Lastig voor personen die het moeilijk vinden om onderscheid te kunnen maken tussen letterlijk en figuurlijke betekenissen.quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 14:38 schreef Antaresje het volgende:
[..]
Die woordspelletjes zijn ook al eeuwen oud toch? Niemand doet me pijn! Niemand is ontsnapt!
Het oorspronkelijke Niets is verdwenen in ruimte (maar niet in tijdruimte). Elk Ding wenst zijn bestaan te behouden. Niets heeft dus de Dingen niet geschapen. Integendeel. Niets wenst terug te komen. Dat kan alleen maar door alle Dingen te vernietigen.quote:But the preternatural nothingness must have a potential, and that potential must be infinite because an infinity of creations has descended from it.
Ga nooit in discussie met een debiel, daar men je naar hetzelfde niveau trek en vervolgens wint op ervaring.quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 11:51 schreef Kreator het volgende:
[..]
Hoofdkenmerk van intelligentie is je kunnen mengen in alle lagen van de bevolking en dus voor iedereen begrijpelijke en leesbare taal kunnen hanteren.
Slecht, slecht vertaaldquote:Op vrijdag 1 augustus 2008 15:24 schreef HeLLuM het volgende:
[..]
Ga nooit in discussie met een debiel, daar men je naar hetzelfde niveau trek en vervolgens wint op ervaring.
Dat weet ik zo niet, hoor. Het falsificeerbaarheidsprincipe spreekt zichzelf tegen. Dat is op zich ruimschoots voldoende om het te weerleggen.quote:Het falsificeerbaarheids-principe is dus een uitgangspunt, een manier om naar de natuur te kijken.
Het is onmogelijk en zinloos om het te proberen te weerleggen.
Kun je dat eens uitleggen dan ? Ik zie niet hoe het zichelf tegenspreektquote:Op vrijdag 1 augustus 2008 17:52 schreef ivoorkust het volgende:
[..]
Dat weet ik zo niet, hoor. Het falsificeerbaarheidsprincipe spreekt zichzelf tegen. Dat is op zich ruimschoots voldoende om het te weerleggen.
Het falsificeringsprincipe is een stelling over de stellingen, die zegt dat elke stelling toetsbare gevolgen dient te hebben. Ok. Maar wat zijn dan de toetsbare gevolgen van het falsificeringsprincipe zelf?quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 22:33 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Kun je dat eens uitleggen dan ? Ik zie niet hoe het zichelf tegenspreekt
De vraag is nu: Wat zijn dan zogezegd de toetsbare gevolgen van het falsificeringsprincipe?quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 22:33 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Kun je dat eens uitleggen dan ? Ik zie niet hoe het zichelf tegenspreekt
In een punt buiten een rechte kan je slechts één rechte trekken die aan de eerste rechte evenwijdig is. Dit kan je falsificeren door toch een tweede rechte te trekken die evenwijdig is aan de eerste rechte. Een axioma heeft dus ook toetsbare gevolgen, en is dus ook falsificeerbaar. De stelling van Popper heeft dus helemaal niet het karakter van een axioma. De stelling van Popper is dus een geloofsovertuiging.quote:Het principe van Popper zelf is geen empirische theorie en heeft het karakter van een axioma zoals SingleCoil al aangeeft.
Juist omdat het een axiomatisch karakter heeft zou je het een geloofsovertuiging kunnen noemen. Ik snap verder je redeneertrand niet. Als je Popper niet kunt fasificeren en ik dus stel dat het dan wellicht als axioma gezien met worden, wat heeft het feit dat je andere axioma's wel zou kunnen falsificeren daar dan mee te maken ? Ik zeg toch niet dat niet-falcificeerbaarheid een universele eigenschap van axioma's is ? Het feit dat je een axioma niet behoeft te bewijzen zegt niets over de bewijsbaarheid, laat staan over de falsificeerbaarheid. WIl je dus eens uitleggen hoe jij dat ziet ?quote:Op zaterdag 2 augustus 2008 16:28 schreef ivoorkust het volgende:
[..]
In een punt buiten een rechte kan je slechts één rechte trekken die aan de eerste rechte evenwijdig is. Dit kan je falsificeren door toch een tweede rechte te trekken die evenwijdig is aan de eerste rechte. Een axioma heeft dus ook toetsbare gevolgen, en is dus ook falsificeerbaar. De stelling van Popper heeft dus helemaal niet het karakter van een axioma. De stelling van Popper is dus een geloofsovertuiging.
Met dat verschil dat h et Russell paradox al lang opgelost is.quote:Op zaterdag 2 augustus 2008 19:44 schreef Bensel het volgende:
eigenlijk is het een soort paradox als russell's paradox: omvat een verzameling van alle verzamelingen, zichzelf ook als verzameling (en veroorzaakt het daarmee een soort droste effect)?
Als het grasperk private eigendom is, dan mag de eigenaar erop lopen en eisen dat anderen dat niet doen. Maar in de publieke sfeer wordt dat echter een enorm probleem; als diegene die eist dat je niet op het gras loopt, zelf op het gras loopt.quote:Zeg maar: wie heeft de bordjes met "niet lopen op het gras" geplaatst probleem.
zucht.. je begrijpt niet wat een analogie inhoudt.. Ik heb het over het concept: niet over het gras lopen omdat er een bord staat dat je dat niet mag doen''in vergelijking met het concept: een falsificatie falsificeren. Dat heeft niks te maken met randverschijnselen als 'publiek of privaat domein'quote:Op zaterdag 2 augustus 2008 21:13 schreef ivoorkust het volgende:
[..]
Met dat verschil dat h et Russell paradox al lang opgelost is.
[..]
Als het grasperk private eigendom is, dan mag de eigenaar erop lopen en eisen dat anderen dat niet doen. Maar in de publieke sfeer wordt dat echter een enorm probleem; als diegene die eist dat je niet op het gras loopt, zelf op het gras loopt.
Hùh ? Wat valt daar aan op te lossen dan ? Het Russel paradox is niet opgelost, en kán ook niet opgelost worden, dat is de grap van een paradox. Vanwege het Russel paradox kwam men wel tot het inzicht dat een andere keuze van axiomata in de verzamelingenleer nodig was, en door een axioma te vervangen was Russel niet langer een paradox, kort gezegd door de verzameling van Russel niet als verzameling in de theorie toe te laten.quote:Op zaterdag 2 augustus 2008 21:13 schreef ivoorkust het volgende:
[..]
Met dat verschil dat h et Russell paradox al lang opgelost is.
Een axioma kun je niet falsificeren.quote:Op zaterdag 2 augustus 2008 16:28 schreef ivoorkust het volgende:
In een punt buiten een rechte kan je slechts één rechte trekken die aan de eerste rechte evenwijdig is. Dit kan je falsificeren door toch een tweede rechte te trekken die evenwijdig is aan de eerste rechte. Een axioma heeft dus ook toetsbare gevolgen, en is dus ook falsificeerbaar. De stelling van Popper heeft dus helemaal niet het karakter van een axioma. De stelling van Popper is dus een geloofsovertuiging.
De logica hiervan ontgaat mij totaal.quote:De stelling van Popper heeft dus helemaal niet het karakter van een axioma. De stelling van Popper [b]is dus [/b]een geloofsovertuiging.
Juist. Ik ga akkoord. De stelling van Popper is gewoon maar de mening van Popper.quote:Op zaterdag 2 augustus 2008 22:36 schreef Falalalan het volgende:
Wat is het anders dan de mening van iemand, als er geen bewijs voor of tegen is?
Hoe juist?quote:Ik zie het probleem niet zo. Poppers stelling zelf is toetsbaar.
Iets dat falsificeerbaar is in bevestigende zin is dat ook in negatieve zin.quote:Zij het alleen maar in bevestigende zin, voor zover ik weet. Of vind jij dat een stelling waarvoor geen tegendeel boven water komt, niet falsifieerbaar is? Dan zou de hele wetenschap geen zin hebben.
Inderdaad. De stelling die bepaalt wat al dan geen wetenschap is, is zelf ronduit onwetenschappelijk.quote:En valt Popper's stelling eigenlijk wel binnen het empirisch kader, zoals al is geopperd? Is het niet eerder een overtuiging, een geloof? Een soort meta-empirische stelling? Een soort gebod, een regel? Een soort bijbel? Is het dan wel juist om Poppers stelling als hypothese te beschouwen?
Voilà. Popper is een godsdienst, maar dan van de contradictorische soort.quote:Is Popper's "stelling" eigenlijk wel te toetsen? Met de formulering van die stelling en zoals de wetenschap werkt, zullen er voor zover ik dat nu weet alleen maar versterkende bewijzen zijn voor zijn stelling. Omdat men er nu eenmaal van overtuigd is dat het zo werkt.
Ha. Popper is inderdaad de profeet van een contradictorische geloofsovertuiging.quote:Wat dat betreft had Popper misschien wel groot gelijk toen hij stelde dat zijn falsificatiehypothese gedoemd was om een hypothese te blijven, omdat volgens zijn eigen hypothese zijn hypothese zelf onwetenschappelijk is, omdat deze eigenlijk niet te weerleggen valt...
Ik heb er juist één gefalsificeerd.quote:Op zondag 3 augustus 2008 00:39 schreef Oud_student het volgende:
Een axioma kun je niet falsificeren.
Een schaakregel is helemaal geen wetenschappelijke stelling.quote:In het schaakspel kun je geen dam halen en er is geen meerslag regel, is hiermee het spel gefalsificeerd ?
Inderdaad. Maar dat wil niet zeggen dat ze fout is :-)quote:De logica hiervan ontgaat mij totaal.
Het probleem bij dat bordje, bestaat erin of je je eigen regels mag overtreden. Als je dat doet, geef je jezelf een speciale status. Als eigenaar van een grasperk heb je die speciale status inderdaad. Zoniet, wordt het overtreden van de eigen regels een probleem.quote:Op zaterdag 2 augustus 2008 21:25 schreef Bensel het volgende:
[..]
zucht.. je begrijpt niet wat een analogie inhoudt.. Ik heb het over het concept: niet over het gras lopen omdat er een bord staat dat je dat niet mag doen''in vergelijking met het concept: een falsificatie falsificeren. Dat heeft niks te maken met randverschijnselen als 'publiek of privaat domein'
Jawel, hoor. Het paradox is al lang opgelost.quote:en wat betreft die russell's paradox: wat je in het andere topic hebt beschreven, is geen oplossing van dat probleem'. het gaat over alle mogelijke verzamelingen, en aangezien de verzameling der verzamelingen ook een verzameling is, hoort die dus ook bij de verzameling der verzamelingen, etc, ad infinitum.
Ja zo probeerde Russel ook zijn band te plakken => de typen theorie.quote:Op zondag 3 augustus 2008 04:44 schreef ivoorkust het volgende:
Een reeks verzamelingen bevat bijvoorbeeld Dingen. Een verzameling is hier dus eigenlijk een Dingverzameling. Een verzamelingen van verzamelingen is geen Dingverzameling maar een Verzamelingverzameling. Bijgevolg, kan een Verzamelingverzameling van Dingverzamelingen zichzelf niet bevatten, want het is een Verzamelingverzameling en geen Dingverzameling. Paradox opgelost.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |