Nee want:quote:Op zondag 3 augustus 2008 04:37 schreef ivoorkust het volgende:
Ik heb er juist één gefalsificeerd.
Dus nu begrijp je het wel, nl. dat falsificeren alleen van toepassing is op empirische stellingen.quote:Een schaakregel is helemaal geen wetenschappelijke stelling.
Zijn stelling dat een theorie/hypothese altijd een hypothese blijft totdat deze weerlegd wordt, klopt per definitie altijd; zijn hypothese kan eigenlijk niet weerlegd worden, blijft dus altijd een hypothese, en daarmee bijt ze zichzelf in de staart. Ergo: bewezen waar te zijn. Ironisch genoeg door gebrek aan falsifieerbaarheid.quote:Op zondag 3 augustus 2008 04:24 schreef ivoorkust het volgende:
Ik zie het probleem niet zo. Poppers stelling zelf is toetsbaar.
Hoe juist?
Ik snap geloof ik wat je bedoelt, maar dat ben ik niet helemaal met je eens. Wat ik bedoelde was: stel dat je een hypothese hebt die de waarheid exact beschrijft. Dan is deze niet falsifieerbaar. Niet te weerleggen, dus geen empirische hypothese, dus geen wetenschap, en dus geen beschrijving van de "werkelijkheid". Volgens het falsifieerbaarheidsprincipe.quote:Zij het alleen maar in bevestigende zin, voor zover ik weet. Of vind jij dat een stelling waarvoor geen tegendeel boven water komt, niet falsifieerbaar is? Dan zou de hele wetenschap geen zin hebben.
Iets dat falsificeerbaar is in bevestigende zin is dat ook in negatieve zin.
Ik verwerp de falsifieerbaarheidsvereiste omdat die tegenstrijdig is. De stelling die zegt dat de andere stellingen toetsbare gevolgen moeten hebben, heeft immers zelf geen toetsbare gevolgen.quote:Op zondag 3 augustus 2008 09:14 schreef Falalalan het volgende:
[..]
Zijn stelling dat een theorie/hypothese altijd een hypothese blijft totdat deze weerlegd wordt, klopt per definitie altijd; zijn hypothese kan eigenlijk niet weerlegd worden, blijft dus altijd een hypothese, en daarmee bijt ze zichzelf in de staart. Ergo: bewezen waar te zijn. Ironisch genoeg door gebrek aan falsifieerbaarheid.
Kanttekening: misschien moeten we ons beseffen dat Poppers valsifieerbaarheidsprincipe zelf eigenlijk buiten het empirisch kader valt, en dus een eigen kader heeft, en alleen dáárbinnen te toetsten valt. Of eigenlijk: omdat Poppers stelling buiten het empirische kader valt, is ie niet te toetsen. Omdat dat een soort appels door peren laten keuren is.
[..]
Ik snap geloof ik wat je bedoelt, maar dat ben ik niet helemaal met je eens. Wat ik bedoelde was: stel dat je een hypothese hebt die de waarheid exact beschrijft. Dan is deze niet falsifieerbaar. Niet te weerleggen, dus geen empirische hypothese, dus geen wetenschap, en dus geen beschrijving van de "werkelijkheid". Volgens het falsifieerbaarheidsprincipe.
Bovendien is falsifieerbaarheid strikt gesproken puur en alleen de mogelijkheid een hypothese te kunnen verwerpen. Er is dus eigenlijk helemaal geen sprake van een "bevestiging" van een hypothese binnen de falsifieerbaarheid. Het is per definitie iets negatiefs voor een hypothese. Je zou ook kunnen spreken van het ondergangsprincipe: een hypothese moet volgens Popper altijd ten onder kunnen gaan. Er moet altijd de mogelijkheid zijn om hem te ontkrachten. Bevestiging boeit Popper dus niet zo, behalve wellicht van zijn eigen stelling dan.
Eigenlijk is Poppers stelling daarom verdraaid lastig en onhandig voor ons. Hij dwingt ons om met blijvende onzekerheid te leven. Uiteraard is dat een ivoren toren-onzekerheid die geen praktische bezwaren oplevert, maar toch...
Om nog even terug te komen op de OP-titel: moet een stelling nou echt falsifieerbaar zijn? Misschien wel niet. Misschien moet een reeks stellingen wel falsifieerbaar zijn totdat je een stelling bereikt die niet te falsifiëren valt. Misschien dat je dan de waarheid hebt ontdekt.
Voorbeeld (God help me):
Je ziet alleen maar witte zwanen. -> Stelling: alle zwanen zijn wit: Falsifieerbaar met: een zwaan die niet wit is.
Je ontdekt een zwarte zwaan. -> Nieuwe stelling: veel zwanen zijn wit. Sommige zijn zwart. Falsifieerbaar met een zwaan die niet wit noch zwart is.
Je ontdekt een bruine zwaan. -> Nieuwe stelling: veel zwanen zijn wit, sommige zijn zwart en bruin. Falsifieerbaar met een zwaan die wit noch zwart noch bruin is.
Zo kun je eindeloos doorgaan met stellingen die alle kleuren van de regenboog voor zwanen omvatten. Grote kans dat je buiten witte, zwarte en eventueel bruine of wellicht grijze zwanen geen anders gekleurde zwanen treft.
Er word met het klassieke zwanenvoorbeeld altijd gesteld dat je nooit alle zwanen kunt bekijken. Eigenlijk is dat onzin, want de enige bezwaren die daaraan kleven zijn praktische. Je kunt heus wel alle zwanen ter wereld vangen, dat kost alleen enorm veel geld en tijd. Maar stel dat je die hebt en je doet het, dan kun je een stelling poneren die wel de absolute waarheid over de kleuren van zwanen vertelt.
Nu zullen er ongetwijfeld anderen zijn die stellen dat je nooit weet of je alle zwanen ter wereld hebt gevangen, omdat er altijd één kan zijn die je hebt gemist. Ja, dan begint het gedonder weer opnieuw...
Is het erg als je stelling, dat zwanen wit zijn, falsifieerbaar is? De meesten zijn dat, laat die paar zwarten lekker de uitzondering op de regel zijn. Falsifieerbaarheid is wellicht gewoon een vorm van politieke correctheid. Wetenschappelijke correctheid in dit geval.
Je zou het nut van falsifieerbaarheid ook kunnen zien als dat je je stellingen zodanig opbouwt dat ze nooit pretenderen de absolute waarheid te vertellen. Want alleen dan ben je ervan verzekerd dat je altijd naar de waarheid blijft streven. Praktisch gesproken houdt het dus in dat je zorgvuldig bent. Dat je daardoor tot in de eeuwigheid op zoek bent en "het" eigenlijk nooit echt kunt weten, tja... dat is het lullige. Falsifieerbaarheid is onbedoeld misschien wel een heel nederigmakend iets.
Ok, genoeg gezever mijnerzijds. Nogmaals de vraag aan TS: waarom zou een stelling volgens jou niet falsifieerbaar hoeven zijn? Daar ben ik wel benieuwd naar.
quote:Op zondag 3 augustus 2008 10:16 schreef ivoorkust het volgende:
[..]
Ik verwerp de falsifieerbaarheidsvereiste omdat die tegenstrijdig is. De stelling die zegt dat de andere stellingen toetsbare gevolgen moeten hebben, heeft immers zelf geen toetsbare gevolgen.
Kreator en alle deelnemers die ook denken dat falsificeren/falsifiëren hier "nabootsen" betekent:quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 11:46 schreef Kreator het volgende:
[..]
Ben je daar niet intelligent genoeg voor?
[....]
falsificeren - nabootsen/namaken
Dat zou het leesbaarder maken.
Ja dat moet.quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 08:41 schreef ivoorkust het volgende:
Een hypothese is falsifieerbaar als je observaties kunt vinden die de hypothese ondersteunen of tegenstrijden.
Een wetenschappelijke hypothese dient falsifieerbaar te zijn [POPPER-2].
We zitten hier wel met een probleem. Is de stelling die zegt dat andere hypotheses falsifieerbaar moeten zijn, eigenlijk wel zelf falsifieerbaar? Met andere woorden, is deze hypothese wel zelf wetenschappelijk?
Kan er iemand observaties aanhalen die deze hypothese [POPPER-2] ondersteunen of tegenstrijden?
Ja, daar kun je volgens mij wel over twisten. En dat is vast al wel gedaan in dit topic. Sterker nog: in een ander topic maakte iemand de verstandige opmerking, dat het voor juist aannemen van de wetenschappelijke onderzoeksmethode (in plaats van bijvoorbeeld de persoonlijke spirituele ervaring) ook maar een discutabele keuze was.quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 08:41 schreef ivoorkust het volgende:
Een hypothese is falsifieerbaar als je observaties kunt vinden die de hypothese ondersteunen of tegenstrijden.
We zitten hier wel met een probleem. Is de stelling die zegt dat andere hypotheses falsifieerbaar moeten zijn, eigenlijk wel zelf falsifieerbaar? Met andere woorden, is deze hypothese wel zelf wetenschappelijk?
Kan er iemand observaties aanhalen die deze hypothese [POPPER-2] ondersteunen of tegenstrijden?
Dat is eigenlijk alleen maar een goedkope uitvlucht.quote:Op zondag 3 augustus 2008 23:43 schreef One_of_the_few het volgende:
De stelling is geen wetenschappelijke hypothese en is dus niet tegenstrijdig met wat hij zegt. De stelling is een regel om tot wetenschappelijke theorien te komen. het is zelf geen wetenschappelijke theorie.
Het is geen hypothese maar een arbitraire regel. De definitie van wetenschap is geen wetenschappelijke benadering van een diepere waarheid. Het is een menselijk gedefinieerde filosofie. De regels waaraan een wetenschappelijke hypothese aan moeten voldoen lijken objectiviteit te waarborgen en werpen ook vruchten af. Zonder deze regel zou de wetenschap en daarmee de belangrijkste drijfveren achter onze technologische ontwikkelingen stil liggen doordat het gebombardeerd wordt met onbewijsbare onzin die veels te serieus genomen wordt.quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 08:41 schreef ivoorkust het volgende:
Nee.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 18:57 schreef ivoorkust het volgende:
[..]
Dat is eigenlijk alleen maar een goedkope uitvlucht.
ach ja, dat is God zelfs nog meer, dus de pot verwijt de ketel dat hij zwartzietquote:Op dinsdag 5 augustus 2008 18:57 schreef ivoorkust het volgende:
[..]
Dat is eigenlijk alleen maar een goedkope uitvlucht.
Het was een reactie op jouw stukje, ik hoop dat je dat niet serieus bedoelde.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 00:39 schreef wiggahlipz het volgende:
Dat heeft er in mijn inziens weinig mee te maken. Wat bedoel je bijvoorbeeld met het stuk 'Falles (...) Geschwindigkeit'? Het kan aan mijn Duits liggen, maar dan kan ik moeilijk nuttige info uit opmaken , in ieder geval weinig info die zou kunnen slaan op dit topic
Een hypothese is falsifieerbaar als je weet, wat voldoende bewijs is om haar te weerleggen. Ondersteunen is daarvoor niet van belang.quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 08:41 schreef ivoorkust het volgende:
Ik snap er geen fuck van.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 13:56 schreef wiggahlipz het volgende:
Hoezo zou ik dat niet serieus bedoelen? Om dingen duidelijk te maken: als jij een stelling hypotetisch duidelijk in kaart wilt brengen, je wilt spelen met de mogelijke uitkomsten om hier een zo rein mogelijke slotconclusie uit te laten vormen, moet je om te beginnen wel op de hoogte zijn wat de theoretische voorspelling in grondbeginsel inhoud. Dit kan meerdere dingen betekenen, het kan meerdere uitkomsten hebben. Vergelijk het met een vlieg die hele dagen zoemt , als de vlieg stopt met zoemen, is dat dan omdat de vlieg zelf niet meer zoemt, is dat omdat de trillingen niet meer opgevangen worden door jou oorstelsel, of heeft het te maken met de lucht haarzelfe? Wat ik duidelijk probeer te maken is dat wanneer je een argumentatie beperkt tot een 'cage-argumentation', of te wel een argumentatie met een geforceerde uitkomst, kan de hypothese nooit leiden tot een duidelijk beeld van de werkelijke situatie. De situatie die je in zo'n geval schetst heeft vaak iets iddilysch en creert een image waarvan de honden vaak nog geen brood lusten. Daarom is het spothelder dat een dergelijke man, zoals een Popper, ongelovelijk nauwkeurig te werk moet gaan om het resultaat niet te laten verloederen. Of de man dit heeft gedaan is nog maar een tweede, de cirus van de naald , de 'hot-spot' is vaak een onderdeel die wel overschat word, maar tegelijkertijd net zo vaak ondergedompeld word in een bad met rozenbladeren. Het ziet er goed uit, het word niet vergeten, maar daar overleven kan het niet.
(heb niet al die blabla over ' ik ken moeilijke woorden ik ben slim en andere discussies over taalgebruik en nutteloze details die hun doel voorbijschieten. ' gelezen, dus moest het al iemand gezegd hebben, ik quote u bij deze :p)quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 08:41 schreef ivoorkust het volgende:
Wat snap je niet? Dit is mijn moedertaalquote:Op woensdag 6 augustus 2008 23:11 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik snap er geen fuck van.
Wat is je moedertaal? Probeer het daar eens in te vertellen.
Als je bedoelt dat Nederlands je moedertaal is, dan rust ik mijn Kees!quote:Op donderdag 7 augustus 2008 17:29 schreef wiggahlipz het volgende:
[..]
Wat snap je niet? Dit is mijn moedertaal
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |