abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60636606
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 20:44 schreef Alicey het volgende:

[..]

Wel een goede tip. Als ik zo gegeten heb ga ik eens kijken of ik de middelen heb om dat te doen. Of er veel schimmels in de kelder willen groeien weet ik niet. Die zijn uiteindelijk ook wel weer makkelijk weg te halen eventueel, maar voorkomen is inderdaad beter dan genezen. Bovendien gaat het zo een stuk sneller.
Er is schimmelwerende muurverf in de handel......
pi_60636887
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 20:43 schreef Alicey het volgende:

[..]

Is allicht een idee, alleen weet ik niet precies wat daar de gevolgen van zijn. Het water is nu via een soort van ouderwetse gootsteen omhoog gekomen en de kelder in gelopen. Die gootsteen wil ik uiteindelijk helemaal weg hebben (Er komt elders dan een wasbak en wasmachine staan, waarna ik die afvoeren via een pomp daar op het riool wil laten uitkomen). Een terugslagklep (wat het ook moge zijn) kan dan misschien op die plek?
Het probleem bij een terugslagklep is dat je vaak toch een minimale druk moet overwinnen eer die opent. Dat gaat bij een gootsteen niet zo snel gaan omdat je geen druk hebt van een pomp; hetzelfde geldt voor een wasmachine.
Wat je zou kunnen doen (maar dan moet je wel elke keer goed opletten) is de afvoer van je wastafeltje (uiteraard met S-bocht) & je wasmachine samen laten komen en daarachter een gewone bolkraan monteren. Deze kunnen makkelijk vrij grote drukken aan, en gaan het dus probleemloos uithouden als er van de riool af tegendruk gestoken wordt om water je keldertje in te pompen.

Het probleem is dan wel dat telkens je je wasmachine aanzet je de bolkraan moet openen, en als je de was gedaan hebt ze weer moet sluiten.
(of je moet met een elektroventiel werken dat automatisch opent & sluit als je wasmachine in gang zit, maar dan moet je nog een extra knop zetten voor als je je gootsteentje gebruikt... allemaal niet al te praktisch)
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_60636953
Hmmm.. wat is een bolkraan? En gaat het water als het wordt tegen gehouden niet omhoog om daar alsnog naar buiten te komen?
pi_60637052
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 21:02 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Het probleem bij een terugslagklep is dat je vaak toch een minimale druk moet overwinnen eer die opent. Dat gaat bij een gootsteen niet zo snel gaan omdat je geen druk hebt van een pomp; hetzelfde geldt voor een wasmachine
Hij moet ook niet openen, hij moet sluiten als het water vanaf de andere kant omhoog komt! Normaal staat zo'n ding namelijk al open.
pi_60637086
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 21:05 schreef Alicey het volgende:
Hmmm.. wat is een bolkraan? En gaat het water als het wordt tegen gehouden niet omhoog om daar alsnog naar buiten te komen?
Bolkraan. kogelkraan, whatever. Maar dat is lastig, omdat je die echt handmatig moet bedienen

pi_60637183
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 20:37 schreef Athmozz het volgende:
Pomp in een emmertje en met een vuilblik in het emmertje scheppen. Gaat vrij snel om een kelder leeg te krijgen zo, je zal er een half uurtje tot een uurtje mee bezig zijn.

Als je de boel allemaal laat verdampen, dan ga je gewoon schimmels kweken in je kelder en dat lijkt me ook niet de bedoeling.
Deze methode zet weinig zoden aan de dijk. Ik kijk morgen of er nog steeds water staat en zo ja, dan zoek ik een kleiner pompje om dat weg te pompen.
pi_60637199
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 21:11 schreef Neemmijnietserieus het volgende:

[..]

Bolkraan. kogelkraan, whatever. Maar dat is lastig, omdat je die echt handmatig moet bedienen

[ afbeelding ]
De terugslagklep gaat het dus mee?
pi_60638277
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 18:51 schreef Athmozz het volgende:
Oplossing voor een permanent droge kelder (al in 3 huizen gezet, en nergens klagen ze nog over water)

- Neem een grote emmer
- Neem een dompelpomp die qua vorm zodanig bij de emmer past zodat ze in de emmer kan functioneren (dus vlotter moet naar boven & beneden kunnen). Eventueel neem je een gewone pomp en een standaard afstandssensor met relais-uitgang (zijn zat te vinden)
- Neem een slijpschijf
- Maak een gat in de vloer van je kelder (tijdens het droog seizoen uiteraard ), in een hoekje en groot genoeg zodat de emmer er qua formaat in past.
- Boor op 5, 10, 15 en 20cm hoogte in de emmer kleine gaatjes met een boortje van 4 oid (en dat zodat je een gaatje of 10à15 per cirkel op de diameter hebt)
- Graaf onder het geslepen gat nog wat aarde weg (of als je pech hebt steengruis)
- Plaats de emmer in dat gat, en vul wat er nog over is met GEWONE cement (dus geen compactuna of andere waterwerende spul in draaien). De bovenste 3à4cm kan je wel met compactuna erbij doen.
- Vergeet vooral niet je pomp in het stopcontact te steken, een terugslagklep tussen je pomp en darm te monteren !!!!!!!! & een darm naar buiten te leggen.

Bij mijn bomma stond de kelder altijd minimaal 30cm onder water (is een oud huis, en nadat het huis er stond hebben ze daar de loop van een rivier verlegd => grondwatertafel een beetje aangepast & altijd water binnen). Nu ik dit systeem erin gezet heb staat er zowat altijd water in die emmer, maar er dringt geen water meer door naar de grond van de kelder (die is zelfs droog). Het enige nadeel is dat je dus af en toe een pomp hebt die eventjes een emmer water wegpompt (steek daarvoor vlak na je pomp & voor je darm een terugslagklep, anders als je pomp uitvalt komt je water weer terug en zo blijf je bezig). Qua stroomrekening valt dat heel goed mee, dat zal maar een paar kw/jaar zijn.
T grote probleem blijft dat als je pomp defect gaat, waterniveau wél in die mate kan stijgen dat je kelder onder water staat, maar een degelijke pomp gaat lang mee voor ze kapot gaat (zeker aangezien ze altijd in koud water staat).

Totale kosten zijn iets van een 200¤ en een halve dag tot een dag werk (naargelang hoe handig je bent)
dit zal enkel een volledig goede oplossing zijn als het water langs onder je kelder binnnenkomt. Als het via zijmuren binnenkomt maak je best langs de muren een gootje die het water afvoeren naar die emmer/put, en soms kan je dan gewoon een sterfputje gebruiken zonder pomp(enkel indien grondwaterpeil lager ligt dan je vloer natuurlijk)
pi_60638340
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 21:57 schreef Archont het volgende:

[..]

dit zal enkel een volledig goede oplossing zijn als het water langs onder je kelder binnnenkomt. Als het via zijmuren binnenkomt maak je best langs de muren een gootje die het water afvoeren naar die emmer/put, en soms kan je dan gewoon een sterfputje gebruiken zonder pomp(enkel indien grondwaterpeil lager ligt dan je vloer natuurlijk)
Water kwam in dit geval dus via de riolering omhoog. Grondwater staat op dit moment een beetje bovengronds aan de tuin te zien.
pi_60638440
wat je ziet is niet het grondwaterpeil hoor. maar het zal wel een tijdje hoger komen te staan.
pi_60638521
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 22:03 schreef Archont het volgende:
wat je ziet is niet het grondwaterpeil hoor. maar het zal wel een tijdje hoger komen te staan.
Gelukkig maar.

Evenwel ligt het grondwaterpeil denk ik niet veel lager. Tijdens het uitgraven van een vervelende boom een paar weken terug stroomde er water na ongeveer 30 centimeter diep graven.
pi_60639462
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 21:10 schreef Neemmijnietserieus het volgende:

[..]

Hij moet ook niet openen, hij moet sluiten als het water vanaf de andere kant omhoog komt! Normaal staat zo'n ding namelijk al open.
Normaal wordt je afsluitlichaam toch met een veer tegen zijn zitting gedrukt? Zolang je die veerkracht niet overwint gaat je water niet wegstromen.
pi_60640274
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 22:42 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Normaal wordt je afsluitlichaam toch met een veer tegen zijn zitting gedrukt? Zolang je die veerkracht niet overwint gaat je water niet wegstromen.
er zijn denk ik wel modellen verkrijgbaar zonder veer hoor. Daar nog een veer insteken die ook nog eens kapot kan gaan??
pi_60640574
Stel, je gaat naar je werk en je moet 20 minuten fietsen naar het station. Hoe kom je dan aan op je werk?
pi_60640780
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 22:42 schreef Athmozz het volgende:

[..]

http://www.hitma-process.(...)bewegende-delen.html

vrijdag 8 augustus 2008 @ 06:48:02 #41
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_60645462
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 23:25 schreef Koewam het volgende:
Stel, je gaat naar je werk en je moet 20 minuten fietsen naar het station. Hoe kom je dan aan op je werk?
Dat hangt in dit geval een beetje van de fietser af. Laten we beginnen met vragen of de fietser:

a) zwemdiploma's heeft
b) geen zwemdiploma's heeft
pi_60646227
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 23:12 schreef Archont het volgende:

[..]

er zijn denk ik wel modellen verkrijgbaar zonder veer hoor. Daar nog een veer insteken die ook nog eens kapot kan gaan??
Ik werk normaal met hydrauliek ipv met water, en heb dus van daar de misopvatting mee (in hydrauliek ga je nl nog steeds stukken met een veer vinden ipv flexibele onderdelen)

Maar als ik zelf zou moeten kiezen; liever eentje mét veer & afsluitlichaam, ben ik toch geruster in
  FOK!fotograaf vrijdag 8 augustus 2008 @ 14:40:08 #43
17893 Forno
pi_60655014
Voorkomen is beter dan genezen. Vergeet dompelpompen en terugslagkleppen.

Om een beeld te krijgen; op welke hoogte staat die gootsteen? Is dat onder of boven het maaiveld?

Als de gootsteen (net) onder het maaiveld ligt, zou ik hem verwijderen. De afvoer zo ver mogelijk verwijderen en permanent afdoppen. Jammer maar helaas. Dan maar ergens anders de gootsteen. Ook al plaats je een dompelpomp, de kans blijft bestaan dat er zo nu en dan rioolwater in je kelder loopt. Getver!

PS: Het lijkt me stug dat het rioolwater omhoog kan klimmen. Dus ik zou daar niet al te bang voor zijn.
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 18:31:59 #44
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_60663299
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 14:40 schreef Forno het volgende:
Voorkomen is beter dan genezen. Vergeet dompelpompen en terugslagkleppen.

Om een beeld te krijgen; op welke hoogte staat die gootsteen? Is dat onder of boven het maaiveld?
Wat bedoel je precies met maaiveld? Aan de voorzijde ligt het ietswat onder het trottoir. Het ligt ongeveer 80 cm hoger dan grondniveau aan de achterkant.
quote:
Als de gootsteen (net) onder het maaiveld ligt, zou ik hem verwijderen. De afvoer zo ver mogelijk verwijderen en permanent afdoppen. Jammer maar helaas. Dan maar ergens anders de gootsteen. Ook al plaats je een dompelpomp, de kans blijft bestaan dat er zo nu en dan rioolwater in je kelder loopt. Getver!

PS: Het lijkt me stug dat het rioolwater omhoog kan klimmen. Dus ik zou daar niet al te bang voor zijn.
Als het via de gootsteen omhoog kan komen, dan kan het ook via de hemelwaterafvoer, de keuken, de toilet of de douche omhoog komen, lijkt me.

Vandaag overigens vernomen dat de oorzaak is dat de gemeente te laat de gemalen in werking heeft gezet.
pi_60664942
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 18:31 schreef Alicey het volgende:

[..]

Wat bedoel je precies met maaiveld? Aan de voorzijde ligt het ietswat onder het trottoir. Het ligt ongeveer 80 cm hoger dan grondniveau aan de achterkant.
[..]

Als het via de gootsteen omhoog kan komen, dan kan het ook via de hemelwaterafvoer, de keuken, de toilet of de douche omhoog komen, lijkt me.

Vandaag overigens vernomen dat de oorzaak is dat de gemeente te laat de gemalen in werking heeft gezet.
je hebt toch foto's voor dossier om schadevergoeding aan te vragen hoop ik.
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 19:56:18 #46
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_60665290
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 19:43 schreef Archont het volgende:

[..]

je hebt toch foto's voor dossier om schadevergoeding aan te vragen hoop ik.
Ja, die heb ik. Goed dat je het trouwens zegt, want ik had ze nog niet naar mijn computer toe gedownload.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')