abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator dinsdag 22 juli 2008 @ 21:57:12 #1
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_60279963
Ik zag net op zo'n discovery-kanaal naar Beyond Tomorrow te kijken en daar hadden ze het over een nieuw soort van reisgids voor stedentripjes. Kennelijk heeft de Universiteit van Bath een nieuw digitaal systeem opgezet waarbij je via je mobiele telefoon allerlei beknopte reisgidsgegevens ontvangt als je in de buurt komt van een interessant iets.

Als je er een foto van maakt met je mobieltje, ontvangt de server ook de foto en slaat het voor je op. Gelijktijdig stuurt het meer relevante informatie over het gefotografeerde object terug naar je mobiel. Je foto's worden op tijdstip vastgelegd op de server in een mooi bestand van jou in Bath met een kaartje van de afgelegde route. Zo kun je nooit verdwalen (mobieltje werkt als GPS en stuurt je langs interessante objecten) en heb je gelijk een digitale diashow op de juiste volgorde.

Mij lijkt het vreselijk want ik verdwaal graag en laat me ook graag verrassen door wat ik dan allemaal tegenkom. Het kan er natuurlijk ook aan liggen dat ik een oude man begin te worden.

Maar wat vinden jullie van deze digitalisering?

Ik weet zeker dat er hier in TRV iemand rondloopt met een uitgesproken mening hierover.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  dinsdag 22 juli 2008 @ 22:29:02 #2
62913 Blik
The one and Only!
pi_60281369
lijkt me helemaal niks, ik loop liever door leuke buurtjes en zie zelf wel wat ik leuk vind. Voor de rest heb ik toch wel een reisgids bij
  Moderator dinsdag 22 juli 2008 @ 22:32:20 #3
45833 crew  Fogel
pi_60281531
Klinkt als een project wat ik enkele jaren geleden gespecificeerd heb (en dit jaar nog een variant daarvan)

Als onderzoeker vind ik dit een goede ontwikkeling, maar het scenario zoals je hierboven beschrijft klink trelatief saai. Ik ben zelf ook meer een type 'ik loop rond zonder kaart en zie wel waar ik terecht kom'. Maar ook op zo'n random routes wil ik wel af en toe weten wat iets is. Als ik bijvoorbeeld een foto had kunnen maken van een bordje met het woord 'Yildiz' erop in Istanbul en dan informatie had gekregen wat het was, had ik dat fijn gevonden.
Ik heb de bordjes gevolgd zonder te weten waar ik uit zo komen, kwam bij een of ander zwaar bewaakt park-achtig iets uit waar ik maar niet naar binnen ben gegeaan om vervolgens te verdwalen in een soort van militair gebied.
Als ik een waarschuwing had gekregen "als je in deze richting doorloopt, kom je in een militair gebied terecht", was ik wel een andere kant opgelopen.

In het kort: de technologie kan een goede hulp zijn om er achter te komen wat iets is, maar wat mij betreft is het niet nodig dat het me ook de weg wijst. Wat het wel kan doen is me een aanbeveling geven van andere steden die ongeveer hetzelfde te bieden hebben als de plekken in de huidige stad waar ik wat langer ben blijven hangen of waarvan ik meerdere fotos heb gemaakt.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  Moderator dinsdag 22 juli 2008 @ 22:50:06 #4
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_60282352
Ik dacht wel dat Fogel hier zou reageren.

Wat ik in de OP schetste was natuurlijk maar een korte beschrijving van wat in het programma besproken werd. Helaas stond ik net te koken dus ik kreeg er niet alles van mee.

Dus jij vindt het nog relatief saai wat ze er mee doen? Ik vond het al redelijk ver gaan met programma's die dus gebouwen op de verstuurde foto's identificeren en daarover dan terug berichten. Dat laatste is dan wel het simpelste natuurlijk. Welke mogelijkheden zie jij dan voor soortgelijke technologie?

Om uit de kosten te komen, krijg je natuurlijk wel allerlei reclame terug op je mobieltje. En verder wordt gelogd waar jij geweest bent in de stad. Uit privacyoogpunt kun je daar natuurlijk ook je vraagtekens bij zetten.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Moderator woensdag 23 juli 2008 @ 11:06:45 #5
45833 crew  Fogel
pi_60290465
Ik zal 'binnenkort' (kan zomaar een maand overheen gaan) eens een paar links naar relevante technologie en scenarios van bestaande projecten hier neer zetten.
Welke mogelijkheden ik persoonlijk voor me zie met dit soort technologie vertel ik zogauw een van mijn projecten openbaar wordt
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  woensdag 23 juli 2008 @ 14:00:58 #6
159094 Jack.
Verdwaalde Belg
pi_60294750
Voor steden kan ik me wel voorstellen dat het een succes wordt.
Niet meer sleuren met reisgidsen en kaarten om de route te vinden.
Gewoon GSM aan, en dan naar een vast adres surfen ofzo waar je de informatie van de stad waarin je op dat moment bevindt te zien kijgt, inclusief kaartje met zo'n stipje waar je op dat moment bent.
Dan kan je zien wat er zoals te zien valt in de stad (informatie), en waar ze liggen op de kaart (locatie).

Het zien van de gevolgde weg vind ik minder interessant, misschien om nadien te verwerken in een fotoalbum ofzo, maar op het moment zelf heeft het weinig waarde volgens mij.

Het klopt wel dat je op die manier minder het ongekende zal tegenkomen omdat je een zekere route aflegt zonder kans op verdwalen (of toch zeer klein). Dus die kleine steegjes etc kom je dan niet meer tegen, maar goed als je degelijk kaart kan lezen kom je die ook niet tegen (want dan verdwaal je ook niet). En voor de lol willekeurige straatjes ingaan kan iedereen, zelfs met digitale reisgids, daar kies je op dat moment zelf voor en daarvoor hoef je heus niet eerst te verdwalen
pi_60308479
We leven toch in 2008 ? Reisgidsen met een kleine CD erbij voor installatie op een PDA zijn er sinds 2001. PDF reisgidsen krijg je ook al een aantal jaar gratis bij de low cost maatschappijen bij je boeking en sinds de komst van google earth kun je je hele reis virtueel maken; als je daar de overlays met hotels, bezienswaardigheden of vervoeropties aanklikt hoef je in combinatie met een GPS PDA nooit meer te verdwalen.

Een programma dat beelden herkent is dus al weer lang ingehaald door de steeds goedkoper en nauwkeurig wordende GPS techniek. Leuk voor het bedrijf dat de beelden verzamelt om later een digitale wereld mee te creeren, maar voor de gebruiker voegt het niets meer toe aan wat er al is.

Fotocamera's met een GPS ontvanger erin bestaan ook al en zullen ook steeds gangbaarder worden, zodat geocaching ook weer een nieuwe dimensie krijgt
  woensdag 23 juli 2008 @ 23:09:54 #8
155616 Proximo
For god, king & country
pi_60308638
Een digitale lonely planet/capitool lijkt me wel handig (eigenlijk liever het boekje) maar om constant lastig gevallen te worden met allerlei informatie lijkt me niks
Life is visceral, rather than intellectual. And the most visceral practitioners of life are those who characterise themselves as “intellectuals”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')