worker | vrijdag 19 november 1999 @ 13:05 |
Weet iemand naar wie het geld van de belrondes gaat? Het gaat volgens mij om HEEL VEEL geld (3 a 4 gld * 80000=tweeeneenhalve ton!) Het hoeft helemaal niet zo te zijn dat dat naar veronica gaat, om dat endemol (toch?) het produceert. Veronica koopt de uitzendingen van Endemol, en verdient geld met de reclameblokken rondom het prg, en de internet-site. Endemol steekt het geld van de belrondes in zijn zak. Nog verder geredeneerd: wie is in charge? Wie bepaalt of er nieuwe mensen in gaan etc? --------------------------------- | |
Dr.Love | vrijdag 19 november 1999 @ 14:03 |
Vragen van worker:quote: In ieder geval zal Endemol er tussen zitten als de telefoonlijnen via CallFactory lopen (staat dat toevallig op de aftiteling?), waar Endemol met een behoorlijke stake inzit, net als KPN trouwens. Maar Veronica heeft ongetwijfeld ook een deel van de inkomsten bedongen (zou wel heel dom zijn als ze dat niet hebben gedaan)
quote: Hoe kom jij aan 80.000 belletjes? Is dat per uitzending? Lijkt me aan de hoge kant dan, maar alles kan. Normaal gesproken gaat ongeveer 50% direct naar de telefoonlijnenprovider (waarschijnlijk KPN dus), maar in dit geval zijn daar misschien andere afspraken over gemaakt vanwege het grote aantal telefoontjes. Blijft, kortom, gissen.
quote: Ik denk dat het overgrote deel van de beslissingen door Paul Römer (gedelegeerd producent), Hummie van der Tonnekreek (hoofdredactie) en misschien ook de uitvoerend producent wordt genomen. Die staan alledrie op de payroll van John de Mol (die zal beslissen als de 3 hiervoor het niet eens kunnen worden) en niet van Veronica. Veronica kan dus inhoudelijk niet rechtstreeks het programma beïnvloeden (howel hier op FOK!zine wel altijd zo wordt geredeneerd), denk ik, want daarmee passeren ze teveel mensen in het Endemol-kamp, die dag in dag uit met het programma bezig zijn. Indirect wel, er is - geloof ik - wekelijks overleg waar in ieder geval ook Unico Glorie namens HMG / Veronica bijzit. Dr.Love | |
voyeur | zaterdag 20 november 1999 @ 04:03 |
Worker, goed topic. Dr. Love, prima zeer informatieve reaktie. Ik heb er zelf een paar weken geleden ook wat aan zitten rekenen. Mijn sommetjes: Hoeveel bellers: Dan de opbrengsten. Iemand in Fok heeft een keer verteld dat het 3 a 4 minuten kost om het telefoongesprek te voeren als je ook kans wil maken op dat Sony sponsor prijsje. Dus bruto opbrengst per nominatie zou 70.000 x 3,50 zijn = fl 245.000. Op basis van het aantal bellers (het volume) en wat ervaringsgegevens mijnerzijds de volgende sommetjes: Er waren er 7 gepland (9 bewoners, 6 wegstemmen, kiezen uit laatste 3). Verwachte opbrengst 7*150k => 1.050 miljoen. Geplande belrondes als boven berekend: 1.050 miljoen. So far dus 36 miljoen inkomsten. Uitgaven onbekend, maar hoog (gerucht gaat dat de investering al 13 miljoen bedroeg en de running cost van de operatie zullen hoog zijn met meer dan 100 productiemedewerkers, uitgebreide beveiling, ondersteunende website, etc). Extra belrondes leveren dus per keer 150.000 op; ofwel 150/36000 => 4 promille (0.004) op. Dat is een schijntje van de mogelijke opbrengsten uit merchandising,cd rechten etc. Dat is volstrekt verwaarloosbaar tov de verkoop van het concept aan het buitenland. Dus nee, op economische gronden willen VOO en Endemol nimmer extra belronde's. Het tast het concept aan met grote financiele schade als gevolg en het op FOK zo veelbezongen financieel gewin van zo'n belronde is miniem. Wie betere cijfers heeft of meer kennis van de relevante cijfers: geef je visie en corrigeer me. Dit zijn slechts 'my best guesses'. | |
PINOK | zaterdag 20 november 1999 @ 09:01 |
Voyeur
De opbrengst van de belrondes komt, zoals dat ook bij de middagprogramma's van VOO plaats vindt, ten goede aan de producent. Alleen bij winst na productie deelt VOO daar in mee. We hebben hier te maken met een zeer duur programma. Je noemde zelf al een totaal bedrag van 13 miljoen. Om uit de kosten te komen was en is het noodzakelijk om het programma naar het buitenland te verkopen. Niet naar 1 land maar naar meerdere. J d Mol heeft lang lopen leuren bij vele omroepen voordat VOO eindelijk bereid was om het uit te zenden. Hier speelden twee dingen een rol, enerzijds de formule op zich en anderzijds de kosten. Voor zover mij bekend was/is VOO bereid om 1/4 van de totale productiekosten te betalen. De rest moet komen uit de rechten verkoop naar het buitenland. Op dit moment weten we tot wat voor succes dat heeft geleid. Bij de opzet en dus ook bij het budgetteren van het programma was er alleen een verwachting en is er van andere grootheden uitgegaan. De reclameblokken hadden in eerste instantie een goedkopere secondeprijs. Zeer aannemelijk is dat de opbrengst van de belrondes in de begrotings-afspraak met VOO geheel ten goede komt aan J d MOL. Het is J d Mol die het grote risico heeft genomen niet VOO. Nogmaals de nu ontstane giga winsten komen voor beide partijen uit een andere hoek. J d Mol door rechtenverkoop en beursstijging, VOO door verhoging van de secondeprijs van de reclame blokken. Je mag dan ook alleen de verhoging van de secondeprijs in je berekening meenemen. Het programma heeft niet gezorgd dat er meer reclameblokken gekomen zijn. Die zijn en staan al lang geprogrameerd. Hiervoor kan je eenvoudig de tariefkaart bij IP(verkoopkantoor HMG groep) voor opvragen. Deze winsten(reclameblokken en beursstijging) kan en mag je niet betreken op de productie kosten van deze Nederlandse versie. Het BB programma waar we naar zitten te kijken heeft zijn eigen budget, waar de opbrengst van de belrondes in thuis hoort. In jouw redenatie, moet je alle productiekosten van alle VOO programma's en alle opbrengsten in je berekening betrekken. Maar dan praat je over bedrijfsresultaten en niet over programma kosten en opbrengsten. De belronde-opbrengst afgezet tegen de totaal omzet van ENDEMOL of VOO zou nog veel kleiner zijn dan het nu door jou genoemde percentage. Als je nu het BB budget neemt en je kijkt naar de opbrengst van de belrondes kom je tot heel andere verhoudingen. Aannemende dat het door mij gestelde 1/4 ongeveer juist is, kom ik op een programmabudget van ongeveer 3 1/2 miljoen. Ten opzichte van dit bedrag is de totale opbrengst van de belrondes ongeveer 30 %. Ik geef toe dat het voor de hand ligt om een berekening te maken zo als jij die hebt gedaan. Het zou nog weer anders zijn als VOO geheel zelf de productie voor zijn rekening had genomen, maar J d Mol en VOO, zijn simpel uitvoerder en opdrachtgever met hun eigen afgebakende kosten en winsten en je moet dus scheidingen aanbrengen. Wat betreft de opbrengst van de belrondes zelf, denk ik dat het aantal bellers wel eens hoger kan zijn dan we denken en ook hoger als het door jou genoemde aantal. De callfactory is zoals je terecht opmerkt voor een gedeelte in handen van ENDEMOL en heeft bij deze serie dus veel baat. Ik zelf heb ooit de tijd op genomen van een telefonische stemming en kwam ook tot de door jouw genoemde tijdsduur. Tenslotte is er de inkoop/afdracht van de telefoonkosten aan de PTT. Omdat niet alleen dit programma via de callfactory loopt maar er op jaarbasis veel meer plaats vindt, kunnen we aannemen dat er hooguit 25 % aan de PTT betaald wordt en misschien nog wel minder. Overigens is een extra winst van F 150.000,-- een hoog bedrag en natuurlijk mooi meegenomen. Ik vindt het overigens onzin om te stellen, dat omdat het een laag percentage zou zijn van de omzet, indien juist, het een niet interessant bedrag is. Als ik het zou vertalen in een bedrijfsfilosofie dan zou er van arbeidinzet weinig terecht komen.
| |
Max | zaterdag 20 november 1999 @ 11:55 |
Beste Voyeur/Worker, Als ik het mij goed herinner is het aantal bellers van de eerste ronde bekend. Volgens mij wordt namelijk in de uitkomst van die nominatie zowel het percentage genoemd waarmee Martin werd weggestemd als het aantal bellers. Of mijn geheugen mij in de steek laat of niet zou moeten zijn te controleren aan de hand van het geluidsfragment op deze site van de te vroeg bekend gemaakt uitslag. Verder noemt Worker als een van de grote geldmakers de stijging van de aandelenkoers van Endemol. Maar die kun je volgens mij ook niet betrekken in een kosten/baten analyse omdat je die winst pas realiseert bij verkoop van de aandelen. Endemol zou naar mijn mening alleen profijt kunnen trekken van de hogere koers door een forse aandelenemissie te doen. |