abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60489563
quote:
Op vrijdag 1 augustus 2008 14:38 schreef Antaresje het volgende:

[..]

Die woordspelletjes zijn ook al eeuwen oud toch? Niemand doet me pijn! Niemand is ontsnapt!
Lastig voor personen die het moeilijk vinden om onderscheid te kunnen maken tussen letterlijk en figuurlijke betekenissen.
pi_60490000
quote:
But the preternatural nothingness must have a potential, and that potential must be infinite because an infinity of creations has descended from it.
Het oorspronkelijke Niets is verdwenen in ruimte (maar niet in tijdruimte). Elk Ding wenst zijn bestaan te behouden. Niets heeft dus de Dingen niet geschapen. Integendeel. Niets wenst terug te komen. Dat kan alleen maar door alle Dingen te vernietigen.
pi_60490522
quote:
Op vrijdag 1 augustus 2008 11:51 schreef Kreator het volgende:

[..]
Hoofdkenmerk van intelligentie is je kunnen mengen in alle lagen van de bevolking en dus voor iedereen begrijpelijke en leesbare taal kunnen hanteren.
Ga nooit in discussie met een debiel, daar men je naar hetzelfde niveau trek en vervolgens wint op ervaring.
Frusticus.
pi_60490610
quote:
Op vrijdag 1 augustus 2008 15:24 schreef HeLLuM het volgende:

[..]

Ga nooit in discussie met een debiel, daar men je naar hetzelfde niveau trek en vervolgens wint op ervaring.
Slecht, slecht vertaald
pi_60491841
De discussie over het falsificeerbaarheids-principe vindt zijn ontstaan in het positivistische idee dat alles te verklaren is zonder metafysica. Het falsificeerbaarheids-principe valt buiten de fysica, net als de impliciete aanname dat er een werkelijkheid bestaat die onafhankelijk van ons is.

Het falsificeerbaarheids-principe is dus een uitgangspunt, een manier om naar de natuur te kijken.
Het is onmogelijk en zinloos om het te proberen te weerleggen.

Ofwel: puur positivisme bestaat niet.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_60493685
quote:
Het falsificeerbaarheids-principe is dus een uitgangspunt, een manier om naar de natuur te kijken.
Het is onmogelijk en zinloos om het te proberen te weerleggen.
Dat weet ik zo niet, hoor. Het falsificeerbaarheidsprincipe spreekt zichzelf tegen. Dat is op zich ruimschoots voldoende om het te weerleggen.
pi_60499350
quote:
Op vrijdag 1 augustus 2008 17:52 schreef ivoorkust het volgende:

[..]

Dat weet ik zo niet, hoor. Het falsificeerbaarheidsprincipe spreekt zichzelf tegen. Dat is op zich ruimschoots voldoende om het te weerleggen.
Kun je dat eens uitleggen dan ? Ik zie niet hoe het zichelf tegenspreekt
Mu!
pi_60503928
quote:
Op vrijdag 1 augustus 2008 22:33 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Het falsificeringsprincipe is een stelling over de stellingen, die zegt dat elke stelling toetsbare gevolgen dient te hebben. Ok. Maar wat zijn dan de toetsbare gevolgen van het falsificeringsprincipe zelf?

Het heeft geen toetsbare gevolgen.

Voilà. Popper legt aan iedereen regeltjes op, die hij zelf vertikt van te volgen.
pi_60504024
quote:
Op vrijdag 1 augustus 2008 22:33 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

De vraag is nu: Wat zijn dan zogezegd de toetsbare gevolgen van het falsificeringsprincipe?
pi_60506452
Maar het is toch niet de stelling die fasificeerbaar moet zijn ? (Wat een woord trouwens). Ik dacht dat het de theorie is die fasificeerbaar moet zijn, niet een individuele stelling.

Wat is er overigens op tegen om Poppel dan als axioma op te nemen ? Het lijkt een zinvol beginsel
Mu!
pi_60507688
Het principe van Popper geldt voor empirische theorien.
Een (overbekend) voorbeeld is de stelling of theorie "Alle zwanen zijn wit".
Dit kan een deel zijn van een biologische theorie, een stelling die afgeleid is uit de axioma's van de theorie of simpelweg de hele theorie zelf (dan wordt het een hypothese genoemd)

Van belang is dat het een empirische uitspraak is, dwz. we kunnen het niet verifieren of falcificeren door in onze studeerkamer te blijvan zitten.

Om de stelling/hypothese/theorie te falcificeren moet je een gebeurtenis kunnen beschijven die de hypothese weerlegt. Voor dit voorbeeld is dat eenvoudig, nl de waarneming van een anders gekleurde (zwarte) zwaan.
Daarmee kwalificeert deze "theorie" zich, volgens Popper, als een wetenschappelijke theorie.

Het principe van Popper zelf is geen empirische theorie en heeft het karakter van een axioma zoals SingleCoil al aangeeft.
Exaudi orationem meam
pi_60510840
quote:
Het principe van Popper zelf is geen empirische theorie en heeft het karakter van een axioma zoals SingleCoil al aangeeft.
In een punt buiten een rechte kan je slechts één rechte trekken die aan de eerste rechte evenwijdig is. Dit kan je falsificeren door toch een tweede rechte te trekken die evenwijdig is aan de eerste rechte. Een axioma heeft dus ook toetsbare gevolgen, en is dus ook falsificeerbaar. De stelling van Popper heeft dus helemaal niet het karakter van een axioma. De stelling van Popper is dus een geloofsovertuiging.
pi_60514244
is dat wel zo? Je zou ook kunnen zeggen dat zodra een bewering ondanks een falsificatie nog waarde heeft, het falsificatie falsificeert.. en probeer nu falsificatie nog eens te falsificeren?

eigenlijk is het een soort paradox als russell's paradox: omvat een verzameling van alle verzamelingen, zichzelf ook als verzameling (en veroorzaakt het daarmee een soort droste effect)?

maar de paradox zelf zegt niks over de bruikbaarheid van datgene wat de paradox veroorzaakt: de verzameling van verzamelingen kun je gebruiken in de wiskunde, en falsificatie kun je dus ook gebruiken. Het concept klopt wel, maar dat concept kun je niet opzichzelf gebruiken. Het is een beschrijving van wat wij als wetmatigheid zien, maar door de aard van de wetmatigheid, loop je tegen een paradox aan als je het op zichzelf toepast.

Zeg maar: wie heeft de bordjes met "niet lopen op het gras" geplaatst probleem. van een zelfde aard is dit probleem ook.. maar je mag nog steeds niet op gras lopen. het concept houd dus wel stand, ondanks dat je het niet opzichzelf kunt toepassen

[ Bericht 20% gewijzigd door Bensel op 02-08-2008 20:10:19 ]
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
pi_60515810
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2008 16:28 schreef ivoorkust het volgende:

[..]

In een punt buiten een rechte kan je slechts één rechte trekken die aan de eerste rechte evenwijdig is. Dit kan je falsificeren door toch een tweede rechte te trekken die evenwijdig is aan de eerste rechte. Een axioma heeft dus ook toetsbare gevolgen, en is dus ook falsificeerbaar. De stelling van Popper heeft dus helemaal niet het karakter van een axioma. De stelling van Popper is dus een geloofsovertuiging.
Juist omdat het een axiomatisch karakter heeft zou je het een geloofsovertuiging kunnen noemen. Ik snap verder je redeneertrand niet. Als je Popper niet kunt fasificeren en ik dus stel dat het dan wellicht als axioma gezien met worden, wat heeft het feit dat je andere axioma's wel zou kunnen falsificeren daar dan mee te maken ? Ik zeg toch niet dat niet-falcificeerbaarheid een universele eigenschap van axioma's is ? Het feit dat je een axioma niet behoeft te bewijzen zegt niets over de bewijsbaarheid, laat staan over de falsificeerbaarheid. WIl je dus eens uitleggen hoe jij dat ziet ?
Mu!
pi_60515915
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2008 19:44 schreef Bensel het volgende:
eigenlijk is het een soort paradox als russell's paradox: omvat een verzameling van alle verzamelingen, zichzelf ook als verzameling (en veroorzaakt het daarmee een soort droste effect)?
Met dat verschil dat h et Russell paradox al lang opgelost is.
quote:
Zeg maar: wie heeft de bordjes met "niet lopen op het gras" geplaatst probleem.
Als het grasperk private eigendom is, dan mag de eigenaar erop lopen en eisen dat anderen dat niet doen. Maar in de publieke sfeer wordt dat echter een enorm probleem; als diegene die eist dat je niet op het gras loopt, zelf op het gras loopt.
pi_60516165
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2008 21:13 schreef ivoorkust het volgende:

[..]

[..]

Als het grasperk private eigendom is, dan mag de eigenaar erop lopen en eisen dat anderen dat niet doen. Maar in de publieke sfeer wordt dat echter een enorm probleem; als diegene die eist dat je niet op het gras loopt, zelf op het gras loopt.
zucht.. je begrijpt niet wat een analogie inhoudt.. Ik heb het over het concept: niet over het gras lopen omdat er een bord staat dat je dat niet mag doen''in vergelijking met het concept: een falsificatie falsificeren. Dat heeft niks te maken met randverschijnselen als 'publiek of privaat domein'

en wat betreft die russell's paradox: wat je in het andere topic hebt beschreven, is geen oplossing van dat probleem'. het gaat over alle mogelijke verzamelingen, en aangezien de verzameling der verzamelingen ook een verzameling is, hoort die dus ook bij de verzameling der verzamelingen, etc, ad infinitum.
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
pi_60516421
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2008 21:13 schreef ivoorkust het volgende:

[..]

Hùh ? Wat valt daar aan op te lossen dan ? Het Russel paradox is niet opgelost, en kán ook niet opgelost worden, dat is de grap van een paradox. Vanwege het Russel paradox kwam men wel tot het inzicht dat een andere keuze van axiomata in de verzamelingenleer nodig was, en door een axioma te vervangen was Russel niet langer een paradox, kort gezegd door de verzameling van Russel niet als verzameling in de theorie toe te laten.
Mu!
pi_60517528
Zoals het topic verloopt, draait het geheel uit op een variant van het kip en het ei-verhaal. En misschien is het dat ook wel.

Maar om op de OP-titel/vraag in te gaan, of een hypothese falsifieerbaar moet zijn...

Ik vind van wel. Zolang het er eentje betreft die binnen het empirische kader valt, de wetenschappelijke methode. (En wat doet dat niet, zolang je op die manier denkt?) Wat is het anders dan de mening van iemand, als er geen bewijs voor of tegen is? Als een hypothese niet falsifieerbaar is, is het dan een hypothese? Ja. Maar ook niet meer dan dat: een stelling, geen "waarheid" of benadering daarvan.

Beantwoordt je eigen vraag eens, TS. Waarom niet? Of juist waarom wel?

Bovendien stel jij met de titel meer de vraag of de stelling dat een hypothese falsifieerbaar moet zijn, falsifieerbaar moet zijn, en niet of Poppers stelling falsifieerbaar is. Maar ok, dat is wellicht muggeziften.

Ik zie het probleem niet zo. Poppers stelling zelf is toetsbaar. Zij het alleen maar in bevestigende zin, voor zover ik weet. Of vind jij dat een stelling waarvoor geen tegendeel boven water komt, niet falsifieerbaar is? Dan zou de hele wetenschap geen zin hebben.

En valt Popper's stelling eigenlijk wel binnen het empirisch kader, zoals al is geopperd? Is het niet eerder een overtuiging, een geloof? Een soort meta-empirische stelling? Een soort gebod, een regel? Een soort bijbel? Is het dan wel juist om Poppers stelling als hypothese te beschouwen?

Is Popper's "stelling" eigenlijk wel te toetsen? Met de formulering van die stelling en zoals de wetenschap werkt, zullen er voor zover ik dat nu weet alleen maar versterkende bewijzen zijn voor zijn stelling. Omdat men er nu eenmaal van overtuigd is dat het zo werkt. Een soort kip en het ei-situatie.

Misschien moet je vragen of een hypothese waar per definitie geen ontkrachtend bewijs voor bestaat, wel een hypothese is? Misschien moet je je afvragen of Popper's stelling dat een hypothese falsifieerbaar moet zijn, een soort cirkelredenatie is? Of is een hypothese die alleen maar bevestigd kan worden, de ultieme waarheid? Of slechts een, al dan niet naar, paradigma?

Wat dat betreft had Popper misschien wel groot gelijk toen hij stelde dat zijn falsificatiehypothese gedoemd was om een hypothese te blijven, omdat volgens zijn eigen hypothese zijn hypothese zelf onwetenschappelijk is, omdat deze eigenlijk niet te weerleggen valt...

Ik verexcuseer me op voorhand voor enige domme, voor de hand liggende opmerkingen.
Woods, women and wine.
Levenswijsheden
pi_60519438
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2008 16:28 schreef ivoorkust het volgende:
Een axioma kun je niet falsificeren.
In het schaakspel kun je geen dam halen en er is geen meerslag regel, is hiermee het spel gefalsificeerd ?
quote:
De stelling van Popper heeft dus helemaal niet het karakter van een axioma. De stelling van Popper [b]is dus [/b]een geloofsovertuiging.
De logica hiervan ontgaat mij totaal.

[ Bericht 4% gewijzigd door Oud_student op 03-08-2008 00:46:01 ]
Exaudi orationem meam
pi_60519539
ik krijg de indruk dat TS sommige termen in vrij willekeurige betekenis gebruikt.
Mu!
pi_60521306
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2008 22:36 schreef Falalalan het volgende:
Wat is het anders dan de mening van iemand, als er geen bewijs voor of tegen is?
Juist. Ik ga akkoord. De stelling van Popper is gewoon maar de mening van Popper.
quote:
Ik zie het probleem niet zo. Poppers stelling zelf is toetsbaar.
Hoe juist?
quote:
Zij het alleen maar in bevestigende zin, voor zover ik weet. Of vind jij dat een stelling waarvoor geen tegendeel boven water komt, niet falsifieerbaar is? Dan zou de hele wetenschap geen zin hebben.
Iets dat falsificeerbaar is in bevestigende zin is dat ook in negatieve zin.
quote:
En valt Popper's stelling eigenlijk wel binnen het empirisch kader, zoals al is geopperd? Is het niet eerder een overtuiging, een geloof? Een soort meta-empirische stelling? Een soort gebod, een regel? Een soort bijbel? Is het dan wel juist om Poppers stelling als hypothese te beschouwen?
Inderdaad. De stelling die bepaalt wat al dan geen wetenschap is, is zelf ronduit onwetenschappelijk.
quote:
Is Popper's "stelling" eigenlijk wel te toetsen? Met de formulering van die stelling en zoals de wetenschap werkt, zullen er voor zover ik dat nu weet alleen maar versterkende bewijzen zijn voor zijn stelling. Omdat men er nu eenmaal van overtuigd is dat het zo werkt.
Voilà. Popper is een godsdienst, maar dan van de contradictorische soort.
quote:
Wat dat betreft had Popper misschien wel groot gelijk toen hij stelde dat zijn falsificatiehypothese gedoemd was om een hypothese te blijven, omdat volgens zijn eigen hypothese zijn hypothese zelf onwetenschappelijk is, omdat deze eigenlijk niet te weerleggen valt...
Ha. Popper is inderdaad de profeet van een contradictorische geloofsovertuiging.
pi_60521363
quote:
Op zondag 3 augustus 2008 00:39 schreef Oud_student het volgende:
Een axioma kun je niet falsificeren.
Ik heb er juist één gefalsificeerd.
quote:
In het schaakspel kun je geen dam halen en er is geen meerslag regel, is hiermee het spel gefalsificeerd ?
Een schaakregel is helemaal geen wetenschappelijke stelling.
quote:
De logica hiervan ontgaat mij totaal.
Inderdaad. Maar dat wil niet zeggen dat ze fout is :-)
pi_60521392
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2008 21:25 schreef Bensel het volgende:

[..]

zucht.. je begrijpt niet wat een analogie inhoudt.. Ik heb het over het concept: niet over het gras lopen omdat er een bord staat dat je dat niet mag doen''in vergelijking met het concept: een falsificatie falsificeren. Dat heeft niks te maken met randverschijnselen als 'publiek of privaat domein'
Het probleem bij dat bordje, bestaat erin of je je eigen regels mag overtreden. Als je dat doet, geef je jezelf een speciale status. Als eigenaar van een grasperk heb je die speciale status inderdaad. Zoniet, wordt het overtreden van de eigen regels een probleem.
quote:
en wat betreft die russell's paradox: wat je in het andere topic hebt beschreven, is geen oplossing van dat probleem'. het gaat over alle mogelijke verzamelingen, en aangezien de verzameling der verzamelingen ook een verzameling is, hoort die dus ook bij de verzameling der verzamelingen, etc, ad infinitum.
Jawel, hoor. Het paradox is al lang opgelost.

Een reeks verzamelingen bevat bijvoorbeeld Dingen. Een verzameling is hier dus eigenlijk een Dingverzameling. Een verzamelingen van verzamelingen is geen Dingverzameling maar een Verzamelingverzameling. Bijgevolg, kan een Verzamelingverzameling van Dingverzamelingen zichzelf niet bevatten, want het is een Verzamelingverzameling en geen Dingverzameling. Paradox opgelost.
pi_60521485
TVP voor later.
pi_60521736
quote:
Op zondag 3 augustus 2008 04:44 schreef ivoorkust het volgende:

Een reeks verzamelingen bevat bijvoorbeeld Dingen. Een verzameling is hier dus eigenlijk een Dingverzameling. Een verzamelingen van verzamelingen is geen Dingverzameling maar een Verzamelingverzameling. Bijgevolg, kan een Verzamelingverzameling van Dingverzamelingen zichzelf niet bevatten, want het is een Verzamelingverzameling en geen Dingverzameling. Paradox opgelost.
Ja zo probeerde Russel ook zijn band te plakken => de typen theorie.
Dit leidt echter tot de aanname van een hierarchie van oneindig veel typen, want een verzameling verzameling is ook geen verzameling verzameling verzameling etc.
Exaudi orationem meam
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')