abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_63169669
Hippos, welkom..

ik heb zelf ook een tweede klas waar het niet lekker mee loopt. Ik heb ook soms een gevoel dat het een soort overgangsjaar is. Ze zijn niet meer de lieve basisscholiertjes, en ze beginnen te puberen, en alles is boeiender dan de docent en zijn/haar verhaal.

Wat ik nu meer doe is ook powerpoint gebruiken, en ze meer zelf laten nakijken en meer huiswerk laten maken. Toch merk ik dat het zelfstandig werken bij hun ook nog niet echt goed gaat. Ik probeer de lessen door te komen, en te proberen om er niet teveel mee te zitten. Het is nu een AH klas, waar veel kinderen uit de MH brugklas komen. Die hebben moeite met het niveau lijkt het, maar dat zouden ze nu toch zo onderhand wel een beetje opgepikt moeten hebben.

Ik ben vandaag dus op excursie geweest, en dat was eigenlijk best wel heel leuk. Ik werd wel bijna nog weer het bedrijfsleven ingepraat door iemand. Ik begon door zijn verhaal opeens even te twijfelen of ik wel de juiste keus heb gemaakt nu. Maarja, ik vind het onderwijs eigenlijk veels te leuk om nu zomaar op te geven, plus dat iemand het wel heel leuk kan vertellen over het bedrijfsleven, maar om naar zoiets over te stappen brengt ook een hoop onzekerheid met zich mee, en ik weet ook niet of ik het wel zo leuk vind.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_63170273
Ik twijfel elke week wel een paar keer of ik wel de goede kant op ben gegaan is dat heel erg?

Aan de ene kant vind ik het onderwijs echt enorm leuk, die leuke momenten met leerlingen, de grappige en ontroerende dingen, de goede lessen, leuke collega's, de excursies, de vakanties, je vrijheid - dat maakt het een leuke baan. Aan de andere kant - het verdient niet geweldig, ik ben er gewoon nog niet "goed in", ik werk me suf, ben elke avond nog wel met iets van school bezig, de rotlessen zijn ook echt rot, en het is gewoon zwaar en slopend, af en toe.

Maar goed, ik ben pas net begonnen. En ik ben een doorzetter - als iedereen zegt dat het tweede jaar al makkelijker gaat dan het eerste, wie ben ik dan om nu al op te geven? Ik wil het gewoon leren, en daarom geef ik mezelf een paar jaar om het echt onder de knie te krijgen. Lukt het dan nog niet? Of ben ik totaal opgebrand? Dan ga ik wat anders doen. Maar niet nu al, zo snel, dan zou ik mezelf teleurstellen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 12-11-2008 20:46:38 ]
pi_63170832
quote:
Op woensdag 12 november 2008 20:45 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik twijfel elke week wel een paar keer of ik wel de goede kant op ben gegaan is dat heel erg?

Aan de ene kant vind ik het onderwijs echt enorm leuk, die leuke momenten met leerlingen, de grappige en ontroerende dingen, de goede lessen, leuke collega's, de excursies, de vakanties, je vrijheid - dat maakt het een leuke baan. Aan de andere kant - het verdient niet geweldig, ik ben er gewoon nog niet "goed in", ik werk me suf, ben elke avond nog wel met iets van school bezig, de rotlessen zijn ook echt rot, en het is gewoon zwaar en slopend, af en toe.

Maar goed, ik ben pas net begonnen. En ik ben een doorzetter - als iedereen zegt dat het tweede jaar al makkelijker gaat dan het eerste, wie ben ik dan om nu al op te geven? Ik wil het gewoon leren, en daarom geef ik mezelf een paar jaar om het echt onder de knie te krijgen. Lukt het dan nog niet? Of ben ik totaal opgebrand? Dan ga ik wat anders doen. Maar niet nu al, zo snel, dan zou ik mezelf teleurstellen.
Dat is ook ongeveer mijn gevoel hoor. Ik had het er vandaag met een collega over, dat ik jouw verhaal las over het ziek zijn, en toch willen gaan werken, en dat ik dat wel heel herkenbaar vond. Ik zat er vorige week heel erg door, nu eigenlijk ook nog. Ik heb een dag nodig om bij te komen en eventueel wat achterstanden weg te werken, anders ga ik kapot, maar ik neem de dag niet. Ik vind het ergens beneden mijn stand om me ziek te melden als ik geen 40 graden koorts heb, en ik zit als ik erover nadenk om het te doen alle dagen weg te strepen omdat er ergens wel een toets staat of een afspraak met een leerling.

Het geld maakt mij eigenlijk niet zoveel uit, als ik de rekeningen maar kan betalen. Het plezier in het werk is heel groot. Degene die het mij het lastigst maakt ben ik zelf. Getwijfel over of lessen goed gaan vreten energie. Niet beginnen aan het nakijken van toetsen omdat ik twijfel over het correctiemodel in mijn vwo 5 is ook niet slim. Net zoals ik dat bij hun verslagen ook nogal deed. Dat getwijfel aan mijzelf is het ergst, en dat neemt het plezier in het lesgeven ook weg. Deze eerste jaren is investeren in de toekomst zeggen ze. Ik geloof daar ook wel in, maar het is soms wel erg frustrerend, zoveel tijd als erin gaat zitten.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_63172362
He, wat leuk! Een docenten-topic! Zit ik al een paar jaar op Fok!, ontdek ik het topic nu pas
Ik heb met interesse dit topic doorgelezen en wat een boel herkenbare dingen zeg! De frustratie wanneer een les niet lekker loopt, (proberen) consequent (te) zijn, orde houden, stress en drukte!

Ik ben zo'n twee jaar geleden afgestudeerd (geschiedenis) en ik heb sinds drie jaar een betaalde baan in het onderwijs. Het eerste jaar zat ik volledig in het vmbo en gaf toen voornamelijk les aan bl/bb-leerlingen.
Het jaar daarna ben ik naar een andere school gegaan (waar ik nu nog steeds werk) en ben ik wat met mijn andere bevoegdheid gaan doen. Ik geef nu Nederlands aan 1kgt, 2kg, 2th, 2h, 2a en CKV aan 4h en 5h.

Ik merk wel dat ik het lastig vind om Nederlands te geven omdat ik al mijn stages voor het vak geschiedenis heb gelopen. Op de lerarenopleiding heb ik mijn bevoegdheid voor Nederlands gehaald zonder er ook daadwerkelijk "wat mee gedaan te hebben" om het maar even zo te zeggen. Waar ik bij het vak geschiedenis mijn "veiligheid" kon zoeken binnen het vakinhoudelijk gedeelte als het lesgeven an sich (lees: orde houden ) niet helemaal lekker liep, kan ik dat bij Nederlands niet omdat ik de ervaring mis (gelukkig heb ik toffe collega's die me graag een handje helpen).

Tel daar bij op dat ik het afgelopen schooljaar 9 maanden uit de running ben geweest door een ernstig auto-ongeluk wat dus allemaal als gevolg had dat ik na de vakantie met ietwat klamme handjes en een "nieuw" gevoel voor de klas stond Maar ik was wel blij dat ik ein-de-lijk weer aan het werk kon gaan!

Ik las ook dat behoorlijk wat mensen last hadden van brugklassen en tweedeklassers. Mijn brugklas en alle andere tweedeklassers zijn juist allemaal erg lief Druk, maar lief. Mijn 2h klas heeft 28 leerlingen, de 2a klas heeft er 29 Ze hangen dus nog net niet met hun armen en benen uit het lokaal!
Ik heb wel problemen met een 2kg klas, die hangen mij iedere les zowat in de gordijnen
De rest mijn klassen lopen vrij aardig, alleen deze niet. Frustrerend!
pi_63172415
quote:
Op woensdag 12 november 2008 20:45 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik twijfel elke week wel een paar keer of ik wel de goede kant op ben gegaan is dat heel erg?

Aan de ene kant vind ik het onderwijs echt enorm leuk, die leuke momenten met leerlingen, de grappige en ontroerende dingen, de goede lessen, leuke collega's, de excursies, de vakanties, je vrijheid - dat maakt het een leuke baan. Aan de andere kant - het verdient niet geweldig, ik ben er gewoon nog niet "goed in", ik werk me suf, ben elke avond nog wel met iets van school bezig, de rotlessen zijn ook echt rot, en het is gewoon zwaar en slopend, af en toe.

Maar goed, ik ben pas net begonnen. En ik ben een doorzetter - als iedereen zegt dat het tweede jaar al makkelijker gaat dan het eerste, wie ben ik dan om nu al op te geven? Ik wil het gewoon leren, en daarom geef ik mezelf een paar jaar om het echt onder de knie te krijgen. Lukt het dan nog niet? Of ben ik totaal opgebrand? Dan ga ik wat anders doen. Maar niet nu al, zo snel, dan zou ik mezelf teleurstellen.
Ik zit er zelfs nu nog wel eens over te piekeren hoor, dus het is zeker herkenbaar!
  woensdag 12 november 2008 @ 21:43:01 #181
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_63172722
quote:
Op woensdag 12 november 2008 21:32 schreef Locusta het volgende:
He, wat leuk!
quote:
Mijn 2h klas heeft 28 leerlingen, de 2a klas heeft er 29 Ze hangen dus nog net niet met hun armen en benen uit het lokaal
Kan ik me voorstellen. Ik heb een paar 3 en 4VMBO -klassen met 30 leerlingen. Af en toe heb je een schoenlepel nodig om ze in het lokaal te persen..
.
pi_63172865
quote:
Op woensdag 12 november 2008 21:43 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]


[..]

Kan ik me voorstellen. Ik heb een paar 3 en 4VMBO -klassen met 30 leerlingen. Af en toe heb je een schoenlepel nodig om ze in het lokaal te persen..
The magic 30.. soms word je er zo blij van . Mijn 1e klas, 2e klas en allebei de 4e klassen hebben 30 leerlingen. M'n 2 Gymnasium kreeg er na vier weken ineens vier leerlingen bij, op verzoek van de ouders "zodat ze bij hun vriendjes in de klas zaten". Dat was achteraf gezien niet zo goed voor de werksfeer, de algemene sfeer en het aantal kinderen in de klas, maar de schoolleiding draait het niet terug. Grmbl.

Krijg je van die situaties als "Mevrouw, ik kan nergens meer zitten, er zijn niet genoeg stoelen".. of "ga jij maar even apart zitten" - "Dat kan niet mevrouw, alle tafels zijn al in gebruik" - "Oh Nou, ga dan maar even buiten staan ".

En mijn HAVO2 klasje van 15 kinderen heb ik op wonderbaarlijke wijze altijd in de enorme lokalen waar voor een klas van 30 kinderen meer dan genoeg ruimte zou zijn. Maar ik ga maar niet zeuren bij de roostermakers, die zijn al zo druk-druk-druk en prikkelbaar .

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 12-11-2008 21:49:32 ]
  woensdag 12 november 2008 @ 21:54:36 #183
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_63173206
quote:
Op woensdag 12 november 2008 21:46 schreef Razztwizzle het volgende:
M'n 2 Gymnasium kreeg er na vier weken ineens vier leerlingen bij, op verzoek van de ouders "zodat ze bij hun vriendjes in de klas zaten"
Dat de schoolleiding voor zo'n flut reden overstag gaat...
.
pi_63196885
Vandaag mijn instituut begeleider op bezoek geweest. Zij kwam kijken in 1A en 1F. Mijn 1A les was wat rommelig vond ik zelf; maar 1F ging goed, dat gaf me wel een fijn gevoel. Na afloop hebben we totaal meer dan 2 uur (!) zitten nabespreken. En eerlijk gezegd vond ik dat heerlijk. In tegenstelling tot mijn coach richtte zij zich veel meer op het grote plaatje en koppelde zaken die goed gingen aan zaken die ik kan verbeteren. Maar ze zette me zeer goed aan het denken, nadenken over bepaalde zaken en wat mogelijke oorzaken zijn van bepaalde gebeurtenissen tijdens een lesuur. Ondanks dat er dus genoeg te bespreken was hield ik er een zeer goed gevoel van over; ze gaf me het gevoel dat ik echt wel op de goede weg ben en dat ik het helemaal niet zo slecht doe. Okee, ze heeft alleen die eerste klassen gezien en niet dé tweede klas; maar ik had even nodig om toch een soort bevestiging te krijgen. Dus ik heb haar daar hartelijk om bedankt; opbouwende feedback is echt veel fijner om te ontvangen dan feedback in de zin van 'dit en dit gebeurde er, dit ging er fout, volgende keer moet je misschien...'

Morgen bezoek basisschool leerlingen; weer heel iets anders maar lijkt me wel leuk.
pi_63301988
quote:
Op woensdag 12 november 2008 21:54 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Dat de schoolleiding voor zo'n flut reden overstag gaat...
Komt bij ons ook wel voor. Dan is er in de vergadering beslist: "die drie terroriseren de boel zo erg, die mogen zeker niet meer bij elkaar in de klas" en dan bellen de ouders, en bam, ze zitten gewoon het jaar erop weer bij elkaar. Tot groot verdriet van de iets minder assertieve andere 27 leerlingen.

Ik kan me voorstellen dat de stap van "ik zal kijken wat ik kan doen" naar "ja komt goed" soms klein is, heb ik in de klas ook weleens, dat ik iets half-half beloof, maar goed dat gaat dan over kleine dingetjes. Als je op een positie met veel verantwoordelijkheid zit moet je een beetje getraind zijn in je poot stijfhouden.

Meer animo voor de staking bij ons nu trouwens, zo'n 20% gaat op pad. In onderwijsland, en zeker op mijn school, is dat een megasucces.
pi_63304682
Op donderdag 4 juni 2009 15:52 schreef Disorder het volgende:
Mannen van Nederland: Neuk niet met Californium.
pi_63328719
Gaat er nog iemand staken morgen?!
Ik was te laat met inleveren bij de schoolleiding en mag niet meer!! Tegen m'n kids maar gezegd dat ik lesgeven leuker vind dan staken Vonden ze wel 'cool'!
En die kids denken dat wij ook met vuurwerk gaan gooien en gaan vechten (gebeurde vorig jaar bij ons op school bij de 1040 staking!!) Geweldig, die kids!

Verder ben ik zooo druk! Krijg niet eens meer de kans om te fokken ;-)
Heb voor het eerst een mentorklas, met 4 zorgleerlingen. Ben ik bijna 24/7 mee bezig! Daarnaast ook nog een tweede klas waar het maar niet mee wilt lukken!!

Van de week wel een taart gekregen van een leerling die zijn excuses wilde aanbieden, omdat hij de les ervoor zo slecht had gedragen bij mij!
(Natuurlijk even gezegd dat dat niet op deze manier moet gaan, met taart, maar dat ik het wel erg lief vond )
I ♥ PB
pi_63329044
Ik vertel m'n leerlingen dat ik staak omdat het eens moet ophouden dat schoolbesturen de vrije hand hebben om, bijvoorbeeld (want ze hebben in veel teveel dingen de vrije hand) in plaats van de beste sollicitant, de goedkoopste aan te nemen en voeg daaraan toe: "zodat jullie niet meer met figuren als mij zitten opgescheept"
pi_63330129
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 21:28 schreef miss-scofield het volgende:
Gaat er nog iemand staken morgen?!
Staker present!
quote:
Ik was te laat met inleveren bij de schoolleiding en mag niet meer!! Tegen m'n kids maar gezegd dat ik lesgeven leuker vind dan staken Vonden ze wel 'cool'!
En die kids denken dat wij ook met vuurwerk gaan gooien en gaan vechten (gebeurde vorig jaar bij ons op school bij de 1040 staking!!) Geweldig, die kids!
Docenten moeten toch altijd het goede voorbeeld geven Kan mij nog de allereerste 2e fase staking herinneren toen er auto's omgegooid werken bij het binnenhof en de politie te paard present was Uiteraard ook ondergetekende geheel onschuldig!
quote:
Verder ben ik zooo druk! Krijg niet eens meer de kans om te fokken ;-)
Heb voor het eerst een mentorklas, met 4 zorgleerlingen. Ben ik bijna 24/7 mee bezig! Daarnaast ook nog een tweede klas waar het maar niet mee wilt lukken!!
Volgens mij hangt het in de lucht ofzo Een klas waar ik tot voor kort geen problemen me had, begint ook een beetje te rebelleren. Hoorde al meerdere collega's over een (negatieve) omslag in een aantal klassen. Maar eens kijken wat er allemaal nog op ons pad komt. Gelukkig begint de kerstvakantie er zo zachtjes aan ook een beetje aan te komen misschien dat het daar dan aan ligt?
quote:
Van de week wel een taart gekregen van een leerling die zijn excuses wilde aanbieden, omdat hij de les ervoor zo slecht had gedragen bij mij!
(Natuurlijk even gezegd dat dat niet op deze manier moet gaan, met taart, maar dat ik het wel erg lief vond )
Lief! Daar zou ik wel erg gevoelig voor zijn

Bij mij gaat het verder wel goed. Met mijn "terrorklasje" (2kg) een gesprek gehad samen met de orthopedagoog en heb het idee dat het wel goed is gegaan. Altijd afwachten natuurlijk, maar veel slechter dan het nu ging, kan gewoon niet

Het vervelende is dat je het jaar begint met een soort van "ideaalbeeld" en een idee hoe je les wilt gaan geven.
Als zo'n klas het je dan moeilijk gaat maken, merkte ik bij mijzelf dat ik steeds mijn idee bij ging stellen en als gevolg daarvan de grenzen op zat te rekken. Uiteindelijk ging het mij de laatste paar lessen er alleen nog maar om om de uren (levend!) door te komen Slecht hoor
Toen kwam een collega (op mijn initiatief) eens kijken in de les en ze heeft een aantal hele goede tips gegeven waar ik direct mee aan de slag ben gegaan.
Uiteindelijk zag ik zelf door de bomen het bos niet meer en met alles wat ik al geprobeerd heb was ik een beetje de weg kwijtgeraakt. Eens kijken hoe het de komende paar lessen zal gaan.
pi_63330232
Min leerlingen vinden het wel "cool" dat mevrouw gaat staken
Natuurlijk heeft het te maken met het lesuitval, maar op de een of andere manier vinden ze het ook wel tof

Overigens is onze school morgen dicht. Of nouja, er worden geen lessen gegeven, maar de collega's die nog wat (administratief) werk willen gaan doen kunnen wel naar school.

[ Bericht 0% gewijzigd door Locusta op 18-11-2008 22:17:09 ]
pi_63330518
quote:
Op maandag 17 november 2008 22:13 schreef ShadyLane het volgende:
Komt bij ons ook wel voor. Dan is er in de vergadering beslist: "die drie terroriseren de boel zo erg, die mogen zeker niet meer bij elkaar in de klas" en dan bellen de ouders, en bam, ze zitten gewoon het jaar erop weer bij elkaar. Tot groot verdriet van de iets minder assertieve andere 27 leerlingen.
Slecht hoor
Gelukkig dat ik nu een afdelingsleider heb die zich niet zo snel laat inpakken door dit soort dingen (is ook wel eens anders geweest).
Ik heb vorige week nog een soortgelijke situatie meegemaakt; het had dan niet te maken met leerlingen die bij elkaar in de klas wilden zitten, maar met de normering van een toets.

Leerling had een 3,3 en was het er niet mee eens! Ze was al naar de afdelingsleider geweest en ouder heeft gebeld naar school. Toen werd mij vriendelijk maar dringend verzocht de normering te versoepelen, anders zou de vader maar eens naar school komen om te praten. Ik heb het besproken in de sectie en gezamenlijk besloten de normering te houden zoals hij was. Werd niet goed ontvangen door de leerling
Anders zou het ook wat worden: wanneer een leerling het er niet mee eens is, belt een van de ouders (kwaad) naar school en dan maar de normering aanpassen? Pppff.....
pi_63330802
Ouders proberen soms de gekste dingen.
pi_63331139
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 22:25 schreef ShadyLane het volgende:
Ouders proberen soms de gekste dingen.
Absoluut
pi_63336483
ik heb een klas die elke toets weer over de vragen en de normering begint te zeuren, terwijl het nergens op slaat.

Heel vervelend, het is gewoon heel respectloos. dit is nu twee keer gebeurt, en de afdelingsleider heeft zich er nu ook mee bemoeid(wel aan mijn kant gelukkig), dus ik hoop dat het de volgende VT beter gaat, maar ik vrees ergens het ergste. Het gaat ze er gewoon om om mij te treiteren, zo zien andere leerlingen uit die klas het ook..
Ik kan verder redelijk met ze overweg, maar het zal door zulk soort dingen toch wel een zwaar jaar worden met hun.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_63336857
Ah ja, het normeringsgevecht. Hoort bij de trend van de steeds mondigere leerling en ouder

Ik heb de riedel met argumenten waarom we het zo doen inmiddels zo vaak, in steeds verschillende klassen en voor steeds verschillende ouders, afgedraaid dat ik me af en toe een robot begin te voelen

Kun jij, als ze je argumenten niet accepteren en maar door blijven gaan, niet vewijzen naar de sectievoorzitter/een algemeen 'sectiestandpunt', en terugvallen op sectiegenoten, die in parallelklassen dezelfde normering aanhouden als jij?

Wij gaan straks op pad naar Utrecht, met z'n dertigen zowaar. Nou zit onze school ook dicht bij Utrecht, dat zal wel uitmaken. Kan me zo voorstellen dat de delegaties vanuit de uithoeken van het land kleiner zijn.
pi_63337040
bij ons op school zijn het er 7.

De leerlingen weten ook wel dat ze geen poot hebben om op te staan, het overleg tussen mij en mijn sectiegenoot is daar grondig genoeg voor. Het is gewoon een manier om mij te kwetsen, omdat ze weten dat het mij wat doet. Het gaat namelijk ook gewoon helemaal nergens over. Ze willen gewoon punten voor dingen die fout zijn, en dat doe ik dus echt niet.

Toen de afdelingsleider ook kwam melden dat hij hun gedrag respectloos vond, is er ook niemand geweest die ook maar protesteerde. Ze weten dus voor mijn gevoel heel goed dat ze fout zitten. Ik probeer het ook wel los te laten, maar het blijft vreten. Het voelt als een enorme berg kritiek, en omdat ik wat te perfectionistisch ingesteld ben heb ik het moeilijk om er goed mee om te gaan. Ik probeer me nu maar te focussen op het positieve, er gaat ook veel goed.

Ik heb gisteren mijn functioneringsgesprek gehad, en dat was ook gewoon goed! We gaan wel aan de gang met mijn tijdsmanagement, aangezien ik dreig te bezwijken onder al het werk.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_63337705
Vanaf nu gaat dat bij mij ook zo hoor. Ik ga iedereen vertellen dat het een sectiebesluit is en dat we het dus gezamenlijk hebben besloten. Iedere keer is er wel weer gezeur, maar de afgelopen toets spande de kroon!

Ook dit zijn dingen die mij ergeren, net als de eindeloze discussies met de toetsen nabespreken.
Een collega kwam met de volgende oplossing om de discussie m.b.t. het bespreken van de toets tegen te gaan: toetsen uitdelen, laat de leerlingen de boeken erbij pakken en alles waar ze vragen over hebben kunnen ze opzoeken in het boek Daar ging de toets immers ook over. Een keer uitgeprobeerd en werkte perfect! Snel en efficiënt. Misschien een tip?
Dit zal dan wel niet bij alle toetsen kunnen, maar in ieder geval wel bij de toetsen die puur leerwerk uit het boek zijn.

Onze school is vandaag gesloten. Ik gok dat er rond de 20/30 collega's zijn gaan staken. Ik ga me zo registreren in mijn woonplaats. Omdat ik nog zit met de gevolgen van een auto-ongeluk begin dit jaar, was het mij iets te intensief om mee te gaan naar Utrecht (woon in het noorden). Dus ik gebruik de tijd om thuis nog even het e.e.a. schoolwerk te doen
pi_63338041
De afdelingsleider kwam met het voorstel om het nabespreken in de les te doen, en de leerlingen die vragen/commentaar hebben kunnen aan het eind van de dag langskomen, en dan spreek ik ze een voor een. Degenen die alleen willen zeuren/etteren nemen daar de moeite niet voor, en de rest kan ik dan rustig spreken zonder dat iedereen zich ermee bemoeit.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_63350047
Ook dat is een oplossing ja
pi_63350343
Ja, als leerlingen in hun eigen tijd moeten komen pleiten, komen alleen degenen die echt een punt denken te hebben. Is inderdaad een goeie tip.

Locusta, verstandig om thuis te blijven als je nog niet topfit bent, vooral als het zo'n lange reis is. Je hebt niet veel gemist, die bijeenkomsten zijn er alleen om te laten zien 'kijk eens hoeveel mensen we op de been krijgen' en verder inhoudelijk niet interessant. We hebben een bandje horen spelen en een paar voorspelbare speeches gehoord van vakbondsvoorzitters. Wel leuk natuurlijk om oud-collega's/oud-klasgenoten van de lerarenopleiding tegen te komen en mensen van andere scholen te spreken. En het versterkt het moraal om samen op pad te gaan en zoveel mensen bijeen te zien die zich ook zorgen maken.

Maar al met al zijn het geen uber-interessante bijeenkomsten, daar zal iedereen het over eens zijn. Dat mensen toch gaan, is puur voor de goeie zaak.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')