nicolasvermeersch | dinsdag 12 augustus 2008 @ 20:59 |
Ik vroeg me vandaag wat af, stel mijn beelscherm heeft een resolutie van 800x600 (alle getallen zijn puur fictief om gemakkelijk te rekenen). Als ik dan een bureubladachtergrond van 800x600 neem, wordt elke pixel uit de foto afgebeeld op een pixel op mijn scherm. Als ik bv een foto van 400x300 opblaas, neemt elke pixel van de foto 4 pixels in op mijn scherm. Maar wat met een foto van 1200x900. Voor elke 2 pixels op het scherm moeten nu 3 pixels van de foto worden getoond!? Een pixel maar één kleur tegelijk aannemen, het is immers de kleinste eenheid op een computerscherm, dus hoe lost mijn computer dit dan op? | |
KeFFeR1208 | dinsdag 12 augustus 2008 @ 21:01 |
Goede vraag, komen we in de volgende aflevering op terug | |
GlowMouse | dinsdag 12 augustus 2008 @ 21:02 |
Waarschijnlijk via NN-interpolatie. Programma's als Photoshop ondersteunen ook geavanceerdere algoritmes. | |
nicolasvermeersch | dinsdag 12 augustus 2008 @ 21:07 |
Simpel gezegd, gewoon weglaten en gemiddeldes "berekenen"? | |
nietzman | dinsdag 12 augustus 2008 @ 21:20 |
Ja. | |
Bart | dinsdag 12 augustus 2008 @ 22:00 |
quote:Ja, maar dan iets complexer zodat het er nog wat mooier uitziet. | |
ThE_ED | dinsdag 12 augustus 2008 @ 22:05 |
quote:Ja idd en rond die tijd dat we vierkante plaatjes op veelhoeken moesten gaan mappen haakte ik een beetje af bij de programmeervakken. |