Ik werk vlak naast de Amsterdamse Poort, en het valt me al een poosje op dat je daar dus met geen mogelijkheid rond kan lopen om jezelf van eten te voorzien zonder dat je door een of ander kansloos gedrocht wordt benaderd met een zo stupide mogelijke vraag.
Na een weekje merk je dan een beetje hoe dat spelletje in elkaar zit he? Je loopt daar, niets vermoedend de adonis uit te hangen, en vanuit de verte voel je dan twee priemende oogjes prikken, wachtend tot je even oog contact maakt om vervolgens als een jaguar toe te slaan en je ergens een boom in the hijsen.
Vandaag trof ik er een die wel bijzonder representatief was voor de vrouwelijke soort van deze onmensachtige. Niet al te begiftigd
op het gebied van, al te lang of al te dun. Grote grijns op d'r smoelwerk en - in de fractie dat mijn blik de hare kruiste - een blik vervuld van hoop alsmede uitzicht op een menswaardig bestaan en een hygienische revolutie op het moederschip.
Godverdomme, denk ik nog bij mezelf terwijl ik een ontwijkende manoeuvre inzet. Maar het was te laat. In soort-van-slow-motion opent haar mond zich, het omgevingsgeluid opslokkend als ware het mijn levensvreugd.
"WIE IS NOUW UW AWWERGWOOTSJTE HEEEEELD???"
"Adolf Hitler" zeg ik in een poging de kleine sloopkogel alsnog te ontwijken.
Krijg ik me toch een grote bek van Miss World (qua omtrek althans)
Klacht: mensen die in hele drommen het winkelcentrum bevuilen met goede doelen, krant abbo's en joost mag weten wat men heden ten dage pleegt te slijten aan argeloze voorbijgangers.