Het kan zijn dat het beestje een mijt oid heeft opgepikt,quote:Op vrijdag 25 juli 2008 14:03 schreef deedeetee het volgende:
Onze kanariepiet Bennie is van de ene dag op de andere in de rui gegaan. Alles zat opeens vol veertjes. Hij leek wel ontploft![]()
Nu heft hij kale rode plekken boven aan zijn schoudetjes en geen lange staartveren meer. We hebben al vitamines voor hem gehaald. Hij krijgt elke dag ei voer en vers groenvoer.
Ik ben erg ongerust over dat arme vogeltje, is er nog meer dat er gedaan kan worden om hem te helpen ?
De ander kanarie is al weken in de rui maar op de normale manier : veertje voor veertje![]()
Mijn zoon, op wiens kamer Bennie staat is erg ongerust dat Bennie dit niet gaat overleven. Bennie pikt ook regelmatig aan zijn kale plekken op z'n vleugeltjes.
Komt vaker voor, omdat je het raam nu wrs wat vaker open hebt staan, er zijn nog wel meer mogelijkheden, er staat hier dat de mijten 's nacht de vogel aanvallen, wat je kunt doen is een zitstok meenemen naar de dierenarts en het vogeltje even laten zien, die kan ook eventueel een vitamine injectie geven om het beestje er wat beter weer bovenop te helpen.quote:MIJTEN.
De mijten die het meest voorkomen bij vogels zijn de Rode Bloedmijt (Dermanyssus) en de Noorse Vogelmijt (Ornithonyssus). De mijten komen voor bij allerlei vogels. De infectie wordt vaak verspreid door wilde vogels. De Rode Bloedmijt is vooral actief in de zomer en nazomer (bij hoge buitentemperatuur). De Noorse Vogelmijt kan het hele jaar problemen geven.
Problemen die veroorzaakt worden door mijten bestaan vaak uit onrust in de kooi. De vogels zitten vaak te krabben, schuren en pikken in hun verenkleed, wat daardoor rommelig eruit gaat zien. De mijten zitten graag in het nestmateriaal. Daardoor worden de vogels, steeds als zij op het nest komen aangevallen door de mijten. Dit resulteert in slechte broedzorg en slechte kweek.
De diagnose kan gesteld worden door microscopisch onderzoek van stof uit spleten, kieren, naden, onderkant van zitstokken en nestmateriaal. Overdag is de mijt niet aanwezig op de vogel. Het heeft dus geen zin om met het dier naar de dierenarts te gaan.
Mijten kunnen bestreden worden met bestrijdingsmiddelen. De middelen die behoren tot de groep Pyrethroïden zijn veilig en worden snel afgebroken in het milieu. Pulvex is een van deze middelen. Het is een poeder dat met behulp van een zoutvaatje gestrooid kan worden in kieren, naden en spleten. Ook de vogels zelf kan licht bepoederd worden. Deze behandeling moet herhaald worden
(na 5 dagen bij een buitentemperatuur van boven de 20 graden C., na 7 dagen bij een temperatuur tussen 12 en 20 graden en na 14 dagen bij een temperatuur beneden de 12 graden C.) Het is verstandig om voor de behandeling al het nestmateriaal te verwijderen en de zitstokken te desinfecteren.
In principe wel, als je dan goed kijkt zitten er bruine of zwarte hele kleine spikkeltjes op de doek, dan weet je zeker dat het mijten zijn, ik denk dat de DA dat wel kan zien aan een zitstok, daar verbergen ze zich vaak, de pest is dat mijten zorgen voor bloedarmoede en jeuk, dat kan een DA ook wel vaststellen zonder dat hij weet welke mijt het is, ik denk dat je er wel even mee heen moet, kanaries zijn heel erg teer wbt ziektes.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 14:41 schreef deedeetee het volgende:
Aan mijt hadden wij ook al gedacht, om zeker te weten of dat geval is werd ons aangeraden om een vochtige witte doek over de kooi te hangen. Geeft zoiets idd uitsluitsel ?
Ik zou naar de kruidvat gaan, daar hangt niet zo'n parfumluchtquote:
Een beetje een kip en ei verhaal, als een vogel in de rui is dan is het met de weerstand wat minder, de vogel moet immers veren aan gaan maken, je ziet vaak dat als ze ziek worden ze vaak in de rui zijn.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 14:59 schreef deedeetee het volgende:
Maar is het niet wel erg toevallig dat die explosieve rui en de mijt zich tegelijkertijd voordoen ? Waar komt die mijt trouwens vandaan ?
Zelf dacht ik dat de problemen gewoon zijn ontstaan omdat het diertje ineens alle veertjes laat vallen. Daarom ging ik meteen vitamines halen.
Ik zou de kooi zeker een goede beurt geven, misschien kan Bennie zo lang even in een klein doosje zitten? Als je schoonmaakt met schoonmaakazijn en warm water (wel goed naspoelen!) dan haal je de parasieten gegarandeerd weg, ik zou de vogels wel even (zo mogelijk) gescheiden houden en die andere zeker ook behandelen.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 15:40 schreef deedeetee het volgende:
Goed idee, mijn zoon gaat meteen naar de dierenwinkel voor anti-parasiet
Ik wil de kooi ook graag een grote beurt geven maar dan moet ik die mee naar beneden nemen en misschien word dat gesjouw Bennie teveel ?
Misschien een goed idee om de andere piet ook maar gelijk hetzelfde anti-parasiet medicijn geven ?
Fijn dat je ons hiermee op weg helpt overgens
Dat anti parasitaire middel zijn druppels die je preventief geeft, net als van die druppels in de nek tegen vlooien bij honden en katten.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 16:09 schreef Cat22 het volgende:
Zou je niet eerst naar de DA gaan? Die kan met een simpel testje aantonen of Bennie een mijt of parasiet heeft. Voor je het weet zit je het beestje de verkeerde medicijnen te geven. Onnodig en misschien zelfs wel gevaarlijk.
Fijn zo, constant gekriebel is ook niets.quote:Op zondag 27 juli 2008 09:59 schreef deedeetee het volgende:
update : hij hipt vrolijk rond en pikt niet meer.![]()
hij is nog wel errug káál
ja hoorquote:Op maandag 28 juli 2008 13:33 schreef Swetsenegger het volgende:
Het beest verveelt zich en gaat zichzelf kaalpikken.
Milde humor om de verveling te verdrijven. Ik ben geen kanariepiet, dus ik heb zo m'n eigen dingen.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |