abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † donderdag 26 februari 2009 @ 21:47:20 #151
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_66497919
Na Italiaans voor professionals met Kady is het nu tijd voor Japans voor beginners met Lucie. Lucie is onigiri chef en ik mag helpen, daarom zijn er niet genoeg foto's.
Onigiri is een bal of andere vorm van geperste rondkorrel rijst, al dan niet gevuld. Je komt ze vaak tegen in bento's, Japanse lunchboxen, en dan zijn ze vaak versierd met nori (zeewier) of furikake (mengsel van zeewier, sesam, gedroogde groenten en of vis, en meestal ook msg). Er is op FOK! een leuk CUL Bento topic.

We hebben een rijstvorm gevuld met door mij gekookte rondkorrelrijst, en Lucie legt de vulling er op, een door haarzelf geroerd tonijn-mayonnaise mengsel. De een na laatste krijgt geen vulling, hoe ik ook aandring. Chef's wil is nou eenmaal wet. Dus maken we het af met nog een laagje rijst er overheen, de deksel gaat erop en dan is het een kwestie van ferm aandrukken. Na het storten op een bord versiert chef Lucie de onigiri's met rode sesam (pruimensmaak) en zwarte sesam (bamboe bbq smaak).

Volgens dezelfde methode hebben we ook onigiri's gemaakt in hart-, ster-, driehoeks- en bloemvorm. Deze zijn versierd met stukjes die we uit een norivel gedrukt hebben met een pons. Het is de bedoeling van de fabrikant dat je er gezichtjes mee maakt, maar Lucie is autonoom onigirichef.

Die blauwe en gele dingen in de bak water op de achtergrond zijn eiervormen waar we warme gekookte gepelde eieren in hebben gedaan. Na tien minuten afkoelen mogen ze open. En dat is lang zat voor de chef... fatsoeneren van de eieren laten we maar zitten.

En dan zijn we klaar en staat er een lekkere lunch met onigiri's en eitjes op tafel. (Hulpje heeft er nog een katje tussen verstopt) De onigiri zonder vulling heeft van chef Lucie het allermeeste sesamzaad gekregen.

Na afloop van de maaltijd mag het hulpje de keuken opruimen en de chef verschonen
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
pi_66498042
wat leuk
lekker van gesmikkeld?
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_66498462
Dat ziet er leuk uit.
En die eieren, wat keigaaf! Het zijn gewoon vormpjes.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  donderdag 26 februari 2009 @ 22:19:30 #154
593 sjak
Juffie Bloem
pi_66499587
Wat ziet dat er lekker uit Macka ehhh ik bedoel Lucie
Lekker douchen!
pi_66500564
Wat leuk
En waar heb je die pons gekocht? Die wil ik ook
Saartje
pi_66501101
Lucie!! wat leuk
vond ze het lekker?

op ebay staan een hoop ponsjes maneek
Zomerkind <3 & Winterkind <3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  † In Memoriam † donderdag 26 februari 2009 @ 22:57:57 #157
141844 Macka66
pi_66501916
Het was
Ik vind Lucie zo geweldig, ze heeft echt het meeste zelf gedaan aan de onigiri's. En ze had er zoveel plezier in! Vanavond sleepte ze een stoel naar het aanrecht en pakte de rijstpan met de mededeling dat ze weer wilde kleien
ze komt trouwens bijna iedere avond helpen met koken, of we dat nou willen of niet..

Maneki, deze.
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
pi_66511921
Die egg molds zijn wel onwijs tof en dat gaat Anna ook wel leuk vinden denk ik. Waar koop je dat in NL?
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_66511979
ja, die wil ik oohook!

heel mooi verslag macka! en dat eten ziet er ook erg mooi & lekker uit! wat grappig dat ze zo graag helpt met koken!
pi_66512042
Anna was toen ze +/- 1 was echt enorm van de sushi (kocht regelmatig de k&k versie van AH en die ging voor de helft bij Anna naar binnen vaak), maar nu geeft ze er helaas niet zoveel meer om. Misschien als we er een keer samen voor gaan zitten ofzo, die onigiri's moeten goed te doen zijn zo te zien!
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  † In Memoriam † vrijdag 27 februari 2009 @ 11:00:03 #161
141844 Macka66
pi_66512445
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 10:41 schreef Jarno het volgende:
Die egg molds zijn wel onwijs tof en dat gaat Anna ook wel leuk vinden denk ik. Waar koop je dat in NL?
Nergens. Ebay is de plek.
en ik heb daar goede ervaringen met Bento_Delicious
  vrijdag 27 februari 2009 @ 14:04:12 #162
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_66518491
TVP
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
  vrijdag 27 februari 2009 @ 14:06:26 #163
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_66518593
Wat leuk Macka! Een keer iets anders dan muffins met je peuter!

Die eiervormpjes zijn super zeg, die wil ik ook!
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
  zaterdag 7 maart 2009 @ 20:34:06 #164
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_66808293
Oh, wat leuk wat jullie gedaan hebben, Macka! Leuk en lekker, denk ik! En ik ben zo weg van Lucie's haar, echt geweldig!

Wij hebben zelfgemaakte pizza gegeten:

Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
  zaterdag 7 maart 2009 @ 20:43:40 #165
1762 YPPY
Yppiaans
pi_66808680
Die pizza ziet er goed uit!

En hier nog wat van de appeltaart

en het eindresultaat
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  zaterdag 7 maart 2009 @ 20:56:54 #166
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_66809169
Ik bedacht me van de week dat toen ik van de zomer hier las, ik me niet voor kon stellen dat Simon snel mee zou kunnen helpen met koken en bakken. Nu doet hij niets liever, dat is zo snel gegaan!

YPPY, die taart ziet er goed uit!

En Sugar, vonden Storm en Maria de pizza zelf ook lekker?
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_67288780
Timo maakt kersencrumble :

Wat heb je nodig ?

• een pak mix voor appel-kruimel taart
  • een ei
  • 100 gram boter (roomboter )
  • een blik vlaaivulling kersen
  • een kind dat van koken houdt.

Eerst alles bij elkaar zoeken

Beschrijving lezen

Boter afwegen

Bakblik invetten (Timo gebruikt hier een boterkoekvorm, werkt beter dan een springvorm)

Blik met de kersenvlaaivulling openen

Boter in stukjes snijden met 2 messen

Bakmix erbij

En dan mixen maar !

Eitje breken...in een apart bakje, we houden hier niet zo van eierschalen

Bodem maken van de helft van het deeg

Vulling erop (en dan natuurlijk de lepel af likken )

De bovenkant maken

In de oven zetten

Dan het leukst deel : afwassen

en het resultaat na 50 minuten :

en nu mag ie dus ff afkoelen !!
  •   zondag 22 maart 2009 @ 12:05:18 #168
    190853 RockabeIIa
    Embracing my inner trailerpark
    pi_67288965
    Mmmm, ik ruik de crumble al bijna!
    I'm so glamourous I piss glitter!
      zondag 22 maart 2009 @ 12:20:13 #169
    16245 CarOnline
    met lange O
    pi_67289375
    Hahaha ik heb gisteravond (tijdens het playmobilen) toevallig dezelfde gemaakt met kersenvlaaivulling alleen ik had te weinig vulling, een te groot bakblik, een halve opstaande rand en een bonk deeg ipv kruimel.
    Dus mn taart ziet er niet uit

Valt het op dat ik nooit taarten bak?

Kijk, zo leer je nog eens wat van de kids

(Vanmorgen van nood nog een cheesecake gemaakt, die staat met spoed af te koelen in de vriezer, ik hoop dat dat goed gaat )
    Screw them.
    We're going home.
    pi_67289408
    oee niet in de vriezer !!! gewoon in de koelkast !
      zondag 22 maart 2009 @ 12:22:30 #171
    16245 CarOnline
    met lange O
    pi_67289442
    Jaaa maar hij moet opstijven en afkoelen en ik krijg zo visite *zenuw*
    En die appel kruimel maar toch kersenvlaai taart ding ziet er niet uit

Eruit halen dan maar?
    Gaat ie anders kapot?
    Screw them.
    We're going home.
    pi_67291660
    Wat een leuk topic

Reden om mijn camera weereens te gebruiken want Milou doet ook niets liever dan (meehelpen met) koken/bakken.
    Ze heeft er ook altijd de pest in als er niets te doen is voor haar, dan laat ik haar maar 5 minuten in een saus oid roeren, is het kind ook weer blij
    pi_67291789

ik hoop dat Maarten later ook mee wil helpen. Lijkt mij zo leuk
    pi_67294142
    Ik heb dus echt alleen maar foto's staan maken Hij leest de instructie (en die moest ie aanpassen ivm kersenvulling) maar dat doet ie toch maar ff !! Heb alleen afgewassen, hij droogt
    Nou moet ik zeggen dat ze hier wel veel mee helpen en al zelfstandig koken. Niet gek natuurlijk met een kookjuf als mama
      Licht Ontvlambaar zondag 22 maart 2009 @ 17:00:15 #175
    7020 Sjeen
    ...gevaarlijke vrouw...
    pi_67298195
    Ziet er superlekker uit Timo!

Wij hebben vandaag zelf plaatpizza gemaakt, alleen vergeten foto's te maken
    You can't start a fire without a spark...
    ♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
    A dirty mind is a joy forever!
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')