abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60736528
Ik vind dat uitzendbureaus niet inzien hoe belangrijk het vaak is om een baan te krijgen. Ik zal een aantal voorbeelden noemen van eigen ervaringen. Ik ben zelf student en heb hiervoor Gymnasium gedaan. Ik krijg geen studiefinanciering.(Vanwege bepaalde regelingen)
Omdat ik nu studeer ben ik dus volledig afhankelijk van het inkomen welke ik via bijbaantjes verwerf.
Vorig jaar heb ik mijn studie een half jaar stilgezet om te kunnen werken, ik was bijna volledig platzak en moest toch geld bij elkaar krijgen voor het volgende studiejaar.(Zoals collegegeld etc)
Ik heb me ingeschreven bij uitzendbureaus, maar in die 6 maanden waarin ik wilde werken ging het alsvolgt.

Ik ging eerst naar Randstad. Randstad heeft 2 verschillende soorten uitzendbureaus. 1 voor studenten en 1 voor gewone werknemers. Ik ging dus eerst naar het uitzendbureau voor studenten, immers ik was student.
Daar werd me verteld dat ze alleen uitzendwerk op oproepbasis hadden en vaak was het maar enkele uurtjes per maand. Op die manier kon ik niet voldoende geld verdienen om mijn studiekosten te betalen, dus vertelde ik dat ik graag meer wilde werken dan enkele uurtjes per maand op oproepbasis. Ze verwezen me daarvoor door naar Randstad voor gewone werknemers.
Daar vertelde ik dat ik een full-time baan zocht voor 6 maanden. Echter kreeg ik te horen dat dit niet mogelijk was vanwege het feit dat ik student was en me daarom beter kon inschrijven bij Randstad voor studenten.
Ik vertelde dat ik daar al eerder ben geweest en dat ze daar geen werk hadden voor langere termijn en dat ik daarom naar deze Randstad ben doorverwezen.
Ik moest echter toch terug en heb nu uitgelegd aan Randstad voor studenten dat ik weer terugverwezen ben omdat ik student was.
Ook nu kreeg ik hetzelfde te horen. Randstad voor studenten kon geen full-time werk bieden, maar alleen sporadisch werk op oproepbasis, zoals een paar uur werken in een magazijn op een avond.
Vervolgens ben ik weer terug gegaan naar de gewone Randstad en heb het weer uitgelegd, waarna ik weer terugverwezen werd naar Randstad voor studenten.
Ik werd een aantal keer van het kastje naar het muurtje gestuurd en na een aantal keer had ik er genoeg van, want zo schoot het niet op. (En ondertussen verstreek de tijd)

Ik probeerde het bij een ander uitzendbureau. Daar kreeg ik sporadisch werk. Af en toe 2 dagen hier, dan weer 2 dagen daar en een keer 2 weken aan 1 stuk bij weer een ander bedrijf. Tussen deze werkdagen zaten ook weer dagen zonder werk.
Nog steeds kon ik niet voldoende verdienen om mijn studiekosten te betalen. Het werk was te sporadisch, te kort. Ik kon niet voldoende geld opbouwen, want het werk was allemaal tegen minimumloon.

Nu is bijna het volgende schooljaar aangebroken en ik heb nog niet voldoende geld bij elkaar om het jaar door te komen. Ik heb me weer bij weer een ander uitzendbureau ingeschreven, maar daarvan heb ik na maanden ook geen werk gekregen.

Ook ben ik bij het CWI langsgeweest waar ik wilde reageren op werk. Sommige advertenties bij het CWI vermeldden dat het mogelijk was om voor vast te solliciteren of voor tijdelijk, zoals een x aantal maanden.
Op de advertenties die deze keuze boden reageerde ik door een formulier in te vullen welke vervolgens aan iemand van het CWI gegeven moest worden.
Echter de werkneemster van het CWI welke de formulieren aannam wilde mij niet inschrijven voor de banen waarop ik wilde reageren. Ze zei dat ik tijdelijk werk zocht en dat kon volgens de advertenties niet. Ik wees haar echter op het feit dat op de advertenties stond dat tijdelijk juist wel mogelijk was, maar ik kreeg geen gehoor. Mijn poging om voor de desbetreffende vacatures te sollicteren werd geblokkeerd.
Teleurgesteld ging ik naar huis.

Niet alleen het krijgen van werk ansich was een probleem, maar ook het type werk dat ik toegeschoven kreeg.
Niets sloot aan op mijn opleiding. Vaak was het extreem vies werk of juist weer extreem zwaar werk.
Ik heb vrachtwagens geladen waarbij ik in mijn eentje vracht van 100 kilo per object de vrachtwagen in moest tillen. Hoewel de vrachtwagens een lift hadden werd deze niet gebruikt om voor ons het werk lichter te maken. Ik was 5 uur ingehuurd via het uitzendbureau om dat werk te doen, maar na 5 uur kon ik geen glas drinken meer optillen. Ook waren de stoffen die we in moesten laden gevaarlijk voor de luchtwegen en huid, maar we kregen geen kapjes of beschermende kleding. Aan het einde van de dag vlamde mijn huid. De huid van andere uitzendkrachten bloedde zelfs en iemand spuugte zelfs bloederig slijm. Daarnaast was het stikheet.
Er werd totaal niet gehouden aan veiligheidsregels van de arbowet had ik het gevoel. Ik weet in ieder geval zeker dat een werknemer geen 100kg mag tillen.

Ook waren er bedrijven waar je geen pauze kreeg en als je toch even snel een broodje naarbinnen werkte dan werd je berispt.
Om een voorbeeld te noemen. Ik werkte aan een machine welke aangevuld moest worden met grondstoffen. Deze machine werkte snel, dus de grondstoffen moesten snel aangevuld worden.
Ik had honger en aangezien we geen pauze kregen stopte ik de machine dus extra snel vol zodat ik
een voorsprong had en even 5 minuten lang de machine niet hoefde aan te vullen zodat ik een broodje naar binnen kon werken. Echter de chef zag dit en vertelde me dat ik als de sodemieter weer aan het werk moest gaan, echter kon ik niets doen, want ik had zojuist de machine al volgestopt.

Ook was het werk vaak vies. Bij sommige bedrijven lag er letterlijk een dikke laag vet op de grond waardoor de grond gladder dan ijs leek en bij bedrijven waar met vlees gewerkt werd spatte het bloed soms in je gezicht wanneer bijvoorbeeld vacuum verpakte industriele vleesverpakkingen geopend moesten worden.

Ook kwam het geregeld voor dat een uitzendbureau mij werk voorschotelde waarmee ik akkoord ging, zoals het dweilen van vloeren, maar waarbij vervolgens bleek dat ik bij aankomst bij het bedrijf totaal ander werk moest doen, waardoor ik het gevoel had dat ik opgelicht was en werk moest doen dat eigenlijk niemand wilde doen, dus dat de functieomschrijving dan maar niet naar waarheid werd uitgelegd.
Dus bijvoorbeeld in plaats van vloeren dweilen heb ik in een afwascel gewerkt waar een stoomachine stond die de cel zo heet maakte met stoom dat je 50cm voor je niets meer kon zien. De etensresten werden opgenomen door het stoom en de geur was misselijkmakend. Het aanvullen van de afwasstoomachine moest zo snel gebeuren dat ik het nauwelijks bij kon houden. De extreme hitte, de stank en de snelheid en het feit dat mij ander werk beloofd was werden me teveel en voor het eerst in mijn leven wilde ik direct weg.
Ik zei dit tegen de chef en hij werd woedend. Ik legde hem de situatie uit dat mij ander werk beloofd was door het uitzendbureau. Om toch maar wat tegemoet te komen maakte ik de dag af in plaats van direct te vertrekken.
Ik wilde direkt vertrekken, omdat dit niet de eerste keer was dat ik bij aankomst ander werk bleek te moeten doen dan mij beloofd was door het uitzendbureau en waarmee ik akkoord gegaan was.
Ik moest wel een keer zeggen dat dit niet acceptabel was.

Zo heb ik nog talloze voorbeelden, maar zo lang wil ik deze post niet maken. Ondanks alle negatieve ervaringen heb ik er wel veel van geleerd. Werken in Nederland betekent niet percee dat de bedrijven zich aan de arbowet houden.
Uitzendbureaus houden zelden of geen rekening met je opleiding. Ik heb nooit meer dan minimumloon verdiend en nooit sloot het werk aan op mijn opleiding.

Als laatste wil ik zeggen en dat is dan misschien het belangrijkste; Uitzendbureaus houden geen rekening met het feit dat mensen elke maand rekeningen moeten betalen, want af en toe opgeroepen worden voor een paar uurtjes, een paar dagen of enkele weken werken tegen minimumloon is niet voldoende om van rond te komen. 2 dagen werk, een maand geen werk, 3 dagen werk, 2 weken geen werk, dan weer 2 weken wel werk....zo kan een mens niet voldoende verdienen om het hoofd boven water te houden.
En juist hiermee moeten uitzendbureaus meer rekening houden.

[ Bericht 0% gewijzigd door crapcleaner op 11-08-2008 19:07:55 ]
  maandag 11 augustus 2008 @ 17:22:00 #2
223335 B.E.D
Ik spring van de hoogste berg
pi_60737067
Beesten zijn het
Op zondag 21 juni 2009 14:23 schreef steeg het volgende:
haha als je BED in kleine letters schrijft... bed dan lijkt het ook op een bed! wooooowwwww!
pi_60737145
TVP, heb me vroeger eens ingeschreven bij Randstad.. werd ik na 3 weken gebeld dat ik voor een avondje (4 uur) wat koerierswerk kon doen... had zelf geen auto, wel rijbewijs... bedrijf was met OV niet bereikbaar en een uur fietsen, ik heb dit dus vriendelijk geweigerd en daarna nooit meer wat gehoord.
pi_60737198
Jij doet iets niet goed
  maandag 11 augustus 2008 @ 17:30:34 #5
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_60737255
Ik werk al meer dan een jaar via verschillende uitzendbureaus en heb vrijwel nooit langer dan drie weken thuis hoeven te zitten (tenzij ik er zelf voor koos op dat moment). Je bent loonslaaf, ja. Je moet soms klusjes doen waar je niet op zit te wachten, ja. Maar je werkt, doet ervaring op, en hebt soms nog echt leuk werk ook .
KuikenGuppy
pi_60737351
Tja.... ik heb meer dan 6 jaar voor Randstad gewerkt en niets dan lof
Ook verschillende onderdelen, btw.: voor vakantiewerk, "gewoon" werk en via het onderwijsbureau.

Overigens moet ik wel zeggen dat ik, na het aanschouwen van je OP en het globaal doorgelezen heb, niet verder ben gekomen met lezen dan tot aan je CWI-avonturen

Ik denk gewoon dat het een kwestie van "bad-luck" is geweest dat je geen passend werk heb gekregen, of iig werk dat je wel goed beviel.
Wat ik meestal doe is aangeven wat ik ab-so-luut wel en niet wil doen qua werk. Wil ook wel eens helpen
pi_60737373
Ik heb met Randstad verschillende ervaringen. Bij de buitenfilialen (in den landelijke zeg maar ) stallen ze personeel dat het niet trekt bij die in de steden. Bij een Randstad-filiaal in Zwolle was ik donderdag binnengelopen en was ik maandag aan het werk, terwijl de Randstad in Ommen geen flikker deed ook al stond ik er een paar keer per week, echt te dom om te poepen dat personeel daar destijds. Met het personeel van Zwolle heb ik laatst nog gebeld, superwijven waren dat
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_60737448
Ga orderpicken in een magazijn. Dat is redelijk goed te doen. En gewoon niet vertellen dat je nog student bent.
pi_60739001
Dude, waarom stopte jij niet met werken onder zulke omstandigheden?

Ik ben ook student, ergens begin/midden juli mijzelf ingeschreven bij Studentalent (studentenuitzendbureau), onder andere omdat klasgenoten dat ook hadden gedaan en het dichtbij bij mijn school ligt (HHS), weekje later een vakantiebaantje (wat niet aansloot op mijn opleiding).

Maar hell, ik vraag me af waarom je door bent gegaan met werken als je omstandigheden hebt gehad zoals hierboven geschreven? .
quote:
Ik zei dit tegen de chef en hij werd woedend. Ik legde hem de situatie uit dat mij ander werk beloofd was door het uitzendbureau. Om toch maar wat tegemoet te komen maakte ik de dag af in plaats van direct te vertrekken.
Laat hem lekker woedend worden. . Niets uitleggen en vertrekken. Zo moeilijk is het niet.

[ Bericht 29% gewijzigd door #ANONIEM op 11-08-2008 18:52:11 ]
  maandag 11 augustus 2008 @ 19:42:05 #10
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_60740401
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 17:40 schreef Conflict het volgende:
-knip- En gewoon niet vertellen dat je nog student bent.
Dat is ook mijn idee.
pi_60741509
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 16:56 schreef crapcleaner het volgende:
zo kan een mens niet voldoende verdienen om het hoofd boven water te houden.
En juist hiermee moeten uitzendbureaus meer rekening houden.
Natuurlijk niet. Dat zal niet gaan gebeuren. Uitzendbureaus zijn er niet voor jou, uitzendbureaus bestaan omdat het een branche is waar iets te verdienen valt. Of jij er wel of niet van rond kan komen is voor hen totaal niet interessant. Als student ben je een risicogroep voor wat betreft het op lange termijn ergens inzetten. Voor jou 10 anderen.
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
pi_60743258
Sorry, maar dit ligt niet aan de uitzendbureaus maar aan jezelf. Je laat het gewoon toe dat ze met je sollen. Gewoon je bek eens opentrekken.

Ik geef toe: uitzendbureaus zijn veelal kut en bestaan alleen om geld te verdienen aan jou. Maar als ik bij zo'n bedrijf met embarmelijke omstandigheden zou werken, dan had ik al meteen 'aju paraplu' gezegd. Dat kan namelijk als uitzendkracht, want je zit nergens aan vast.

Oh ja, bij het CWI of UWV werken alleen maar randdebielen. Daar moet je alleen naar binnen lopen als echt niets anders kunt.
  maandag 11 augustus 2008 @ 21:50:27 #13
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_60745023
Ik heb in mijn studententijd ook bij UZB's gelopen. SOms kutwerk, soms leuk werk, je moet net geluk hebben. Maar uitzendkrachten krijgen nu eenmaal niet de leuke baantjes.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  maandag 11 augustus 2008 @ 21:55:21 #14
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_60745195
Je moet gewoon bij het goede bureau binnenstappen Als de intercedent tegenover je niet in je geïnteresseerd is en niet luistert naar jóuw wensen, dan wordt het gewoon niks

Ik maak zelf liever geen match dan een slechte. Het is jammer dat vele andere bureaus daar wat minder waarde aan hechten en domweg met poppetjes schuiven.

Ik zie het zo; tevreden uitzendkracht is tevreden klant en is daarmee ook tevreden bureau. Kracht blijft langer zitten, opdrachtgever blij, wij blij . En om dat te kunnen realiseren luister je góed naar de wensen van de kracht én de klant .
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
  maandag 11 augustus 2008 @ 23:15:05 #15
33969 babsjuh
Net zo eigenwijs als groot!
pi_60748190
Ik denk dat TS zich ook moet realiseren dat vacatures niet door het uitzendbureau uit een of andere magische hoed getoverd worden. Als er niks is in de richting waarin jij zoekt, dan kun je hoog en laag springen bij dat uitzendbureau maar wat er niet is, is er niet!

En wat betreft het niet aansluiten bij je opleiding(sniveau): als vooraf bekend is dat het om 6 maanden gaat omdat je weer gaat studeren (waar an sich natuurlijk helemaal niks mis mee is, begrijp me goed!) dan zijn bedrijven wat minder happig om je aan te nemen op de wat uitdagendere banen: ze moeten je eerst inwerken en eer je goed en wel ingewerkt bent en zelfstandig kunt werken, ga je al weer bijna weg.
Natuurlijk lopen ze dat risico met ieder ander ook, die kan ook zo opstappen, maar bij jou staat het op voorhand al vast. Kan voor een bedrijf prettig zijn, maar in de meeste gevallen is het dat gewoonweg niet.
I'll stand my ground!
babsjuh.web-log.nl
pi_60750092
Ik heb in dezelfde situatie als TS gezeten, ook eerlijk geweest dat ik weer naar school ging in september. In eerst instantie werd het orderpicken, na 3 weken moest ik weg omdat ik in september weg wilde (dit was in januari) vrijdag laatste dag daar, maandag weer ergens anders aan het werk gegaan via datzelfde uitzendbureau. Woensdags ergens anders sollicitatie (ander bureau) en daar aangenomen voor februari tot augustus. Alles tijdelijk, 40 uur in de week en alles behalve minimumloon.

Ik denk dat je met eerlijk spelen een eind kan komen, anders gewoon mond houden over je studie. Ik weet niet wat je precies doet en waar je woont want dat kan ook mee spelen in het vinden van werk.
All management is Strategic Management.
pi_60750146
Sta nu ruim 2 jaar bij Allure ingeschreven. ze bellen me elke 2 maanden wel om een aantal baantjes voor te leggen (meestal ongeschoold werk als callcenter, postsorteerder etc etc..maar toch)
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
pi_60754434
Het zal wel enorm verschillen per vestiging of zo, maar ik heb uitstekende ervaring met randstad. Ik werk er nu een jaar, en heb ondertussen ook een jaarcontract gekregen. Wat ik wel gemerkt heb is dat het enorm gewaardeerd wordt als je je flexibel opsteld m.b.t. reis- en werktijden en het soort werk, en ten tweede zelf veel contact zoekt en iniatief toont zonder opdringerig te worden.
Arseen (As), atoomnummer 33
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 09:48:14 #19
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_60754655
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 21:03 schreef PDOA het volgende:
Sorry, maar dit ligt niet aan de uitzendbureaus maar aan jezelf. Je laat het gewoon toe dat ze met je sollen. Gewoon je bek eens opentrekken.

Ik geef toe: uitzendbureaus zijn veelal kut en bestaan alleen om geld te verdienen aan jou. Maar als ik bij zo'n bedrijf met embarmelijke omstandigheden zou werken, dan had ik al meteen 'aju paraplu' gezegd. Dat kan namelijk als uitzendkracht, want je zit nergens aan vast.

Oh ja, bij het CWI of UWV werken alleen maar randdebielen. Daar moet je alleen naar binnen lopen als echt niets anders kunt.
Klinkt hard maar zit wel een kern van waarheid in. Als jij je grenzen niet aangeeft (of pas erg laat) dan maakt men daar gebruik van. Ze moeten toch íemand naar die rotbaantjes sturen en als jij dat 1 x doet dan de volgende keer vast ook wel. ALs je aangeeft dat je die baantjes niet wil, dan loop je het risico dat je helemaal niet geplaatst wordt. Maar probeer het eens bij een wat een ander (misschien ook wat kleiner) uzb. Nooit wedden op 1 paard.
pi_60755289
Met Randstad heb ik goede ervaringen. De intercedenten zijn ook geinteresseerd in je (mits je laat zien dat je wil werken), iets wat ik vaak mis bij andere uitzend- en werving & selectiebureaus.

Ik heb daarna ook een tijdje voor Manpower gewerkt, maar dat is me toch minder goed bevallen.

Ik ben toen bij een kantoor geplaatst, heb me er een half jaar voor ingezet (nooit te laat, weinig vrij genomen, kon goed opschieten met iedereen) en werd toen van de één op de andere dag aan de kant geschoven omdat één of andere manager het een goed idee leek om mijn functie uit te besteden aan één van zijn vaste medewerkers, waardoor ik buitenspel was gezet. Dus dan sta je opeens op straat. Heb toen contact opgenomen met Manpower, uitgelegd wat er was gebeurd en dat ik het niet eens was over de gang van zaken, en ik zou toen later op de dag worden teruggebeld. Nou, ik wacht nu nog steeds.

Maar goed, ik heb nu een vaste baan, dus van mij kunnen ze lekker het schompes krijgen.
pi_60755380
het verbaast me dat veel mensen ook echt werk krijgen bij een uitzendbureau. Ik heb al een paar keer gehad dat ik een vacature op een website zag staan (die wel een beetje aansluit bij opleiding, of me gewoon erg leuk leek) , maar dan moest ik naar het uitzendbureau komen om me in te schrijven, en dan bleek deze vacature "helaas al door iemand anders opgevuld". En dat is me al bij een paar verschillende overkomen. Nu had ik laatst een vacature op internet gevonden van een uitzendbureau waar ik me al lang had ingeschreven, stond ik opeens niet in het systeem. Ik heb altijd t gevoel dat ze je proberen te trekken met leuk werk, maar als het er op aan komt hebben ze je amper wat te bieden.
..
pi_60755523
Zo gek is dat niet, aangezien ze eerst alle passende vacatures aanbieden aan hun vaste kliek, en dan pas die dingen op internet knallen. De kans dat jij naast de pot pist is dus vrij groot. Dump gewoon je CV op Monsterboard, heeft mij tot nu toe geen windeieren gelegd.
pi_60764001
Mijn ervaringen met uzbs zijn zeer uiteenlopend, en zijn bezien vanuit de invalshoek van medewerker en als opdrachtgever. Wat me ten eerste opvalt is de belangenladder. Helemaal bovenaan staat het uzb, dan komt een hele tijd niets, dan komt de opdrachtgever, dan komt weer een hele tijd niets, en helemaal onderaan komt als hij geluk heeft eens een keer de werknemer.

Het interesseert uzbs geen ene reet of het werk je bevalt of dat je het leuk vindt, of je er ver voor moet reizen, of de arbowet overtreden wordt enz. Het enige wat voor een uitzendkutsulent telt is hoeveel uren ze die maand weggezet heeft.

Overigens is het inderdaad zo dat veel uzbs pronken met vacatures die ze helemaal niet hebben. Dan is de vacature inmiddels allang vervuld, maar ook worden vacatures die helemaal niet zijn aangeboden door een opdrachtgever in de etalage geplaatst als ware het een functie die via het uzb liep. Zo pikt Adecco veel vacatures van grote bedrijven in, die ze helemaal niet mogen en kunnen vervullen.

Gouden tip: wil je werken en en wel elk werk aannemen? Zwijg daarover. Doe jezelf een plezier en hou je mond. Want voor ieder kutklusje zal je gebeld worden. Lees je eigen ervaringen in de OP. En denk maar niet dat ze je een fatsoenlijke baan of iets voor langere tijd aanbieden, want het is veel te makkelijk om die ene gek te bellen die toch wel alles aanneemt. Die komt toch wel.

Extragratis tip: schrijf je in bij zoveel mogelijk uzbs. Vaak liggen ze in een straatje bij elkaar, dus dat kan je mooi in een middagje regelen. En noteer ook zelf dingen die je opvallen aan het uzb. Gedraagt een uitzendhoer zich bitchig? Opschrijven. Zijn er vacatures die "net" vervuld zijn? Even noteren. Zo krijg je een goed beeld van wat het betreffende bureau voor jou kan betekenen, of juist niet. En wat je dus in het vervolg moet mijden.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_60793519
En wat is er mis met buiten de uitzendbureaus om een baantje zoeken?
  woensdag 13 augustus 2008 @ 14:48:12 #25
33969 babsjuh
Net zo eigenwijs als groot!
pi_60794984
quote:
Op woensdag 13 augustus 2008 13:51 schreef Mutsaers__78 het volgende:
En wat is er mis met buiten de uitzendbureaus om een baantje zoeken?
Helemaal niks. Maar TS vraagt om ervaringen met uitzendbureau's
I'll stand my ground!
babsjuh.web-log.nl
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')