abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60877441
Drie weken geleden ben ik weer eens naar de opticien geweest om te kijken of mijn ogen weer eens een andere aanpassing (= bril) nodig hebben na drie jaar. Blijkbaar wel, mijn glazen moesten worden aangepast (Links [onderdrukt oog] van -1 naar -2, maar wel van 50% naar 70% zicht) en (Rechts van -2,25 naar -2,5)

Ok, fair enough, die mensen hebben er verstand van, dus ik een nieuwe bril. Afgelopen maandag opgehaald en ik moet zeggen dat ik er minder door zie. Ik heb veel meer moeite met het aanpassen van het zich, in boeken en op schermen zie ik veel minder / minder scherp.

Vandaag dus weer teruggeweest naar de opticien en mijn ogen (en de bril) opnieuw door een andere optometrist laten meten. Zelfde metingen (kleine afwijking, maar dat lijkt me logisch).

Nu ben ik weer naar huis gezonden met de mededeling dat ik nog 2 weken moet aankijken hoe dit werkt, en of mijn ogen er aan gaan wennen. Nou ja, nogmaals zij hebben er verstand van, dus afwachten kan altijd.

Zit ik net wat te googlen,

Kom ik het volgende tegen op een belgische site:
quote:
Draag je een bril maar kom je toch nog steevast met hoofdpijn thuis na een dag computerwerk? Dansen de letters als je de krant wil lezen? Ben je erg gevoelig voor fel licht of heb je last om afstanden in te schatten? Zien je ogen rood of jeuken ze op het einde van de dag? Heb je moeilijkheden om je te concentreren?
quote:
De oplossing zit niet in een andere bril of in ander werk, maar in brilglazen met een ingebouwd prisma. Zo'n prisma zorgt ervoor dat de lichtstraal op een bepaalde manier wordt gebroken, en ze alsnog perfect als één punt op het netvlies van beide ogen terechtkomt. Het spreekt vanzelf dat zo'n prisma heel nauwkeurig, en perfect op maat van de klant moet worden gemaakt.
Bron

en
quote:
Oogstand afwijkingen kunnen vervelende klachten tot gevolg hebben, zoals:
- Hoofdpijn
- Nek en Schouderklachten
- Fotofobie (lichtgevoelig)

- Moeilijk kunnen "focussen"
- Dubbel zien
Bron

Nu mijn vraag: Zijn er hier mensen met dezelfde ervaringen met optometristen, met dezelfde problemen of zijn er optometristen die mij precies kunnen vertellen waar ik last van heb of dat de huidige optometrist gelijk heeft?
pi_60877880
tvp
pi_60878252
Ik wil m ook even volgen
pi_60881541
Ikzelf heb een bril met prisma. Het is op zich logisch dat de afwijking niet is gemeten bij een normale meting omdat een prisma-afwijking in wezen door zwakke oogspieren wordt veroorzaakt, of oogspieren die niet helemaal "recht" liggen. Je ogen werken dan niet goed samen, waardoor je hoofdpijn krijgt en vaak dubbel ziet. .

Zie je dubbel (al dan niet 's avonds bij vermoeidheid)? Zo ja, kan je even terug gaan naar de opticien en vragen naar een prisma-test. Maar beter is om naar een orthoptist te gaan, die hebben veel meer verstand en kunde in huis om je goed te testen.

Prisma in de bril is een oplossing, nadeel is dat je oogspieren lui worden en je afwijking dus steeds groter wordt. Alternatief is een operatie (simpele snelle ingreep), maar daar moet je een bepaalde mate van afwijking voor hebben omdat de kans op "overcorrectie" anders groot is. Sowieso is de kans redelijk aanwezig dat je na een keer niet klaar bent, omdat het millimeterwerk is en het toch min of meer "op de gok" wordt gedaan. Verder geen kans op blindheid ofzo .
pi_60882547
LedZep, mag ik je vragen hoe oud je bent?
pi_60882591
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2008 17:38 schreef DABAMaster het volgende:
LedZep, mag ik je vragen hoe oud je bent?
18.
pi_60882636
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2008 17:40 schreef LedZep het volgende:

[..]

18.
en kan je me vertellen welke kosten er bij zo'n orthoptist komen kijken, of dat (in jouw geval) vergoed werd door de verzekering enz?
pi_60882985
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2008 17:43 schreef DABAMaster het volgende:

[..]

en kan je me vertellen welke kosten er bij zo'n orthoptist komen kijken, of dat (in jouw geval) vergoed werd door de verzekering enz?
Er zijn geen kosten voorzover ik weet. Is een polikliniek in het ziekenhuis (hier iig, neem aan overal wel) waar je gewoon een afspraak kunt maken. Vervolgens krijg je daar een handvol testjes (15-20 minuten), al dan niet met oogdruppels.

Ik heb daar destijds een afspraak gemaakt toen ik structureel begon te merken dat ik dubbelzag op lange afstand, met name als ik ontspannen - "glazig" - naar een voorwerp ver weg keek. Daar is toen het prisma-verhaal duidelijk geworden. Een jaar later ben ik nog een keer teruggekomen voor een nieuwe meting ivm aanschaffen nieuwe bril.

Je zit natuurlijk wel met het probleem dat je al een bril hebt aangeschaft, maar bij bepaalde winkels schijn je ook kosteloos nieuwe glazen te krijgen wanneer je binnen een jaar een andere afwijking hebt. Dat is echter pas van belang als je weet of en welke prismasterkte je evt nodig hebt natuurlijk.
  Jubileum moderator zaterdag 16 augustus 2008 @ 19:43:48 #9
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_60885215
Wees er wel van bewust dat prisma glazen niet onder standaard glaswerk vallen bij bijv. ketens als Hans Anders e.d.
Ik heb zelf ook prisma's, al 10 jaar hetzelfde prisma trouwens, en ik val altijd buiten de boot met aanbiedingen als "nu een complete zonnebril op sterkte gratis" of "gratis glazen in deze monturen".
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_60885264
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2008 19:43 schreef Lois het volgende:
Wees er wel van bewust dat prisma glazen niet onder standaard glaswerk vallen bij bijv. ketens als Hans Anders e.d.
Ik heb zelf ook prisma's, al 10 jaar hetzelfde prisma trouwens, en ik val altijd buiten de boot met aanbiedingen als "nu een complete zonnebril op sterkte gratis" of "gratis glazen in deze monturen".
Bij Pearle valt het wel onder standaardglas.
  Jubileum moderator zaterdag 16 augustus 2008 @ 20:10:01 #11
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_60885693
Niet bij de Pearle hier helaas Er was een actie, 2 brillen halen/ 1 betalen maar die vlieger ging voor mij mooi niet op helaas.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_60947150
dat vind ik raar...ik heb jaren bij de Pearle gewerkt en ik heb altijd die prisma *gratis* meegegeven bij welke aktie dan ook. ik zou eens vragen naar de voorwaarden van die aktie die zwart op wit staan beschreven. meestal staat er alleen dat een bepalde sterkte kan maar niks over prisma's.

trouwens wil ik aan TS zeggen dat een onderdrukt oog de volle sterkte geven soms echt niet slim is, omdat de hersenen *geleerd* hebben om zo een beeld te vormen. Als dat oog meteen weer mee moet doen kan het wel zo zijn dat dat zo per oog gemeten is maar als je met twee ogen samen kijkt, de hersenen absoluut niet begrijpen wat ze met dat beeld moeten. Dus soms is het beter een onderdrukt oog juist *minder* goed te laten kijken, wetende dat het andere oog het wel opvangt en de hersenen altijd al geleerd hebben om zo te kijken. Naar het ziekenhuis gaan om het eens goed te laten meten kan nooit kwaad natuurlijk, heb je al een afspraak?
  Licht Ontvlambaar dinsdag 19 augustus 2008 @ 11:25:36 #13
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_60947246
Prisma... hebben we het dan over een cylindrische afwijking? Of is dat weer wat anders?
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_60947426
dat is wat anders. je heb plus of min omdat je oogbol te lang of te kort is en daarom het licht ervoor of erachter valt. Daarnaast kan je een cylinder hebben omdat je oogbol niet mooi rond is maar ovaal. Een prisma is een fout van hoe het licht naar binnen valt of een oogspier die het oog niet *recht* kan houden.
een prisma in je bril buigt het licht de juiste kant op zodat die oogspier niet meer de hele dag hard hoeft te werken. (daarom krijgen veel mensen meer last van dubbelzien als ze moe zijn. de oogspier kan het niet meer aan om zo aangespannen te blijven)

in tegenstelling tot een plus of min sterkte en de meeste cylinder-afwijkingen kan een prisma niet in contactlenzen gemaakt worden
  zaterdag 5 februari 2011 @ 19:10:31 #15
235465 maffemaniak
'My home is in my head!&#
pi_92379622
Hallo,

Ik weet dat het een oud topic is maar ik probeer het gewoon om te kijken of er nog leven is hier dmv een schopje.

Mijn situatie:

Ik ben 27 en heb altijd na 1 á 1,5 uur last van hele vermoeide ogen bij lezen of film kijken. Ik heb ook vaak last van tranende ogen, dubbel zien bij vermoeidheid, problemen met 3-d films kijken en ik merk dat ik aan het turen ben naar mijn computerbeeldscherm. en wallen onder mijn ogen (weet niet of dat ook met een prismaafwijking te maken heeft?). Vandaag sprak ik er eens over met een bevriende huisarts die ook een bril heeft. Zij heeft min 1 dus ik probeerde haar bril eens om te kijken, maar zag niet beter of minder. Zij bleek beter te zien op afstand met een bril dan ik.

Ik heb vandaag een afspraak gemaakt en er kwam uit dat ik geen min of plus heb, maar (je raadt het al) een afwijking met mijn prisma's (of zoiets) Het verhaal van de opticien kwam in ieder geval overeen met het verhaal in dit topic. De opticien heeft mij inderdaad doorverwezen naar de orthopist en verteld dat er een operatie mogelijk is of een bril.

Zo ver de inleiding, door naar wat vraagjes aan jullie!

- Klopt het dat de brilglazen van een prismabril verschillen in dikte? Is dat heel duidelijk te zien voor anderen? (jampotglazen?)

- En er is sinds 2008 (laatste post in dit topic) veel veranderd mbt vergoeding, geven prismabrillen ook meer kosten dan gewone brillen? Zoja, heeft iemand een indicatie hiervan?

- Kan je elk montuur nemen met prismaglazen? Ben al een beetje aan het orienteren en ik wil wel een hippe bril!

Zoiets als hieronder:

Alvast bedankt! 8-)
pi_92417765
Laat ook je glazen eens nameten bij een andere opticien.. Mijn moeder heeft een keer 4 jaar met de verkeerde glazen rondgelopen... :(
No one gets remembered
For the things they didn't do
  zondag 6 februari 2011 @ 21:23:20 #17
235465 maffemaniak
'My home is in my head!&#
pi_92431071
Ow das wel een goede tip! Thanks!
pi_96695137
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 19:10 schreef maffemaniak het volgende:
Hallo,

Ik weet dat het een oud topic is maar ik probeer het gewoon om te kijken of er nog leven is hier dmv een schopje.

Mijn situatie:

Ik ben 27 en heb altijd na 1 á 1,5 uur last van hele vermoeide ogen bij lezen of film kijken. Ik heb ook vaak last van tranende ogen, dubbel zien bij vermoeidheid, problemen met 3-d films kijken en ik merk dat ik aan het turen ben naar mijn computerbeeldscherm. en wallen onder mijn ogen (weet niet of dat ook met een prismaafwijking te maken heeft?). Vandaag sprak ik er eens over met een bevriende huisarts die ook een bril heeft. Zij heeft min 1 dus ik probeerde haar bril eens om te kijken, maar zag niet beter of minder. Zij bleek beter te zien op afstand met een bril dan ik.

Ik heb vandaag een afspraak gemaakt en er kwam uit dat ik geen min of plus heb, maar (je raadt het al) een afwijking met mijn prisma's (of zoiets) Het verhaal van de opticien kwam in ieder geval overeen met het verhaal in dit topic. De opticien heeft mij inderdaad doorverwezen naar de orthopist en verteld dat er een operatie mogelijk is of een bril.

Zo ver de inleiding, door naar wat vraagjes aan jullie!

- Klopt het dat de brilglazen van een prismabril verschillen in dikte? Is dat heel duidelijk te zien voor anderen? (jampotglazen?)

- En er is sinds 2008 (laatste post in dit topic) veel veranderd mbt vergoeding, geven prismabrillen ook meer kosten dan gewone brillen? Zoja, heeft iemand een indicatie hiervan?

- Kan je elk montuur nemen met prismaglazen? Ben al een beetje aan het orienteren en ik wil wel een hippe bril!

Zoiets als hieronder:
[ afbeelding ]

Alvast bedankt! 8-)
Hallo maffemaniak,

Ik heb al 6 jaar prisma's in mijn glazen en heb al enige ervaring met die dingen.
Ik denk dat ik de antwoorden op je vragen heb...

Ja, maar het ligt er wel wat voor prismasterkte je nodig hebt natuurlijk. Bij mij zijn de prisma's naar beneden en binnen gericht en zijn de randen van de glazen alleen wat dikker (ik heb -2.00 en -1.75 met prisma -0.5 en -0.75). Mijn glazen zijn bij de neusvleugels ongeveer 2 mm dik en bij de randen 3mm. Ik vind het dan ook best meevallen wat jampotglazen betreft ;). Voorheen heb ik sterkere prisma's gehad (tot -1,5 ongeveer), maar het verschil vind ik nihil.

Bij mij geven de prismaglazen al 6 jaar vrijwel geen vergoeding. Meestal kunnen mijn ouders (mja ik ben 19 en studentje xD) de helft van het geld nog terug krijgen, maar niet meer of minder, omdat er bepaalde heffingen en toeslagen op prismaglazen zitten. Prismabrillen geven zeker meer kosten dan gewone brillen. Ik ben gisteren weer naar de oogarts geweest en ik mocht lichtere glazen hebben (-1,5 en -1,75 sterkte met prisma -0,75 en -0,5). Daarna ben ik naar de brillenwinkel geweest en heb gevraagd hoe duur die glazen zijn. Het kostenplaatje voor mij bedroeg E 145,- per glas. Ik heb dan rodenstock glazen (rodenstock is het merk) met ontspiegeling (vrijwel geen zichtbare lichtweerkaatsing).

Het kostenplaatje hangt af van het montuur wat je kiest en de glazen die je nodig hebt. Ze beginnen bij ongeveer 90 euro per glas en kunnen fors oplopen zoals je ziet. De precieze kosten weet de brillenwinkel natuurlijk beter, maar hier heb je een indicatie ervan.

Volgens mij kun je elk montuur nemen met prismaglazen (had ik tenminste wel :)). Wanneer de glazen uit de fabriek komen, zijn het namelijk vrij grote cirkels (ongeveer 10 cm doorsnee), waarna ze worden uitgesneden en in je montuur worden gestopt.

Ik hoop dat ik je hiermee een beetje heb kunnen helpen.

Greetz
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')