Ik wil niet lullig doen, maar zo krom is het niet. Ten eerste: als je studiefinanciering ontvangt, weet je dat je binnen 10 jaar een studie moet hebben afgerond, dat staat in de voorwaarden. Ten tweede is het voor zo'n IB-groep ook handig dat mensen binnen 10 jaar een papiertje halen.quote:Op vrijdag 18 juli 2008 10:41 schreef djm008 het volgende:
Ik ben er zelf nu 24 jaar. Ik denk dat zij dan van 2001 tot 2011 rekenen. Ik vind het eigenlijk een beetje krom. Want eigenlijk ga ik nu een compleet andere opleiding doen als ik voorheen deed. PABO toen, geschiedenis nu.
Ook krom omdat ik eigenlijk alles heb afbetaald en verwacht zou hebben met een schone lijn te kunnen beginnen.
Het staat gewoon op de site:quote:Op vrijdag 18 juli 2008 12:15 schreef SterreMarit het volgende:
Het zou toch te gek voor woorden zijn als ze die 10 jaar vanaf 2001 al tellen? Lijkt mij dat dat nu opnieuw ingaat en/of wordt verlengd omdat je met een nieuwe studie begint en niet eens klaar kúnt zijn in 2011!
Heb je de ib-groep al gebeld? Ben wel erg benieuwd nu eigenlijk!
Op het HBO krijg je ook een bachelor, maar daar staat er vier jaar voor.quote:Op vrijdag 18 juli 2008 12:44 schreef ShadyLane het volgende:
Overigens denk ik dat een bachelor ook wel telt als 'diploma'? En voor een bachelor staat drie jaar toch? Moet je wel helemaal nominaal studeren, er is natuurlijk een kans dat dat niet lukt, dus je neemt wel een risico.
Mja, en dit bevestigt het nog eens:quote:Op vrijdag 18 juli 2008 12:42 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Het staat gewoon op de site:
"De diplomatermijn duurt tien jaar en begint vanaf de eerste maand dat je studiefinanciering voor het hoger onderwijs ontvangt. Krijg je bijvoorbeeld vanaf september 2009 voor het eerst studiefinanciering voor het hoger onderwijs? Dan begint je diplomatermijn op 1 september 2009. Behaal je vóór 1 september 2019 een diploma, dan wordt je prestatiebeurs omgezet in een gift."
Da's natuurlijk treurig. Als ze allemaal mensen zonder verstand van zaken aan die telefoonlijnen zet weet de beller nooit waar ie aan toe is.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 21:43 schreef cerise het volgende:
Mijn ervaring met bellen/ mailen naar de IB-groep is dat je veel verschillende antwoorden krijgt).
Het was niet mijn bedoeling om de IB-groep (helemaal) zwart te maken. Op de standaard-vragen kunnen ze wel de juiste standaard-antwoorden geven. Wanneer je geen modeltraject volgt, wordt het lastiger. Zo heb ik bv meerdere antwoorden per mail gekregen waarin de IB-groep stelt dat ik nog 2 jaar recht op prestatiebeurs had, alleen vergaten ze er dan bij te vertellen dat mijn tweede studie ook binnen die 10 jaar afgerond moest zijn (en dat was op dat moment al niet meer mogelijk).quote:Op dinsdag 22 juli 2008 23:42 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Da's natuurlijk treurig. Als ze allemaal mensen zonder verstand van zaken aan die telefoonlijnen zet weet de beller nooit waar ie aan toe is.
In dit geval staat het duidelijk op de site hoe het zit met die tien jaar. Maar mocht een IBG-medewerker je iets anders vertellen en dat klinkt jou gunstiger in de oren, laat dat dan in elk geval even op schrift naar je toesturen in een officiele brief. Daar kun je dan misschien later nog wat mee als er gedoe ontstaat.
Tja. Als je ruim van tevoren weet dat je meer dan 4 jaar stufi nodig hebt, dan zou ik er gewoon een jaartje tussenuit gaan om te werken.quote:Op woensdag 23 juli 2008 19:42 schreef Smart_ass het volgende:
Ik ben er vandaag pas achter gekomen dat je maar 4 jaar studiefinanciering krijgt. Ik dacht dat je, mits je binnen 10 jaar een diploma haalt, je gewoon studiefinanciering krijgt tot wanneer je bezig bent. Blijkt dat dus niet zo te zijn. Wel kut eigenlijk.
- Hij was op dat moment niet van plan om verder te gaan studeren.quote:Op maandag 28 juli 2008 15:26 schreef Thessa het volgende:
Maar waarom heb je dat ene jaar Pabo terugebetaald eigenlijk?
Dat vind ik raar. Ik heb 1 jaar een HBO studie gedaan zonder deze af te ronden en daarna 4 jaar een andere studie gedaan met deze wel af te ronden binnen 4 jaar. Ik heb alleen in het 4e jaar (het 5e in totaal dus) geen studiefinanciering ontvangen.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 16:32 schreef djm008 het volgende:
Klopt, ik ben toen gaan weken in plaats van verder studeren. Ik had begrepen dat ik wellicht na het terugbetalen van het PABO jaar ik weer recht had op 4 jaar nieuwe studiefinanciering. Dus de eerste tegenvallen was dat ik maar nog op 3 jaar recht heb ondanks terugbetaling en punt 2 dat ik wel de 3 jaar kan gebruiken,maar sowieso moet terugbetalen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |