quote:
Op woensdag 10 september 2008 09:44 schreef the_RAVEN het volgende:turkije dacht ik te lezen vorige keer.
Wat heb je allemaal aan bewerking met die fotos gedaan?
Dat heb je goed onthouden. Ik heb de foto's donkerder gemaakt omdat ik vergeten was om mijn diafragma zo klein mogelijk te zetten, waardoor de foto's dus te licht waren

Dus als je onweer wilt fotograferen, gebruik een statief, ISO zo laag mogelijk, diafragma zo klein mogelijk, sluitertijd maximaal, focus op oneindig, geen flitser (

) en hopen dat je een bliksemschicht te pakken krijgt. Gebruik, als je een gammele statief hebt zoals ik, ook de zelfontspanner van 2 seconden zodat de boel niet beweegt bij het indrukken van de ontspanner. Wat je eventueel kunt doen is je lens afdekken met een stukje karton als je je bliksemschicht te pakken hebt. Hiermee voorkom je dat je foto onnodig extra belicht wordt, want we willen immers zo min mogelijk omgevingslicht vastleggen. Het verdient daarom ook de voorkeur om een zo donker mogelijke plek uit te zoeken. Helaas had ik dat niet, waardoor je linksonderin een oranje raamwerk ziet op mijn foto's, en dat is toch weer een smet op een voor de rest prachtige foto.
Saillant detail:
Toen ik de bovenstaande foto's aan het maken was kwam er een 2e fotograaf met een Nikon D80. Hij keek even naar mijn camera, een Canon Powershot S5, en zei vrijwel direct dat hij betere foto's zou kunnen maken met zijn dSLR dan mijn high-end compactcamera. Hij merkte op dat hij helaas geen statief en flitser (

!) bij zich had. Zijn compagnon merkte op dat hij juist geen flitser moest gebruiken. Ik heb hem ook maar uitgelegd dat het knap lastig is om met een flitser een bliksemschicht te belichten. Natuurlijk was ik wel benieuwd wat het verschil in kwaliteit zou zijn tussen een high-end compact en een dSLR in geval van onweersfotografie. Dus ik leende hem mijn statief uit en liet hem even
prutsen zijn gang gaan. Toen ik de indruk kreeg dat hij niet wist hoe je onweer fotografeert heb ik hem de eerder genoemde instellingen uitgelegd. Nu ben ik niet echt bekend met Nikon camera's, maar ik zag toch echt duidelijk dat hij met Av en TV priority zat te pielen. Ik zeg nog: "Je moet hem handmatig instellen met een zo lang mogelijke sluitertijd, bij voorkeur Bulb, waardoor het niet nodig is om je lens af te dekken nadat je een bliksemschicht te pakken hebt". Kennelijk was dat voor hem abacadabra, waardoor ik de indruk kreeg dat hij een beginner was die een te hoog gegrepen camera heeft gekocht. Dus ik vroeg of hij die camera pas gekocht had. Nee joh, hij fotografeerde al heel lang! Ja, op automaat zeker

Uiteindelijk gaf hij het op en zou hij een andere keer uitzoeken hoe je de boel instelt.
Wat hebben we dus hieruit geleerd? Het is de fotograaf die de foto maakt, niet het toestel. En dat blijkt maar weer eens bij iets specifieks als onweersfotografie .......