Zo, ik ben weer bijgelezen. Ik was twee dagen op mijn werk en het bleek dat ik daar niet kan inloggen

Dus ik zal proberen op zoveel mogelijk dingen te reageren.
Ten eerste wil ik zeggen dat het natuurlijk onzin is dat ik en mijn zussen mijn moeder niet zouden willen helpen! Mijn moeder zelf houdt dit tegen. Ze wil ons gewoon ab-so-luut niet belasten met haar geldproblemen. Daar zijn al de nodige discussies en ruzies over geweest, maar die liepen nergens op uit. Gister heb ik het ook weer geopperd, maar ze wil sowieso het gesprek van volgende week afwachten, zodat we duidelijkheid hebben wat de regeling precies in zal gaan houden. Als ze toch voet bij stuk houdt dan gaan we daarna om de tafel zitten hoe we haar het best kunnen gaan helpen de komende drie jaar. (Dit wil ze eigenlijk ook niet, maar daar geven we geen gehoor aan!!) Hoe dan ook zullen we ervoor zorgen dat ze niks te kort komt. Ik vind het trouwens jammer dat ze zo enorm eigenwijs is, maar toch heb ik ook diep respect voor haar. Ze heeft nu door dat het ene gat met het andere vullen geen oplossing is, en ze zoekt zelf hulp voor het echt gigantisch uit de hand loopt. Daar is volgens mij moed voor nodig. Ik ben daarom erg trots op haar, dat moge duidelijk zijn!
Ik snap dat er mensen zijn die dit allemaal anders zouden oplossen, en meer dwang zouden uitoefenen. Ik vind het vooral belangrijk dat mijn moeder er achter staat, dat is ook bevordelijk voor de slagingskans van het geheel (denk ik)
Voor de vragen over de toekomst: Op dit moment houdt ze een vrij te besteden bedrag over van 125 euro per maand. We hebben uitgerekend dat als alles is afbetaald, dit bedrag verdubbeld zal zijn. Nu redt ze het met die 125 euro net niet, dus ik neem aan dat ze het met 250 euro wel zal rondkomen. Nog steeds geen vetpot, maar dat geeft niet. Verder zullen we er zorg voor dragen dat ze in het vervolg beter uitkijkt met afbetalingsregelingen e.d., maar leningen afsluiten mag van de BKR toch niet meer. Zo'n budgetcursus is idd een goed idee, ik zal er eens naar informeren!
Jullie hebben gelijk dat huishoudelijke apparaten niet nieuw gekocht hoeven worden, goede tip. Serieus nog niet aan gedacht.
Overigens merk ik dat sommigen van mening zijn dat iedereen met schulden een enorm gat in de hand moet hebben en altijd maar het nieuwste en duurste moet hebben. Ik vind het jammer dat die mensen zo'n vooroordeel hebben. Natuurlijk zijn er zulke mensen bij, maar de wereld is niet zwart-wit. Er zijn ook mensen die het niet zo breed hebben en een beetje pech in het leven hebben. Ik zou het fijn vinden om hier wat meer ervaringen te lezen van mensen die zelf in de schuldsanering hebben gezeten, maar ik kan me voorstellen dat ze liever niet reageren omdat de toon af en toe beschuldigend is.
Bedankt voor al het meedenken, ik kan er zeker wat mee!!
@krakkemiek: dank je voor je reactie, moedig! Ik vind het fijn om te lezen dat er meer mensen zijn die liever in de SHV zitten dan hun handje op te houden. Ik denk dat het op deze manier uiteindelijk meer voldoening geeft. Je hebt dan meer het idee dat je zelf je problemen oplost, of niet?
[ Bericht 4% gewijzigd door Phaidra op 07-08-2008 20:26:44 ]