abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 12 september 2008 @ 19:39:06 #101
105018 Borizzz
Thich Nhat Hanh
pi_61584127
Teigan, zou het werken als je je uitleg in zo'n H4 klas splitst? Dus van de standaard uitleg-huiswerk indeling naar uitleg-opdracht-uitleg-opdracht indeling? Zo speel je in op een wat kortere concentratieboog van je leerlingen. Verder zou ik rekening houden met het tijdstip: in de eerste uren nemen leerlingen meer op dan in de middag.
kloep kloep
  vrijdag 12 september 2008 @ 19:42:40 #102
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_61584211
quote:
Op vrijdag 12 september 2008 19:29 schreef ShadyLane het volgende:
Maar de leerlingen zitten nog wel met de ellende.
Ja dat is waar. Dat kan nooit de bedoeling zijn geweest van die onderwijstijd-toestanden, neem ik aan..
.
pi_61586028
Schuiven met uren kan bij mij op school gelukkig nog vrij makkelijk, ik heb vandaag zelf een paar uren ingeschoven voor klassen die anders moesten wachten, en dat kan gelukkig zonder al te veel gedoe. Respect voor de roostermakers op school trouwens, wat een werk moet dat toch zijn. En dan kwamen er ook nog een aantal collega's die vanwege hun opleiding toch een dag vrij moesten hebben die ze niet door hadden gegeven. Dat werd nadrukkelijk vermeld bij de redenen waarom het rooster in de eerste twee weken ongeveer veertig keer is veranderd .

Vandaag een goede dag gedraaid. M'n 2e klas is nog steeds druk, maar vandaag leuk-druk en bezig-druk in plaats van naar-druk. 4e klas was echt heel fijn, ze zijn gelukkig geïnteresseerd in literatuur, pak van m'n hart . En de brugklas had voor het eerst een repetitie Engels..

"Mevrouw, kunt u mijn handschrift wel lezen, ik had maar een 7 voor netschrijven op de basisschool. " !
"Mevrouw, ik ben per ongeluk de datum vergeten op te schrijven op m'n antwoordenblad, is dat erg? " !
"Mevrouw, telt een spelfout ook als fout?" .

Alleen m'n Havo2 (met maar 16) kinderen was echt een chaos vandaag ik had enorme koppijn, en meneer ADHD en Asperger hadden mot met elkaar. Samen naar de afdelingsleider, samen straf. Het werkte, gelukkig, maar ik moet toch maar eens naar de mentor stappen voor wat meer info over die kinderen.

Wat dat betreft mis ik het wekelijkse teamoverleg van mijn vorige school enorm. Ik zat in "team" 3/4 VWO en moeilijke/lastige leerlingen werden daar besproken, doorgenomen en er was goed overleg in een eenduidige aanpak. Op mijn huidige school moet je het zelf maar uitzoeken, via de mentor en afdelingsleider, en ergens vind ik dat niet kloppen.
  vrijdag 12 september 2008 @ 22:02:27 #104
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_61588429
quote:
Op vrijdag 12 september 2008 20:44 schreef Razztwizzle het volgende:
Alleen m'n Havo2 (met maar 16) kinderen was echt een chaos vandaag ik had enorme koppijn, en meneer ADHD en Asperger hadden mot met elkaar. Samen naar de afdelingsleider, samen straf. Het werkte, gelukkig, maar ik moet toch maar eens naar de mentor stappen voor wat meer info over die kinderen.
Op mijn school leggen de mentoren aan het begin van het jaar een brief in je postvak met de meest belangrijke informatie over leerlingen. Altijd reuze handig.
.
pi_61594880
Bij ons ook. En in het geval van autisme of ADHD ook tips over hoe met de leerling om te gaan.

Ik vraag me af in hoeverre leerlingen erbij gebaat zijn als er nog meer lesvoorbereidingstijd en tijd die leraren nu steken in begeleiding van buitenschoolse activiteiten opgaat aan vergaderingen.
pi_61647803
Op mijn school wordt relatief weinig vergaderd.
1 keer per maand plenair maximaal.
Mentoren vergaderen in kleine groepjes wel 1 keer per week maar ik ben geen mentor dus daar krijg ik alleen de verslagen van.

Er wordt veel meer in secties en werkgroepen onderling geregeld en daar zijn heel vaak geen vergaderingen voor nodig. Het werkt zeer relaxed, veel beter dan op mijn vorige school waar een doldwaze vergadercultuur was onstaan: 2 keer per week een middag.......belachelijk.
pi_61679083
Is er nu niemand die zich boos maakt over de nieuwe CAO?

De inflatie is 3,25% en ondanks alle mooie praatjes is het loonbod van 3,5% stilletjes geaccepteerd.
pi_61680615
Technoviking, www.lerareninactie.nl
pi_61697301
Daar heeft trouwens ook iemand uitgerekend dat 7% over 26 maanden (het akkoord gaat met terugwerkende kracht in per 1 juli jl.) neerkomt op 6,4% voor twee jaar. Met een beetje pech houden we de inflatie dus niet eens bij.

Maar hey, over een jaar of vijf hoef ik niet meer te slijmen om LD, maar krijg ik het gewoon. Zo is het dan ook wel weer.
pi_61809114
Net terug van brugklaskamp!!! Geweldig!!
Mijn mentorklas is super, alles is goed gegaan en iedereen heeft het leuk gehad! Wel lange nachten, kids wilden maar niet slapen
Zat samen met een andere klas in een boerderij...helaas zat daar wel een vreemd kind tussen! Weet niet of ik het kan vertellen op internet... maar een 12jarig jongetje heeft dingen gedaan die 12jarige jongetjes niet horen te doen in het bijzijn van nog 8 andere 12jarige jongetjes!!
Hmmm... duidelijk!!

Ik heb in ieder geval wel een nieuwe liefde Mijn klas is super!!
I ♥ PB
  maandag 22 september 2008 @ 16:05:49 #111
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_61827101
Kampen zijn altijd leuk, ik ga woensdag naar de Ardennen. Zal ook wel leuk worden, denk ik. Maar echt rare dingen heb ik in die jaren dat ik mee ben geweest op kamp niet meegemaakt. Wel af en toe bedden gezien waar vier voetjes uitstaken, maar geen echt extreme dingen. Wat ik ook wel eens doe is mijn schoenen voor de deur zetten. Als het licht dan op de gang schijnt, denken de kinderen dat je voor de deur staat...
.
pi_61829065
quote:
Op zondag 21 september 2008 21:11 schreef miss-scofield het volgende:
Ik heb in ieder geval wel een nieuwe liefde Mijn klas is super!!
Wat leuk! Als ik zoiets hoor kan ik echt niet wachten tot ik ook mag!
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 23 september 2008 @ 11:18:27 #113
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_61846159
Hier toekomstige leerkracht BO.

Maar goed, ben nu 3 jaar bezig met de studie en met de dag begin ik er met meer tegenzin heen te gaan. Stages kunnen me niet meer interesseren en om over de studie dan nog maar niet te spreken. Te vrouwelijk ingesteld, de mensen die er lopen en de manier van lesgeven staat me met de dag meer aan..

* Zoekt peptalk.
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
pi_61858714
Hoe lang moet je nog, D_A? Is het een idee om een school te zoeken waar je je eigen manier kan ontwikkelen in plaats van "meegaan" in de vrouwelijke manier? Ik kan me best voorstellen dat je op de PABO dat even moe wordt, maar na 3 jaar is 't toch wel zonde om te stoppen, vind je niet?

Ik ben deze week positief begonnen. Afgelopen donderdag echt een dieptepunt bereikt met een klas, dus vanaf nu maar even de zweep erover. Vanmorgen mee begonnen, en zowaar - het werkt. Ik wil me niet meer kwaad hoeven maken, dus om dat te voorkomen moet ik gewoon strenger, duidelijker en consequenter zijn.

De rest van mijn klassen lopen fijn! En omdat ik nu echt ben afgestudeerd heb ik vandaag twee enorme bossen bloemen gekregen, van de sectie en van de directie . Heel fijn, zo'n gebaar. Iedereen is ook heel blij, ik word gefeliciteerd en zelfs m'n leerlingen kwamen even langs om een handje te schudden (het stond in het weekbulletin). Leuk joh, zoiets.

Verder heb ik het nobele plan op me genomen om de digibeten in mijn sectie te scholen in de digitale leeromgeving en het gebruik van Powerpoint en beamers dus dat wordt nog leuk. Die vinden een computer aanzetten al eng, zeg maar
pi_61859374
nog gefeliciteerd met je afstuderen!

ik zat er even flink doorheen vandaag, ik ben dus ook eerder naar huis gestuurd door een collega... Morgen typ ik er wel even wat meer over...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_61862528
Oh Teigan, 't is ook zwaar . Had het echt met school te maken of was het meer persoonlijk?

Ik had het afgelopen donderdag, m'n begeleidster vanuit de sectie was wezen kijken, stond versteld van de brutaliteit/ongemotiveerdheid van mijn klas en had hele goede opbouwende kritiek.. maar ik vroeg me echt even af wat er nou in vredesnaam zo leuk was aan lesgeven. Toen even uitgehuild in de lerarenkamer (dan voel ik me zo'n muts he, maar goed, door de school gaan lopen met tranen is ook weer niet goed ), en toen m'n brugklas gehad en die waren lief, dus dat maakte het weer wat beter.

Vind je wel wat steun in je collega's?
pi_61872149
Het was een combinatie van dingen. Donderdag wat rotnieuws gehad, en dit weekend heb ik veel gedaan, en was weinig thuis(zaterdag 90 km geskate, zondag een verjaardag). Maandagavond ben ik ook nog naar een verjaardag geweest, en schijnbaar was dinsdag de koek even op. Ik merkte al in de lessen daarvoor dat ik wat aan mezelf begon te twijfelen, wat niet nodig was.
Na de pauze had ik Havo 4, en ik moest veel nabespreken. Er waren wat kleine incidentjes die ik opvatte als uitdagingen richting mij, en daar baalde ik van. Toen op een gegeven moment weer een deel van de klas aan het praten was, knapte er iets bij mij.
ik ben het lokaal uitgelopen met de boodschap: bekijk het maar, jullie gaan maar verder werken, en bij de TOA's ben ik in tranen uitgebarsten.
Een collega is bij de klas langsgelopen, en ze hebben op moeten schrijven wat er mis ging, en wat zij konden veranderen, en wat ik zou kunnen veranderen. Die briefjes heb ik nu in mijn bezit, en die zijn eigenlijk allemaal wel positief. Het viel sommige leerlingen wel rauw op hun dak dat ik zo ineens wegliep. Ik was daarna zo moe en af, dat ik naar huis ben gestuurd, en mijn laatste les is vervallen.

Mijn collega's heb ik echt wat aan! Ze zijn een luisterend oor, en houden ook goed in de gaten hoe het gaat. Ik kreeg net een telefoontje van een van hun om te vragen hoe het nu ging.

Ik ga vandaag proberen even goed uit te rusten, en dan morgen er weer tegenaan. Ik heb de havo 4 klas dan ook weer, en ik wil het er nog even kort over hebben met ze. Spannend, maar wel het beste denk ik.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_61910575
"'Homo's weigeren op school mag'

DEN HAAG - Het CDJA, de jongerenafdeling van het CDA, keert zich tegen de opvatting van onderwijsminister Ronald Plasterk over homo's op scholen. De bewindsman stelt dat scholen geen leraren mogen ontslaan, ook niet als die openlijk homo zijn.

In een opinieartikel in het Nederlands Dagblad van donderdag roepen de christelijke jongeren Tweede Kamerleden van hun eigen partij op om tegen dit idee in te gaan. Harry van der Molen, voorzitter van het CDJA, wijst op artikel 23, waarin het benoemingsbeleid van scholen onder de vrijheid van onderwijs valt.

"Plasterk goochelt met onze Grondwet door het non-discriminatiebeginsel te verheffen boven godsdienstvrijheid en de vrijheid van onderwijs", aldus Van der Molen. Het CDJA geeft wel aan moeite te hebben met de afkeuring van homoseksuele relaties door reformatorische scholen.

Toch is het volgens Van der Molen niet aan Plasterk om zich te bemoeien met de grondslag van een school. Hij noemt Plasterk 'een nagel aan de doodskist van artikel 23'.

Jan Jacob van Dijk, een van de CDA-Kamerleden tot wie Van der Molen zich richt, zegt verbaasd te zijn door de uitlating van de CDJA-voorzitter. Hij herinnert hem eraan dat de Tweede Kamer zich binnenkort buigt over de antidiscriminatiewet.

Hoewel Plasterk vindt dat scholen geen homoseksuele leraren mogen ontslaan, lijkt de wet daarvoor op dit moment wel ruimte te bieden. De regels verbieden discriminatie van leerkrachten op grond van 'het enkele feit' dat ze homo zijn.

Scholen kunnen openlijke homoseksuelen echter wel op levensbeschouwelijke gronden weigeren. CDA-Kamerlid Van Dijk stelt dat zijn partij "met de huidige wet uit de voeten kan". Tijdens het komende debat in de Kamer moet blijken in hoeverre er licht zit tussen de opvattingen van Van Dijk en Plasterk."


Ik verwacht dat de gemiddelde homo sowieso niet op dergelijke scholen zal solliciteren, maar dan nog. Het is toch godgeklaagd (ja, GODgeklaagd ja)
pi_62155338
Hoe kun je er nou voor zorgen dat het zogenaamde digibord (smart board) zo optimaal mogelijk gebruikt wordt in de klas? Vaak wordt het nu nog als gewoon schoolbord gebruikt, met als enige toevoeging dat er als ondersteuning af en toe filmpjes van internet worden getoond? Wat kun je er allemaal nog meer mee? Zelf hoorde ik laatst iemand het erover hebben dat op haar stageschool alle werkboeken van taal en rekenen waren ingescand, zodat tijdens de uitleg van de opdrachten die gemaakt moeten worden, de kinderen het boek zelf nog niet nodig hebben, en dus niet onnodig worden afgeleid. Een erg goed ontwikkeling vond ik zelf. Waar zou je het digibord nog meer voor kunnen gebruiken?
Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
  zondag 5 oktober 2008 @ 20:59:34 #120
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_62156970
Je kunt de dingen die je op het schoolbord schrijft, opslaan, zodat ze later beschikbaar zijn voor leerlingen (bijvoorbeeld online).
pi_62216010
Akelig ongeval met een leerling vandaag, ieww. Godzijdank lijkt het allemaal goed te gaan komen.
Zo bizar, je hebt ze telkens in de klas, als de normaalste zaak van de wereld, en gaat er als vanzelfsprekend vanuit dat ze er de volgende les ook allemaal weer zullen zijn in prima gezondheid. Is ook maar beter om niet teveel stil te staan bij wat er allemaal kan gebeuren natuurlijk. Maar brrrrr.
pi_62289239
Tjee.. da's wel ff schrikken, ShadyLane! Lijkt 't nog steeds allemaal goed te gaan komen?

Heb even een vraagje voor jullie.. Ik ben nu bezig met een premaster om toegang te krijgen tot de educatieve master Nederlands. Die bestaat uit een jaar theorie en dan een jaar stage. Nu ben ik begin november klaar met mijn premaster en begint de master pas in februari. Ik heb dus drie maanden over..

Nu kan ik op zich gewoon extra vakken gaan volgen of even een paar maanden gaan werken, maaaaaar eigenlijk wil ik het liefst iets doen dat raakvlakken heeft met het onderwijs! Gewoon omdat alle ervaring mooi mee genomen is en ik het gevoel heb liever iets nuttigs te doen dan zomaar een baantje ergens of losse vakken.

Maaaaar.. wat zijn nou dingen waar ik naar zou kunnen kijken? Een studiegenoot geeft Nederlands op de Schoeversopleiding, zoiets zou me wel wat lijken, maar daar zijn op dit moment geen vacatures. Bijles geven op een huiswerkinstituut is lastig omdat daar vooral vraag is naar beta-mensen.. En op middelbare scholen zijn genoeg vacatures, maar vind het toch een beetje eng om al helemaal echt voor de klas te gaan staan, heb al wel wat stage-ervaring, maar toch het gevoel dat het niet juist is om onbevoegd voor de klas te gaan staan.

Hebben jullie ideeën van werk waar ik naar uit kan kijken waarbij ik wel nuttige onderwijs-ervaring op doe, maar wat niet direct echt voor de klas staan op een middelbare school is? Zoiets had Schoevers had me perfect geleken. Ben heel benieuwd of jullie hier ideeën voor hebben! Ik denk er trouwens ook over om het theorie-deel van de master in deeltijd te gaan doen en daarbij te werken in het onderwijs, dus het is niet zo dat het perse maar voor drie maanden is..
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_62291445
Wil je er geld mee verdienen?
Ik denk dat je best kans maakt om als onderwijs-assistent o.i.d. stage te lopen op een middelbare school.
pi_62350240
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 15:35 schreef Naamah het volgende:
Tjee.. da's wel ff schrikken, ShadyLane! Lijkt 't nog steeds allemaal goed te gaan komen?

Heb even een vraagje voor jullie.. Ik ben nu bezig met een premaster om toegang te krijgen tot de educatieve master Nederlands. Die bestaat uit een jaar theorie en dan een jaar stage. Nu ben ik begin november klaar met mijn premaster en begint de master pas in februari. Ik heb dus drie maanden over..

Nu kan ik op zich gewoon extra vakken gaan volgen of even een paar maanden gaan werken, maaaaaar eigenlijk wil ik het liefst iets doen dat raakvlakken heeft met het onderwijs! Gewoon omdat alle ervaring mooi mee genomen is en ik het gevoel heb liever iets nuttigs te doen dan zomaar een baantje ergens of losse vakken.

Maaaaar.. wat zijn nou dingen waar ik naar zou kunnen kijken? Een studiegenoot geeft Nederlands op de Schoeversopleiding, zoiets zou me wel wat lijken, maar daar zijn op dit moment geen vacatures. Bijles geven op een huiswerkinstituut is lastig omdat daar vooral vraag is naar beta-mensen.. En op middelbare scholen zijn genoeg vacatures, maar vind het toch een beetje eng om al helemaal echt voor de klas te gaan staan, heb al wel wat stage-ervaring, maar toch het gevoel dat het niet juist is om onbevoegd voor de klas te gaan staan.

Hebben jullie ideeën van werk waar ik naar uit kan kijken waarbij ik wel nuttige onderwijs-ervaring op doe, maar wat niet direct echt voor de klas staan op een middelbare school is? Zoiets had Schoevers had me perfect geleken. Ben heel benieuwd of jullie hier ideeën voor hebben! Ik denk er trouwens ook over om het theorie-deel van de master in deeltijd te gaan doen en daarbij te werken in het onderwijs, dus het is niet zo dat het perse maar voor drie maanden is..
Met een BA- Nederlands kan je toch ook onderbouw lesgeven?
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols?
pi_62351957
Ehm.. voor zover ik weet heb je om in de onderbouw les te geven toch echt gewoon een tweedegraads bevoegdheid nodig!

En Technoviking, geld is leuk maar niet het belangrijkste. Ga eens uitzoeken wat een onderwijsassistent precies doet en moet kunnen enzo
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')