abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60183540
Beste forummers,

Ik ben en beetje ten einde raad. In het jaar 2001-2002 heb ik een jaar PABO gedaan. Ik ben toen zo dom geweest om tot het einde van dat schooljaar door te gaan. Ik kreeg een negatief studieadvies wat inhield dat ik mijn studiefinanciering en OV kaart moest gaan terugbetalen. Vanaf 2002 tot 2008 heb ik fulltime gewerkt. Gedurende deze tijd heb ik ook de schuld bij de IB-groep afbetaald.

Nu wou ik aankomend schooljaar, 2008-2009, weer gaan beginnen met een HBO studie geschiedenis. Nu heb ik gehoord dat ik nog slechts 3 jaar recht heb op studiefinanciering ondanks dat ik het eerste jaar studiefinanciering helemaal heb terugbetaald. Verder kreeg ik te horen dat ik voor 2011 mijn diploma behaald moet hebben. Aangezien de opleiding HBO geschiedenis 4 jaar duurt zou ik dus pas in 2012 klaar zijn als alles goed verloopt. Wat mij verteld is, is dat ik binnen 10 jaar mijn HBO diploma moest hebben.

Dit houdt dus in dat ik wel de resterende 3 jaar studiefinanciering kan gebruiken. Vervolgens kijkt men in 2011 of ik mijn diploma heb, antwoord NEE, dus moet ik die 3 jaar studiefinanciering en OV-kaart gaan terugbetalen.

Kunnen jullie mij zeggen of deze regels kloppen zoals ik ze gehoord heb? En is het wel verstandig om 3 jaar studiefinaciering te pakken als ik ze toch terug moet gaan betalen?

Hulp en advies bij het nadenken is gewenst!

Alvast bedankt!

Groeten,

DJM!
pi_60183617
Hoe oud ben je nu?
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_60183689
Als je begint met een opleiding en je krijgt studiefinanciering moet je idd binnen 10 jaar een diploma gehaald hebben. Dan worden de kosten van je OV en je stufi kwijtgescholden geloof ik. Als het niet lukt binnen 10 jaar, dan moet je alles terugbetalen.

Maar ik denk dat je in jou situatie het beste even naar de IBgroep kunt gaan, of ze even bellen.
pi_60183729
Ik ben er zelf nu 24 jaar. Ik denk dat zij dan van 2001 tot 2011 rekenen. Ik vind het eigenlijk een beetje krom. Want eigenlijk ga ik nu een compleet andere opleiding doen als ik voorheen deed. PABO toen, geschiedenis nu.

Ook krom omdat ik eigenlijk alles heb afbetaald en verwacht zou hebben met een schone lijn te kunnen beginnen.
pi_60184301
Het maakt volgens mij helemaal niks uit met welke opleiding je begint en bij welke opleiding je je diploma haalt, als je er binnen 10 jaar maar 1 haalt.
pi_60185637
- laat dat maar aan mods over -

[ Bericht 92% gewijzigd door GlowMouse op 18-07-2008 17:01:02 ]
75 topics = FIN
pi_60185984
Nou ik had wel nog graag een advies. Of ik dan toch die 3 jaar studiefinanciering zou nemen en terugbetalen? Of gewoon maar uit eigen zak alles betalen. B.v. in plaats van de OV nemen een scooter kopen en daarmee gaan rijden?
pi_60186171
Het zou toch te gek voor woorden zijn als ze die 10 jaar vanaf 2001 al tellen? Lijkt mij dat dat nu opnieuw ingaat en/of wordt verlengd omdat je met een nieuwe studie begint en niet eens klaar kúnt zijn in 2011!

Heb je de ib-groep al gebeld? Ben wel erg benieuwd nu eigenlijk!
pi_60186225
Als het kan uit eigen zak betalen want de stufi en OV gaat dus nooit een gift worden. Als je niet het geld hebt kan je het ook zien als voordelige lening, in feite alsof het een aanvullende lening is.
pi_60186654
quote:
Op vrijdag 18 juli 2008 10:41 schreef djm008 het volgende:
Ik ben er zelf nu 24 jaar. Ik denk dat zij dan van 2001 tot 2011 rekenen. Ik vind het eigenlijk een beetje krom. Want eigenlijk ga ik nu een compleet andere opleiding doen als ik voorheen deed. PABO toen, geschiedenis nu.

Ook krom omdat ik eigenlijk alles heb afbetaald en verwacht zou hebben met een schone lijn te kunnen beginnen.
Ik wil niet lullig doen, maar zo krom is het niet. Ten eerste: als je studiefinanciering ontvangt, weet je dat je binnen 10 jaar een studie moet hebben afgerond, dat staat in de voorwaarden. Ten tweede is het voor zo'n IB-groep ook handig dat mensen binnen 10 jaar een papiertje halen.
pi_60186817
quote:
Op vrijdag 18 juli 2008 12:15 schreef SterreMarit het volgende:
Het zou toch te gek voor woorden zijn als ze die 10 jaar vanaf 2001 al tellen? Lijkt mij dat dat nu opnieuw ingaat en/of wordt verlengd omdat je met een nieuwe studie begint en niet eens klaar kúnt zijn in 2011!

Heb je de ib-groep al gebeld? Ben wel erg benieuwd nu eigenlijk!
Het staat gewoon op de site:

"De diplomatermijn duurt tien jaar en begint vanaf de eerste maand dat je studiefinanciering voor het hoger onderwijs ontvangt. Krijg je bijvoorbeeld vanaf september 2009 voor het eerst studiefinanciering voor het hoger onderwijs? Dan begint je diplomatermijn op 1 september 2009. Behaal je vóór 1 september 2019 een diploma, dan wordt je prestatiebeurs omgezet in een gift."
pi_60186848
Overigens denk ik dat een bachelor ook wel telt als 'diploma'? En voor een bachelor staat drie jaar toch? Moet je wel helemaal nominaal studeren, er is natuurlijk een kans dat dat niet lukt, dus je neemt wel een risico.
  vrijdag 18 juli 2008 @ 12:57:22 #13
139324 Plots
Luctor et Emergo
pi_60187151
Wat is het nut van Geschiedenis studeren?
pi_60187214
quote:
Op vrijdag 18 juli 2008 12:57 schreef Plots het volgende:
Wat is het nut van Geschiedenis studeren?
Kun je geschiedenis leraar worden op de middelbare school.
pi_60189921
Ik weet niet hoe jong je bent maar als je ouder bent dan 28 wordt het een en ander ook anders bij de IB-groep. En je hebt twee jaar rust na het behalen van je diploma om je schuld terug te betalen.

Is het niet slimmer om iets te zoeken waar je nu ook in werkt Want dan kan je met je competenties je stage wel overslaan ben je nog maar 3,5 jaar kwijt.
pi_60193443
tvp
  vrijdag 18 juli 2008 @ 18:29:54 #17
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_60194469
quote:
Op vrijdag 18 juli 2008 12:44 schreef ShadyLane het volgende:
Overigens denk ik dat een bachelor ook wel telt als 'diploma'? En voor een bachelor staat drie jaar toch? Moet je wel helemaal nominaal studeren, er is natuurlijk een kans dat dat niet lukt, dus je neemt wel een risico.
Op het HBO krijg je ook een bachelor, maar daar staat er vier jaar voor.
pi_60213896
quote:
Op vrijdag 18 juli 2008 12:42 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Het staat gewoon op de site:

"De diplomatermijn duurt tien jaar en begint vanaf de eerste maand dat je studiefinanciering voor het hoger onderwijs ontvangt. Krijg je bijvoorbeeld vanaf september 2009 voor het eerst studiefinanciering voor het hoger onderwijs? Dan begint je diplomatermijn op 1 september 2009. Behaal je vóór 1 september 2019 een diploma, dan wordt je prestatiebeurs omgezet in een gift."
Mja, en dit bevestigt het nog eens:

"Let op: Je moet je recht op studiefinanciering wel opnemen binnen tien jaar nadat je voor het eerst studiefinanciering hebt ontvangen. Doe je dat niet, dan heb je na deze tien jaar geen recht meer op studiefinanciering, ook al heb je nog geen vier jaar prestatiebeurs of drie jaar lening verbruikt"

Dussuh...als ik TS was zou ik proberen zoveel mogelijk te verdienen met werken en verder een (nul?)lening aanvragen, sowieso ivm het OV dat je dan krijgt en verder zal een kleine lening wel noodzakelijk zijn!
  zaterdag 19 juli 2008 @ 20:58:19 #19
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_60214506
Je hebt alles toch netjes terugbetaald? Dan zou het eerlijk zijn dat je gewoon opnieuw mag beginnen alsof er niks gebeurd is.
pi_60236826
Ik vind dat ook een beetje raar. Sterker nog; de IB groep vond het per mail raar. Dus dat wordt toch maar eens bellen. Als ik de studiefinanciering hoe dan ook nooit in een gift omgezet kan krijgen, dan pas ik voor de studiefinanciering. Die ov-kaart kost per jaar al 1100 euro. Dan is een brommer wat goedkoper;).
pi_60237551
Als je één jaar lang van je studie topprioriteit maakt, kan je twee jaar in één doen. Ik heb het enkele mensen zien doen. Vooral de eerste twee jaar zijn daarvoor geschikt, aangezien je in het derde op stage moet, en veel tijd kwijt bent.
Je länger ein Blinder lebt, desto mehr sieht er - Viva la revolucion !
pi_60261321
Als je je stufi van je vorige studie hebt afbetaald, lijkt het me wel zo netjes dat je nu gewoon weer met een schone lei begint, en gewoon 4 jaar stufi krijgt, ov kaart en er nog 10 jaar over mag doen. Maar zou gewoon de ib-groep even bellen of er langs gaan
pi_60279451
Als je eenmaal ooit studiefinanciering hebt ontvangen, kom je nooit meer onder die 10 jaar uit.
Wanneer je nu genoeg hebt gespaard zou ik geen geld meer bij de IB-groep gaan vragen. Als je denkt dat je er met een bijbaantje ernaast nog steeds te weinig geld zal hebben, dan kun je daar wel een lening aanvragen.

(Ikzelf ben ook met een tweede studie begonnen en zal het niet redden binnen 10 jaar klaar te zijn. Mijn ervaring met bellen/ mailen naar de IB-groep is dat je veel verschillende antwoorden krijgt).
pi_60284166
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 21:43 schreef cerise het volgende:
Mijn ervaring met bellen/ mailen naar de IB-groep is dat je veel verschillende antwoorden krijgt).
Da's natuurlijk treurig. Als ze allemaal mensen zonder verstand van zaken aan die telefoonlijnen zet weet de beller nooit waar ie aan toe is.

In dit geval staat het duidelijk op de site hoe het zit met die tien jaar. Maar mocht een IBG-medewerker je iets anders vertellen en dat klinkt jou gunstiger in de oren, laat dat dan in elk geval even op schrift naar je toesturen in een officiele brief. Daar kun je dan misschien later nog wat mee als er gedoe ontstaat.
pi_60285127
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 23:42 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Da's natuurlijk treurig. Als ze allemaal mensen zonder verstand van zaken aan die telefoonlijnen zet weet de beller nooit waar ie aan toe is.

In dit geval staat het duidelijk op de site hoe het zit met die tien jaar. Maar mocht een IBG-medewerker je iets anders vertellen en dat klinkt jou gunstiger in de oren, laat dat dan in elk geval even op schrift naar je toesturen in een officiele brief. Daar kun je dan misschien later nog wat mee als er gedoe ontstaat.
Het was niet mijn bedoeling om de IB-groep (helemaal) zwart te maken. Op de standaard-vragen kunnen ze wel de juiste standaard-antwoorden geven. Wanneer je geen modeltraject volgt, wordt het lastiger. Zo heb ik bv meerdere antwoorden per mail gekregen waarin de IB-groep stelt dat ik nog 2 jaar recht op prestatiebeurs had, alleen vergaten ze er dan bij te vertellen dat mijn tweede studie ook binnen die 10 jaar afgerond moest zijn (en dat was op dat moment al niet meer mogelijk).

Het is dus idd handig om alles zwart op wit te krijgen van de IB-groep.
pi_60289703
MIsschien zeg ik nou iets heel doms, maar had je in 2001 niet nog een prestatienorm dat je in het eerste jaar minstens de helft van de je studiepunten moest halen om dat eerste jaar stufi als gift te krijgen? Dat kan ik me tenminste herinneren. Dat zou dan de reden kunnen zijn dat je het moest terugbetalen en toch nog maar recht hebt op 3 jaar stufi.
pi_60302678
Ik ben er vandaag pas achter gekomen dat je maar 4 jaar studiefinanciering krijgt. Ik dacht dat je, mits je binnen 10 jaar een diploma haalt, je gewoon studiefinanciering krijgt tot wanneer je bezig bent. Blijkt dat dus niet zo te zijn. Wel kut eigenlijk.
pi_60304493
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 19:42 schreef Smart_ass het volgende:
Ik ben er vandaag pas achter gekomen dat je maar 4 jaar studiefinanciering krijgt. Ik dacht dat je, mits je binnen 10 jaar een diploma haalt, je gewoon studiefinanciering krijgt tot wanneer je bezig bent. Blijkt dat dus niet zo te zijn. Wel kut eigenlijk.
Tja. Als je ruim van tevoren weet dat je meer dan 4 jaar stufi nodig hebt, dan zou ik er gewoon een jaartje tussenuit gaan om te werken.
pi_60307651
Nah, denk niet dat ik het nodig zal hebben. Misschien ook wel. Maar gewoon stom van mezelf dat ik dat helemaal niet wist.
pi_60397098
Maar waarom heb je dat ene jaar Pabo terugebetaald eigenlijk?
is het niet zo dat je elke willekeurige studie mag volgen, ook al haal je het jaar niet?
zolang je maar binnen 10 jaar een diploma hebt..
zo heb ik het begrepen tenminste...
  maandag 28 juli 2008 @ 21:36:22 #31
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_60405197
quote:
Op maandag 28 juli 2008 15:26 schreef Thessa het volgende:
Maar waarom heb je dat ene jaar Pabo terugebetaald eigenlijk?
- Hij was op dat moment niet van plan om verder te gaan studeren.
- Als je stopt met studeren MOET je terug gaan betalen
- Je betaalt rente over je schuld.
pi_60422269
Klopt, ik ben toen gaan weken in plaats van verder studeren. Ik had begrepen dat ik wellicht na het terugbetalen van het PABO jaar ik weer recht had op 4 jaar nieuwe studiefinanciering. Dus de eerste tegenvallen was dat ik maar nog op 3 jaar recht heb ondanks terugbetaling en punt 2 dat ik wel de 3 jaar kan gebruiken,maar sowieso moet terugbetalen.

En die laatste keuze maak ik niet. Dit omdat ik dan zowel ov-kaart als studienfinanciering moet terugbetalen en ook nog eens het 4 e jaar sowieso zelf moet betalen.
  dinsdag 29 juli 2008 @ 18:18:16 #33
130955 Floripas
Blast from the past
pi_60424383
Tip: zie het als een lening, probeer zuinig te leven en kom voor de rest rond van je spaargeld en je stufi. Gelukkig gaat de rente-omzetting pas in in het laatste jaar, dat scheelt!
Als je er een bijbaantje bij neemt kun je er de donder op zeggen dat je er niet lekker meer in komt, dat studeren, en geen diploma halen kost je nog veel meer geld dan een (laag) bedragje als beurs terugbetalen.
  dinsdag 29 juli 2008 @ 19:20:52 #34
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_60425768
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 16:32 schreef djm008 het volgende:
Klopt, ik ben toen gaan weken in plaats van verder studeren. Ik had begrepen dat ik wellicht na het terugbetalen van het PABO jaar ik weer recht had op 4 jaar nieuwe studiefinanciering. Dus de eerste tegenvallen was dat ik maar nog op 3 jaar recht heb ondanks terugbetaling en punt 2 dat ik wel de 3 jaar kan gebruiken,maar sowieso moet terugbetalen.
Dat vind ik raar. Ik heb 1 jaar een HBO studie gedaan zonder deze af te ronden en daarna 4 jaar een andere studie gedaan met deze wel af te ronden binnen 4 jaar. Ik heb alleen in het 4e jaar (het 5e in totaal dus) geen studiefinanciering ontvangen.
Het enige verschil tussen ons is dat ik door studeerde en jij niet waardoor jij ging terugbetalen.
  vrijdag 1 augustus 2008 @ 00:09:52 #35
219075 Fortitudo
de echte vedett
pi_60478875
Een oude, seniele vos is nog steeds sluw en schuw. Nooit afschrijven zeg ik je.
  vrijdag 1 augustus 2008 @ 00:15:11 #36
130955 Floripas
Blast from the past
pi_60479001
Ik vind het alsnog behalen van je diploma, mits werkelijk gemotiveerd, een goede stap
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')