Na Italiaans voor professionals met Kady is het nu tijd voor Japans voor beginners met Lucie. Lucie is onigiri chef en ik mag helpen, daarom zijn er niet genoeg foto's.
Onigiri is een bal of andere vorm van geperste rondkorrel rijst, al dan niet gevuld. Je komt ze vaak tegen in bento's, Japanse lunchboxen, en dan zijn ze vaak versierd met nori (zeewier) of furikake (mengsel van zeewier, sesam, gedroogde groenten en of vis, en meestal ook msg). Er is op FOK! een leuk
CUL Bento topic.
We hebben een rijstvorm gevuld met door mij gekookte rondkorrelrijst, en Lucie legt de vulling er op, een door haarzelf geroerd tonijn-mayonnaise mengsel. De een na laatste krijgt geen vulling, hoe ik ook aandring. Chef's wil is nou eenmaal wet. Dus maken we het af met nog een laagje rijst er overheen, de deksel gaat erop en dan is het een kwestie van ferm aandrukken. Na het storten op een bord versiert chef Lucie de onigiri's met rode sesam (pruimensmaak) en zwarte sesam (bamboe bbq smaak).
![]()
![]()
![]()
![]()
Volgens dezelfde methode hebben we ook onigiri's gemaakt in hart-, ster-, driehoeks- en bloemvorm. Deze zijn versierd met stukjes die we uit een norivel gedrukt hebben met een pons. Het is de bedoeling van de fabrikant dat je er gezichtjes mee maakt, maar Lucie is autonoom onigirichef.
![]()
![]()
![]()
Die blauwe en gele dingen in de bak water op de achtergrond zijn eiervormen waar we warme gekookte gepelde eieren in hebben gedaan. Na tien minuten afkoelen mogen ze open. En dat is lang zat voor de chef... fatsoeneren van de eieren laten we maar zitten.
![]()
En dan zijn we klaar en staat er een lekkere lunch met onigiri's en eitjes op tafel. (Hulpje heeft er nog een katje tussen verstopt) De onigiri zonder vulling heeft van chef Lucie het allermeeste sesamzaad gekregen.
![]()
Na afloop van de maaltijd mag het hulpje de keuken opruimen en de chef verschonen
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')