FOK!forum / Digital Corner / De geheimen van computerwebshops
pberendswoensdag 6 augustus 2008 @ 19:03
Kan iemand mij de "geheimen" van computerwebshops vertellen?

Zoals:

- In Nederland heb je tal van webshopjes voor pc-onderdelen, maar hoeveel grote leveranciers zijn er eigenlijk? en werken deze leveranciers samen?
- wat zijn de marges van een webshop die gemiddeld geprijsd is?
- wanneer is de beste tijd om iets te bestellen, tijdens de zomer, of is staan de prijzen meer onder druk als het drukkere tijden zijn?
- wat doen webshops met teruggestuurde onderdelen (die bv. zijn teruggestuurd onder het mom van de Wet Koop op Afstand)?

enzovoorts...
Placentawoensdag 6 augustus 2008 @ 19:30
tvp
Impala-neukerwoensdag 6 augustus 2008 @ 19:30
Het geheim is dat Stichting Sinterklaas erachter zit.
SS zorgt ervoor dat de inkoopprijzen extreem laag blijven (lees gratis) voor webshops.
Zo kunnen de artikelen tegen zeer scherpe prijzen worden aangeboden met behoud van een hoge winstmarge.
Incurewoensdag 6 augustus 2008 @ 19:32
Je hebt ongeveer 3 echt grote distribiteurs waar de webshops hun meeste producten bestellen (Ingram Micro, Tech Data en Copaco) de rest wordt ingekocht in het buitenland.

Ongeveer 4 tot 6% marge. Het beste kun je een product bestellen als deze aan het einde van zijn levensduur is en er een nieuw model aankomt. Het "oude" product is dan op zijn laagst gesprijsd (door de distri, niet de webshop die kan niet zoveel meer; zie marge). In de computerbranche is deze wisseling (afhankelijk van het product) ongveer 3 maanden.

Als het product uit de verpakking is geweest kan deze door de webshop niet meer terug worden gestuurd naar de distri. Bij grijze import sowieso niet. Gezien de marges wordt uiteraard geprobeerd deze weer te verkopen (als nieuw of b.v. in een "koopjeshoek").
ThaNetRunnerwoensdag 6 augustus 2008 @ 19:44
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 19:32 schreef Incure het volgende:
Je hebt ongeveer 3 echt grote distribiteurs waar de webshops hun meeste producten bestellen (Ingram Micro, Tech Data en Copaco) de rest wordt ingekocht in het buitenland.

Ongeveer 4 tot 6% marge. Het beste kun je een product bestellen als deze aan het einde van zijn levensduur is en er een nieuw model aankomt. Het "oude" product is dan op zijn laagst gesprijsd (door de distri, niet de webshop die kan niet zoveel meer; zie marge). In de computerbranche is deze wisseling (afhankelijk van het product) ongveer 3 maanden.

Als het product uit de verpakking is geweest kan deze door de webshop niet meer terug worden gestuurd naar de distri. Bij grijze import sowieso niet. Gezien de marges wordt uiteraard geprobeerd deze weer te verkopen (als nieuw of b.v. in een "koopjeshoek").
Vergeet je BAS niet? Of valt dat niet onder grote distribiteurs? http://www.bascomputers.nl/

Webshops hebben ook meestal een beperkt aanbod, samen dienen ze wel het gehele assortiment, maar meestal specialiseer je in een bepaalde divisie naast de hoofdgroepen (Onderdelen).
Ook maken ze afspraken betreffende merkproducten. (Soms verkopen ze alleen maar Microsoft toetsenborden en geen Logitech)
Vele webshops zijn dozenschuivers (Jij besteld, bestelling gaat richting hun leverancier, komt dag later binnen, wordt gelijk verstuurt en komt dan de volgende dag bij jouw aan).
Cybersailorwoensdag 6 augustus 2008 @ 20:09
quote:
Vele webshops zijn dozenschuivers (Jij besteld, bestelling gaat richting hun leverancier, komt dag later binnen, wordt gelijk verstuurt en komt dan de volgende dag bij jouw aan).
En zelfs het dozenschuiven wordt tegenwoordig niet veel meer gedaan. Als je een beetje webshop hebt print de leverancier al jouw bedrijfslogo op de adres sticker waardoor je helemaal niets meer hoeft te doen aan de verscheping. Ik denk dat bij Ingram Micro 50% van de pakjes een of andere branding had toen ik daar een paar jaar geleden werkte
classpcwoensdag 6 augustus 2008 @ 23:17
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 20:09 schreef Cybersailor het volgende:

[..]

En zelfs het dozenschuiven wordt tegenwoordig niet veel meer gedaan. Als je een beetje webshop hebt print de leverancier al jouw bedrijfslogo op de adres sticker waardoor je helemaal niets meer hoeft te doen aan de verscheping. Ik denk dat bij Ingram Micro 50% van de pakjes een of andere branding had toen ik daar een paar jaar geleden werkte
Interessant om te weten.

Kun je nog wat shopnamen noemen?
braampiedonderdag 7 augustus 2008 @ 08:55
quote is een vrij grote leverancier van PC stuf.
word veelal gebruikt door de DHZ PC boer.
pberendsdonderdag 7 augustus 2008 @ 09:55
Interessant allemaal. Keep 'um coming .
kareltje_de_grotedonderdag 7 augustus 2008 @ 10:28
Ik heb zelf een tijd in een computerwinkel gewerkt, en online getracht laptop's te verkopen.
Ik schat dat er 6 grote distributeurs zijn, en tig kleine (merkspecifieke) distri's. Op Channelweb.nl kun je dit wel nakijken denk ik.
De marges zijn echt belachelijk laag, regelmatig zaten concurrenten onder onze inkoopprijs.
Er valt met de meeste distri's wel wat te regelen als je meer inkoopt, maar erg schrikbarend zijn die kortingen ook weer niet.
Toen ik er werkte waren er al een aantal distir's waar het inderdaad mogelijk was om de bestelling meteen door te schuiven naar de klant. Ook de voorraad die je bij webshop's ziet staan is meestal gekoppeld aan de voorraad van de distri's. Geen webshop haalt het in z'n hoofd om tien videokaarten á 300 euro inkoop op voorraad te leggen als die over twee weken de helft waard zijn.
Teruggestuurde artikelen worden, als de doos nog goed is gewoon aan de volgende klant verkocht of in de aanbieding gegooid (waar ze dan maar met verlies verkocht worden)
Het geheim van de webshop's? grote aantallen verkopen met weinig marge.

weetje: Mycom en Vobis zijn van BAS computers.