Dacht ik al. Dus dan hebben ze het over een andere oude stijl wanneer het over inschrijven gaat?quote:Op woensdag 30 juli 2008 16:12 schreef wiener8 het volgende:
Waar het om gaat is dat je minimaal de vakken van het profieldeel natuur en gezondheid moet hebben om mee te mogen loten voor geneeskunde (of je doet expres cultuur en maatschappij incl natuurkunde 1, wiskunde b1, scheikunde 1 en biologie 1,2).
Als jij gemiddeld een 8 haalt voor je vwo dan kom je automatisch in klasse A terecht en ben je automatisch toegelaten. Ze hebben het over vwo oude stijl diploma's dus het vwo voor de profielen. Dat is dus niet op jou van toepassing!
Wat je zegt over die klasse A klopt volgens mij niet. Ik ken iemand die dat geprobeerd heeft, en die kwam in klasse D terecht. Ik kan het me ook niet voorstellen, dan zou iedereen die geneeskunde wil studeren maar moeite heeft met de exacte vakken dat doen.quote:Op woensdag 30 juli 2008 16:12 schreef wiener8 het volgende:
Waar het om gaat is dat je minimaal de vakken van het profieldeel natuur en gezondheid moet hebben om mee te mogen loten voor geneeskunde (je kan bijv ook cultuur en maatschappij doen, maar dan moet je wel de vakken natuurkunde 1, wiskunde b1, scheikunde 1 en biologie 1,2 halen, maw je haalt komend jaar vwo cultuur en maatschappij met een 8 gemiddeld en het jaar daarop haal je de 4 deelcertificaten en als haal je voor die 4 vakken een 6, dan toch kom je in klasse A terecht omdat ze kijken naar je vwo diploma).
Als jij gemiddeld een 8 haalt voor je vwo dan kom je automatisch in klasse A terecht en ben je automatisch toegelaten. Ze hebben het over vwo oude stijl diploma's dus het vwo voor de profielen. Dat is dus niet op jou van toepassing!
Ja, ik weet vrij zeker dat dat mag, maar op de meeste ROC's wordt dat niet aangeboden.quote:Op woensdag 30 juli 2008 16:45 schreef yvonneesgirl het volgende:
hoi iedereen nogmaals bedankt.
weet iemand toevallig of ik inplaats van duits 1 of frans 1 een andere taal mag doen zoals spaans/arabisch of turks.
morgen ochtend ga ik het roc bellen maar de persoon die me zou kunnen helpen is absent vandaag.
Hmm, dat is wel vreemd. De kennis waar ik het over heb had het ook op die manier geintepreteerd, maar zij kreeg te horen dat ze in categorie D was geplaatst. Ze is toen niet ingeloot.quote:Op woensdag 30 juli 2008 22:07 schreef Marieke12 het volgende:
@pyjama: dat kan echt wel want er staat bijv bij eisen voor geneeskunde: cultuur of maatschappij of economie en maatschappij en de vakken natuurkunde 1, scheikunde 1, wiskunde b1 en biologie 1,2. Dus het kan zeker. Als je voor je vwo CM/EM gemiddeld een 8 haalt en je hebt voor die 4 vakken een 6 kom je in lotingsklasse A. En hoe ik dat weet: omdat een studiegenootje zo binnen is gekomen
Deze persoon komt automatisch in klasse A terecht, omdat natuurkunde 1, wiskunde b1, scheikunde 1 en biologie 1,2 als keuzevakken worden gerekend. Bij de IB-groep wordt het gemiddelde berekend uit het gemeenschappelijke deel, het profieldeel + het hoogste cijfer uit het vrije deel (dit is dus een 8). Die 'NG-vakken' worden dus niet verwerkt in het gemiddelde.quote:Op woensdag 30 juli 2008 20:48 schreef Pyjama het volgende:
[..]
Wat je zegt over die klasse A klopt volgens mij niet. Ik ken iemand die dat geprobeerd heeft, en die kwam in klasse D terecht. Ik kan het me ook niet voorstellen, dan zou iedereen die geneeskunde wil studeren maar moeite heeft met de exacte vakken dat doen.
Ik ben het wel met je eens dat wat ze met ''oude stijl'' bedoelen niet op TS van toepassing is. Oude stijl is in dit geval nog van voor de tweede fase.
quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 22:21 schreef Marieke12 het volgende:
dat maakt niks uit voor lotingsstudies: je geeft je voor 15 mei op voor een lotingsstudie. In mei/juni krijg je bericht voor welke studies geloot gaat worden en bij die formulieren zit ook een kaartje waarop staat "verlate verzending". Hier kun je op aangeven dat je bijv pas uiterlijk 1 september al je cijfers weet (en dus of je geslaagd bent). Dus je kan gewoon staatsexamen doen en opgeven voor een lotingsstudie.
Ik heb eerst havo gedaan waar ik in 4&5 havo alleen maar Frans 1 had en geen Duits. Toen ik 5/6 VWO op de vavo had moest ik ook duits oppakken. Ik heb in de zomer een beetje bijgestudeerd en uiteindelijk met een 7 afgesloten.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 22:46 schreef yvonneesgirl het volgende:
Nou nourguy01 moet je helaas teleurstellen.
Na een uur lang met de ibgroep te hebben gepraat heb ik het volgende begrepen.
Je kan als je vwo wil doen voor 2009 niet frans 1 of duits 1 laten vallen ze zijn verplicht.
Alleen als je kan aantonen dat je minder dan 5 jaar in Nederland woont of nooit eerder frans of duits hebt gehad
kunnen ze je vrijstelling geven.
als je het in 2010 gaat doen mag het wel
Volgens mij waren het twee onderwerpen. Niet dat het daarom lastig is trouwens.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 22:54 schreef alors het volgende:
Nou frans of duits 1 stelt echt geen ruk voor.
Je hoeft geen examen te doen en hoeft maar voor 1 onderwerp te kiezen: of spreken of luisteren of schrijven of lezen. Laatste is natuurlijk een eitje. Dat vak zou echt wel het laatste zijn waar ik me druk over zou maken.
dat is voor havoquote:Op woensdag 6 augustus 2008 23:38 schreef Nobu het volgende:
[..]
Volgens mij waren het twee onderwerpen. Niet dat het daarom lastig is trouwens.
Twee onderwerpen? Ik heb toch echt VWO gedaan, maar misschien heeft mijn school wel weer eens besloten dat we wat extra's mochten gaan doen. Dat deden ze wel vaker namelijk.quote:
Ik hoefde maar 1 onderdeel te doen. Heb het wel in 1 jaar gedaan.. Maar ik zou toch zweren dat ik dat ook ergens gelezen had.quote:Op donderdag 7 augustus 2008 16:32 schreef Nobu het volgende:
[..]
Twee onderwerpen? Ik heb toch echt VWO gedaan, maar misschien heeft mijn school wel weer eens besloten dat we wat extra's mochten gaan doen. Dat deden ze wel vaker namelijk.
http://www.rug.nl/let/ond(...)cDagDstudies?lang=nlquote:Erwin de Vries (leraar Duits aan het Willem Lodewijk Gymnasium in Groningen en vertegenwoordiger van het platform Heelmeesters) had als onderwerp: Duits – een onderschat vak. Hij noemde het een flater van de eerste orde dat men in 1999 het vak Duits op school in stukken heeft verdeeld. Vwo-leerlingen die Duits 1 kiezen, leren nu alleen lezen (havo-leerlingen leren spreken en luisteren), en vwo-leerlingen die Duits 2 kiezen, leren spreken, luisteren en schrijven (havo-leerlingen leren lezen en schrijven). Op die manier is het vak Duits volgens De Vries eenzijdig en frustrerend geworden.
Je krijgt niets omdat je al een startkwalificatie hebt waarschijnlijk.quote:Op zondag 17 augustus 2008 16:02 schreef Nouwk het volgende:
Ik heb eigenlijk ook een vraag over VAVO Vwo, maar dan toch net een slagje anders.
Ik ben zojuist uitgeloot voor mijn studie Geneeskunde en hoewel ik nu nog herexamen heb gedaan (Pilot-school) heb ik besloten niet meer voor Geneeskunde te gaan maar voor International Business and Management. Nu wil ik eigenlijk een jaartje EM doen als tussenjaartje om zo ook wat geld te verdienen.
Nu lees ik echter op de site van het ROC hier in de buurt dat vaak overheidsfinanciering mogelijk is. Iemand hier ervaring mee? Reiskostenvergoeding? Boeken vergoed? Etc? Ik heb werkelijk geen idee wat dit inhoudt en krijg ook geen antwoordmailtje terug van het ROC. Kosten zijn namelijk wel belangrijk, anders ga ik alleen een jaar werken en dan International Business and Management of gewone bedrijfskunde doen.
De hoogte van een tegemoetkoming scholieren hangt ook af van het inkomen van je ouders, geloof ik. Die 100 euro krijg je in ieder geval (bij fulltime naar school gaan, bij parttime krijg je eenmalig 500 euro) en de rest hangt dan van de hoogte van het inkomen van je ouders af. Ik weet niet tot welke leeftijd dit geldt trouwens.quote:Op zondag 17 augustus 2008 17:44 schreef alors het volgende:
Je krijgt wel gewoon tegemoetkoming scholieren (als 18 of ouder bent) zo'n 100 euro per maand en dan kun je nog aanvullende en schoolkosten vergoeding krijgen, totaal zo'n 280 euro geloof ik.
Sommige ROC's worden gesubsidieerd en hebben schoolgeld van 975 euro, andere hanteren bv 400 euro per vak.
Dan moet je volgens mij wel voltijd doen en niet een paar vakken.quote:Op zondag 17 augustus 2008 17:44 schreef alors het volgende:
Je krijgt wel gewoon tegemoetkoming scholieren (als 18 of ouder bent) zo'n 100 euro per maand en dan kun je nog aanvullende en schoolkosten vergoeding krijgen, totaal zo'n 280 euro geloof ik.
Dat klopt iddquote:Op zondag 17 augustus 2008 23:05 schreef Nobu het volgende:
[..]
Dan moet je volgens mij wel voltijd doen en niet een paar vakken.
Ik deed vorig jaar deeltijd vavo/vwo, 4 vakken. En heb een eenmalige vergoeding gekregen van ongeveer 500 euries, om mijn schoolkosten te bekostigen. Die waren niet veel meer, de gemeente heeft verder de schoolkosten voor mij bekostigd.quote:Op zondag 17 augustus 2008 23:05 schreef Nobu het volgende:
[..]
Dan moet je volgens mij wel voltijd doen en niet een paar vakken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |