FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / spoed help motor draaid niet naar swap
menmuldervrijdag 18 juli 2008 @ 20:22
In mijn golfje 3 1.4 heb ik vandaag een ander motortje gezet. Van de oude motor heb ik het complete inlaat spruitstuk inc injectie overgezet. Verder heb ik de ontsteking overgezet aangezien deze niet op de motor zat. Ik heb de onsteking zo gezet dat de krukaspoelie op de markeering staat. En de rotor dan precies gezet met het streepje op het verdeelhuis. Maar hij start niet

Motor krijgt benzine, tenminste als ik de injectoren loshaal en de motor start komt er benzine uit.

De bougies vonken, tevens ter controle de bougies van de oude motor overgezet. Aan de volgorde van de kabels is niks veranderd deze niet los gehad. Kabels zijn ook goed, nooit problemen mee gehad op de oude motor. De ontsteking ook gebrobeerd om te draaien stukje naar links, stukje naar echts geen effect.

Wie heeft er ideeen????
Metalfrostvrijdag 18 juli 2008 @ 20:24
De inburgeringscursus van Rita Verdonk volgen en vooral extra toetsing met betrekking tot het correct schrijven in de Nederlandse Taal.

O/T: Startmotor verrot?
Dr_Flashvrijdag 18 juli 2008 @ 20:27
kankerlemming
menmuldervrijdag 18 juli 2008 @ 21:20
De motor draait wel gewoon rond, vonkt en de injectoren geven benzine
MetalMikevrijdag 18 juli 2008 @ 23:02
Misschien moet je een clubje oprichten samen met Turquaz52
Sjabbazaterdag 19 juli 2008 @ 08:35
Startblokkering
menmulderzaterdag 19 juli 2008 @ 09:00
computer en alles is blijven zitten, alleen het draaiende gedeelte is dus vervangen en exact hetzelfde als de oude motor
menmulderzaterdag 19 juli 2008 @ 09:46
zou het eventueel de hall gever kunnen zijn en hoe test ik deze?
vannellezaterdag 19 juli 2008 @ 10:44
Heb je de as van de ontsteking niet 180 graden verkeerd staan?
Herr.Flickzaterdag 19 juli 2008 @ 14:32
quote:
Op zaterdag 19 juli 2008 10:44 schreef vannelle het volgende:
Heb je de as van de ontsteking niet 180 graden verkeerd staan?
Waarschijnlijk wel...

TS: je kan het gewoon even snel proberen door de bougiekabels op de verdelerkap even kruislings te verwisselen.
menmulderzaterdag 19 juli 2008 @ 14:57
Mhh op een ander forum kwamen ze met het volgende idee. Er zitten hydraulische kleppen in de motor. Omdat deze natuurlijk een tijd stil hebben gestaan in de sloop auto. Kan het zo zijn dat de kleppen nu helemaal niet, of bijna niet op en neer gaan. Oplossing zou zijn of aanslepen. Of zonder bougie's en brandstof een tijdje doorstarten zodat er olie in de klepstoters komt
Herr.Flickzaterdag 19 juli 2008 @ 15:30
quote:
Op zaterdag 19 juli 2008 14:57 schreef menmulder het volgende:
Mhh op een ander forum kwamen ze met het volgende idee. Er zitten hydraulische kleppen in de motor. Omdat deze natuurlijk een tijd stil hebben gestaan in de sloop auto. Kan het zo zijn dat de kleppen nu helemaal niet, of bijna niet op en neer gaan. Oplossing zou zijn of aanslepen. Of zonder bougie's en brandstof een tijdje doorstarten zodat er olie in de klepstoters komt
Een klepstoter zal als die lang niet gebruikt word eerder te slap worden ipv. te hard, of je moet de kop gedemonteerd hebben zonder de stoters leeg te persen.

Kabels al omgedraaid?

Turquaz52zaterdag 19 juli 2008 @ 16:07
Welcome to the club..
vannellezaterdag 19 juli 2008 @ 16:12
Als de klepstoters te hard zouden zijn komt er iig brandstof in de cilinder en zou je op z'n minst een zwakke plof mogen verwachten.
Als de stoters te zacht zijn zodat de kleppen niet bediend worden krijg je'm met starten ws. niet eens rond.
Ook ik hou het nog ff op ontstekingstijdstip.
menmulderzaterdag 19 juli 2008 @ 16:54
Mhh maar als ze dus te zacht zijn, dan worden de kleppen niet bedient. Heb wel vaker een motor gehad waarbij de ontsteking niet goed stond en dan hoor je op zijn minst af en toe een goede plof. Dus naar mijn idee komt de benzine niet in de zuigers aan. De bougies zijn ook niet nat, terwijl als ik de injectoren loshaal er wel benzine uitspuit.
DonJameszaterdag 19 juli 2008 @ 18:04
Loopt 'ie wel met een busje startpilote?
Hyperdudezaterdag 19 juli 2008 @ 18:12
quote:
Op zaterdag 19 juli 2008 16:54 schreef menmulder het volgende:
Mhh maar als ze dus te zacht zijn, dan worden de kleppen niet bedient.
Hydraulische kleppen/klepstoters hebben volgens mij een stelbereik dat veel kleiner is dan de max. lift van de nokkenas. Dan zou er toch nog steeds mengsel in de verbrandingsruimte moeten komen!?
menmulderzaterdag 19 juli 2008 @ 19:26
Nee zelfs met startspul loopt die niet. Ontsteking nu precies zo gezet zoals het boekje voorschrijft moet dus goed staan. Als ik de motor met de hand probeer rond te draaien (krukaspoeplie) lukt dit bij de nieuwe motor ook niet. Alleen met een grote ratel. Bij de oude motor kon je met wat kracht de motor ook met de hand wel ronddraaien. Dit zou eventueel kunnen bevestigen dat de kleppen niet open gaan
Quint24zaterdag 19 juli 2008 @ 20:42
of je hebt een slechte motor te pakken van de sloop.
vannellezaterdag 19 juli 2008 @ 20:53
quote:
Op zaterdag 19 juli 2008 19:26 schreef menmulder het volgende:
Nee zelfs met startspul loopt die niet. Ontsteking nu precies zo gezet zoals het boekje voorschrijft moet dus goed staan [quote]

Heb je nou al gecontroleerd of de ontsteking 180 graden verdraaid is of niet?
En wat hoor je precies als je probeert te starten? Alleen ronddraaiende motor of ook nog lichtelijk gemotiveerde plofjes op de achtergrond?

[quote]Op zaterdag 19 juli 2008 19:26 schreef menmulder het volgende: Als ik de motor met de hand probeer rond te draaien (krukaspoeplie) lukt dit bij de nieuwe motor ook niet. Alleen met een grote ratel. Bij de oude motor kon je met wat kracht de motor ook met de hand wel ronddraaien. Dit zou eventueel kunnen bevestigen dat de kleppen niet open gaan
Ik weet niet hoe sterk je bent maar dit hoort idd kracht te kosten. Je draait in principe met de hand de compressie die het blok hoort te hebben en dat is voor menselijk kunnen best veel.

Wat ik graag wil weten: als je gewoon met de sleutel start, gaat ie dan rond? Maakt ie dan ook fatsoenlijk toeren? Komt er een beetje puf uit je uitlaat tijdens het starten?
En nogmaals, staat je ontsteking niet 180 graden verkeerd?
menmulderzondag 20 juli 2008 @ 00:00
Als ik met de sleutel start maakt hij +- 300 rpm, uit de uitlaat komt niet echt puf, benzine komt wel uit de injectoren maar de bougies zijn niet nat. En de ontsteking kan niet 180 graden verkeerd staan. Dan zijn de kabels te kort. + dat hij nu netjes bij cilinder 1 begint met vonken als de ontsteking op alle markeringen staat, en anders zou hij bij cilinder 4 beginnen. Ontstekings volgorde is 1342
Herr.Flickzondag 20 juli 2008 @ 00:18
quote:
Op zondag 20 juli 2008 00:00 schreef menmulder het volgende:
Als ik met de sleutel start maakt hij +- 300 rpm, uit de uitlaat komt niet echt puf, benzine komt wel uit de injectoren maar de bougies zijn niet nat. En de ontsteking kan niet 180 graden verkeerd staan. Dan zijn de kabels te kort. + dat hij nu netjes bij cilinder 1 begint met vonken als de ontsteking op alle markeringen staat, en anders zou hij bij cilinder 4 beginnen. Ontstekings volgorde is 1342
Hmm..

Ik zou toch nog eens goed naar de tijdstippen kijken, ook van de distributie.
vannellezondag 20 juli 2008 @ 10:01
quote:
Op zondag 20 juli 2008 00:00 schreef menmulder het volgende:
En de ontsteking kan niet 180 graden verkeerd staan. Dan zijn de kabels te kort. + dat hij nu netjes bij cilinder 1 begint met vonken als de ontsteking op alle markeringen staat, en anders zou hij bij cilinder 4 beginnen. Ontstekings volgorde is 1342
Kan wel degelijk 180 graden verkeerd staan.
Als je het ontstekingshuis gedemonteerd hebt kan de rotor gewoon los draaien. Dan kun je het huis wel goed zetten maar kan de rotor verkeerd staan.
Maar dat doet zo te lezen niet terzake, je zegt dat cilinder 1 op het juiste moment vonkt.

300 rpm met starten lijkt me wat aan de lage kant, is je accu goed vol?

Ik vraag me trouwens serieus af waarom je bougies droog zijn terwijl je er van overtuigd bent dat er wel brandstof ingespoten wordt......
Hier heb ik geen suggesties voor, sorry.
menmulderdinsdag 22 juli 2008 @ 20:30
wat blijkt .... de motor heeft geen compressie, de inlaat kleppen komen alle 4 niet helemaal omhoog. Heb de kop der nog niet af, eerst het demontage bedrijf maar eens bellen ... beetje piep
Herr.Flickdinsdag 22 juli 2008 @ 20:51
Rosbiefdinsdag 22 juli 2008 @ 22:57
draaid met d, hihi