Waerde vrinden en collaegae,
Voorts neem ik graag de gelegenheid om een klacht te poneren op deze digitale klaagmuur.
Het onderwerp van mijn klacht is klachtniveau's. Een klacht over klagen. Dit zou dus gezien kunnen worden als meta-klagen door sommigen van u.
Een goede klacht bestaat uit een hoofdklacht, met een bepaalde onderverdeling in subklachten. Vaak zijn er ook nog enkele gerelateerde of niet-gerelateerde bijklachten. Samenvattingen worden ook vaak geschreven als afsluiter, waar ik zeer stellig tegen ben. Een goede klacht nodigd uit om in zijn geheel gelezen te worden, dus een samenvatting acht ik onnodig.
Wat mij opvalt, en zeer intrigeerd, is dat de gemiddelde gebruiker van deze digitale klaagmuur zich geen weg weet te vinden in deze verdeling in klachtniveau's. Het is zeer triest om te zien dat klachten op een zeer ongestructureerde wijze naar de buitenwereld gepresenteerd worden.
Ik poneer dan ook bij deze de stelling dat, voordat een gebruiker toegang krijgt tot de klaagmuur, hij of zij eerst een proeve van bekwaamheid moet afleggen betreffende het poneren van goed gestructureerde klachten.
En om het goede voorbeeld te geven:
Klacht: Klachten worden op een ongestructureerde wijze geponeerd
Subklacht 1: Klagers hebben de intelligentie niet om op een gestructureerde manier te klagen.
Subklacht 2: Voordat men op de digitale klaagmuur mag posten, zou men een proeve van bekwaamheid af moeten leggen.
Bijklacht: Mn koffiemok is vies.
Samenvatting: Daar heb ik morele bezwaren tegen.