ik heb een serieuz probleem dus geen kut reacties enzo graag.
nou het is zo ik woon gewoon nog thuis met me ouders.
mijn moeder is nu al een maand thuis want ze heeft een hernia en ligt dus de hele dag op bed.
dus de huishouding komt op mij , me broertje en mijn vader neer.op zich geen probleem is allemaal makkelijk te doen
maar nu is het probleem mijn vader kan absoluut niet tegen drank dit is al heel lang een probleem.
hij is al een keer in behandeling geweest voor dit probleem maar hij ging er alleen maar meer door drinken.
nu net is hij ook het dorp in geweest en komt weer lazurus thuis met z'n hele kop onder het bloed
nu is mijn moeder helemaal overstuur en ik heb net mijn vader goed de waarheid gezegt dat hij geen drank meer krijgt van mij.
maar na het er net met me moeder over gehad te hebben zegt ze dat dat niks help want hij heeft vele kleine voorraadjes
nu weet ik dus totaal niet meer wat ik moet doen praten met hem helpt niks proffesionele hulp hebben we dus ook al geprobeert..
ik hoop echt dat iemand een goed idee voor me heeft
Helaas heb ik geen oplossing voor je, heel veel sterkte wil ik je wel wensen.
gelukkig wordt hij niet agerresief ofzo als ie drank op heeft
maar deze huisarts is ook een prutser (komt onder andere afsprken niet na en geeft slechte diagnoses)
ik heb dus geen vertrouwne in mijn huisarts
met mijn moeder zei hij dat rust zou helpen NOT DUS..
komt een andere huisarts omdat onze op vakantie was (terwijl hij wel had afgesproken met ons) en moest me moeder gelijk naar ziekenhuis.
dus vandaar dat ik totaal geen vertrouwen heb in mijn huisarts
verder weten alleen enkele ooms van mij van het probleem
quote:Dit lijkt mij ook de enige echte optie...
Op zondag 17 maart 2002 20:57 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Je moet hem laten inzien dat hij kan kiezen: drank of z'n gezin en dat er geen middenweg is!
Is moeilijk maar het enige wat je imo kunt doen, zeker omdat proff. hulp ook al niet heeft geholpen.
quote:wil hij het probleem niet toegeven?
Op zondag 17 maart 2002 21:11 schreef tjaaa het volgende:
ik heb hem zelf niet geconfronteerd toen hij nuchter was mijn moeder vaak zat...maar dit werkte niet
[Dit bericht is gewijzigd door tjaaa op 17-03-2002 21:17]
Enige optie is hem voor het blok zetten!
quote:Ik snap dat je dit op wil lossen,alleen ben ik bang dat jij daar de middelen niet voor hebt.
Op zondag 17 maart 2002 21:23 schreef tjaaa het volgende:
ik ben 18 heb een broertje van 16
en me pa is 50
je kan er niets aan doen.
(weglopen, dreigen etc helpt niets)
mijn omgeving weet het niet, hij doet het namelijk niet in de kroeg ofzo. hij komt thuis en zuipt zich zelf klem.
en je went eraan.
(ben wel blij dat ik uit huis ben, zelf drink ik zelden alcohol uit angst dat ik ook zo word)
quote:Zou ik niet doen in Tjaa's situatie, dan staat zn moeder er namelijk helemaal alleen voor!
Op zondag 17 maart 2002 21:27 schreef shmoopy het volgende:
Maar is er een mogelijkheid dat je het huis uit gaat?
en me moeder is dan alleen en dat wil ik niet
quote:Hij is niet verantwoordelijk voor het welzijn van zijn moeder,hoe onaardig dat ook klinkt.
Op zondag 17 maart 2002 21:28 schreef CherrymoonTraxx het volgende:[..]
Zou ik niet doen in Tjaa's situatie, dan staat zn moeder er namelijk helemaal alleen voor!
maar ik ga nu slapen ik kijk morgen weer dan hoop ik dat iemand een goed idee heeft
alvast bedankt
quote:Dan moet je idd maar proberen een andere oplossing te vinden.
Op zondag 17 maart 2002 21:32 schreef tjaaa het volgende:
uit huis vind ik zelf geen oplosiing ik zat toch meer richting proff hulp te denken maar wie wat enz.(ook al heeft hij al eens geprobeert)maar ik ga nu slapen ik kijk morgen weer dan hoop ik dat iemand een goed idee heeft
alvast bedankt
Jij kunt dit niet oplossen.
Hij moet zelf van die drank zien te komen, en het is bijna onmogelijk om hem daarbij te helpen.
Je huisarts doet niets? Dan kun je via je school of je werk, ik weet niet wat je doet een vertrouwenspersoon inschakelen.
Denk goed na, is er een ander familielid waar je niet zo gauw aan denkt , die kan helpen om b.v. een arts of iemand anders te waarschuwen die dit kan doorbreken.
Deze post is misschien je eerste stap, ik vind dit al heel moedig van je om het op te schrijven en te plaatsen.
Zet hem op, vind iemand of nogmaals je huisarts bellen of (klinkt raar) de kindertelefoon.
quote:Helemaal waar.
Op zondag 17 maart 2002 21:30 schreef shmoopy het volgende:
Hij is niet verantwoordelijk voor het welzijn van zijn moeder,hoe onaardig dat ook klinkt.
Zijn moeder is mede-verantwoordelijk voor hem.
En verder weet ik helaas niets zinnigs toe te voegen, behalve: hou je taai!
Ook voor mij is het herkenbaar. Wij hebben mn vader 5 jaar
geleden zelf het huis uit moeten zetten. Sindsdien heb ik
um nooit meer gezien. Omdat ik het gewoon niet kan.
Het is erg belangrijk om aan jezelf te denken. Ik heb in
die tijd teveel verantwoordelijkheid genomen. Daar krijg ik nu last van.
Ook is het heel belangrijk om het van je
af te praten. Krop het niet op! Dat kan je je kop kosten
( dan spreek ik ook uit eigen ervaring ).
Je kan zelf niets voor je vader doen.
Zoals al eerder gezegd, hij zal altijd aan drank kunnen komen en zolang
hij zelf zn probleem niet erkend is het een hopeloos geval.
Mijn vader heeft twee bedrijven en een gezin naar de kl*te
geholpen en nog ziet hij niet in dat hij een probleem
heeft want het is altijd de schuld van een ander.
En een bijkomend probleem is... Zolang hij geen gevaar
opleverd voor de samenleving kan hij niet verplicht
opgenomen worden. Hij zal zijn probleem zelf in moeten
gaan zien en hoe je dat voor elkaar krijgt
Ik heb het veel geprobeerd om het aan zn verstand te
praten. Heb zelfs recht in zn gezicht gezegd dat ik zijn
zoon niet meer ben. Heeft allemaal niets geholpen.
Ik wens je heel veel sterkte want het is verschrikkelijk
wat je door moet maken. Praat, praat, praat.
Je kan mij iig altijd meelen
quote:ja
Op donderdag 21 maart 2002 22:38 schreef tHaBuZ het volgende:
Tis tog eigenlijk schrikken als je leest voor hoeveel
mensen dit herkenbaar is....
quote:Dat je daar aan kan wennen, lijkt me nu dus echt heel erg...
Op zondag 17 maart 2002 21:28 schreef Petra-tje het volgende:
zit al 27 jaar naar een bierdrinkende vader aan te kijken.
als je erover begint zegt ie, dat dat alles is wat hij nog heeft. (lekker voor je zelfbeeld)je kan er niets aan doen.
(weglopen, dreigen etc helpt niets)mijn omgeving weet het niet, hij doet het namelijk niet in de kroeg ofzo. hij komt thuis en zuipt zich zelf klem.
en je went eraan.
(ben wel blij dat ik uit huis ben, zelf drink ik zelden alcohol uit angst dat ik ook zo word)
Als ik eea doorlees is er kennelijk geen sprake van een agressieve alcoholist. Ook de reden waarom je vader drinkt haal ik nergens uit of het moet zijn dat hij hard werkt en het als uitlaatklep gebruikt. Het enige wat ik zo kan bedenken is dat wanneer de sfeer thuis goed is, je vader de afweging tussen in de kroeg zitten of thuis zitten moeilijker wordt. Wanneer de sfeer thuis niet (zo) goed is, rent hij eerder naar de kroeg. Ook een eventueel schuldgevoel, wat nodig is om te willen afkicken, komt eerder wanneer er thuis een 'gezellig' gezin zit. Je omschrijft niet hoe de thuissituatie is, dus het kan zijn dat er in jullie gezin geen sprake is van een stroef lopend geheel, dat weet ik niet. Maar ik denk ook dat vader wanneer hij overweegt naar de kroeg te gaan er misschien al rekening mee houdt dat als hij thuis blijft gezinsleden kunnen gaan zeiken over dattie weer teveel gedronken had laatst. En dan gaat'ie sneller richting kroeg.
Overigens denk ik niet dat je hem op deze manier snel van de drank af helpt, maar ze zou een werkbaardere situatie kunnen ontstaan.
quote:Het spijt me maar ik denk dat dit dus puur een verplaatsing van het probleem is.
Op maandag 25 maart 2002 12:53 schreef Paddo het volgende:
....maar zo zou een werkbaardere situatie kunnen ontstaan.
Trouwens misschien handig om iets meer te weten te
komen over alcoholisme: [link]http://members.tripod.lycos.nl/AAHaaglanden/ziekte.htm [/link]
[Dit bericht is gewijzigd door tHaBuZ op 26-03-2002 12:37]
Ikzelf heb onwijs veel en lang gezopen jaren lang elke dag, maar ik had, en heb, geen gezin. Ik ben gewoon van de 1 op de andere dag gestopt, en heb bijna drie jaar lang geen druppel gedronken, behalve bij het avondmaal in de kerk dan.
Nu drink ik wel weer, met uitgaan redelijk, en soms thuis op de bank 1 of twee, maar niet zo extreem meer, gelukkig.
Waarom vertel ik dit? oh ja: iemand kan alleen stoppen als hij/zij dat zelf wil. Als ik naar mezelf kijk: ik wordt helemaal gek als ik iets 'moet'. Externe factoren helpen vaak om erachter te komen of je zelf ook iets wilt. Voorbeeld: familie heeft vaak 'tough love'.
http://www.toughlove.org/
Buitenstaanders kunnen vaak beter doordringen tot iemands kern, en verandering op gang brengen. Denk ik.
Misschien dat ze bij de AA een idee hebben?
Sterkte !
quote:Soms kan dat misschien wel helpen.. Maar denk dat zo iemand er meestal zelf niet vanaf *kan* blijven, ook al wil/probeert hij het wel.
Op dinsdag 26 maart 2002 14:51 schreef Nyles het volgende:
Hmmmmz zelf totaal geen ervaring meej, maar weet je al WAAROM hij zoveel drinkt?Je moet hem een keer flink de waarheid vertellen als hij nuchter is (is hij dat weleens? ) Als je em dan pakt moet het toch wel tot hem doordringen? Ga em niet de waarheid vertellen als hij strontlazarus is want dat heeft totaal geen zin (wist je natuuurlijk allang![]()
)
Ik bedoel het niet kwaaf ofzo, maar kan je em niet laten blowen ofzo...izz een stuk beter dan al die drank....Sterkte !
Ik kan ook niet iets bedenken wat zou kunnen helpen, mijn vader was gelukkig meestal thuis maar hij *kon* er gewoon niet mee ophouden. (Iig niet alleen)
quote:professionele hulp en praten helpt wel maar dan moet die persoon die geholpen moet worden er wel voor 100 % achterstaan en dat is vaak het probleem. hij moet eerst zelf inzien dat ie fout bezig is en hij moet zelf willen veranderen en dan pas kan die geholpen worden. heel erg kut maar zo werkt t wel
Op woensdag 27 maart 2002 20:46 schreef FouteMensenStaff het volgende:
Als zelfs professionle hulp en praten met je vader niet helpt zou ik het ook niet weten.. Hij moet het probleem immers zelf aanpakken..
quote:Psies en das iets wat een hele hoop mensen vergeten.
Op woensdag 27 maart 2002 20:53 schreef sassa het volgende:[..]
professionele hulp en praten helpt wel maar dan moet die persoon die geholpen moet worden er wel voor 100 % achterstaan en dat is vaak het probleem. hij moet eerst zelf inzien dat ie fout bezig is en hij moet zelf willen veranderen en dan pas kan die geholpen worden. heel erg kut maar zo werkt t wel
quote:klopt. als je gaat pushen dan komen er alleen maar irritaties enzo ten minste zo ging t bij ons en das al helemaal niet leuk. en een lijdensweg is t zeker. niet alleen tijdens t probleem maar ook nog erna. er komt meer bij kijken dan sommige mensen denken en er gaat ook veel meer tijd inzitten dan ik ooit had gedacht.
Op donderdag 28 maart 2002 19:51 schreef tHaBuZ het volgende:[..]
Psies en das iets wat een hele hoop mensen vergeten.
Zo iemand moet ZELF zn probleem erkennen voordat ie
er iets aan kan/wil doen. Maar vaak is het al een
lijdensweg voordat zo iemand het een keer in de
gaten krijgt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |