de melkzuurbacterie een handje te helpen (melk, liefst zuur). Nu heb ik alleen houdbare melk in huis en die vertrouw ik zuur niet. Yoghurt en karnemelk heb ik toevallig niet staan, en kwark wel. Vandaar dus.
Nu je er toch bent Piet; het recept zei dat m'n bieten feingefafffelt (mét al die ff'en) moest zijn. Een digitale variant spreekt van feingeraffelt. Ik gok dat ze geraspt bedoelen, klopt dat?
Lekker! Echt heel lekkerquote:Op zaterdag 14 november 2009 13:41 schreef sigme het volgende:
Vandaag gemaakt:
Russisches Kraut
[..]
Het leek me nogal een losjes recept en ik heb de ingredienten dan ook aangepast naar wat ik zoal had. Eén klein (nogal los) wit kooltje in achten; een lading spruitjes in kwartjes, niet heel fijn gesneden Russische rode snijkool; een dikke ui in stukken, een teentje knoflook in plakjes, een rode paprika in stukken, twee koolrabi in fijne plakjes en een knolselderij ook in fijne plakjes. Allemaal eigen teelt. Ben heel benieuwd.
In 2010 mag ik proeven of 't wat geworden is.
Botuline kan alleen in een zuurstofvrij milieu ontstaan, zoals in olie, en niet in een zuur milieu, daarom kan je aan dingen die je inlegt in olie wat azijn toevoegen om het te voorkomen.quote:Op maandag 15 maart 2010 18:50 schreef jakkop het volgende:
Klein schopje.
Heb recentelijk hete pepers in de azijn gezet (recept gevolgd) maar nu lees ik een recept dat zegt dat je ze met pot en al 10 minuten in kokend water moet laten staan, omdat er anders botulisme ontstaat. Nu heb ik de pot gesteriliseerd en het azijn-mengsel laten koken...wie moet ik geloven?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |