abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60910672
Mijn moeder woont nu ruim 3 jaar in een huurhuis. Toen ze de woning betrok kwamen we erachter dat de oude bewoners blijkbaar wat waren vergeten in een kastje dat nauwelijks opvalt. Het zag eruit alsof het rechtstreeks van de rommelmarkt kwam en leek niet echt waardevol. We dachten dat ze zich nog wel zouden melden ervoor, als ze het zouden missen. Verder hebben we er toen niet veel aandacht aan besteed en zijn het ook uiteindelijk vergeten.

We zijn nu bezig met een grote opruiming, dus zoeken in allerlei kasten naar dingen die weg kunnen. Zo kwamen we dus ook weer de ''rommel'' van de vorige bewoners tegen. Het blijken hele oude boeken te zijn die in goede staat verkeren met een ex libris. De meeste boeken zijn aan de binnenkant bestempeld met een naam en adres. Vermoedelijk van de oude bewoners. Als ik echter op het adres Google of op hun naam vind ik niks. Op andere manieren overigens ook niet en ik zou niet weten waar ze nu wonen.

Het is heel verleidelijk om de boeken te verkopen, omdat ze vermoedelijk veel geld zullen opbrengen. Als ze van ons zouden zijn dan, maar dat is het toch niet? Of toch wel omdat het in ons huis staat nu

Dank jullie alvast voor het meedenken .
pi_60910812
Hoe het juridisch in elkaar zit, weet ik niet.
Maar aangezien de eigenaren er 3 jaar niet naar omgekeken of gevraagd hebben, lijkt het me niet alsof ze er nog belang bij hebben. Als het belangrijk voor ze was, dan waren ze er wel achteraan gegaan. Dus ik zou zeggen: lekker ermee doen wat je wilt.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  zondag 17 augustus 2008 @ 23:04:03 #3
179735 UnderTheWingsOfLove
Imperio. Crucio. Avada Kedavra
pi_60910957
Die zijn nu gewoon van jou, en als je er later nog gezeik mee krijgt zeg je gewoon: Ik weet van niks.
Celebrities walk on red carpet because they are famous, I walk on toilet paper because I'm the shit
5 Xbox360 spellen: Halo 3 , Fable 2 ,Saints Row 2 , Pure en Virtua Tennis 3 te koop!
pi_60910974
K zou ze persoonlijk lekker laten liggen en als je weer gaat verhuizen of dr is echt jaren en jaren voorbij gewoon verkopen.

Technisch gezien zijn ze nu gewoon van jullie maja dalijk komen ze langs en wat ga je zeggen? We hebben jullie kostbare boeken verkocht ofzo?Kan wel maja dan moet je bereid zijn die confrontatie aan te gaan

Lijkt me als ze waardevol zijn dat ze ze toch wel gaan missen.

Via de Woningbouw kun je hun misschien wel bereiken??
pi_60911028
Je had de kast ook 3 jaar geleden kunnen weggooien. dus is het gewoon je eigendom
Kus-Kus
  zondag 17 augustus 2008 @ 23:19:58 #6
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_60911515
Volgens mij wordt het niet automatisch je eigendom, als ik de wet hierover goed lees.

http://www.st-ab.nl/wetten/0057_Boek_5_Burgerlijk_Wetboek_BW.htm
quote:
Artikel 2
De eigenaar van een zaak is bevoegd haar van een ieder die haar zonder recht houdt, op te eisen.

[...]

Artikel 5
1. Hij die een onbeheerde zaak vindt en onder zich neemt, is verplicht:
a. met bekwame spoed overeenkomstig lid 2, eerste zin, van de vondst aangifte te doen, tenzij hij terstond na de vondst daarvan mededeling heeft gedaan aan degene die hij als eigenaar of als tot ontvangst bevoegd mocht beschouwen;
b. met bekwame spoed tevens overeenkomstig lid 2, tweede zin, mededeling van de vondst te doen, indien deze is gedaan in een woning, een gebouw of een vervoermiddel, tenzij hij krachtens het bepaalde onder a, slot ook niet tot aangifte verplicht was;
c. de zaak in bewaring te geven aan de gemeente die dit vordert.
Als ik het goed begrijp mogen gemeenten nadere regels en procedures stellen. Een beetje googlen levert op dat binnen bepaalde gemeenten als je aangifte doet en men claimt het niet binnen een jaar, dat het van jezelf is. Die periode gaat lopen na aangifte, doe je geen aangifte dan is de termijn 20 jaar. Maar dat is maar een hele snelle google geweest. Google anders ook even met je woonplaats erbij.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_60911895
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 23:04 schreef fm07 het volgende:
K zou ze persoonlijk lekker laten liggen en als je weer gaat verhuizen of dr is echt jaren en jaren voorbij gewoon verkopen.

Technisch gezien zijn ze nu gewoon van jullie maja dalijk komen ze langs en wat ga je zeggen? We hebben jullie kostbare boeken verkocht ofzo?Kan wel maja dan moet je bereid zijn die confrontatie aan te gaan

Lijkt me als ze waardevol zijn dat ze ze toch wel gaan missen.

Via de Woningbouw kun je hun misschien wel bereiken??
Maar na 3 jaar hadden ze ze vast wel al gemist lijkt me

En je kan altijd zeggen dat je ze met een grote schoonmaak hebt weggegooid.
pi_60911975
Ga ik zeker even op Googlen soylent, dank je!

10.5 In het geval huurder bij het einde van de huurovereenkomst in het gehuurde zaken heeft achtergelaten, is verhuurder bevoegd die zaken te verwijderen, zonder dat op verhuurder een bewaarplicht komt te rusten. Alle kosten van verwijdering van de za-ken zijn voor rekening van de huurder, onverminderd het bepaalde in artikel 12.
Het in dit lid bepaalde is niet van toepassing op roerende zaken die huurder heeft overgedragen aan de opvolgende huurder, mits van deze overdracht schriftelijk aan de verhuurder is kennis gegeven.

http://www.progrez.nl/upl(...)nt%20II%20060316.pdf

Kan ik iets met deze passage? De woningbouw heeft niks verwijderd en is dus in feite onbedoeld in gebreke gebleven (denk ik). Met de oude bewoners hadden we ook geen overnamecontract of iets, dus eigenlijk is het dan toch niet mijn schuld maar die van de woningbouw? En kan ik niet aansprakelijk zijn?

Of beredeneer ik nu verkeerd?
  zondag 17 augustus 2008 @ 23:42:53 #9
42700 Minkeltje
Ondertitel hier
pi_60912184
EHmm er staat verwijderen, maar er wordt niet gerept over verkoop van die goederen?
Zeg meneer Minkeltje hebben wij gedronken?
Ach agent, slechts de golven zullen zeggen.....!
pi_60912203
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 23:42 schreef Minkeltje het volgende:
EHmm er staat verwijderen, maar er wordt niet gerept over verkoop van die goederen?
Als ze de zaken zouden verwijderen, zou ik het ook niet kunnen verkopen .
  zondag 17 augustus 2008 @ 23:47:06 #11
42700 Minkeltje
Ondertitel hier
pi_60912298
Maar goed, al met al zal er wettelijk idd wel iets geregeld zijn voor onbeheerd achtergebleven goederen, dat deze totdat er afstand van gedaan is, en/of na aangifte niet op gereageerd wordt, altijd in beheer blijven van de eigenaar?

Misschien een lame-voorbeeld maar die collectie van Goudstikker? Na 60+ jaar weer terug in Familiehanden. (OK oorlog enzo, afgepakt etc...) Dus weet niet of t uberhaupt ergens vergelijkbaar is?
  zondag 17 augustus 2008 @ 23:48:19 #12
42700 Minkeltje
Ondertitel hier
pi_60912327
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 23:31 schreef Sar2007 het volgende:

[..]

Maar na 3 jaar hadden ze ze vast wel al gemist lijkt me

En je kan altijd zeggen dat je ze met een grote schoonmaak hebt weggegooid.
Totdat Moemoe ineens opduikt bij '" Tussen Kunst en Kitsch" en per boek 2000+ euro krijgt per boek
pi_60912758
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 23:47 schreef Minkeltje het volgende:
Maar goed, al met al zal er wettelijk idd wel iets geregeld zijn voor onbeheerd achtergebleven goederen, dat deze totdat er afstand van gedaan is, en/of na aangifte niet op gereageerd wordt, altijd in beheer blijven van de eigenaar?

Misschien een lame-voorbeeld maar die collectie van Goudstikker? Na 60+ jaar weer terug in Familiehanden. (OK oorlog enzo, afgepakt etc...) Dus weet niet of t uberhaupt ergens vergelijkbaar is?
Ik kan de regels van mijn gemeente, Dordrecht, helemaal niet vinden op Google . Grmbl, ik zal het vinden .

In het openbaar begrijp ik dat wel Minkeltje, maar dit is gewoon in ons huis.

''2. De in lid 1 onder a bedoelde aangifte kan in iedere gemeente worden gedaan bij de daartoe aangewezen ambtenaar. De in lid 1 onder b bedoelde mededeling geschiedt bij degene die de woning bewoont of het gebouw of vervoermiddel in gebruik of exploitatie heeft, dan wel bij degene die daar voor hem toezicht houdt.''

Naja wij bewonen de woning en hebben de vondst gedaan. De woningbouw zou je dan in deze kunnen zien als ''eigenaar'' en zij hebben het niet gezien. Dus dan kan ik toch nooit aansprakelijk worden gesteld?

Ik studeer geen rechten, dus als mijn beredeneringen nergens op slaan... Vergeef me .
  maandag 18 augustus 2008 @ 00:22:27 #14
42700 Minkeltje
Ondertitel hier
pi_60913068
Ik studeer ook geen rechten vandaar ook al mijn verontschuldigingen in mn verhaal al

Denk dat de grondslag is hoe t wettelijk met bezit zit van een persoon. Ongeacht wat een woningbouwvereniging daar verder over verteld in hun 'regels' . De uberwet is toch het wetboek.

Als je bij mij een contract ondertekend wat op t einde strijdig zou zijn met bepalingen uit t burgerwetboek....
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 18 augustus 2008 @ 00:45:00 #15
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_60913454
Logischer wijze had de verhuurder het kastje moeten wegknikkeren toen de oude bewoners het niet mee hadden genomen.
Dat houdt dus in dat ze nu eigenlijk al niet meer traceerbaar zijn. (verhuurder weet van niets en jullie natuurlijk ook niet aangezien de spullen van de oude verhuurder weg hadden moeten zijn)

Maar ja... dan krijg je nog wel te maken met het stukje sociale normen en waarden enzo...

Mijn logica zou zeggen... het is nu jouw eigendom.
Wettelijke logica zou zeggen dat de verhuurder het weg had moeten gooien..
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_60913531
Het kastje is een inbouwkast, ergens helemaal bovenin. Hoort dus bij het huis .
pi_60913662
Als het iets waard was had ik het na 2 maanden al verkocht
pi_60913744
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 00:58 schreef admiraal_anaal het volgende:
Als het iets waard was had ik het na 2 maanden al verkocht
precies, dat moet je dan zien als betaling voor kleine mankemanten die opduiken zoals een lek raam e.d.
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 18 augustus 2008 @ 01:07:47 #19
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_60913811
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 00:50 schreef moemoe het volgende:
Het kastje is een inbouwkast, ergens helemaal bovenin. Hoort dus bij het huis .
Uiteraard geldt ook voor spullen in een kastje dat de eigenaar het mee had moeten nemen, de verhuurder het weg had moeten knikkeren. Ze dit beiden niet gedaan hebben dus jij nu gewoon de lachende derde bent....
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_60913895
Vorige eigenaars van mijn huis zijn door een arrestatie team eruit gezet.... heb toen na 2 maanden ook de spullen verkocht die nog op zolder hingen afzuigkappen, groeilampen, stekbakjes enz
pi_60914576
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 01:14 schreef admiraal_anaal het volgende:
Vorige eigenaars van mijn huis zijn door een arrestatie team eruit gezet.... heb toen na 2 maanden ook de spullen verkocht die nog op zolder hingen afzuigkappen, groeilampen, stekbakjes enz
Totdat die straks vrijkomt en zijn spullen even komt "ophalen"
pi_60914720
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 23:35 schreef moemoe het volgende:
Ga ik zeker even op Googlen soylent, dank je!

10.5 In het geval huurder bij het einde van de huurovereenkomst in het gehuurde zaken heeft achtergelaten, is verhuurder bevoegd die zaken te verwijderen, zonder dat op verhuurder een bewaarplicht komt te rusten. Alle kosten van verwijdering van de za-ken zijn voor rekening van de huurder, onverminderd het bepaalde in artikel 12.
Het in dit lid bepaalde is niet van toepassing op roerende zaken die huurder heeft overgedragen aan de opvolgende huurder, mits van deze overdracht schriftelijk aan de verhuurder is kennis gegeven.

http://www.progrez.nl/upl(...)nt%20II%20060316.pdf

Kan ik iets met deze passage? De woningbouw heeft niks verwijderd en is dus in feite onbedoeld in gebreke gebleven (denk ik). Met de oude bewoners hadden we ook geen overnamecontract of iets, dus eigenlijk is het dan toch niet mijn schuld maar die van de woningbouw? En kan ik niet aansprakelijk zijn?

Of beredeneer ik nu verkeerd?
Dit is gewoon een regeling tussen de verhuurder en de huurder.
Na vertrek dient de huurder de woning leeg op te leveren.
Doet hij dat niet dan mag de verhuurder achtergelaten zaken verwijderen en weggooien.
De verhuurder kan de kosten van de verwijdering verhalen op de huurder.
De huurder kan niet van de verhuurder eisen dat deze achtergelaten zaken voor hem bewaart of vergoedt.
Kortweg: Wat je achterlaat ben je wat de verhuurder betreft kwijt.

Als nieuwe huurder kun je van de verhuurder verlangen dat hij een lege woning oplevert en daarmee dat hij ervoor zorgt dat zaken van de vorige bewoner verwijderd worden.
(na 3 jaar zal dat overigens niet meer van toepassing zijn)

Dit heeft echter niets met eigendom te maken.
De boeken zijn nog altijd eigendom van de vorige huurders en jij hebt ze slechts onbeheerd gevonden.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_60915353
Je kunt de spullen als je eigen spullen zien en dus gewoon verkopen. Althans, dat is wat ik zou doen.

Hoe oud zjn die boeken eigenlijk?
[quote]Op woensdag 26 november 2008 13:01 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Hier ben ik het echt volledig mee eens, TS is een weekdiertje ipb nachtdier. Echt een gebrek aan enige vorm van ruggengraat.[/quote]
  maandag 18 augustus 2008 @ 09:29:43 #24
92117 Cydex
Pennywise but Poundfoolish
pi_60916596
Uit eigen ervaring:

Een saxofoon gevonden in koffer. Melding gemaakt bij politiebureau (telefonisch): antwoord van agent "Waar woont U dan kom ik het wel ophalen, hoeft u niet naar het bureau te komen". Dus heb ik maar geen aangifte gedaan en gezegd dat als de eigenaar zich binnen een maand meldt mij kon bellen.
Briefjes opgehangen bij de lokale supermarkten en muziekscholen. Na 3 maanden zonder bericht heb ik dat ding verkocht.

We leven nu 10 jaar verder en geen haan die ooit naar de saxofoon heeft gekraaid (bij mijn weten dan).
"Werk, en de vreugde komt vanzelf" - Goethe -
pi_60918467
Alles wat na de verhuizing achterblijft is van jou.
Anders hadden ze het maar mee moeten nemen. Immers jij wil de woning graag leeg betrekken en wat ieder ander aangaat heb je alle rommel die er nog lag weggegooit (die boeken bij het oud papier) het kastje bij het grofvuil. Misschien dat ze daar dan maar moeten gaan kijken.

Heb je als oude bewoner heel de zolder vol met oude rommel achter gelaten. En dan nog verwachten dat de nieuwe bewoners het voor jou gaan opslaan of het voor je gaan verhuizen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')