abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60713956
Ik wil het expansievat boven een verlaagd plafond in het toilet bevestigen.
Er is ruimte om het vat er horizontaal in te bevestigen, maar het gangbare bevestigingsmateriaal gaat uit van het verticaal bevestigen van een expansievat.
Hoe bevestig ik het expansievat horizontaal netjes tegen het plafond?
  zondag 10 augustus 2008 @ 20:37:16 #2
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_60714527
of dat voor de werking uitmaakt, wee t ik niet (lijkt me niet)

Je zou hem met de originele beugel gewoon horizontaal op kunnen hangen, met een groot hoekijzer onder het expansievat aan de onderkant, zodat ie goed ondersteund is en niet met het volle gewicht aan die originele beugel hangt.

Alleen, je moet dan met de aansluit leiding wel even een keer boven het expansievat uitkomen, en daar een t-stuk inzetten met een ontluchter (want lucht gaat altijd op het hoogste punt zitten)
pi_60714778
Werkt dat ding dan nog wel?
pi_60715102
Goede vraag, maar als het voor de werking niets uitmaakt dan kan je de oplossing van Gateway nemen.
Let er wel op dat het vak kapot kan gaan, en dan moet dus je hele plafond open.
En het is niet ondenkbaar dat dit 1 x in de 5 jaar voor komt.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_60715230
quote:
Op zondag 10 augustus 2008 20:45 schreef Thieske het volgende:
Werkt dat ding dan nog wel?
Zo'n vat 'doet' toch niks behalve drukverschillen opvangen?
pi_60715528
Een expansievat horizontaal ophangen is niet goed. Er kan zich dan lucht ophopen in de ruimte boven het membraan en dat zal toch gevolg hebben dat het membraan sneller kapot gaat. Tevens zal de werking door de aanwezigheid van een luchtbel gaan afnemen.
pi_60715554
quote:
Op zondag 10 augustus 2008 21:08 schreef Juup© het volgende:
Een expansievat horizontaal ophangen is niet goed. Er kan zich dan lucht ophopen in de ruimte boven het membraan en dat zal toch gevolg hebben dat het membraan sneller kapot gaat. Tevens zal de werking door de aanwezigheid van een luchtbel gaan afnemen.
Dat klinkt op zich wel aannemelijk ja .
Dat membraan is van rubber oid?
pi_60715571
Twee kleinere monteren
Wie dit leest is gek
  zondag 10 augustus 2008 @ 21:10:15 #9
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_60715584
quote:
maar als je nou de leiding middels een T-stuk boven het expansievat uit laten komen? dan gaat die lucth toch daarheen? en dan daar een automatisch ontluchter op?
pi_60715689
quote:
Op zondag 10 augustus 2008 21:09 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Dat klinkt op zich wel aannemelijk ja .
Dat membraan is van rubber oid?
pi_60715881
quote:
Op zondag 10 augustus 2008 21:10 schreef gateway het volgende:

[..]

maar als je nou de leiding middels een T-stuk boven het expansievat uit laten komen? dan gaat die lucth toch daarheen? en dan daar een automatisch ontluchter op?
Eens, maar jij kunt niet garanderen dat tijdens de montage en het vullen van de installatie/vat er geen lucht in het vat terecht komt. Als jij toch het vat zo wilt hangen, dan moet jij rekening houden met een mogelijk kortere levensduur (wat niet wil zeggen dat het vat niet goed zal werken als jij er zeker van bent dat er geen lucht boven het membraan kan komen).
Een vlotterontluchter kan ook wel eens blijven hangen en niet ontluchten, en dan kan er lucht naar het vat stromen. Maar dat is een doemscenario
Ik ben vaak zat horizontale vaten tegengekomen in installaties, en nagenoeg allemaal hadden ze na verloop van tijd lucht op de plek waar het niet hoorde en een verminderde werking. Neemt niet weg dat het wel kan, maar optimaal is het niet.

Simpele gebruiksaanwijzingen en andere info
pi_60717428
quote:
Op zondag 10 augustus 2008 21:09 schreef Nieuwschierig het volgende:
Twee kleinere monteren
Waar haal ik die vandaan?
Zijn die te koop? Link?

Het is zo'n kantoor plafond met piepschuim plaatjes , dus je kan er makkelijk bij als er iets vervangen moet worden.
pi_60717606
Als je een standaard vat liggend kwijt kunt boven je plafond moet een flamco flexcon top 2 (zie link van juup) ook wel hangend lukken.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_60717752
quote:
Op zondag 10 augustus 2008 22:11 schreef Onverlaatje het volgende:

[..]

Waar haal ik die vandaan?
Zijn die te koop? Link?

Het is zo'n kantoor plafond met piepschuim plaatjes , dus je kan er makkelijk bij als er iets vervangen moet worden.
Hier staat de info mbt de expansievaten qua grootte e.d.

Hier nog wat rekeninfo mbt expansievaten

Prijzen mag je zelf opzoeken, daar heb ik geen zin in
pi_60726208
dat word met vervangen een ellende als het vat kapot is,dan stroomt het lucht gedeelte ook vol met water en heb een behoorlijk gewicht te pakken,en dan ook nog in een verlaagd plafon boven je hoofd
ze gaan +- 6 jaar mee,soms minder en soms wel 10 jaar,maar dat is altijd moeilijk te voorspellen.

ik persoonlijk zou dat vat nooit op die plek monteren,maar als het echt echt perse pertinent moet zou ik wel een kogelafsluiter en een aftapkraan tussen vat en kogelkraan monteren,als je dat niet doet sta je later vloekend het kapotte vat te demonteren met veel gewicht boven je hoofd en veel waterschade.
het is maar een ervaringstip
ik kan je niet horen bert,ik heb een banaan in mijn oor.
pi_60727051
Bedankt voor de goede tips!
Wat is de beste volgorde:

expansievat - aftapkraan - kogelafsluiter - automatisch ontluchter - buis ?
pi_60728816
op die manier bijvoorbeeld,maar weer een ervaringstipje,om die automatische ontluchter te vervangen moet je alsnog het systeem aftappen,die dingen willen namelijk nog wel eens gaan lekken...gewoon een handmatige ontluchter met zo'n sleuteltje.
is wat meer werk met ontluchten maar gaat veel langer mee.

(en voor de slimmerikken die hebben opgemerkt dat zo'n aut. ontluchter een terugsklepje heeft als je hem eruit draaidt dat klopt,maar heel soms blijven die steken en heb je een flinke straal zwart water,heb je dit eenmaal meegemaakt zal je het systeem altijd aftappen voordat je dat ding vervangt.)
pi_60728923
quote:
Op zondag 10 augustus 2008 21:20 schreef Juup© het volgende:

[..]
Eens, maar jij kunt niet garanderen dat tijdens de montage en het vullen van de installatie/vat er geen lucht in het vat terecht komt.
Soms zie je wel eens in huizen dat er na het T-stuk een extra stuk buis geplaatst is voor de ontluchter, als extra reservoir. Dit ga ik ook doen. In dit geval is het een 22mm buis.
Dan blijft het probleem nog steeds dat er luchtbellen kunnen doorschieten voorbij het T-stuk.
Daarom ga ik het T-stuk op zijn kant monteren precies als de letter T. Het expansievat zit op de onderkant van de T. Het merendeel van de lucht schiet er dan voorbij naar de extra 22 buis schuin naar boven en vlotterventiel. Maar het is niet onmogelijk voor kleine belletjes toch naar beneden richting expansievat te gaan. Daarom ga ik nog een extra vlotterventiel plaatsen vlak voor het expansievat zelf.

[ Bericht 0% gewijzigd door Onverlaatje op 11-08-2008 14:02:13 ]
pi_60730285
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 11:56 schreef the_contract_killer het volgende:
op die manier bijvoorbeeld,maar weer een ervaringstipje,om die automatische ontluchter te vervangen moet je alsnog het systeem aftappen,die dingen willen namelijk nog wel eens gaan lekken...gewoon een handmatige ontluchter met zo'n sleuteltje.
Dit is nu mijn plan:

De meeste bellen gaan hiermee al de goede richting op:
horizontaal aanvoer - kogelafsluiter - bovenkanten Tstuk - stuk buis schuin naar boven - vlotterventiel

De overige belletjes worden hiermee ook afgevangen:
onderkant Tstuk - knie naar horizontaal - stuk buis - vlotterventiel - handmatig ontluchter/tapkraan - horizontaal expansievat+beugel

[ Bericht 17% gewijzigd door Onverlaatje op 11-08-2008 14:18:41 ]
  maandag 11 augustus 2008 @ 20:15:10 #20
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_60741557
quote:
Dat niet alleen bij horizontaal hangen komen er veel krachten op de koppelingen te staan waardoor hij veel eerder kan lekken
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_60743279
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 20:15 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Dat niet alleen bij horizontaal hangen komen er veel krachten op de koppelingen te staan waardoor hij veel eerder kan lekken
Ook dat. En als het expansievat dan defect raakt en langzaamaan vol loopt met water, dan is ook de kans nog eens aanwezig dat hij afscheurt bij de bevestiging. En dan is het waterballet
pi_60743561
een expansievat kan prima horizontaal mits goed ondersteund met een extra beugel ofzo,alleen aan de koppeling laten hangen is not done omdat het dan idd wat kan scheuren ofzo....helemaal als het membraam kapot gaat en het vat ineens 2 tot 3 keer zo zwaar word als toen hij nieuw was.

je het ook expansievaten met 3 ophangbeugels die aan het vat gelast zijn,dan kan je hem met 3 houtdraaibouten vast zetten en heb je geen extra beugel nodig,ik weet alleen niet uit mn hoofd of die er ook in 18liter formaat zijn,ik dacht dat die beginnen bij 35liter....en dat lijkt me niet handig boven een verlaagd plafond
pi_60796439
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 21:13 schreef the_contract_killer het volgende:
een expansievat kan prima horizontaal mits goed ondersteund met een extra beugel ofzo,alleen aan de koppeling laten hangen is not done omdat het dan idd wat kan scheuren ofzo....helemaal als het membraam kapot gaat en het vat ineens 2 tot 3 keer zo zwaar word als toen hij nieuw was.

je het ook expansievaten met 3 ophangbeugels die aan het vat gelast zijn,dan kan je hem met 3 houtdraaibouten vast zetten en heb je geen extra beugel nodig,ik weet alleen niet uit mn hoofd of die er ook in 18liter formaat zijn,ik dacht dat die beginnen bij 35liter....en dat lijkt me niet handig boven een verlaagd plafond
35 kg zware potentiele waterbom ook leuk
pi_60803028
quote:
Op woensdag 13 augustus 2008 15:37 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

35 kg zware potentiele waterbom ook leuk
het gaat pas leuk worden als hij kapot is,helemaal volgelopen is,boven je hoofd hangt,en je hebt nog 2 verdiepeingen water boven je
verschrikkelijk voor elke monteur
pi_60803078
Aftapper doet wonderen dan, als die er zit .
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')