Eind van de week ga ik mijn auto inruilen. Afgelopen twee weken ben ik op vakantie geweest met voornoemde auto, de laatste 'grote' rit dus.
De route ging via Duitsland naar Tsjechië. Waar de A2 het Auetal ingaat zijn de eerste min-of-meer serieuze heuvels.
En werkzaamheden.
Zeker 15 km lang werkzaamheden.
Met smalle rijbanen, geen vluchtstrook, en op vrijdagmiddag één grote file van vrachtwagens die langzaam voortkruipen.
En net op dát punt breekt de koppelingskabel van mijn auto... Vermoedelijk als wraak omdat hij weg moet...
Ik heb de auto met het zweet in mijn bilnaad zo'n 12 km aan de gang weten te houden omdat ik wist dat daar een benzinepomp was waar ik min-of-meer veilig kon stoppen. Er is halverwege nog wel een rastplatz, maar daar stonden de vrachtwagens al op de afrit stil...
Gelukkig heb ik vroeger genoeg rottige oude auto's gehad om behoorlijk te kunnen schakelen zonder gebruik van koppeling. Mijn grote vrees was echter dat de file zou stilvallen, dan zou ik niet meer van mijn plaats kunnen komen. Als door een Gods-wonder bleef de file langzaam voortrollen en met wat gewaagd wisselen van banen (heeft me wel wat boze blikken opgeleverd) heb ik het gehaald, met op die 12 km maar één keer een echte tandenknarser.
Op het tankstation heb ik de auto stilgezet op de eerste plek die ik haalbaar achtte, helaas was dat net een soort tussenweg voor trucks. Ik kwam echter niet meer weg, dus ik heb maar wat verontschuldigend gezwaaid naar de boze truckers die met veel moeite om me heen moesten sturen...
Toen ik eenmaal contact had met de alarmcentrale van de Europeesche (wat duurde dát lang zeg... maar goed dat ik een GSM met thuistariefpluskleineeenmaligetoeslaginhetbuitenland heb...) was de sleepwagen er eigenlijk best wel vlot, ondanks het nog steeds rosdrukke verkeer. Omdat het inmiddels 23:30 was zijn we maar in een hotel gaan slapen, volgende dag zou de auto gemaakt worden en om 10:00 klaar zijn. Dat werd helaas 14:00, zodat we uiteindelijk pas rond middernacht in Zuid-Bohemen waren. Maar goed: de touroperator waar ik het huisje gehuurd had had de eigenaar al op de hoogte gebracht, die maakte er gelukkig geen probleem van.
Klacht:

Citroën Berlingo

franse kutauto (in elk geval mijn exemplaar dat al heel wat exotische defecten gehad heeft). Gelukkig heb ik nu een degelijke italiaanse auto gekocht!
Een
Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.