abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 25 juli 2008 @ 14:03:43 #1
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_60341507
Onze kanariepiet Bennie is van de ene dag op de andere in de rui gegaan. Alles zat opeens vol veertjes. Hij leek wel ontploft

Nu heft hij kale rode plekken boven aan zijn schoudetjes en geen lange staartveren meer. We hebben al vitamines voor hem gehaald. Hij krijgt elke dag ei voer en vers groenvoer.

Ik ben erg ongerust over dat arme vogeltje, is er nog meer dat er gedaan kan worden om hem te helpen ?

De ander kanarie is al weken in de rui maar op de normale manier : veertje voor veertje

Mijn zoon, op wiens kamer Bennie staat is erg ongerust dat Bennie dit niet gaat overleven. Bennie pikt ook regelmatig aan zijn kale plekken op z'n vleugeltjes.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  vrijdag 25 juli 2008 @ 14:09:15 #2
164571 Sneeuwvlok
Groetjes, veldmuis
pi_60341683
pics
  vrijdag 25 juli 2008 @ 14:11:45 #3
145755 kahaarin
You are my sunshine......
pi_60341748
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 14:03 schreef deedeetee het volgende:
Onze kanariepiet Bennie is van de ene dag op de andere in de rui gegaan. Alles zat opeens vol veertjes. Hij leek wel ontploft

Nu heft hij kale rode plekken boven aan zijn schoudetjes en geen lange staartveren meer. We hebben al vitamines voor hem gehaald. Hij krijgt elke dag ei voer en vers groenvoer.

Ik ben erg ongerust over dat arme vogeltje, is er nog meer dat er gedaan kan worden om hem te helpen ?

De ander kanarie is al weken in de rui maar op de normale manier : veertje voor veertje

Mijn zoon, op wiens kamer Bennie staat is erg ongerust dat Bennie dit niet gaat overleven. Bennie pikt ook regelmatig aan zijn kale plekken op z'n vleugeltjes.
Het kan zijn dat het beestje een mijt oid heeft opgepikt,
http://home.wanadoo.nl/bendoensen/bendoensen/ziektes.htm
quote:
MIJTEN.

De mijten die het meest voorkomen bij vogels zijn de Rode Bloedmijt (Dermanyssus) en de Noorse Vogelmijt (Ornithonyssus). De mijten komen voor bij allerlei vogels. De infectie wordt vaak verspreid door wilde vogels. De Rode Bloedmijt is vooral actief in de zomer en nazomer (bij hoge buitentemperatuur). De Noorse Vogelmijt kan het hele jaar problemen geven.

Problemen die veroorzaakt worden door mijten bestaan vaak uit onrust in de kooi. De vogels zitten vaak te krabben, schuren en pikken in hun verenkleed, wat daardoor rommelig eruit gaat zien. De mijten zitten graag in het nestmateriaal. Daardoor worden de vogels, steeds als zij op het nest komen aangevallen door de mijten. Dit resulteert in slechte broedzorg en slechte kweek.

De diagnose kan gesteld worden door microscopisch onderzoek van stof uit spleten, kieren, naden, onderkant van zitstokken en nestmateriaal. Overdag is de mijt niet aanwezig op de vogel. Het heeft dus geen zin om met het dier naar de dierenarts te gaan.

Mijten kunnen bestreden worden met bestrijdingsmiddelen. De middelen die behoren tot de groep Pyrethroïden zijn veilig en worden snel afgebroken in het milieu. Pulvex is een van deze middelen. Het is een poeder dat met behulp van een zoutvaatje gestrooid kan worden in kieren, naden en spleten. Ook de vogels zelf kan licht bepoederd worden. Deze behandeling moet herhaald worden

(na 5 dagen bij een buitentemperatuur van boven de 20 graden C., na 7 dagen bij een temperatuur tussen 12 en 20 graden en na 14 dagen bij een temperatuur beneden de 12 graden C.) Het is verstandig om voor de behandeling al het nestmateriaal te verwijderen en de zitstokken te desinfecteren.
Komt vaker voor, omdat je het raam nu wrs wat vaker open hebt staan, er zijn nog wel meer mogelijkheden, er staat hier dat de mijten 's nacht de vogel aanvallen, wat je kunt doen is een zitstok meenemen naar de dierenarts en het vogeltje even laten zien, die kan ook eventueel een vitamine injectie geven om het beestje er wat beter weer bovenop te helpen.

Als je even bij de dierenwinkel een doosje haalt om hem te vervoeren heeft hij het minst last van het transport, de vogel in de kooi laten zitten en alles meenemen kan zorgen voor paniek, dan kan hij zich bezeren. Sterkte ermee iig, en beterschap voor het beessie.
be nice or go away
  vrijdag 25 juli 2008 @ 14:41:23 #4
78780 deedeetee
pi_60342513
Aan mijt hadden wij ook al gedacht, om zeker te weten of dat geval is werd ons aangeraden om een vochtige witte doek over de kooi te hangen. Geeft zoiets idd uitsluitsel ?
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 25 juli 2008 @ 14:43:07 #5
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_60342555
DA misschien een opite?
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  vrijdag 25 juli 2008 @ 14:46:28 #6
145755 kahaarin
pi_60342639
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 14:41 schreef deedeetee het volgende:
Aan mijt hadden wij ook al gedacht, om zeker te weten of dat geval is werd ons aangeraden om een vochtige witte doek over de kooi te hangen. Geeft zoiets idd uitsluitsel ?
In principe wel, als je dan goed kijkt zitten er bruine of zwarte hele kleine spikkeltjes op de doek, dan weet je zeker dat het mijten zijn, ik denk dat de DA dat wel kan zien aan een zitstok, daar verbergen ze zich vaak, de pest is dat mijten zorgen voor bloedarmoede en jeuk, dat kan een DA ook wel vaststellen zonder dat hij weet welke mijt het is, ik denk dat je er wel even mee heen moet, kanaries zijn heel erg teer wbt ziektes.
be nice or go away
  vrijdag 25 juli 2008 @ 14:59:41 #7
78780 deedeetee
pi_60342893
Maar is het niet wel erg toevallig dat die explosieve rui en de mijt zich tegelijkertijd voordoen ? Waar komt die mijt trouwens vandaan ?
Zelf dacht ik dat de problemen gewoon zijn ontstaan omdat het diertje ineens alle veertjes laat vallen. Daarom ging ik meteen vitamines halen.
pi_60342959
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 14:43 schreef Netsplitter het volgende:
DA misschien een opite?
Ik zou naar de kruidvat gaan, daar hangt niet zo'n parfumlucht
La derecha oprime, la izquierda libera
  vrijdag 25 juli 2008 @ 15:09:29 #9
145755 kahaarin
pi_60343135
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 14:59 schreef deedeetee het volgende:
Maar is het niet wel erg toevallig dat die explosieve rui en de mijt zich tegelijkertijd voordoen ? Waar komt die mijt trouwens vandaan ?
Zelf dacht ik dat de problemen gewoon zijn ontstaan omdat het diertje ineens alle veertjes laat vallen. Daarom ging ik meteen vitamines halen.
Een beetje een kip en ei verhaal, als een vogel in de rui is dan is het met de weerstand wat minder, de vogel moet immers veren aan gaan maken, je ziet vaak dat als ze ziek worden ze vaak in de rui zijn.
Explosieve rui is meestal een teken dat het beest iets anders onder de leden heeft.
Vooral die rode kale plekken en dat pikken in de vleugels is heel typisch voor een parasitaire infectie, vitamines is altijd goed voor een zieke vogel.
Heb je dit wel eens gedaan?

http://www.hobbyvogels.nl/medicijnen.htm

Wij druppelen in de zomermaanden ook, omdat ze dan buiten staan bij lekker weer, als je zelf wil dokteren is dit misschien een goed idee, icm vitamines en eivoer inderdaad, maar ik ben bang dat je ook iets moet hebben om de parasieten weg te laten gaan, in mijn vorige link staat de naam van dat dierengeneesmiddel.
Zelf zou ik met het dier naar de DA gaan en daarna als hij weer beter is die druppels gebruiken.

Ik weet zo niet wat er met hem aan de hand is, het lijkt op parasietjes maar ik denk dat even naar de DA en medicijnen halen de beste optie is.

Edit: ik bedoel de anti-parasiet, het tweede plaatje.
be nice or go away
  vrijdag 25 juli 2008 @ 15:40:14 #10
78780 deedeetee
pi_60343826
Goed idee, mijn zoon gaat meteen naar de dierenwinkel voor anti-parasiet

Ik wil de kooi ook graag een grote beurt geven maar dan moet ik die mee naar beneden nemen en misschien word dat gesjouw Bennie teveel ?

Misschien een goed idee om de andere piet ook maar gelijk hetzelfde anti-parasiet medicijn geven ?

Fijn dat je ons hiermee op weg helpt overgens
  vrijdag 25 juli 2008 @ 15:50:12 #11
145755 kahaarin
pi_60344057
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 15:40 schreef deedeetee het volgende:
Goed idee, mijn zoon gaat meteen naar de dierenwinkel voor anti-parasiet

Ik wil de kooi ook graag een grote beurt geven maar dan moet ik die mee naar beneden nemen en misschien word dat gesjouw Bennie teveel ?

Misschien een goed idee om de andere piet ook maar gelijk hetzelfde anti-parasiet medicijn geven ?

Fijn dat je ons hiermee op weg helpt overgens
Ik zou de kooi zeker een goede beurt geven, misschien kan Bennie zo lang even in een klein doosje zitten? Als je schoonmaakt met schoonmaakazijn en warm water (wel goed naspoelen!) dan haal je de parasieten gegarandeerd weg, ik zou de vogels wel even (zo mogelijk) gescheiden houden en die andere zeker ook behandelen.
Preventie is beter dan genezen.

Allesreiniger op basis van soda doet dit ook trouwens, maar altijd heel goed naspoelen, onder de stromende kraan met heet water, schoonmaakmiddelen zijn niet goed voor vogels.

Als Bennie het leuk vind (en alleen dan) zou je kunnen proberen om hem eens zachtjes af te sproeien met de plantenspuit, lauwwarm water er in, dat wil ook nog wel eens helpen tegen jeuk.

NP, ik ben zelf gek op mijn vogels, ik heb al dwergpapegaaitjes sinds dat ik 3 jaar oud was, en dat is langer dan ik wil toegeven.
be nice or go away
pi_60344439
Zou je niet eerst naar de DA gaan? Die kan met een simpel testje aantonen of Bennie een mijt of parasiet heeft. Voor je het weet zit je het beestje de verkeerde medicijnen te geven. Onnodig en misschien zelfs wel gevaarlijk.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  vrijdag 25 juli 2008 @ 16:13:07 #13
145755 kahaarin
pi_60344505
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 16:09 schreef Cat22 het volgende:
Zou je niet eerst naar de DA gaan? Die kan met een simpel testje aantonen of Bennie een mijt of parasiet heeft. Voor je het weet zit je het beestje de verkeerde medicijnen te geven. Onnodig en misschien zelfs wel gevaarlijk.
Dat anti parasitaire middel zijn druppels die je preventief geeft, net als van die druppels in de nek tegen vlooien bij honden en katten.
Het is dus een aanrader om dat zowiezo te doen.
be nice or go away
  vrijdag 25 juli 2008 @ 16:40:45 #14
78780 deedeetee
pi_60345139
Ik heb 't middel en ga het nu proberen, als het diertje vergaat van de jeuk en ik kan 'm er nu meteen vanaf helpen ga ik echt niet langer wachten.

Ben vroeger wel 'ns met een parkietje naar de DA geweest en dat had bepaald niet het gewenste resultaat. Zo'n gang naar de DA is niet alles zalig makend.
  zondag 27 juli 2008 @ 09:59:25 #15
78780 deedeetee
pi_60374168
update : hij hipt vrolijk rond en pikt niet meer.

hij is nog wel errug káál
  zondag 27 juli 2008 @ 10:11:17 #16
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_60374262

Zoiets?
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
  zondag 27 juli 2008 @ 11:54:01 #17
145755 kahaarin
pi_60375218
quote:
Op zondag 27 juli 2008 09:59 schreef deedeetee het volgende:
update : hij hipt vrolijk rond en pikt niet meer.

hij is nog wel errug káál
Fijn zo, constant gekriebel is ook niets.

Veertjes komen wel weer als het beest zich maar een beetje meer happy voelt en niet meer zo'n jeuk heeft, houd in de gaten dat hij goed eet en drinkt en vergeet de vitamines en het eivoer niet, je hebt ook bij de dierenwinkel wel een soort voer dat helpt bij het door de rui heen komen, je hebt verschillende merken, gewoon even vragen dus.
be nice or go away
  maandag 28 juli 2008 @ 13:32:07 #18
145755 kahaarin
pi_60394671
Deedeetee, hoe is het met Benny?
be nice or go away
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 28 juli 2008 @ 13:33:15 #19
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_60394686
Het beest verveelt zich en gaat zichzelf kaalpikken.
  maandag 28 juli 2008 @ 13:33:59 #20
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_60394701
quote:
Op maandag 28 juli 2008 13:33 schreef Swetsenegger het volgende:
Het beest verveelt zich en gaat zichzelf kaalpikken.
ja hoor
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 28 juli 2008 @ 13:35:23 #21
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_60394727
quote:
Op maandag 28 juli 2008 13:33 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

ja hoor
Wat? Veel voorkomend probleem.
  maandag 28 juli 2008 @ 13:37:14 #22
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_60394757
quote:
Op maandag 28 juli 2008 13:35 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Wat? Veel voorkomend probleem.
Ja, weet ik.
  maandag 28 juli 2008 @ 13:37:26 #23
116091 Heatseeker
ATTAMOTTAMOTTA
pi_60394764
Succes met Bennie.
Beter 1 vogel in de hand, dan geen hand.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 28 juli 2008 @ 13:37:46 #24
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_60394771
quote:
Op maandag 28 juli 2008 13:37 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Ja, weet ik.
Waarom dan je vreemde reactie?
  maandag 28 juli 2008 @ 13:39:43 #25
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_60394829
quote:
Op maandag 28 juli 2008 13:37 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Waarom dan je vreemde reactie?
Milde humor om de verveling te verdrijven. Ik ben geen kanariepiet, dus ik heb zo m'n eigen dingen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')