abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60793400
Ik heb zelf nog maar een relatie van een jaar maar vraag mij het volgende af:

Ik heb ooit eens wat gelezen dat 1.5 jaar het meest kritieke punt is in de relatie, gemiddeld genomen. Het is de tijd dat mensen weer gaan twijfelen. Samenhangend met deze stelling heb ik ook ooit gelezen dat verliefdheid gemiddeld maar 1.5 jaar aanhoudt.
Het is dus het punt dat de roze wolk wegtrekt en je je afvraagt of je wel bij elkaar wilt blijven of niet.
En of die periode nou na een jaar komt of na 5 jaar, de mensen hier met lange relaties zullen het wel kennen.

Maar aangezien ik mijne eerste relatie heb, heb ik het nog niet meegemaakt. Mijn vriendin en ik zijn nog continue bezig met realiseren hoe perfect we bij elkaar passen en hoeveel we van elkaar houden.
Ik KAN me niet voorstellen dat daar een einde aan komt...

Voor de mensen die het herkennen en of hebben meegemaakt. Is jullie relatie overgegaan op dit punt? Of ben je er overheen gekomen en hoe?
Of is het gewoon allemaal onzin en bestaat dat kritieke punt helemaal niet en ben je nog steeds verliefd?
pi_60793451
Nee, mijn relatie is niet overgegaan op dit punt. Je gaat gewoon merken dat het gewoon is geworden om iemand om je heen te hebben zoals je partner waarmee je alles deelt.

Je blijft niet eeuwig verliefd, je kan wel eeuwig van iemand houden imo.
  woensdag 13 augustus 2008 @ 13:51:20 #3
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_60793508
ja, elke relatie heeft na precies 1.5 jaar een dip...

maar goed...serieus...elke relatie verandert in de loop der tijd, en die eerste verliefdheid blijft zeker niet eeuwig doorgaan...maar dat wil niet zeggen dat er zoiets is als een 'meest kritieke punt'...dat is onzin, en voor iedereen anders...
Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
  woensdag 13 augustus 2008 @ 13:55:56 #4
85962 ioko
I Appear Missing
pi_60793614
3 maanden, 6 maanden, 1,5 jaar, 3 jaar: er zijn teveel tijden om op te noemen en elke tijd zou een breekpunt in een relatie moeten zijn.

Volgens mij is het onzin om hierop te letten. Ja, verliefdheid gaat over, en ja, dat brengt veranderingen mee. Maar dat punt is voor iedereen anders, dus maak je er niet druk om.
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_60793691
Hehe, ik denk eigenlijk vergelijkbaar met Scorpie, maar dan precies omgekeerd.
Ik probeer me er elke dag bewust van te zijn hoe bijzonder het is dat mijn vrouw naast mij wakker wordt. Dat lukt me in deze relatie al 10 jaar.

In vorige relaties is me dat niet gelukt, en ik kan niet anders dan constateren dat het feit dat ik sommige dingen for granted begon te nemen een belangrijk deel van het probleem was.

Wat maakt het nou uit of je relatie gebaseerd is op verliefdheid, of op houden van, het zijn tijdelijke labeltjes. Een relatie hou je duurzaam goed, door elkaar elke dag het gevoel te geven dat je blij met elkaar bent.

Jij bent bijzonder voor mij. Elke dag zou ik opnieuw voor je kiezen. Elke dag zie ik je staan. Elke dag ben ik blij om thuis te komen. Elke dag probeer ik je dat in al mijn onvolkomenheid te laten merken.
twee violen en een trommel en een fluit
pi_60793778
@Abbadon; sorry, maar je zit er naast. Statistisch onderzoek heeft uitgewezen dat dat moment plaats vindt precies na 1 jaar, 4 maanden, 3 weken en 5 dagen. Om 13.30 uur om precies te zijn.

Je zat in de buurt, maar dan kan Robert zich vast voorbereiden.

[modus serieux]
In den beginne is er verliefdheid. Dan zie je alleen de mooie kanten van elkaar. Langzamerhand zakt de verliefdheid en ga je van elkaar leren dat je ook mens bent met fouten. Als je leert die van elkaar te accepteren, dat die bij de ander horen, dan ontstijgt je relatie de verliefdheid en ga je werkelijk van elkaar houden.
Houden van betekent in mijn ogen dat je elkaar in zijn geheel accepteert. Met mankementen dus en dat je elkaar desondanks leuk, lief en aardig vindt... door de bank genomen.
[/modus serieux]

Geniet gewoon lekker van elkaar. Elke dag samen is een dag die niemand je meer kan afnemen...
pi_60793975
Ik denk dat het dodelijk is om je van te voren druk te gaan maken dat je misschien met anderhalf jaar een relatiedip krijgt. Wat betreft het overgaan van de verliefdheid, dat is mij na 4 jaar nog niet het geval. Niet dat ik me constant superverliefd voel, maar ik kan het nog steeds héél warm krijgen van binnen en van die zenuwachtige kriebels voelen.
Arseen (As), atoomnummer 33
  woensdag 13 augustus 2008 @ 14:28:17 #8
194659 Spittie
just doesn't give a fuck
pi_60794491
Ik ben hier zelf ook tegenaan gelopen na een relatie van 1 jaar en 8 maanden. De twijfels waren wederzijds, dus besloot mijn ex er maar een einde aan te maken. Waarschijnlijk valt hier gewoon aan te werken, maar zij dacht hier dus anders over...
pi_60794790
quote:
Op woensdag 13 augustus 2008 13:58 schreef Roquefort het volgende:
Hehe, ik denk eigenlijk vergelijkbaar met Scorpie, maar dan precies omgekeerd.
Ik probeer me er elke dag bewust van te zijn hoe bijzonder het is dat mijn vrouw naast mij wakker wordt. Dat lukt me in deze relatie al 10 jaar.

In vorige relaties is me dat niet gelukt, en ik kan niet anders dan constateren dat het feit dat ik sommige dingen for granted begon te nemen een belangrijk deel van het probleem was.

Wat maakt het nou uit of je relatie gebaseerd is op verliefdheid, of op houden van, het zijn tijdelijke labeltjes. Een relatie hou je duurzaam goed, door elkaar elke dag het gevoel te geven dat je blij met elkaar bent.

Jij bent bijzonder voor mij. Elke dag zou ik opnieuw voor je kiezen. Elke dag zie ik je staan. Elke dag ben ik blij om thuis te komen. Elke dag probeer ik je dat in al mijn onvolkomenheid te laten merken.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_60795765
Het 'verliefdheids'-gevoel zorgt ervoor dat het lichaam grotere hoeveelheden 'fenylethylamine' aanmaakt, wat de 'geluksgevoelens versterkt.. dit naast een hele zooi andere hormonen..

een lichaam kan echter de continue productie van zulke gelukshormonen niet aan, alswel dat het lichaam juist zelf langzaam 'went' aan de werking en deze minder effectief wordt ...
(chocolade bevat overigens ook fenylethylamine, wat mogelijk een verklaring kan zijn ervoor dat zoveel vrouwen bij liefdesverdriet of ietwat depressieve gevoelens daarnaar grijpen)

om die reden zijn er redelijk 'vaste' momenten waarin bepaalde relatie-types 'uitgewerkt' kunnen aanvoelen en in die gevallen kan een relatie enkel overleven als deze zich 'transformeert naar langer durende en aanhoudende gevoelens.

Het ligt sterk aan de 'vorm' van relatie, wel kun je stellen dat hoe 'heftiger' de relatie en des te heftiger de partners gevoelens hebben en impulsief erop regeren, des te groter is het risico dat het geen aanhoudende relatie is maar eerder een kortstondige 'burnout'
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_60799380
Ik zelf vind dat er wel kritieke fases zijn, 4 a 6 maanden en dan een jaar en anderhalf jaar.. Dit zijn fases waarin de verliefdheid afneemt en je dus ontdekt dat je veel geeft om je partner. Hier kan je soms ook ontdekken dat de verliefdheid over is en je je partner zat begint te raken, zijn min punten veranderen niet of ontdek je juist.

Ik zelf heb altijd van die fases gehad. Dan was het voor mij belangrijk om te praten, te evalueren en plezier terug te zoeken.

Vooral de laatste alinea van RM-rf is nu voor mij confronterend, want zo ging mijn laatste relatie.. allemaal te snel te heftig en te veel...

Maargoed het is uiteindelijk denk ik toch per koppel verschillend of je zulke kritieke fases hebt. Waarschijnlijk zijn ze er veel gezien de vele relaties die uitgaan
pi_60799464
quote:
Op woensdag 13 augustus 2008 14:28 schreef Spittie het volgende:
Ik ben hier zelf ook tegenaan gelopen na een relatie van 1 jaar en 8 maanden. De twijfels waren wederzijds, dus besloot mijn ex er maar een einde aan te maken. Waarschijnlijk valt hier gewoon aan te werken, maar zij dacht hier dus anders over...
Hier van hetzelfde, 1 jaar en 9 maanden. Alleen in mijn geval wilde ik het niet meer proberen...
The distance between insanity and genius is measured only by success.
pi_60799876
quote:
Dat dus.

Wat omschrijf jij het altijd heerlijk
A lie may take care of the present, but it has no future..
You can't pay me enough to be nice to you...
pi_60800291
Verliefdheid gaat na een tijd over in een nieuw soort relatie. Je zou verliefdheid kunnen zien als de status waarin de relatie wordt opgebouwd. Die nieuwe relatie is sterker, maar mist sommige leuke dingen van de verliefdheid (die overigens nog wel van tijd tot tijd langs kan komen). Als je daar tegen kan, wat veel mensen kunnen, dan is het geen probleem.

Maar als je je druk over gaat maken, dan ga je steeds meer 'fouten' in de relatie zien. Dus dat zou ik maar niet doen.
http://www.lifebuilding.nl - over gelukkiger worden e.d. (werk, geld, leven)
pi_60813187
Ik denk eerder dat een crisis zal ontstaan bij (grote) veranderingen, als een nieuwe baan, of juist een gebrek aan veranderingen, waardoor het saai wordt.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
  donderdag 14 augustus 2008 @ 15:07:05 #16
147240 fiekster
Worlddomination
pi_60826722
Mijn relatie is nu drie weken uit, na bijna anderhalf jaar.
maar anderhalf jaar lijkt me niet per se een kritiek punt, als jullie bij elkaar passen zoals je nu denkt te doen is er niks om je zorgen over te maken, dan red je het wel. En zo niet, dan is het just not meant to be. Dat laatste was bij mij het geval en we zijn goed uit elkaar gegaan.
"If only more people knew!"
  donderdag 14 augustus 2008 @ 15:18:24 #17
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_60826988
Ik meende te herinneren dat die cyclus eerder 3 , 7 , 14 en 21 jaar zou zijn.
Na 3 jaar zou de kalverliefde echt wel in oprechte liefde moeten omgezet zijn.
Na 7 jaar staat m'n voor de belangrijke beslissing dat dit het nu echt is waar men voor wil gaan voor de rest van hun leven
Na 14 jaar maakt men een balans op.
En na 21 jaar zou er sprake zijn van midlife/identiteitscrisis.

tuurlijk varieert dat wel en zijn er soms ook externe factoren, kinderen , financien enzo dat meespreken.
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
pi_60827977
quote:
Op donderdag 14 augustus 2008 15:18 schreef misteriks het volgende:
Na 7 jaar staat m'n voor de belangrijke beslissing dat dit het nu echt is waar men voor wil gaan voor de rest van hun leven

tuurlijk varieert dat wel en zijn er soms ook externe factoren, kinderen , financien enzo dat meespreken.
En af en toe lees je in de krant weer eens dat vanwege de gejaagde levenstijl van tegenwoordig die dips zich relatie sneller voordoen. Kortom, als je alles moet geloven dan kun je je eigenlijk ieder jaar van je relatie wel druk gaan maken om een mogelijke dip en dan heb je kans op een self-fulfilling prophecy.
pi_60828312
Ja je moet ook geen waarde hechten aan mijn 1.5 jaar stelling.
Maar meer aan het feit dat de fikse verliefdheid van het begin meestal rond die koers gaat afnemen.
Dat kan inderdaad ook al een jaar eerder en ook een jaar later zijn.

Ik wil in dit topic dus van de mensen horen hoe ze zelf hun daling van verliefdheid hebben aangepakt. Of dat een groot verschil werd in de relatie, of dat ze zo vloeiend overging in 'houden van' dat er nauwelijks wat veranderde...

Hit me
pi_60829513
Tja, dan kan ik je niet helpen. Ik was in het begin helemaal niet verliefd namelijk. We hadden het gewoon erg leuk, we pastten erg goed bij elkaar, waren allebei net flink gekwetst in onze vorige relatie, en na een paar maanden realiseerde ik me dat ik wel heel erg veel om hem gaf en dat ik eigenlijk toch wel erg veel vlindertjes begon te voelen iedere keer. Bij mij zijn het houden van en de verliefde gevoelens dus tegelijkertijd gegroeid, en beide ben ik ook niet meer kwijt geraakt, maar verliefdheid was niet de basis, dat was de klik die we hadden.
pi_60829765
quote:
Op donderdag 14 augustus 2008 16:12 schreef RobRobert het volgende:
Ja je moet ook geen waarde hechten aan mijn 1.5 jaar stelling.
Maar meer aan het feit dat de fikse verliefdheid van het begin meestal rond die koers gaat afnemen.
Dat kan inderdaad ook al een jaar eerder en ook een jaar later zijn.

Ik wil in dit topic dus van de mensen horen hoe ze zelf hun daling van verliefdheid hebben aangepakt. Of dat een groot verschil werd in de relatie, of dat ze zo vloeiend overging in 'houden van' dat er nauwelijks wat veranderde...

Hit me
Meeste heftige periode verliefdheid duurt een maand of 3, daarna kom je op het punt van elkaar ontdekken op andere vlakken, wensen doelen in het leven etc.. En vanaf dat moment wordt het serieuzer en maken de heftige vlinders geleidelijk plaats voor een dieper gevoel van "houden van". Ik denk dat na pak em beet 1 a 2 jaar je kan spreken van een echt serieuze relatie. En de daling van de verliefdheid is iets dat heel geleidelijk gaat en eigenlijk merk ik er niks van. Behalve dan dat het wat rustiger wordt en niet zo "hyper" als aan het begin. Is zoiets als "go with the flow" (in mijn geval dan)
When SHIT happens, I do not dial 112... I dial .357
pi_60830020
quote:
Op donderdag 14 augustus 2008 17:16 schreef WaiWai het volgende:

[..]

Meeste heftige periode verliefdheid duurt een maand of 3, daarna kom je op het punt van elkaar ontdekken op andere vlakken, wensen doelen in het leven etc.. En vanaf dat moment wordt het serieuzer en maken de heftige vlinders geleidelijk plaats voor een dieper gevoel van "houden van". Ik denk dat na pak em beet 1 a 2 jaar je kan spreken van een echt serieuze relatie. En de daling van de verliefdheid is iets dat heel geleidelijk gaat en eigenlijk merk ik er niks van. Behalve dan dat het wat rustiger wordt en niet zo "hyper" als aan het begin. Is zoiets als "go with the flow" (in mijn geval dan)
Ik heb het meer mensen horen zeggen dat echte verliefdheid maar 3 maanden duurt. Maar dat vind ik zelf wel erggg weinig. Ik zit nu op een jaar en ben nog superverliefd. Dat zou dan 4 keer langer dan gemiddeld zijn. Klinkt vreemd.
  Licht Ontvlambaar donderdag 14 augustus 2008 @ 21:59:31 #23
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_60837323
quote:
Op donderdag 14 augustus 2008 15:18 schreef misteriks het volgende:

Balansdag geintje

Geloof dat de balans heftig positief doorslaat hier
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_60838345
quote:
Op donderdag 14 augustus 2008 17:27 schreef RobRobert het volgende:

[..]

Ik heb het meer mensen horen zeggen dat echte verliefdheid maar 3 maanden duurt. Maar dat vind ik zelf wel erggg weinig. Ik zit nu op een jaar en ben nog superverliefd. Dat zou dan 4 keer langer dan gemiddeld zijn. Klinkt vreemd.

Tja, relatief begrip: wat de een als superverliefd ervaart, is voor de andere matige lol. Ik denk dat na 3 maanden het punt is: Dat niet de hele wereld volledig roze is en er op een wolk wordt geleefd en dat in de overtreffende trap zoiets. Natuurlijk is na 3 maanden de verliefdheid niet over, en na jaren is dat er nog steeds. Maar het wordt gewoon geleidelijk iets minder heftig, zonder dat dit erg is of ergens invloed op heeft. Ik bedoel er zijn genoeg mensen die na 40 jaar nog steeds verliefd zijn, maar in welke mate is moeilijk te meten.
When SHIT happens, I do not dial 112... I dial .357
  donderdag 14 augustus 2008 @ 23:02:50 #25
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_60839248
quote:

En dat van een man .

Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')