abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60627429
Sinds afgelopen zondag valt mijn iMac met enige regelmaat spontaan uit. Het duurt dan een paar minuutjes voor ik 'm weer aan kan zetten. Het is tot nu toe een keer of vijf gebeurd.

Iemand enig idee wat de oorzaak hiervan kan zijn? Iets mis met de voeding?

Specs:

Hardware Overview:

Machine Name: iMac G5
Machine Model: PowerMac8,2
CPU Type: PowerPC G5 (3.0)
Number Of CPUs: 1
CPU Speed: 1.8 GHz
L2 Cache (per CPU): 512 KB
Memory: 512 MB
Bus Speed: 600 MHz
Boot ROM Version: 5.2.5f1
Serial Number: W853736VSDX
  donderdag 7 augustus 2008 @ 14:33:23 #2
159094 Jack.
Verdwaalde Belg
pi_60627535
Kan voeding zijn maar ook een onderdeel dat te warm wordt (door defecte koeler meestal) of een kortsluiting ergens in een onderdeel. Moeilijk te zeggen dus.
pi_60627593
Hoe kan ik erachter komen?
  donderdag 7 augustus 2008 @ 14:38:24 #4
159094 Jack.
Verdwaalde Belg
pi_60627681
Aangezien je zegt dat de stroom uitvalt en het een paar minuten duurt vooraleer je hem kan opzetten weer vermoed ik dat het ligt aan een onderdeel dat te warm is (en dus ook paar minuten nodig heeft om weer af te koelen), ik denk dan aan de CPU zelf.
Dus ik zou beginnen met daar een keer naar te kijken, hiervoor kan je tools installeren (althans in windows, geen idee hoe het bij MAC zit) waarmee je de temperatuur kan volgen van oa de CPU. Dan kan je zien of die abnormaal hoog is of niet.
pi_60627790
Okee, snel gevonden, widget gedownload. Hij geeft twee opties voor het meten van de temperatuur; CPU T-Diode (64,1 graden) en Hard Drive (56,0 graden).
  donderdag 7 augustus 2008 @ 14:43:00 #6
159094 Jack.
Verdwaalde Belg
pi_60627824
http://mac.softpedia.com/(...)enuTemperature.shtml

Hiermee zou je de CPU temperatuur moeten kunnen meten (freeware)
Geen idee wat een normale temperatuur is voor zo'n CPU, ik heb wel een forum gevonden met een thread waar ze hun temperaturen posten (nerds!), dus misschien dat je daar een goed idee krijgt wat normaal is en wat niet:
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=261536
pi_60627863
Thanks. Temperatuur is normaal dus. Ik hoor de koeling ook, dus die lijkt me niet kapot.
  donderdag 7 augustus 2008 @ 14:45:35 #8
159094 Jack.
Verdwaalde Belg
pi_60627899
Misschien krijgt hij problemen als je bepaalde applicaties start, of was het willekeurig dat hij uitviel ?
pi_60627933
Het lijkt vrij willekeurig. Het is een aantal keer gebeurd terwijl ik helemaal niet achter de computer zat.
pi_60627955
Ik dacht eerst dat het aan mijn stopcontact lag, want dat stopcontact is een beetje 'los'; er willen nog wel eens stekkers uit vallen na een tijdje. Maar ik gebruik nu een ander stopcontact en het gebeurde zostraks weer...
  donderdag 7 augustus 2008 @ 14:53:54 #11
159094 Jack.
Verdwaalde Belg
pi_60628194
hmm het kan natuurlijk ook aan een slecht werkend stopcontact liggen.
Dat kan je makkelijk testen door er een keer een klokradio of iets dergelijks aan te hangen, maw een toestel waaraan je kan zien of er stroomuitval is geweest (klokradio begint dan te knipperen).
Maar dat je een paar minuten geen stroom uit een stopcontact krijgt en dan plots wel lijkt me wel vergezocht.

Als er niks mis is met de CPU, dan zou een slecht werkende voeding de oorzaak kunnen zijn. Maar de enige manier om dat te testen is deze vervangen en kijken of je het probleem nog steeds hebt volgens mij.
pi_60628363
Ik heb nu een ander stopcontact in gebruik waarvan ik weet dat het goed is. Toch gebeurde het weer; en andere apparatuur viel niet uit.

Als het de voeding is, kan het dan kwaad om een poosje af te wachten? Is het schadelijk voor de computer als hij af en toe uitvalt?
  donderdag 7 augustus 2008 @ 15:19:47 #13
159094 Jack.
Verdwaalde Belg
pi_60629036
Een computer die zomaar uitvalt is sowieso niet goed.
Je moet een computer niet voor niets uitzetten door op afsluiten oid te klikken, anders kon iedereen net zo goed elke keer de stekker uittrekken.

Ik zeg niet dat je gelijk problemen gaat krijgen dus het kan best goed gaan, maar het kan ook net zo goed een keer fout gaan waardoor je pc rare dingen gaat doen omdat er bepaalde bestanden corrupt zijn geworden.

Dus ik zou er iig niet te lang mee wachten om het grondig uit te zoeken, eventueel naar een winkel brengen zodat zij het kunnen testen en zoeken waar het probleem ligt (met allerlei meters etc).
pi_60629357
Zal ik zeer binnenkort maar even doen dan. Ik wacht alleen nog ff af of het nog steeds gebeurt als ik er surge protection tussen heb zitten, want de electricitreit doet hier soms een beetje raar. Lampen gaan bijvoorbeeld om de haverklap stuk, dus misschien dat dat ook meespeelt...
  donderdag 7 augustus 2008 @ 15:46:57 #15
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_60629973
Misschien heb je ranzige stroom... Als iemand in je huizenblok een vette wietplantage heeft, of enorme machines, dan krijgen computers daar als eerste last van.

Hier (bij R'dam CS in de buurt) slaat 's avonds op het hele uur vaak een airco aan bij een restaurant, en dan gaan alle spanningsbeveiligers opeens piepen omdat ze overgaan op de noodstroomvoorziening vanwege onderspanning.

Ik zou alleen niet weten wat daar zo gauw aan te doen is, behalve UPS-en aanschaffen..
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_60630196
Ik zit ook niet ver van R'dam CS af... Ik krijg morgen die surge protectors binnen. Even een paar dagen afwachten daarna of het nog steeds gebeurt. Zo ja, dan breng ik 'm wel ff naar de Apple Store. Iemand een idee wat een nieuwe voeding voor een iMac kost (als het de voeding blijkt te zijn)?
pi_60632090
Trouwens - kan het ook door onweer komen? Het heeft namelijk flink geonweerd en de laatste keer dat 'ie uitviel was tijdens een onweersbui. Hij staat nu alweer uren aan zonder uit te vallen...
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 07:56:59 #18
159094 Jack.
Verdwaalde Belg
pi_60645730
Als je problemen met de stroom hebt, bijvoorbeeld te sterk of te zwak (of daartussen schommelend) dan kan dat inderdaad ook de oorzaak zijn, en het is goed mogelijk dat dit erger wordt bij een onweersbui.

Enige manier om dat op te lossen is idd een UPS er tussenplaatsen, die een tekort aan stroom opvangt zodat je computer niet uitvalt. Geen idee wat een UPS doet met een te veel aan voltage eigenlijk, wellicht dat je daar idd die surge protector voor nodig blijft hebben.

Ben benieuwd!
pi_60683129
http://www.apple.com/support/imac/powersupply/repairextension/

Laat mijn iMac nou EMC 2055 hebben in plaats van 2056, maar het lijkt wel om hetzelfde probleem te gaan. Hij viel net weer uit (ondanks surge protection), dus ik ga 'm maandag maar ff wegbrengen.
  zaterdag 9 augustus 2008 @ 14:47:10 #20
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_60683805
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 07:56 schreef Jack. het volgende:
Geen idee wat een UPS doet met een te veel aan voltage eigenlijk, wellicht dat je daar idd die surge protector voor nodig blijft hebben.
Dat regelt ie ook

Maar goed, ik zou altijd een UPS aanraden. Ik durf niet meer zonder eigenlijk, sinds ik vrijwel m'n hele elektronische inboedel kon opvegen na een Eneco-storing. Oh ja, dat hing allemaal achter een surge protector. Mijn vriendin's pc zat niet achter een protector en overleefde het. Kortom geen surge protectors meer voor mij...

[ Bericht 9% gewijzigd door eleusis op 09-08-2008 14:53:17 ]
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_60684929
Is zoiets verzekerd eigenlijk?

Wat kost zo'n UPS?
pi_60684972
Koop een echte pc

[ Bericht 2% gewijzigd door Badabingea op 09-08-2008 16:14:56 ]
KLAAS JAN HUNTELAAR
pi_60684984
1. Mijn computer is geen laptop
2. Ik ben een Apple-fangirl, dus tyf op
  zaterdag 9 augustus 2008 @ 20:47:28 #24
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_60690403
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 15:55 schreef Isegrim het volgende:
Is zoiets verzekerd eigenlijk?
Ik had het in ieder geval niet verzekerd op dat moment Meestal zit het in een uitgebreide inboedelverzekering, volgens mij. Bij Eneco claimen kan ook, maar ja.. hoop gezeik en het was toch al tijd voor een nieuwe
quote:
Wat kost zo'n UPS?
Ik heb thuis deze.

At second thought, lees ik nu pas dat hij (na het uitschakelen) nog een paar minuten niet aan wil... Dat past eigenlijk niet zo goed in een "vuile stroom"-scenario. Dat lijkt er eerder meer op dat er een onderdeel oververhit is geraakt (en dan uiteindelijk weer afkoelt).

Is het warm waar je compu staat? Zo niet.. misschien is er een ventilator kapot, maar de voeding is ook verdacht.

Ik zou 'm zeker even bij de winkel langsbrengen
pi_60701478
Ja, ik ga 'm maandag wegbrengen. Ik ben er inmiddels vrij zeker van dat het de voeding moet zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')