abonnement Unibet Coolblue
  zondag 31 augustus 2008 @ 23:37:03 #201
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_61279632
Dit nieuws van gisteren is trouwens veel relevanter dan de IJzerbedevaart ...
quote:
"Wij moeten nu zelf het voortouw nemen"

za 30/08/08 13:37 (UPDATE video) - Vlaanderen en Wallonië moeten het voortouw nemen bij de communautaire onderhandelingen. Dat zegt Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) bij de start van het politieke werkjaar.

Peeters eist een leidende rol op voor de deelstaten in de rechtstreekse dialoog van gemeenschap tot gemeenschap. Vlamingen en Franstaligen moeten onderhandelaars sturen met een duidelijk mandaat van hun regeringen.

"We gaan slechts handelen vanuit een mandaat van de Vlaamse regering. Die moet akkoord gaan om zo'n dialoog te voeren. Wat mij betreft is het zonneklaar dat ik als minister-president niet deelneem aan een dialoog als niet de voltallige Vlaamse regering daarachter staat", aldus Peeters.

"Het is belangrijk dat de leiding van die dialoog niet langer bij de federale regering ligt. Het is wel zinvol om de federale ministers erbij te betrekken, maar het debat moet gestuurd worden vanuit de deelstaten en de delegaties die zij afvaardigen."

Minister-president Peeters vindt dat er tussentijdse resultaten moeten worden geboekt, nog voor de verkiezingen van volgend jaar.

"Ik ga ervan uit dat het moet lukken om voor de verkiezingen van 2009 resultaten te boeken, om problemen op te lossen en de dialoog een sérieux te geven. Als mensen maandenlang niets horen en niet merken dat er vooruitgang is, vormt dan een zware hypotheek."

"De volgende dagen en weken zijn van essentieel belang. Ik ga ervan uit dat we voor 21 en 22 september duidelijkheid krijgen of we zo'n dialoog kunnen opstarten met de randvoorwaarden die voor ons essentieel zijn."

Vlaams minister van Begroting Dirk Van Mechelen (Open VLD) regering wil intussen niet bijspringen om het tekort in de federale begroting op te vangen.

Peeters is het daarmee eens. "Er is geen eerste pakket en geen tweede pakket van de staatshervorming. Die 400 miljoen euro die men aan ons gevraagd heeft, gaan wij niet honoreren."

"Wij zullen nu binnen de Vlaamse regering kijken in welke mate wij zelf zinvolle sociale maatregelen kunnen treffen waar heel de Vlaamse regering achterstaat."

Daarmee heeft Vlaams minister-president Peeters meteen de toon gezet bij het begin van politieke werkjaar.
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  maandag 1 september 2008 @ 08:47:32 #202
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_61284223
Uit de Nederlandse krant
quote:
‘Snijden, snijden in morsdood België’
REPORTAGE, Van onze correspondent Marc Peeperkorn
gepubliceerd op 01 september 2008 06:23, bijgewerkt op 1 september 2008 08:30

DIKSMUIDE - De Vlaamse nationalisten weten het zeker: het einde van België is nabij. ‘Eindelijk wordt er naar ons geluisterd.’

Nooit meer Belgische verkiezingen! En natuurlijk ook nooit meer oorlog, daar is de IJzerbedevaart immers ooit om begonnen, maar zondag eisten de Vlaams-nationalisten op hun jaarlijkse toogdag vooral een eind aan de vermolmde Belgische staat. België moet worden herzien of zal niet meer zijn.

Drieduizend Vlamingen, waaronder de nodige politici, applaudisseren als voorzitter Walter Baeten van het IJzerbedevaartcomité concludeert dat ‘het project België is mislukt’. Doorgaan op deze weg sleurt het welvarende Vlaanderen de Waalse economische afgrond in. De Vlaamse regering mag zich niet langer gedragen als de waterdrager van de koning en de Walen.

De bedevaarders voelen de wind in de rug. De fragiele nationale regering-Leterme, de totale impasse in iedere besluitvorming, de drie ‘wijzen’ die in september moeten adviseren over de staatkundige toekomst van België, het draagt allemaal bij aan een klassieke Verelendung waar de Vlaams-nationalisten baat bij hebben.

Werd een paar jaar geleden de IJzerbedevaart nog afgedaan als een middagje folkloristisch vaandelzwaaien, nu volgen politici nauwgezet wat er gebeurt. Baeten: ‘Ik heb de afgelopen dagen bezorgde telefoontjes gekregen van Vlaamse ministers. Eindelijk wordt er naar ons geluisterd. De komende weken zijn cruciaal.’

Het IJzerbedevaartcomité wil volledige autonomie voor Vlaanderen. Of dat nog kan in een confederaal België, is volgens Baeten van secundair belang. ‘Het gaat erom dat de Vlaamse regering kan doen wat het voor zijn burgers moet doen.’

De Vlaamse minister-president Kris Peeters en zijn Waalse collega Rudy Demotte moeten de boedelscheiding regelen. Baeten: ‘Zij moeten de spons over alle federale structuren halen. Als de lei schoon is spreken we af wat nog wel samen moet en hoe we dat betalen.’ En het tweetalige Brussel? ‘Dat moet bij Vlaanderen. Laat ons nu eens offensief opereren.’

Baeten benadrukt dat Vlaanderen na deze opsplitsing van België bereid is het armlastige Wallonië financieel te helpen. ‘Wij willen geen sociaal kerkhof aan onze grens. Maar die steun dient helder gecontroleerd. Wat we niet meer pikken is de graaicultuur, het profiteursfederalisme van Wallonië.’

Dezelfde boodschap maar scherper geformuleerd, klinkt een week eerder op de IJzerwake. Hier verzamelden zich ruim 5.000 Vlaams-nationalisten die de IJzerbedevaart maar een suffe bedoening vinden. Hier is iedere auto voorzien van een VL-sticker. Niks B, België wordt gehaat. ‘Een operette-staat’, zal IJzerwake-voorzitter Johan van Lamsbrouck later sneren.

Hier ligt bij iedere ingang van de IJzerweide de Belgische vlag op de grond, bij wijze van welkomstmat.

‘De onafhankelijkheid van Vlaanderen is dichterbij dan ooit’, lacht Luc van Voorpost Vlaanderen. De priesters die de mis leiden op de weide tussen de maïskolven, spreken over de nieuwe tijd die aanbreekt. ‘Reken op ons!’, houden ze hun gevolg voor. ‘Vlaanderen, Vlaanderen, bovenal!’

Dan ontstaat er beroering. Een man met een Belgische vlag rent het podium op. Keurig geënsceneerd wordt hij achtervolgd en op de knieën gedwongen door liefst zeven Vlaamse vaandeldragers. Als apotheose wordt de Belgische vlag verscheurd. ‘België Barst! België Barst’, joelt het publiek nu.

Vlaams Belang-kopman Filip Dewinter glimt van trots.

‘We staan op de drempel’, weet Luc van Voorpost Vlaanderen. Op de achtergrond schreeuwt neurochirurg en voorzitter van Pro Flandria Guy Seelen het uit: ‘Stop de Belgische waanzin! De staat is morsdood. We moeten snijden, snijden, snijden!’

En masse zweren de ruim 5.000 IJzerwakers trouw (twee vingers van de rechterhand de lucht in) aan ‘Vlaanderen tot in de dood’. En dan is er feest met Vlaams bier en Vlaamse frieten. Want het zijn gemoedelijke lui.

Politicoloog Marc Swyngedouw (Universiteit Leuven) lacht bij de claim van meer invloed voor de nationalisten. ‘Wishful thinking van de bedevaarders. Vorig jaar wenste 6 procent van de Vlaamse kiezers onafhankelijkheid. Dat is al twintig jaar zo.’

Wel wil een steeds grotere groep Vlamingen vergaande staatshervormingen, ruim 40 procent volgens Swyngedouw. ‘Neem het arbeidsmarktbeleid. Vlaanderen heeft bijna een werkloosheid van 3 procent, in Wallonië bedraagt dit soms 30 procent. De verschillen zijn zo groot, daar kun je geen nationaal beleid op loslaten.’

Swyngedouw verwacht niet dat de drie wijzen (Raymond Langendries, Francois Xavier de Donnea en Karl-Heinz Lambertz) eind deze maand de impasse doorbreken. De regionale verkiezingen van volgend jaar, werpen hun schaduw vooruit. ‘Geen van de partijen kan nu toegeven. Dat wordt uitgelegd als zwichten en betekent kiezersverlies. Dus gebeurt er niets. Maar de mensen zijn het gebrek aan politieke moed langzamerhand wel beu.’

Bij de uitgang van de IJzerwake springt een bebrild jongetje van het Vlaams Nationaal Jeugdverbond onvermoeibaar met zijn zwarte kistjes op de besmeurde Belgische driekleur. Hij straalt.
Is die steun voor onafhankelijkheid echt 'maar' 6%? Ik dacht dat het veel meer was, een procentje of 20 ofzo.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 1 september 2008 @ 09:23:57 #203
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_61284670
quote:
Op maandag 1 september 2008 08:47 schreef Klopkoek het volgende:
Uit de Nederlandse krant
[..]

Is die steun voor onafhankelijkheid echt 'maar' 6%? Ik dacht dat het veel meer was, een procentje of 20 ofzo.
6% is inderdaad maar erg weinig, zijn veel hogere percentages voorbij gekomen. Zal mischien ook aan de vraagstelling liggen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  maandag 1 september 2008 @ 14:12:36 #204
189777 zagevent
what's in a name
pi_61291288
quote:
Met de dood bedreigd voor Belgische vlag
Reacties ontsporen nadat burgemeester Lennik driekleur weert

LENNIK - Burgemeester Willy De Waele wordt bestookt met anonieme doodsbedreigingen. En zelfs zijn collega's sparen hem niet. 'Racistisch en fascistisch', zo omschrijft Jean-Jacques Flahaux, MR-kamerlid en burgemeester van het Waals-Brabantse 's Gravenbrakel, zijn Lennikse collega omdat die de Belgische vlag van zijn gemeentehuis weert.
Sinds het Lennikse college op 11 juli besliste om de Belgische driekleur aan de gevel van het gemeentehuis weg te halen uit protest tegen de niet-splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde, is burgemeester Willy De Waele (Open VLD) kop van jut in Franstalig België. Belgicistische groeperingen probeerden al geregeld de Belgische vlag terug te hangen, zoals ook zaterdag nog. Zonder succes.

De Waele ontving intussen ook doodsbedreigingen, dreigbrieven en agressieve e-mails. 'Als ik die allemaal moet geloven, mag ik al twaalf kogels in mijn lijf verwachten', zegt Dewaele. De Franstalige e-mail die hij vrijdag kreeg van collega Flahaux uit 's Gravenbrakel spant volgens hem de kroon. 'Een burgemeester en parlementslid in functie die me een kogel tussen de ogen wil jagen, zo'n taalgebruik is onaanvaardbaar.'

Die e-mail wilden wij wel eens zien. Maar na lectuur ervan, blijkt de interpretatie van De Waele enigszins overtrokken. MR-kamerlid Flahaux scheldt zijn liberale geestesgenoot verrot, dat wel. 'U geeft aan uw gemeente een verschrikkelijk en fascistisch imago', schrijft Flahaux. 'Ik heb net Vlaamse inwoners van uw gemeente ontvangen die deze anti-Belgische en racistische gemeente willen ontvluchten.' En dan komt het: 'Na de oorlog kreeg men voor dergelijk gedrag een kogel tussen de twee ogen, wel verdiend.' Waarna burgemeester Flahaux afrondt met de melding dat hij binnenkort zijn eigen gemeente openstelt voor alle democratische Vlamingen ('Er blijven er nog over') om bij ons (in Braine-Le-Comte alias 's Gravenbrakel) te komen wonen. 'Op de vlucht voor de racistische, walgelijke geur van uw gemeente.'

Doodsbedreiging of niet, Willy De Waele reageert in elk geval geschokt. Van anonieme briefschrijvers ontving hij wél expliciete en niet mis te verstane doodsbedreigingen. 'Als iemand mij schrijft dat ik twaalf kogels in mijn muil moet krijgen, is dat toch duidelijk genoeg?' vraagt de Lennikse burgemeester zich af.

'Je zou mijn mailbox eens moeten lezen, de reacties die ik uit Franstalige hoek krijg. Ik ben van plan ze ooit allemaal te publiceren. Gelukkig krijg ik ook veel steunbetuigingen. Mijn echtgenote is bang, maar ik niet. De banden van mijn auto zijn dit jaar ook al een paar keer bewerkt. Politiebescherming krijg ik niet. Ik vraag er ook niet om.'

'Door geen Belgische vlag uit te hangen, overtreed ik geen enkele wet. Ook ten opzichte van mijn eigen partij heb ik nog geen regels overtreden, al zouden sommigen mijn acties liever niet zien. Op de officiële verplichte dagen, zoals op 11 november, zal de driekleur wapperen in Lennik, maar op andere dagen niet', voegt De Waele eraan toe.

Minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael (Open VLD) relativeert de zaak. 'Dit valt wellicht te wijten aan het verziekte communautaire klimaat. Maar als burgemeester Dewaele een veiligheidsprobleem ervaart, moet hij uiteraard klacht indienen bij politie of parket', zegt Dewaels woordvoerder. Dat wil Willy Dewaele niet: 'Klacht indienen zou collega Flahaux te veel publiciteit opleveren.' Burgemeester Flahaux reageerde niet op onze vraag om commentaar.
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=G8E1VS3RK
Hoe verdraagzaam toch.
pi_61423198
quote:
Bourgeois: "Als ze nu weer 'non' zeggen, is het gedaan"
"Als de Franstaligen nu 'non' zeggen, is het gedaan". Dat stelt Vlaams N-VA-minister Geert Bourgeois vandaag in de Corelio-kranten naar aanleiding van het standpunt van de Vlaamse regering over de communautaire dialoog. "Mijn partij steunt de regering Leterme precies om tot een staatshervorming te komen. Dus als dat niet lukt, trekken wij onze conclusies", luidt het.

Ernstige poging tot dialoog
Volgens Bourgeouis onderneemt de Vlaamse regering nu een ernstige poging tot een dialoog van gemeenschap tot gemeenschap. "Als dit niet lukt, zie ik niet wat er nog mogelijk is. Daar gaat ons congres van 21 september over oordelen. Tegen dan kennen we het antwoord van de Franstaligen en zien we wel of dat geloofwaardig is", zegt hij.
Bron: http://www.hln.be/hln/nl/(...)-is-het-gedaan.dhtml
Ik support gevallen topclubs!
  zaterdag 6 september 2008 @ 13:38:38 #206
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_61425444
En ondertussen in de échte wereld (een overzichtje van de krantenkoppen uit één krant de afgelopen paar dagen) :

454 werknemers te veel in nachtploeg
Mogelijk technische werkloosheid bij Opel Antwerpen
Ruim 130 banen op de tocht bij Domo Zwijnaarde
UCB wil afdelingen outsourcen
UCB gaat 253 banen schrappen
Technische werkloosheid bij Unilin/Quick-Step
Econoom voorspelt recessie in België
Dexia sluit 80 kantoren
Voka geeft deadline aan besluiteloze regering
Voka: Economische toestand is zéér ernstig
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  zondag 14 september 2008 @ 20:04:31 #207
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_61627937
quote:
"Vlaams Belang & MR verliezen"

zo 14/09/08 19:31 (UPDATE) - Volgens een peiling van de Franstalige omroep RTBF zouden Vlaams Belang en MR stemmen verliezen als er nieuwe verkiezingen zouden zijn.

Het gaat om de eerste peiling sinds de zomervakantie. Aan Vlaamse kant valt op dat Vlaams Belang zou terugvallen van 19 tot 15%. Vooral Liijst Dedecker zou daar garen bij spinnen en het stemmentaantal verdubbelen tot 13%.

CD&V/N-VA verliest lichtjes (-0,4% tot 29,2%). Ook Open VLD (-1,7% tot 17,5%) en SP.A/VlaamsProgressieven (-1,3% tot 15%) laten pluimen vallen. Groen! zou een percentje goedmaken tot 7,3%.

Aan Franstalige kant zou de liberale MR zowat 6% verliezen en terugvallen tot 24,8% van de stemmen. De PS verliest ook, maar minder en belandt op 28,8%
. CDH en Ecolo zouden stemmen winnen.
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_61741659
Weinig te doen hier. Geen nieuws is goed nieuws, zullen we maar zeggen.
  vrijdag 19 september 2008 @ 11:54:13 #209
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_61754973
quote:
Op donderdag 18 september 2008 21:30 schreef Oma het volgende:
Weinig te doen hier. Geen nieuws is goed nieuws, zullen we maar zeggen.
Dan volg je het niet echt ...

Zelfs het kartel CD&V / N-VA staat momenteel op springen ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  vrijdag 19 september 2008 @ 20:05:53 #210
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_61767579
quote:
Vlaamse regering wil duidelijkheid van Leterme

De uitspraken van Didier Reynders leggen volgens Vlaams minister-president Kris Peeters een hypotheek op de aanpak van de dialoog.
De Vlaamse regering heeft nog niet beslist of het aan de communautaire dialoog deelneemt. De Vlaamse ministers willen eerst duidelijkheid over hoe de tekst geïnterpreteerd moet worden na de uitspraken van MR-voorzitter Didier Reynders hierover

De Vlaamse regering vraagt dat federaal premier Yves Leterme voor die duidelijkheid zorgt. Eens die duidelijkheid er is, zal de Vlaamse regering zich opnieuw over het verslag van de bemiddelaars buigen. Dat zou morgen gebeuren.

MR-voorzitter Reynders had gezegd dat er "parallelle onderhandelingen" over B-H-V zouden komen en dat er een oplossing moet komen voor de drie niet-benoemde burgemeesters in de rand en dat er over de grenzen van Brussel moest gesproken worden

Volgens de Vlaamse regering leggen die uitspraken een hypotheek op de aanpak van de dialoog. "Dit is niet wat wij lezen in de tekst van de bemiddelaars", aldus Vlaams minister-president Kris Peeters.(belga/tdb)
19/09/08 19u57
quote:
N-VA wijst eindverslag bemiddelaars resoluut af

vr 19/09/08 20:00 (UPDATE) - Het partijbestuur van de N-VA heeft beslist om niet mee te doen aan de communautaire dialoog op basis van hun verslag. Voor Open VLD "vormt het rapport geen belemmering". CD&V beraadt zich nog over de tekst van de bemiddelaars.

De N-VA houdt zondag overigens een ledencongres. Daarop zouden de leden beslissen of de partij wil meewerken aan de communautaire dialoog, maar de partij heeft dus nu al zelf de knoop doorgehakt.

Het was eerder al duidelijk dat de N-VA het moeilijk heeft met de passage over BHV in het bemiddelaarsverslag.

In het verslag staat dat de kwestie BHV "niet op de agenda van de dialoogstructuur staat" (een Vlaamse eis, red.), maar "te gepasten tijde in een ander, uitgebreid onderhandelingskader" moet worden behandeld (een Waalse eis, red.)."
Open VLD: "Rapport vormt geen belemmering"

Voor de Vlaamse liberalen bevat de tekst van de koninklijke bemiddelaars "geen belemmering voor de start van een dialoog", liet Open VLD kort weten.

"De geloofwaardigheid van die dialoog hangt voor ons af van de mate waarin men effectief akkoorden kan bereiken vóór de regionale verkiezingen", klonk het nog.
Oppositie erg kritisch over het rapport

De Vlaamse oppositie heeft geen goed woord over het rapport van de bemiddelaars. "Veel blabla en holle woorden, maar geen enkele garantie dat er nu een oplossing komt", zo reageert Groen!-voorzitter Mieke Vogels. "Dit is geen wit blad, maar een grijs blad. We staan voor en na dit verslag gewoon even ver", aldus nog Vogels.

"Moeten we nu huilen of lachen", zegt Vlaams parlementslid Jürgen Verstrepen (Lijst Dedecker). "Ik heb het al gezegd. Dit is het langste politieke belspelletje ooit waarbij men iedereen zo lang mogelijk aan de lijn wil houden met oeverloos gelul. Het bemiddelaarsverslag is papier en inkt niet waard", aldus Verstrepen.

Voor Vlaams Belang is het duidelijk dat het rapport geen enkele garantie biedt dat een staatshervorming er effectief komt. Dat BHV niet ter sprake zal komen in de dialoogstructuur, is volgens voorzitter Bruno Valkeniers allerminst een garantie dat de splitsing er ook komt. "Er is dus eigenlijk niets, behalve een tafel met twaalf onderhandelaars. De Franstaligen hebben hun slag thuisgehaald", klinkt het.
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_61771926
Die Reynders zou toch ook beter eens zijn mond houden. Zonder zijn uitspraken zou het kartel tussen CD&V en N-VA wellicht aan diggelen hebben gelegen. .
pi_61775620
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 11:54 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Dan volg je het niet echt ...
Dat klopt, de laatste paar weken volg ik het minder dan normaal. Het Belgische verhaal begint een beetje eentonig te worden - een verhaal zonder einde.
pi_61775794
Kennelijk delen de Vlamingen mijn gevoelens.
quote:
Vlamingen haken af voor politiek

Bijna de helft van de Vlamingen haakt af bij bij politiek nieuws. Dat blijkt uit een peiling bij duizend Vlamingen. Na bijna anderhalf jaar politieke crisis heeft de bevolking een afkeer gekregen van de politiek.

De crisis zorgt vooral voor bezorgdheid. Dat geldt voor ruim zeven Vlamingen op de tien, zeker bij de ouderen onder hen. Maar ook en vooral valt de groeiende desinteresse op. Ze volgen het niet meer via de media. Zapt 46 procent van de Vlamingen weg, dan is dat zeker zo voor wie jonger is dan 30 (56,1 procent), net als vrouwen (58,6 procent).

De publieke opinie valt uiteen in twee even grote kampen. De enen vinden het een boeiende politieke tijd, de anderen menen dat er niks meer aan te beleven valt. De onverschilligheid hangt samen met een regelrechte afkeer voor het spektakel zelf. Ook in die afkeer vallen vrouwen (58,3 procent) en jongeren (55,4 procent) op door beduidend hogere cijfers. (belga/tdb)

20/09/08 08u54
  zaterdag 20 september 2008 @ 11:53:11 #214
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_61777565
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 23:12 schreef Heero87 het volgende:
Die Reynders zou toch ook beter eens zijn mond houden. Zonder zijn uitspraken zou het kartel tussen CD&V en N-VA wellicht aan diggelen hebben gelegen. .
Hij is al op verkiezingscampagne voor 2009 ...
quote:
'De PS, dat is de Sovjetstaat'

BRUSSEL - 'Al 20 jaar wordt Wallonië bestuurd door de meest archaïsche socialisten van Europe. Ze zijn niet geëvolueerd zoals in Groot-Brittannië, Spanje of Duitsland. Ze blijven kampen met hun problemen: cliëntelisme, affaires, aanvallen op bedrijven...' Dat zegt Didier Reynders zaterdag in een interview met La Dernière Heure.
Volgens Didier Reynders blijft de PS 'geld geven aan de Walen om vis te kopen in plaats van hen te leren vissen'. Net op het moment van de Waalse Feesten zegt Reynders dat die 'in beslag genomen worden door de PS, met een minister-president die weigert in debat te gaan met de voorzitter van de MR.'

'De toespraken zullen gegeven worden door drie socialisten in naam van alle Walen. Ze vergeten dat twee derde van de Walen geen socialisten zijn. Dat zijn praktijken uit de tijd van de Berlijnse Muur. Dit is de Sovjetstaat van toen.'

Didier Reynders schat de Waalse schuld van intussen op een bedrag tussen de 8 en 10 miljard euro. 'Terwijl de financiële toestand van Wallonië verslechtert, heeft Vlaanderen zijn schuld weggevaagd. Dat is onze realiteit', benadrukt Reynders. En over het Marshallplan? 'Een oubollig plan waarvoor de Walen niet echt betrokkenheid tonen.'
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  zaterdag 20 september 2008 @ 11:56:42 #215
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_61777619
quote:
Krantencommentaren over de politieke crisis

DE MORGEN

Yves Desmet is vernietigend voor de koninklijke bemiddelaars en de regering Leterme. 'Het eindverslag (van de bemiddelaars, nvdr) is van een ondraaglijke lichtheid, een absolute non-paper, een vaststelling van het complete schaakmat dat onze instellingen verlamt, wat niet wegneemt dat de drie bemiddelaars zichzelf een forse pluim toekenden omdat ze de ’punten, de komma’s en de semantiek’ tot nieuwe hoogten bestudeerd zouden hebben. Het is de schaamte ver voorbij.'

'Het zou de betere Belgenmop zijn, ware het niet dat de afgelopen dagen bij UCO en Beaulieu achthonderd banen verdwenen, onze inflatie ver boven die van de buurlanden uitsteekt, onze energieprijzen de snelst stijgende van Europa zijn, de regering nog geen flauw idee heeft waar ze 5 miljard moet halen om haar begroting sluitend te maken,...'

Desmet spaart de huidige generatie politici dan ook niet. 'Ik heb in mijn loopbaan als politieke journalist de regeringen van Tindemans, Martens, Dehaene en Verhofstadt van minuut tot minuut gevolgd, maar nooit eerder heb ik zo’n bende onverantwoordelijken bezig gezien als nu onder Leterme I.'

GAZET VAN ANTWERPEN

Voor Paul Geudens van Gazet van Antwerpen draagt Didier Reynders een zware verantwoordelijkheid in de crisis. 'We zijn absoluut niet onder de indruk van het eindverslag van de koninklijke bemiddelaars. Maar het bood, hoe minimalistisch ook, mogelijkheden. Wie van goede wil was, zag er een halfvol glas in en kon er dus mee vertrekken. Maar toen kwam mijnheer Reynders.'

Volgens Geudens sloeg het persbericht van Reynders in als een bom. 'Een pure provocatie op het slechtst denkbare moment. Dat is iemand tegen de benen plassen en vragen of het warm wordt.'

'Reynders is slim', aldus Gazet Van Antwerpen, 'maar ook machtsgeil. Wetende dat het kartel - dat hij koste wat het kost uit elkaar wil spelen - het intern moeilijk heeft met het antwoord op het rapport van de bemiddelaars, gooit hij nog een paar blokken hout op het vuur.'

'Bindt Reynders niet in, dan kan CD&V onmogelijk ingaan op de uitnodiging en blijft er slechts één alternatief over: nieuwe verkiezingen. Een scenario dat niets oplost en het land veel geld zal kosten. Didier Reynders draagt een zware verantwoordelijkheid. Hopelijk krijgt hij er de electorale rekening voor gepresenteerd.'

HET BELANG VAN LIMBURG

Volgens Erik Donckier in Het Belang van Limburg bestaat het kartel CD&V/N-VA voorlopig enkel nog door de verklaringen van Didier Reynders. 'Diens verklaringen over Brussel en het gegeven dat er toch niets beslist wordt voor de verkiezingen van volgend jaar, werden eerst door de CD&V en daarna door de Vlaamse regering aangegrepen om niet te beslissen. Daardoor hoeft de CD&V ook niet te kiezen tussen kartel of dialoog. Men wil eerst meer uitleg over de uitlatingen van Reynders.'

Maar dat is volgens Donckier slechts uitstel van executie. 'Zondag blaast het N-VA-congres de gemeenschapsdialoog op. Daarna zal de CD&V niet langer kunnen ontsnappen en een keuze moeten maken tussen kartel dan wel dialoog en zo het aanblijven van Yves Leterme als premier. Een verscheurende keuze tussen enerzijds een krachtige partij en anderzijds de macht en de persoonlijke ambities van een premier.'

HET NIEUWSBLAD

In Het Nieuwsblad wijst Peter De Backer erop dat we vijftien maanden na de verkiezingen opnieuw nergens staan. 'Een staatshervorming is ondanks maandenlange palavers geen millimeter dichterbij gekomen. En de bal ligt opnieuw in het kamp van Yves Leterme. Want het is de federale premier die de gevraagde verduidelijkingen moet bezorgen, terwijl hij met de begrotingsopmaak wel andere zorgen heeft.'

Volgens De Backer dringt de tijd. 'Want zondag zet de N-VA met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid haar steun aan de federale regering stop. Dan staat CD&V eens te meer voor de verscheurende keuze: ofwel de regering redden, ofwel het kartel.'

'Nu Leterme zijn MR-vice-premier Reynders tot de orde moet roepen, dreigt sowieso alweer hommeles in de federale regering, terwijl die zich net op haar sociaal-economische agenda wilde storten. Niet de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde, maar wel een regeringscrisis komt met de dag dichterbij', aldus nog De Backer.
quote:
Franstalige krantencommentaren over de politieke crisis

BRUSSEL - De dag na de bekendmaking van het rapport van de koninklijke bemiddelaars haalt de politieke crisis de voorpagina’s van de Franstalige kranten van zaterdag.
La Libre Belgique

Onder de titel 'Rapport van de drie wijzen al getorpedeerd! Leterme keert terug...' illustreert La Libre Belgique met een wit blad het rapport van de bemiddelaars.

La Libre heeft het over een 'boksmatch' rond het rapport van de koninklijk bemiddelaars. 'De illusie was van korte duur. Er was maar enkele uren nodig om de eensgezind rond het verslag te doorbreken', aldus de krant. 'We zitten bijna terug aan het beginpunt, midden juli, toen alles geblokkeerd was.'

In zijn editoriaal vraagt Francis Van De Woestyne zich af waar de institutionele dialoog naartoe moet. Volgens hem moeten de onderhandelingen nu stilgelegd worden, omdat er geen sereen klimaar heerst. 'Het is zelfmoord om voor de verkiezingen van 2009 te onderhandelen', denkt hij.

Le Soir

'België stort zich opnieuw in de chaos', titelt Le Soir. Olivier Mouton vergelijkt het eindverslag van de bemiddelaars met een "fragiel maar tegelijk surrealistisch gebouw'. Ook hij denkt dat elke dialoog voor de verkiezingen onmogelijk is. Hij wijst op de rol van de N-VA 'die meer en meer een verrottingsstrategie hanteert'.

La Dernière Heure

'De N-VA zegt njet', zo kopt La Dernière Heure. De krant wijst op het verschil in het noorden en het zuiden als het over het rapport van de bemiddelaars gaat. De Vlamingen bestempelen het als 'onvoldoende', terwijl de Franstaligen het 'positief' ontvangen. La DH geeft het woord aan Reynders, die het rapport een 'uitstekend werk' noemt, dat 'toelaat om vooruitgang te boeken in het institutionele overleg. Dat zal wel niet voor 2010 plaatsvinden', aldus Reynders.

L'Echo

L’Echo komt ook terug op het nee van N-VA. Christophe De Caevel is zelfs een beetje optimistisch. Volgens hem is een staatshervorming nog mogelijk voor de verkiezingen. "Als ze er serieus voor gaan, dan kan het in drie weken afgerond zijn. Dan kan overgegaan worden naar andere dingen." Volgens L’Echo heeft de bevolking overigens genoeg van de oeverloze discussies die toch nooit echt beginnen.

Vers l'Avenir

'Bemiddeling afgelopen, polemiek herleeft' schrijven de kranten van de groep Vers l’Avenir, die een groot dossier wijden aan de vier grote Franstalige partijen en de regionale verkiezingen van 2009. 'De bemiddelaars dachten met één pagina de communautaire dialoog terug op de rails te krijgen', zegt Vers l’Avenir.

De kranten van de groep Sud Presse komen dan weer terug op de samenstelling van de Vlaamse delegatie voor de onderhandelingen, 'als die er al komen'. Ze typeren elke politicus en wijzen op de twee "radicalen": Geert 'De Valk' Bourgois en Bert 'De dolle hond' Anciaux.
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_61778089
quote:
Hij is al op verkiezingscampagne voor 2009 ...
Maar ik kan me niet voorstellen dat hij door die uitspraken (die het kartel redden!) veel stemmen sprokkelt in Wallonië...
  zaterdag 20 september 2008 @ 12:34:10 #217
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_61778165
quote:
Op zaterdag 20 september 2008 12:29 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Maar ik kan me niet voorstellen dat hij door die uitspraken (die het kartel redden!) veel stemmen sprokkelt in Wallonië...
Volgens mij wel, als er nu een oplossing kwam "door de bemiddeling van de gemeenschappen" zou de PS (al leidende partij van de Waalse deelregering) met de eer gaan lopen en niet de MR ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_61779805
We spreken van tijd tot tijd over barsten in het Franstalige front (ruzie tussen socialisten en liberalen) maar wat minder in het nieuws komt is een strijd (binnen de partijen) tussen de Franstalige Brusselaars en de Walen, die soms toch ook nog niet mals is.
De gebroeders Happart zijn immers geen "francophones", maar "wallinganten", die van tijd tot tijd ageren tegen de betutteling door de Brusselaars via de Franse Gemeenschap:

Bron
quote:
wo 17/09/08 08:30 - Waals parlementsvoorzitter José Happart gaat in zijn officiële toespraak op de officiële Waalse feesten - nu zaterdag in Namen - een pleidooi houden voor de afbouw van de Franse Gemeenschap ten voordele van het Waalse Gewest.

Het lijdt geen twijfel dat José Happart hiermee lijnrecht zal ingaan tegen de toespraken van Waals minister-president Rudy Demotte en van gastspreker en Brussels minister-president Charles Picqué, die hem op de tribune opvolgen en die alles zetten op de federatie Brussel-Wallonië: die komt neer op het overwicht van de Franse Gemeenschap op het Waalse Gewest.

José Happart zei dit op een persconferentie in Namen van de groep "Mouvement du Manifeste Wallon", die wordt voorgezeten en geanimeerd door theaterauteur Jean Louvet. Daarbij werd een eerste Witboek over de staat van Wallonië voorgesteld. Happart woont de maandelijkse bijeenkomsten van deze groep actief bij en is het helemaal eens met de uitgangspunten ervan. De groep telt ook een opvallend groot aantal syndicalisten, onder wie Jean-Claude Vandermeeren, gewezen FGTB-secretaris.

Jean Louvet zei dat de meeste bevoegdheden van de Franse Gemeenschap moeten worden overgedragen naar de gewesten Wallonië en Brussel. Dit geldt voor de cultuur, het onderwijs, de persoonsgebonden materies, de audiovisuele sector (met dus een RTW i.p.v. een RTBF) en de relaties in deze met het buitenland. In het Witboek wordt deze thesis voort verdedigd.

De basisstelling is dat een louter op economische bevoegdheden gebaseerd gewest onzin is en dat in Wallonië het gewest en de gemeenschap moeten samenvallen. Louvet zei verder dat de Franse Gemeenschap, bijvoorbeeld inzake het onderwijs, schromelijk tekortschiet: "Wij maken de slechtste en duurste leerlingen van Europa." Louvet zei voort nog "dat Wallonië nu verdrinkt in de Franse Gemeenschap" en dat het zo niet verder kan.

Op de voorstelling van dit Witboek speelde naast Jean Louvet Waals parlementsvoorzitter José Happart de voornaamste rol. Deze aanwezigheid en zijn toespraak van zaterdag kunnen niet alleen binnen de Parti Socialiste, maar in de hele Waalse en Brusselse politieke wereld opschudding veroorzaken.
Guido Fonteyn
  zondag 21 september 2008 @ 22:41:12 #219
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_61812241
En ondertussen is de chaos compleet. Zowel de federale regering, de Vlaamse regering, het kartel N-VA/CD&V , en wie weet België zelf staan op ontploffen ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_61812371
quote:
Op zondag 21 september 2008 22:41 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
En ondertussen is de chaos compleet. Zowel de federale regering, de Vlaamse regering, het kartel N-VA/CD&V , en wie weet België zelf staan op ontploffen ...
Wat een farce weer. En zeggen dat heel deze miserie draait rond een partijtje van nauwelijks 5%. .

Wel frappant dat N-VA uit de federale regering stapt, maar mooi in de Vlaamse blijft zitten. Oh juist, daar heeft dictator Bourgeois natuurlijk een ministerpostje. .
  zondag 21 september 2008 @ 22:47:49 #221
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_61812469
quote:
Op zondag 21 september 2008 22:44 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Wat een farce weer. En zeggen dat heel deze miserie draait rond een partijtje van nauwelijks 5%. .

Wel frappant dat N-VA uit de federale regering stapt, maar mooi in de Vlaamse blijft zitten. Oh juist, daar heeft dictator Bourgeois natuurlijk een ministerpostje. .
Iets zegt mij trouwens dat de rest van de N-VA vooral Bourgeois op dat nutteloze ministerpostje wil houden. Dan moeit hij zich zo weinig mogelijk met de rest van de partij

Maar goed, in wezen draait het om veel meer dan een partijtje van 5 % natuurlijk. Laat het kartel vallen en de N-VA naar Dedecker lopen (wat allicht hun enige uitweg is dan) en je hebt een potentieel machtsblok van 15 a 20 % natuurlijk. En eentje die itt het VB wél een democratische rol kan spelen en niet door een cordon uit te sluiten is ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_61815528
Misschien wordt het gewoon tijd om de Grondwet te wijzigen om zo in november/december federale én regionale verkiezingen uit te schrijven.
  maandag 22 september 2008 @ 00:35:42 #223
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_61815552
quote:
Op maandag 22 september 2008 00:34 schreef Heero87 het volgende:
Misschien wordt het gewoon tijd om de Grondwet te wijzigen om zo in november/december federale én regionale verkiezingen uit te schrijven.
En zelfs daar zouden de Walen over willen onderhandelen hoorde ik op de radio ... ( waarmee ik bedoel , daar willen ze een prijs voor ...)
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_61815685
Ondertussen lijkt het er sterk op dat niet de federale, maar wel de Vlaamse regering morgen zal vallen. Open VLD en SP.a eisen het ontslag van N.VA-er Geert Bourgeois, maar de CD&V wil daar niks van weten. .
  maandag 22 september 2008 @ 00:46:45 #225
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_61815711
De Vlaamse regering kan toch niet vallen ???
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')