Ik vind dat uitzendbureaus niet inzien hoe belangrijk het vaak is om een baan te krijgen. Ik zal een aantal voorbeelden noemen van eigen ervaringen. Ik ben zelf student en heb hiervoor Gymnasium gedaan. Ik krijg geen studiefinanciering.(Vanwege bepaalde regelingen)
Omdat ik nu studeer ben ik dus volledig afhankelijk van het inkomen welke ik via bijbaantjes verwerf.
Vorig jaar heb ik mijn studie een half jaar stilgezet om te kunnen werken, ik was bijna volledig platzak en moest toch geld bij elkaar krijgen voor het volgende studiejaar.(Zoals collegegeld etc)
Ik heb me ingeschreven bij uitzendbureaus, maar in die 6 maanden waarin ik wilde werken ging het alsvolgt.
Ik ging eerst naar Randstad. Randstad heeft 2 verschillende soorten uitzendbureaus. 1 voor studenten en 1 voor gewone werknemers. Ik ging dus eerst naar het uitzendbureau voor studenten, immers ik was student.
Daar werd me verteld dat ze alleen uitzendwerk op oproepbasis hadden en vaak was het maar enkele uurtjes per maand. Op die manier kon ik niet voldoende geld verdienen om mijn studiekosten te betalen, dus vertelde ik dat ik graag meer wilde werken dan enkele uurtjes per maand op oproepbasis. Ze verwezen me daarvoor door naar Randstad voor gewone werknemers.
Daar vertelde ik dat ik een full-time baan zocht voor 6 maanden. Echter kreeg ik te horen dat dit niet mogelijk was vanwege het feit dat ik student was en me daarom beter kon inschrijven bij Randstad voor studenten.
Ik vertelde dat ik daar al eerder ben geweest en dat ze daar geen werk hadden voor langere termijn en dat ik daarom naar deze Randstad ben doorverwezen.
Ik moest echter toch terug en heb nu uitgelegd aan Randstad voor studenten dat ik weer terugverwezen ben omdat ik student was.
Ook nu kreeg ik hetzelfde te horen. Randstad voor studenten kon geen full-time werk bieden, maar alleen sporadisch werk op oproepbasis, zoals een paar uur werken in een magazijn op een avond.
Vervolgens ben ik weer terug gegaan naar de gewone Randstad en heb het weer uitgelegd, waarna ik weer terugverwezen werd naar Randstad voor studenten.
Ik werd een aantal keer van het kastje naar het muurtje gestuurd en na een aantal keer had ik er genoeg van, want zo schoot het niet op. (En ondertussen verstreek de tijd)
Ik probeerde het bij een ander uitzendbureau. Daar kreeg ik sporadisch werk. Af en toe 2 dagen hier, dan weer 2 dagen daar en een keer 2 weken aan 1 stuk bij weer een ander bedrijf. Tussen deze werkdagen zaten ook weer dagen zonder werk.
Nog steeds kon ik niet voldoende verdienen om mijn studiekosten te betalen. Het werk was te sporadisch, te kort. Ik kon niet voldoende geld opbouwen, want het werk was allemaal tegen minimumloon.
Nu is bijna het volgende schooljaar aangebroken en ik heb nog niet voldoende geld bij elkaar om het jaar door te komen. Ik heb me weer bij weer een ander uitzendbureau ingeschreven, maar daarvan heb ik na maanden ook geen werk gekregen.
Ook ben ik bij het CWI langsgeweest waar ik wilde reageren op werk. Sommige advertenties bij het CWI vermeldden dat het mogelijk was om voor vast te solliciteren of voor tijdelijk, zoals een x aantal maanden.
Op de advertenties die deze keuze boden reageerde ik door een formulier in te vullen welke vervolgens aan iemand van het CWI gegeven moest worden.
Echter de werkneemster van het CWI welke de formulieren aannam wilde mij niet inschrijven voor de banen waarop ik wilde reageren. Ze zei dat ik tijdelijk werk zocht en dat kon volgens de advertenties niet. Ik wees haar echter op het feit dat op de advertenties stond dat tijdelijk juist wel mogelijk was, maar ik kreeg geen gehoor. Mijn poging om voor de desbetreffende vacatures te sollicteren werd geblokkeerd.
Teleurgesteld ging ik naar huis.
Niet alleen het krijgen van werk ansich was een probleem, maar ook het type werk dat ik toegeschoven kreeg.
Niets sloot aan op mijn opleiding. Vaak was het extreem vies werk of juist weer extreem zwaar werk.
Ik heb vrachtwagens geladen waarbij ik in mijn eentje vracht van 100 kilo per object de vrachtwagen in moest tillen. Hoewel de vrachtwagens een lift hadden werd deze niet gebruikt om voor ons het werk lichter te maken. Ik was 5 uur ingehuurd via het uitzendbureau om dat werk te doen, maar na 5 uur kon ik geen glas drinken meer optillen. Ook waren de stoffen die we in moesten laden gevaarlijk voor de luchtwegen en huid, maar we kregen geen kapjes of beschermende kleding. Aan het einde van de dag vlamde mijn huid. De huid van andere uitzendkrachten bloedde zelfs en iemand spuugte zelfs bloederig slijm. Daarnaast was het stikheet.
Er werd totaal niet gehouden aan veiligheidsregels van de arbowet had ik het gevoel. Ik weet in ieder geval zeker dat een werknemer geen 100kg mag tillen.
Ook waren er bedrijven waar je geen pauze kreeg en als je toch even snel een broodje naarbinnen werkte dan werd je berispt.
Om een voorbeeld te noemen. Ik werkte aan een machine welke aangevuld moest worden met grondstoffen. Deze machine werkte snel, dus de grondstoffen moesten snel aangevuld worden.
Ik had honger en aangezien we geen pauze kregen stopte ik de machine dus extra snel vol zodat ik
een voorsprong had en even 5 minuten lang de machine niet hoefde aan te vullen zodat ik een broodje naar binnen kon werken. Echter de chef zag dit en vertelde me dat ik als de sodemieter weer aan het werk moest gaan, echter kon ik niets doen, want ik had zojuist de machine al volgestopt.
Ook was het werk vaak vies. Bij sommige bedrijven lag er letterlijk een dikke laag vet op de grond waardoor de grond gladder dan ijs leek en bij bedrijven waar met vlees gewerkt werd spatte het bloed soms in je gezicht wanneer bijvoorbeeld vacuum verpakte industriele vleesverpakkingen geopend moesten worden.
Ook kwam het geregeld voor dat een uitzendbureau mij werk voorschotelde waarmee ik akkoord ging, zoals het dweilen van vloeren, maar waarbij vervolgens bleek dat ik bij aankomst bij het bedrijf totaal ander werk moest doen, waardoor ik het gevoel had dat ik opgelicht was en werk moest doen dat eigenlijk niemand wilde doen, dus dat de functieomschrijving dan maar niet naar waarheid werd uitgelegd.
Dus bijvoorbeeld in plaats van vloeren dweilen heb ik in een afwascel gewerkt waar een stoomachine stond die de cel zo heet maakte met stoom dat je 50cm voor je niets meer kon zien. De etensresten werden opgenomen door het stoom en de geur was misselijkmakend. Het aanvullen van de afwasstoomachine moest zo snel gebeuren dat ik het nauwelijks bij kon houden. De extreme hitte, de stank en de snelheid en het feit dat mij ander werk beloofd was werden me teveel en voor het eerst in mijn leven wilde ik direct weg.
Ik zei dit tegen de chef en hij werd woedend. Ik legde hem de situatie uit dat mij ander werk beloofd was door het uitzendbureau. Om toch maar wat tegemoet te komen maakte ik de dag af in plaats van direct te vertrekken.
Ik wilde direkt vertrekken, omdat dit niet de eerste keer was dat ik bij aankomst ander werk bleek te moeten doen dan mij beloofd was door het uitzendbureau en waarmee ik akkoord gegaan was.
Ik moest wel een keer zeggen dat dit niet acceptabel was.
Zo heb ik nog talloze voorbeelden, maar zo lang wil ik deze post niet maken. Ondanks alle negatieve ervaringen heb ik er wel veel van geleerd. Werken in Nederland betekent niet percee dat de bedrijven zich aan de arbowet houden.
Uitzendbureaus houden zelden of geen rekening met je opleiding. Ik heb nooit meer dan minimumloon verdiend en nooit sloot het werk aan op mijn opleiding.
Als laatste wil ik zeggen en dat is dan misschien het belangrijkste; Uitzendbureaus houden geen rekening met het feit dat mensen elke maand rekeningen moeten betalen, want af en toe opgeroepen worden voor een paar uurtjes, een paar dagen of enkele weken werken tegen minimumloon is niet voldoende om van rond te komen. 2 dagen werk, een maand geen werk, 3 dagen werk, 2 weken geen werk, dan weer 2 weken wel werk....zo kan een mens niet voldoende verdienen om het hoofd boven water te houden.
En juist hiermee moeten uitzendbureaus meer rekening houden.
[ Bericht 0% gewijzigd door crapcleaner op 11-08-2008 19:07:55 ]