abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60641329
Hallo,

Ik zou graag willen dat als wij dood gaan(mijn vrouw en ik) de complete erfenis naar mijn kleinzoon zal gaan.
Het gaat hier om een: huis(vermoedelijk gebouwd in 1950), een auto(nissan qasqai), een boot en daarnaast een bovengemiddeld bankrekening(ik ben niet rijk maar heb wel altijd alles kunnen doen wat ik wou en heb daarnaast kunnen sparen) en een spaarrekening.

ik zou graag willen dat dit allemaal naar mijn kleinzoon gaat zodra wij allebei dood gaan, indien ik als eerste dood ga, dan mag het pas naar mijn kleinzoon zodra me vrouw ook dood is.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

gegroet
pi_60641371
Testament, slotje!
pi_60641376
Ik zou het aan de notaris vragen

Ruzie met je eigen kinderen trouwens?
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_60641403
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 00:00 schreef Rekkie het volgende:
Testament, slotje!
dan krijgt mijn zoon zijn kindsdeel automatisch(wettelijk geregeld) dat is dus geen oplossing.
pi_60641413
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 00:00 schreef Black-Death het volgende:
Ik zou het aan de notaris vragen

Ruzie met je eigen kinderen trouwens?
Verdomde eigenwijs
Viva la afca
pi_60641431
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 00:02 schreef Noshiba het volgende:

[..]

zoals ik al zeg als ik het via de notaris regel, dan krijg me zoon als nog zijn kindsdeel.
pi_60641451
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 00:01 schreef weirdmv het volgende:

[..]

dan krijgt mijn zoon zijn kindsdeel automatisch(wettelijk geregeld) dat is dus geen oplossing.
Dat kun je ondervangen in je testament, of je zoon onterfen.

Beide, is overigens hetzelfde (in principe)
pi_60641469
ga je dood?
pi_60641480
tvp en vraag me af waarom eigenlijk
pi_60641499
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 00:04 schreef Rekkie het volgende:

[..]

Dat kun je ondervangen in je testament, of je zoon onterven.

Beide, is overigens hetzelfde (in principe)
volgens mijn notaris( heb hem al geraadpleegd van te voren) blijft mijn kind wettelijk gezien recht houden op een bepaald deel van de erfenis en kan ik hem alleen onterven van de rest.

Kinderen kunnen in een testament worden onterfd. Zij worden dan geen erfgenaam. Wel geeft de wet bepaalde versterferfgenamen recht op een geldbedrag. Dit bedrag noemt men de legitieme portie. Degenen die op zo'n bedrag recht hebben, zijn de (klein)kinderen. Zij worden ook wel legitimarissen genoemd. Als een legitimaris berust in een onterving, ontvangt hij niets uit de nalatenschap. Berust hij niet, dan moet hij binnen 5 jaar zijn legitieme portie opeisen. Hiervoor hoeft de rechter niet te worden ingeschakeld. Een enkele duidelijke, liefst schriftelijke verklaring is voldoende. De legitieme portie bedraagt de helft van wat het kind zou hebben gekregen als er geen testament was, dus de helft van het versterferfdeel. De omvang van de legitieme portie wordt berekend in de waarde van de nalatenschap, vermeerderd of verminderd met bepaalde door de erflater gedane giften (schenkingen).
pi_60641514
Waarom is het interessant om te weten wat de aard is van je bezittingen en of er veel geld of niet op je spaarrekening staat, het bouwjaar van je woning in deze vraagstelling?
pi_60641545
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 00:06 schreef weirdmv het volgende:

[..]

volgens mijn notaris( heb hem al geraadpleegd van te voren) blijft mijn kind wettelijk gezien recht houden op een bepaald deel van de erfenis en kan ik hem alleen onterven van de rest.
Dus je vraagt de experts, die geven aan dat het niet mogelijk is, maar vervolgens wil je er toch onderuit?
pi_60641577
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 00:07 schreef Rekkie het volgende:
Waarom is het interessant om te weten wat de aard is van je bezittingen en of er veel geld of niet op je spaarrekening staat, het bouwjaar van je woning in deze vraagstelling?
gewoon om te laten weten dat het niet om zomaar 1000 euro gaat maar een aanzienlijk bedrag.
pi_60641592
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 00:08 schreef Rekkie het volgende:

[..]

Dus je vraagt de experts, die geven aan dat het niet mogelijk is, maar vervolgens wil je er toch onderuit?
het moet vast mogelijk zijn om alles aan me kleinkinderen te geven zonder een testament(kindsdeel).
pi_60641620
je mag het ook aan mij erven als het niet lukt aan je kleinzoon
Het onderscheid komt met de jaren, tot je jezelf onderschijt...
pi_60641630
je kan natuurlijk al je eigen kinderen vermoorden, dan krijgt hij automatisch wel alles
pi_60641653
Is het geen idee om je kleinzoon ieder jaar een schenking te doen op papier?
pi_60641662
kan het oprichting van een rechtspersoon een oplossing zijn?
of krijgen de kinderen dan alsnog hun kindsdeel over mijn aandelen in die rechtspersoon.
pi_60641668
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 00:10 schreef weirdmv het volgende:

[..]

gewoon om te laten weten dat het niet om zomaar 1000 euro gaat maar een aanzienlijk bedrag.
Maakt voor de vraagstelling geen zak uit!
pi_60641684
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 00:08 schreef Rekkie het volgende:

[..]

Inderdaad... ik snapte het ook al niet...
pi_60641685
bel de belastingdienst een keer, die weten dat vast wel...
pi_60641696
je kan onterven .....maar de legitieme portie blijft ...

meer info http://www.schenking.nl/artikel.asp?id=100042
Thank Drunk I'm a Goddess!
pi_60641700
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 00:15 schreef Rekkie het volgende:

[..]

Maakt voor de vraagstelling geen zak uit!
persoonlijk zou ik voor 1000 euro geen moeite doen, voor dit bedrag wel.
pi_60641718
Alles erven aan een stichting die je zelf opricht en ter beschikking komt aan je klein kind op een bepaalde leeftijd?
pi_60641719
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 00:11 schreef weirdmv het volgende:

[..]

het moet vast mogelijk zijn om alles aan me kleinkinderen te geven zonder een testament(kindsdeel).
Helaas dat is in Nederland niet zo.
There is no love sincerer than the love of food.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')