quote:
Op zaterdag 5 februari 2011 19:10 schreef maffemaniak het volgende:Hallo,
Ik weet dat het een oud topic is maar ik probeer het gewoon om te kijken of er nog leven is hier dmv een schopje.
Mijn situatie:
Ik ben 27 en heb altijd na 1 á 1,5 uur last van hele vermoeide ogen bij lezen of film kijken. Ik heb ook vaak last van tranende ogen, dubbel zien bij vermoeidheid, problemen met 3-d films kijken en ik merk dat ik aan het turen ben naar mijn computerbeeldscherm. en wallen onder mijn ogen (weet niet of dat ook met een prismaafwijking te maken heeft?). Vandaag sprak ik er eens over met een bevriende huisarts die ook een bril heeft. Zij heeft min 1 dus ik probeerde haar bril eens om te kijken, maar zag niet beter of minder. Zij bleek beter te zien op afstand met een bril dan ik.
Ik heb vandaag een afspraak gemaakt en er kwam uit dat ik geen min of plus heb, maar (je raadt het al) een afwijking met mijn prisma's (of zoiets) Het verhaal van de opticien kwam in ieder geval overeen met het verhaal in dit topic. De opticien heeft mij inderdaad doorverwezen naar de orthopist en verteld dat er een operatie mogelijk is of een bril.
Zo ver de inleiding, door naar wat vraagjes aan jullie!
- Klopt het dat de brilglazen van een prismabril verschillen in dikte? Is dat heel duidelijk te zien voor anderen? (jampotglazen?)
- En er is sinds 2008 (laatste post in dit topic) veel veranderd mbt vergoeding, geven prismabrillen ook meer kosten dan gewone brillen? Zoja, heeft iemand een indicatie hiervan?
- Kan je elk montuur nemen met prismaglazen? Ben al een beetje aan het orienteren en ik wil wel een hippe bril!
Zoiets als hieronder:
[
afbeelding ]
Alvast bedankt!

Hallo maffemaniak,
Ik heb al 6 jaar prisma's in mijn glazen en heb al enige ervaring met die dingen.
Ik denk dat ik de antwoorden op je vragen heb...
- Klopt het dat de brilglazen van een prismabril verschillen in dikte? Is dat heel duidelijk te zien voor anderen? (jampotglazen?)
Ja, maar het ligt er wel wat voor prismasterkte je nodig hebt natuurlijk. Bij mij zijn de prisma's naar beneden en binnen gericht en zijn de randen van de glazen alleen wat dikker (ik heb -2.00 en -1.75 met prisma -0.5 en -0.75). Mijn glazen zijn bij de neusvleugels ongeveer 2 mm dik en bij de randen 3mm. Ik vind het dan ook best meevallen wat jampotglazen betreft

. Voorheen heb ik sterkere prisma's gehad (tot -1,5 ongeveer), maar het verschil vind ik nihil.
- En er is sinds 2008 (laatste post in dit topic) veel veranderd mbt vergoeding, geven prismabrillen ook meer kosten dan gewone brillen? Zoja, heeft iemand een indicatie hiervan?
Bij mij geven de prismaglazen al 6 jaar vrijwel geen vergoeding. Meestal kunnen mijn ouders (mja ik ben 19 en studentje xD) de helft van het geld nog terug krijgen, maar niet meer of minder, omdat er bepaalde heffingen en toeslagen op prismaglazen zitten. Prismabrillen geven zeker meer kosten dan gewone brillen. Ik ben gisteren weer naar de oogarts geweest en ik mocht lichtere glazen hebben (-1,5 en -1,75 sterkte met prisma -0,75 en -0,5). Daarna ben ik naar de brillenwinkel geweest en heb gevraagd hoe duur die glazen zijn. Het kostenplaatje voor mij bedroeg E 145,- per glas. Ik heb dan rodenstock glazen (rodenstock is het merk) met ontspiegeling (vrijwel geen zichtbare lichtweerkaatsing).
Het kostenplaatje hangt af van het montuur wat je kiest en de glazen die je nodig hebt. Ze beginnen bij ongeveer 90 euro per glas en kunnen fors oplopen zoals je ziet. De precieze kosten weet de brillenwinkel natuurlijk beter, maar hier heb je een indicatie ervan.
- Kan je elk montuur nemen met prismaglazen? Ben al een beetje aan het orienteren en ik wil wel een hippe bril!
Volgens mij kun je elk montuur nemen met prismaglazen (had ik tenminste wel

). Wanneer de glazen uit de fabriek komen, zijn het namelijk vrij grote cirkels (ongeveer 10 cm doorsnee), waarna ze worden uitgesneden en in je montuur worden gestopt.
Ik hoop dat ik je hiermee een beetje heb kunnen helpen.
Greetz